چوب های ترموود و استاندارد های تولید آن ها ؛ ترموود یکی از فرایند هایی می باشد که تکنولوژی آن جدید است ولی در گذشته های دور این فرایند و به گونه ای دیگر اجرا می شده است. استفاده از دستگاه های بسیار پیشرفته، فرایند های پیچیده، دسته بندی چوب ها و … از تحولاتی می باشد که تکنولوژی در این صنعت به وجود آورده است.

ترموود فرایندی نسبتا عجیب می باشد زیرا باید  آن را در کنار دشمن اصلی خود یعنی حرارت قرار دهید. در این فرایند دمای محیط  تا 200 درجه سانتی گراد بالا می برند که تمام مواد معدنی آن از بین برود.  البته فرایند گرما دهی قرن هاست که مورد استفاده انسان ها قرار می گیرید و دستگاه ها و ماده هایی که از آن ها در این روش استفاده می شود جدید هستند.

تاریخچه تحقیقات فرایند ترموود در دنیا

می توان گفت که برای اولین بار تحقیقات در مورد این عملیات حرارتی توسط دو فرد به نام استم و هانسن انجام گرفت. این دو که آلمانی بودند اولین بار تحقیقات خود را در سال 1930 برای تولید چوب های ترموود شروع کردند. این تحقیقات در دهه 50 نیز توسط آلمانی ها ادامه پیدا کرد ولی در یک دهه قبل آمریکایی ها نیز کار خود را در این زمینه شروع کرده بودند.

ولی نقطه عطف این دوران به دهه 90 میلادی بر می گردد زمانی که فنلاندی ها شروع به تحقیقات گسترده ای در این زمینه کردند و نتیجه آن فرایندی شده که در حال حاضر نیز از آن استفاده می شود.

نتیجه اصلاح حرارتی چوب ها

در اثر گذراندن چندین مرحله و حرارت دیدن چوب ها بسیاری از خواص فیزیکی و شیمیایی آن ها تغییر می کند. در این فرایند ها رنگ چوب ها تغییر کرده و به تیرگی خواهد کشید از طرفی بافت های همی سلولزی از بین می روند که عامل اصلی آسیب پذیری چوب ها می باشند. البته این تمام خواص به وجود آمده در چوب نیست و با حرارت دیدن چوب سبک تر خواهد شد، رطوبت کاهش می یابد، PH کمتر شده و خاصیت عایق حرارتی خوبی را پیدا می کند.

فرایند ترمو کردن چوب های سوزنی و پهن برگ تفاوت هایی دارند

این دو نوع چوب دارای تفاوت های زیادی هستند و همین تفاوت ها در ساختار این دو چوب باعث به وجود آمدن اختلافاتی در ترمو کردن آن ها شده است. خواص چوب ها در فرایند ترمو کردن تا دمای 200 درجه سانتی گراد به آرامی تغییر می کند ولی بعد از 200 درجه این دو نوع عکس العمل های متفاوتی از خود نشان می دهند به همین دلیل است که ترموو کردن این دو نوع بعد از این دما متفاوت است و باید به صورت جداگانه ترموو شوند.

چوب های ترموود پارس آرای کوهستان

Thermo-S

ترموو کردن چوب ها به دو نوع Thermo-S  و Thermo-D دسته بندی می شوند. در فرایند S که مخفف کلمه ثبات می باشد رطوبت چوب به اندازه 6 تا 8 درصد کاهش پیدا می کند وباید استانداردی به نام EN113 را دنبال کند.

Thermo-D

کلمه D به مخفف کلمه دوام می باشد که درکنار ظاهر، دوام از ویژگی های مهم و کاربردی این فرایند می باشد. در این نوع رطوبت چوب بین 5 تا 6 درصد می باشد باید مطابق فرایند S از استاندارد EN113 پیروی کند.

موارد استفاده از چوب های Thermo-S و Thermo-D

Thermo-S (چوب های سخت) Thermo-S (چوب های نرم)
ساختار سونا ها در ها و پنجره ها
مبلمان های شهری مبلمان در محیط هایی با رطوبت کم
کف پوش های بیرونی اجزای ساختمان ها
Thermo-D (چوب های سخت) Thermo-D (چوب های نرم)
مواردی که در جدول بالا

استفاده شده با رنگی تیره تر

ساخت در و پنجره

سازه های محیط باز

کف پوش ها

تفاوت شرایط این دو فرایند در چیست؟

چوب های نرم

شرایط  Thermo-S Thermo- D
دمای فرایند 190 °C 212 °C
میزان مقاومت در برابر آب و هوا + ++
پایداری ابعادی + ++
انعطاف پذیری بدون تغییر
میزان تیرگی + ++

چوب های سخت

شرایط Thermo-S Thermo-D
دمای فرایند 185 °C 200 °C
میزان مقاومت در برابر آب و هوا بدون تغییر +
پایداری ابعادی + +
انعطاف پذیری بدون تغییر
میزان تیرگی + ++

با توجه به کاربردهای بسیاری که چوب در صنعت ساختمان‌سازی دارد و همچنین مسیری که طبیعت در پیش گرفته است، میزان تقاضای آن همواره رو به رشد بوده است. در این بین تنوع محصولات چوبی بسیار بوده و از تنوع فراوانی برخوردار است. پارس آرای کوهستان با گردآوری بهترین مجموعه از محصولات چوبی به مرجعی معتبر برای تأمین چوب ترموود و پارکت های چوبی تبدیل شده و این امکان را به مهندسین و کارفرمایان داده است که در صورت تمایل برای استعلام از محصولات با مشاورین مجرب دفتر مرکزی پارس آرای کوهستان تماس حاصل فرمایند.این استاندارد بیان گر نگهداری چوب، میزان اثر محافظتی آن در برابر عوامل مختلف و روش های تست چوب های ترموو شده جهت سلامتی آن ها می باشد.

تماس با ما

برچسب ها: