نمای چوبی در معماری مدرن

امروزه با نوآوری‌های صورت گرفته در معماری مدرن، طراحان بیشتر از قبل نسبت به استفاده از نمای چوبی در ساختمان‌ها تمایل دارند. چوب یکی از مواد طبیعی است که از گذشته در معماری سنتی ایران و جهان کاربرد داشته است. همچنین یکی از انواع چوب در معماری مدرن که در طراحی نمای ساختمان کاربرد زیادی پیدا کرده است، چوب ترموود است. ترموود طی فرایندی خاص و تحت دماهای گوناگون، از چوب درختان مختلفی تولید‌ می‌شود. این مطلب با کاربرد چوب در معماری، به خصوص چوب ترموود و نماهای چوبی مشهور در سبک معماری مدرن آشنا‌ می‌شویم.

نمای چوبی
نمای چوبی در معماری مدرن   

انواع ترموود مورد استفاده در سبک معماری مدرن

ترموود نوعی از چوب است که در فرایند تولید آن از درختان مختلفی استفاده‌ می‌شود. این فرایند شامل حرارت‌دهی به چوب در مراحل مختلف تولید است. حرارت‌دهی به چوب باعث مقاومت بالای ترموود در برابر اشعه‌های آفتاب، رطوبت، باران اسیدی، پوسیدگی و همچنین جذب حشرات موذی‌ می‌شود. تاریخچه تولید این نوع چوب به دهه 1930 برمی گردد. کشور فنلاند پیشرو در تولید ترموود بوده است. ترموود به دلیل مقاومت بالایی که در برابر آسیب‌های طبیعی دارد،‌ می‌تواند گزینه‌‌ای خوب برای استفاده از آن در طراحی نما در سبک معماری مدرن باشد.

ترموود در واقع نوعی چوب طبیعی است که در اثر حرارت‌دهی با بخار آب و گردش هوای خشک، ساختار آن تغییر پیدا‌ می‌کند. از آنجایی که در طی فرایند «ترمو کردن»، هیچ ماده شیمیایی‌‌ای به چوب اضافه نمی شود، ترموود محصولی سازگار با محیط زیست هم به شمار‌ می‌آید. ترموود جدیدترین محصول چوبی برای استفاده در نمای ساختمان است.

انواع ترموود از لحاظ فرایند تولید

ترموود از لحاظ فرایند تولید به دو دسته ترمو-اس و ترمو-دی تقسیم‌ می‌شود. ترمو-اس در برابر شرایط محیطی از مقاومت بالایی برخوردار است. برای اینکه این نوع محصول به مقاومت بالایی برسد، آن را تا 180 درجه سانتی‌گراد حرارت‌ می‌دهند. از ترموود-اس بیشتر در ساخت مبلمان، کفپوش‌ها و اتصالات چوبی استفاده‌ می‌شود. ترمو D هم نوعی دیگر از ترموود است که این نوع از چوب دارای دوام بالایی است. این نوع از محصول ترموود را برای رسیدن به مقاومت بالا، در معرض دمای 220 درجه سانتی‌گراد قرار‌ می‌دهند.

انواع ترموود از لحاظ جنس چوب

نوع دیگر دسته بندی بندی ترموود، دسته بندی آن به دو دسته ترموود نرم و سخت است. ترموود نرم از درختان سوزنی برگی مانند سرو و صنوبر تولید می‌شود. این نوع ترموود دارای مقاومت کمتری نسبت به ترموود سخت است. از ترموود نرم به دلیل وزن پایین و به صرفه بودن، بیشتر در نمای ساختمان استفاده‌ می‌شود. ترموود سخت از درختان پهن برگی مانند گردو، بلوط و افرا تولید می شود.

مزایای اصلی استفاده از ترموود

چوب ترموود امروزه دارای کاربردهای متنوع و فراوانی است. از این چوب در معماری و طراحی داخلی استفاده‌ می‌شود. از جمله کاربردهای ترموود‌ می‌توان به کفپوش ها، دیوارپوش ها، طراحی داخلی منزل یا محل کار، ساخت آلاچین و همچنین اتصالات چوبی در و پنجره‌ها اشاره کرد. ترموود دارای سازگاری و مقاومت بالایی نسبت به سایر محصولات چوبی است. به لحاظ معماری هم جلوه زیبایی به نمای ساختمان‌ها و دکوراسیون داخلی‌ می‌بخشد.

نماهای چوبی مشهور در سبک معماری مدرن

چوب در معماری از کاربردهای زیادی برخوردار است، چوب علاوه بر خصوصیات زیبایی‌شناختی، دارای مزیت‌های دیگری هم است که آن را کاربردی کرده است. چوب به عنوان عایق حرارتی هم عمل‌ می‌کند. این محصول طبیعی به خوبی سر و صدا را به خود جذب‌ می‌کند؛ به این ترتیب خانه‌های مدرنی که این متریال در آن‌ها استفاده شده است،‌ می‌توانند دارای فضای آرامی باشند. این موضوع‌ می‌تواند حس خوبی به ساکنین در این نوع فضاها منتقل کند. از دیگر مزایای استفاده از چوب در معماری‌ می‌توان به سرعت و سهولت اجرای آن اشاره کرد در ادامه با تعدادی از نماهای مشهور در سبک معماری مدرن آشنا‌ می‌شویم.

نماهای چوبی
نماهای چوبی مشهور در سبک معماری مدرن

ساختمان ایسترندپارکن

ساختمان ایسترندپارکن یک مجتمع مسکونی 8 طبقه است. طراح این ساختمان گروه مجرب وین گاردس است. در کل این بنا اعم از فصاهای داخلی و نمای خارجی آن، از چوب استفاده شده است. چوب به کار رفته در این ساختمان مسکونی، از نوع سدورس است. این ساختمان دارای جلوه زیبایی است. البته ساخت آن بسیار هزینه بر بوده است. تمام متریال استفاده شده در این بنا دارای مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی است. در ساختمان ایسترندپارکن برای ایجاد هماهنگی بیشتر فضا از دیوارهای گچی هم استفاده شده است که این موضوع بر زیبایی بنا افزوده است.

گوی علم و نوآوری
گوی علم و نوآوری | پارس آرای کوهستان

گوی علم و نوآوری

سازمان پژوهش‌های هسته‌‌ای در سال 2002 این مرکز را تاسیس کرد. این ساختمان در ژنو سوئیس قرار دارد و امروزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی این شهر به شمار‌ می‌آید. این گوی دارای چند طبقه است که طبقه‌‌ای از آن به نمایشگاه دائمی اختصاص داده شده است. موضوع نمایشگاه تحقیقات علمی مربوط به زمین شناسی است. در نمای این ساختمان از چوب استفاده شده است و در طبقات دیگر آن نمایشگاه‌های ویژه دیگری برپا است. این ساختمان با معماری جذابی که دارد همواره مورد توجه معماران هم بوده است.

مترو پل پاراسل
مترو پل پاراسل | پارس آرای کوهستان

مترو پل پاراسل

مترو پل پاراسل از سازه‌های چوبی شناخته شده در معماری اسپانیا است. این نوع سازه‌های چوبی در بیشتر میدان‌های کشور اسپانیا دیده‌ می‌شوند. معنی لفظی این کلمه سایه بان متروپل است ؛ و البته در اسپانیا به نام قارچ سویا هم شناخته‌ می‌شود. مترو پل پاراسل از معروف ترین انواع این سازه چوبی است که از 6 سایه‌بان قارچ گونه تشکیل شده است که دارای 26 متر ارتفاع است.

ساخت بهترین نماهای چوبی
ساخت بهترین نماهای چوبی با خدمات پارس آرای کوهستان

ساخت بهترین نماهای چوبی با خدمات پارس آرای کوهستان

انواع چوب در معماری کاربردهای زیادی دارند، به خصوص چوب ترموود به دلیل دوام و مقاومت بالایی که دارد، گزینه مناسبی برای طراحی انواع نما به شمار می‌رود. با استفاده از این محصول‌ می‌توانید جلوه زیبایی به نمای ساختمان و فضاهای داخلی خود ببخشید. پارس آرای کوهستان با داشتن سابقه‌‌ای طولانی، افتخار دارد با ارائه خدمات مختلف در زمینه چوب و نمای ساختمان، شما را در این مسیر همراهی کند. از جمله خدماتی که شرکت ما ارائه دهنده آن است‌ می‌توان به نصب و اجرای انواع محصولات چوبی، طراحی و اجرای سازه‌های چوبی و مبلمان چوبی اشاره کرد.

برچسب ها: