مختصری از کاربردها و مزایای چوب ترموود

چوب ترموود که در اصطلاح لاتین به آن ((Thermowood)) گفته می‌شود، از خشک کردن چوب به‌وسیله بخار آب و جریانی از گردش هوا که در عمق چوب به محدوده دمایی بین 185 تا 220 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، تولید می‌شود. کاربرد اصلی چوب ترموود در نمای ساختمان است، اما مزایای چوب ترموود تنها منحصر به نمای ساختمان نیست.

مزایای چوب ترموود
مختصری از کاربردها و مزایای چوب ترموود

از چوب ترموود در فضاهای مرطوبی همانند: دور استخر و کف آن، سونا، حمام، جکوزی، آلاچیق و سرویس‌های بهداشتی به طور گسترده استفاده می‌شود. در طول فرایند ترمو‌کردن چوب، از هیچ‌گونه ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود که به همین دلیل می‌توان گفت چوب ترمو یک محصول طبیعی و سازگار با محیط زیست است. در این مطلب شما را با موارد استفاده، کاربرد‌ها و مزایای چوب ترموود آشنا می‌کنیم.

مزایای چوب ترموود چیست؟

در گذر زمان و با پیشرفت جوامع انسانی، یکی از بهترین راه‌ها برای خلق فضایی مطلوب به جهت آرامش جسم و روح انسان در طول زندگی، استفاده از عناصر طبیعی و آشنا برای ذهن می‌باشد. همچنین با توسعه صنعت ساختمان‌سازی در جهان و گسترش ساخت و سازهایی به سبک جدید، استفاده از ترموود نیز نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان متداول شده است.

مزایای چوب ترموود چیست؟
مزایای چوب ترموود چیست؟ | پارس آرای کوهستان

اگر بخواهیم به طور کلی به برخی از مهم‌ترین مزایای چوب ترموود اشاره کنیم می‌توان موارد زیر را ذکر کرد:

  • سبکی و وزن کم در مقایسه با متریال مشابه
  • حفظ رطوبت محیط در حد استاندارد
  • عادی‌سازی تغییرات ناگهانی دما(یعنی گرما به سرما و سرما به گرما)
  • نصب سریع و تمیز
  • تحمل بیشتر در برابر آب، طوفان، آتش و برودت هوا در مقایسه با انواع دیگر چوب‌ها
  • تجزیه‌پذیری و عدم آسیب‌رسانی به محیط زیست به دلیل نوع طراحی اکولوژیکی
  • انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا در برابر فشارهای بیرونی همانند زلزله
  • به دلیل نگهداری از هوا در داخل منافذ خود، عایقی کاملا بی‌صدا به شمار می‌رود
  • مقاومت بالا در برابر پوسیدگی در شرایط مختلف آب و هوایی
  • مقاوم در برابر تغییر ابعاد و تاب‌برداشتن
  • بادوام در برابر حملات ریزارگانسیم‌ها، حشرات و انواع مختلفی از قارچ‌ها و کپک‌ها

ترکیبات تشکیل‌دهنده؛ عاملی مهم در بررسی چوب ترموود

بر پایه تحقیقاتی که مرکز VTT  در رابطه با مواد تشکیل‌دهنده چوب و واکنشی که نسبت به تیمار حرارتی بین سال‌های 1998 تا 2001 انجام داد، مقالات زیادی به نام مکانیسم واکنش چوب اصلاح شده یا همان موضوع مورد بحث یعنی ترموود به چاپ رساند. برای اینکه بتوانیم تصوری از دگرگونی‌های فیزیکی و شیمیایی ناشی از افزایش دما بر روی چوب داشته باشیم، باید به خوبی با ساختارها، ترکیبات اصلی تشکیل‌دهنده و ویژگی‌های چوب آشنا باشیم. در ادامه به اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده این چوب فرآوری شده و تأثیراتی که هر کدام از آن‌ها بر روی خواص و مزایای چوب ترموود دارند، می‌پردازیم.

عاملی مهم در بررسی چوب ترموود
ترکیبات تشکیل‌دهنده؛ عاملی مهم در بررسی چوب ترموود

وجود کربوهیدرات در چوب ترموود

از اصلی‌ترین کربوهیدرات‌های موجود در این چوب، می‌توانیم به سلولز و همی‌سلولز اشاره کنیم. سلولز بین 40 الی 50 درصد و همی سلولز بین 25 تا 35 درصد از مواد چوب را تشکیل می‌دهند. زنجیره‌های سلولزی به واسطه پیوندهای هیدورکسیلی با هم اتصال پیدا کرده و پس از عبور از فرایند تیمار حرارتی، ذرات سلولز کاهش پیدا کرده و آب از آن حذف می‌شود. در نتیجه چنین فرایندی، چوب ترموود می‌تواند در برابر پوسیدگی‌های قارچی مقاوم شود.

مواد تیره تخت چوب به نام لیگینین

لیگینین سلول‌های تشکیل‌دهنده این چوب را در کنار هم نگه می‌دارد. این ماده به طور متوسط بین 20 تا 30 درصد از چوب‌های نرم یا سخت را شامل می‌شود. لیگینین سبب مقاومت چوب در برابر حرارت و گرما می‌شود.

ضد حشره بودن چوب

بر طبق نتایج تحقیقاتی که به تازگی از سوی CTB منتشر شده است، حشرات چوب‌های نرم از نوع Longhorn و حشرات چوب‌های سخت از نوع Lyctus Bruneus و Anobium Punctatum می‌باشند. بعد از انجام عملیات تیمار چوب ترموود و از بین بردن هیدروکربن‌های مثل ترپن، ثابت شد که چوب ترموود در برابر این حشرات کاملا مقاوم است.

ضد حشره بودن چوب
ضد حشره بودن چوب | پارس آرای کوهستان

قدرت تحمل بالا در شرایط جوی مختلف؛ از دیگر مزایای ترموود

به طور کلی تاکنون آزمایشات مختلفی برای بررسی مقاومت چوب ترموود در برابر شرایط طبیعی و جوی صورت گرفته است. به عنوان مثال برای بررسی مقاومت این چوب در برابر نفوذ آب باران، آن را به مدت زمان 6 ساعت، در دمای 225 درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهند. این در حالی است که چوب معمولی در مقایسه با چوب ترموود در اثر فعالیت ذرات کثیف موجود در آب باران و باکتری‌ها متورم شده و محیطی مساعد را برای رشد انواع مختلفی از قارچ‌ها فراهم می‌کند.

دوام و ثبات ابعاد؛ ویژگی که کمتر درباره آن صحبت می‌شود

پس از انجام مراحل فراوری و تیمار حرارتی چوب، میزان پذیرش رطوبت چیزی معادل با 4 تا 6 درصد کاهش می‌یابد. این امر باعث می‌شود تا ویژگی خاص به نام تعادل رطوبتی پدیدار شود. به طور کلی این ویژگی سبب می‌شود تا جذب رطوبت و تبادل حرارت در محیط اطراف به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند. همین موضوع سبب می‌شود تا رطوب محیط اطراف کاهش پیدا کند. این ویژگی در چوب ترموود تأثیر زیادی بر ثبات ابعاد، کاهش میزان ترک‌خوردگی و همینطور افزایش چشمگیر خواص عایق بودن الوارهای چوب ترموود می‌گذارد.

دوام و ثبات ابعاد
دوام و ثبات ابعاد؛ ویژگی که کمتر درباره آن صحبت می‌شود

یکنواختی، خلوص بالا و فاقد صمغ بودن

به دلیل اعمال فرایندهای حرارتی بر روی الوارهای چوب ترموود، تمامی مواد مضر و رزین این چوب همچون فرمالدهیدها، از بین رفته و باکتری‌های موجود در چوب نابود می‌شوند. نتیجه چنین فرایندی، بدست آمدن ماده‌ای خالص و استریل شده است که رنگ و حالتی یکنواخت دارد. این ماده خالص و یکنواخت برای مصارف متنوعی در محیط‌های داخلی و یا خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از مزایای ترموود شستشو و نگهداری آسان است

در چوب‌های ترموود به دلیل اینکه میزان بسیار کمی رطوبت وجود دارد، می‌توانیم کمترین حد انبساط و ترک‌خوردگی را مشاهده کنیم. تمامی این ویژگی‌ها در کنار هم باعث می‌شود تا شستشو و نگهداری از چوب ترموود بدون ایجاد هر گونه تغییر شکل در این چوب‌ها به آسانی انجام شود.

نصب آسان و نیاز کم به نیروی متخصص

شاید بیان این جمله که نیازی به نیروی متخصص برای نصب ندارد کمی حالت اغراق‌آمیز برای شما داشته باشد، به این دلیل که برای انجام هر کاری در هر زمینه‌ای که باشد، یکی از مهم‌ترین اصول اساسی، حضور نیروی متخصص و باسابقه است. چوب ترموود به علت ساختار و حالتی که تحت تأثیر فرایند تبدیل آن بوجود می‌آید، امکان نصب و ساخت سازه‌های مختلف بر اساس آن را به راحتی برای شما امکان‌پذیر خواهد کرد.

بهترین گزینه برای دکوراسیون و نمای ساختمان
ترموود؛ بهترین گزینه برای دکوراسیون و نمای ساختمان

وزن کم چوب

وزن کم چوب ترموود سبب می‌شود تا انتقال و جابجایی آن از نقطه‌ای به نقطه دیگر به راحتی صورت گیرد. یکی از مهم‌ترین دلایل وزن کم این چوب، پایین بودن میزان رطوبت است. رطوبت کمی که در ترموود وجود دارد باعث می‌شود تا امکان نصب و جداسازی مجدد جهت نصب و یا نظافت به راحتی برای شما فراهم شود.

ترموود؛ بهترین گزینه برای دکوراسیون و نمای ساختمان

ترموود به دلیل فراوری انجام شده بر روی آن به‌وسیله سیستم‌های حرارتی پیشرفته در مقایسه با انواع دیگر چوب، از استحکام و ماندگاری بیشتری برخوردار است. در تولید چوب ترموود از هیچ مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. از مهم‌ترین مزایای چوب ترموود می‌توانیم به مقاومت بالا، ضدآب بودن و نصب سریع و آسان اشاره کنیم. صادرکننده اصلی چوب ترموود را در جهان کشور فنلاند می‌دانند، اما این محصول به شکل گسترده‌ای در کشورهای کانادا و آلمان تولید می‌شود. مجموعه پارس آرای کوهستان می‌تواند شما را در تأمین این چوب با کیفیت و همچنین اجرای انواع سازه‌ها و المان‌های چوبی کمک کند.

برچسب ها: