استفاده از چوب برای نمای ساختمان

در دنیای امروز استفاده از نماهای چوبی ظاهر و جلوه بسیار زیبایی به ساختمان‌ها می‌بخشد. ترموود و HPL از انواع چوب‌هایی هستند که در نمای خارجی ساختمان‌ها به میزان زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از ملزومات اصلی در طراحی مدرن، استفاده از متریال‌های مدرن است. به‌کار گیری چوب می‌تواند زیبایی خاصی به نمای بیرونی ساختمان بدهد. برخی از این چوب‌ها مانند ترموود، به دلیل ماندگاری بالا، انعطاف پذیری و شکل‌گیری مناسب خود اخیرا بیشتر مورد توجه معماران و طراحان قرار گرفته‌اند. در این مطلب با انواع نمای چوبی و مزایای استفاده از چوب در نمای ساختمان‌های مختلف آشنا خواهیم شد.

معرفی انواع نماهای چوبی
معرفی انواع نماهای چوبی و مزایای مختلف آن‌ها در طراحی نمای ساختمان‌ها

مزایای استفاده از نماهای چوبی

استفاده از چوب در نمای ساختمان‌ها می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد. برخی از انواع چوب‌ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند که می‌توانند انتخاب مناسبی برای طراحی نمای چوبی باشند. در این بخش با برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از نماهای چوبی آشنا می‌شویم.

  • چوب یک متریال طبیعی است و رگه‌های طبیعی زیبایی در ساختار آن وجود دارد
  • چوب می‌تواند یک المان زیبا، منحصربه‌فرد و آرامش‌بخش در نمای ساختمان‌ها باشد
  • ترمووود نوعی چوب ضد آب و مستحکم است که می‌تواند سال‌ها به عنوان نمای ساختمان شما مورد استفاده قرار گیرد
  • مقاومت و دوام بالای چوب در برابر شرایط مختلف آب و هوایی
  • این چوب‌ها در برابر قارچ‌ها و حمله کپک‌ها و حشرات مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند
  • قابلیت رنگ‌آمیزی چوب بسیار مهم است
  • سبک بودن از ویژگی‌های بارز چوب است
  • چوب ترموود خود عایق حرارتی و برودتی مناسبی است و به میزان 25 درصد از ورود و خروج گرما جلوگیری می‌کند
  • چوب‌های نما در برابر سایش هم مقاومت خوبی دارند
  • شستشو و نگهداری از چوب‌های ترمووود کاری راحت است
  • چوب‌های نما به راحتی قابل نصب و اجرا هستند
  • همچنین جداسازی نماهای چوبی برای تعویض یا انتقال به محلی دیگر به آسانی انجام می‌پذیرد
معرفی انواع نماهای چوبی
معرفی انواع نماهای چوبی و مزایای مختلف آن‌ها در طراحی نمای ساختمان‌ها

انواع نماهای چوبی در معماری امروز دنیا

در ساخت نمای چوبی از انواع چوب‌های مختلف استفاده می‌شود. جدیدترین و بهترین انواع جنس مورد استفاده برای ساخت نماهای چوبی HPL و ترموود هستند. همچنین در ساخت این نماها یا از نرم‌چوب‌ها و یا از سخت‌چوب‌ها استفاده می‌شود. در این بخش از مطلب پرکاربردترین انواع چوب مورد استفاده در نماهای چوبی را بررسی خواهیم کرد.

نمای شینگل

شینگل‌ها یا تکه‌های چوب نوعی از نماهای چوبی ساختمان هستند که از قطعات چوبی نازک، سبک و مخروطی شکل تشکیل شده‌اند. نمای شینگل در صورتی که از جنس ترموود یا HPL باشد می‌تواند مقاومت خوبی در برابر رطوبت، سایش و فشار از خود نشان دهد.

نمای توفال

توفال را با نام‌های دیگری مانند نبشی، پوشش طولی و تخته شیب‌دار هم می‌شناسند. توفال از تخته‌های نازک چوبی ساخته شده است که با هم‌پوشانی به صورت افقی طراحی و نصب می‌شوند. این تخته‌های نازک اگر از جنس ترموود باشند، می‌توان برای مدت طولانی به آن‌ها اعتماد کرد و در نمای چوبی از آن‌ها استفاده کرد.

نماهای چوبی دوسطحی

نماهای چوبی دوسطحی حالتی مشابه توفال دارند. در سطح بالایی آن، الوار افقی روی شیاری قرار می‌گیرد که روی لبه سطح پایینی آن قرار دارد. این نوع نماهای چوبی به علت دوسطحی بودن خود می‌توانند ماندگاری بالایی در نمای ساختمان‌ها داشته باشند.

معرفی انواع نماهای چوبی
معرفی انواع نماهای چوبی و مزایای مختلف آن‌ها در طراحی نمای ساختمان‌ها

تخته‌های عمودی

بخش عمده نمای چوبی تخته‌های عمودی از چندین تخته پهن که به صورت عمودی در کنار هم قرار گرفته‌اند تشکیل شده است. ضمنا از تخته‌های باریکی برای پر کردن فاصله بین آن‌ها استفاده می‌شود. تخته‌های عمودی نیز از انواع پرطرفدار در بین نماهای چوبی هستند.

نمای صفحات چوبی

نمای صفحات چوبی معمولا از صفحات ساده‌ای از جنس پلی وود ساخته شده‌اند. این صفحات از جمله نماهای خارجی ارزان‌قیمت در میان نماهای چوبی هستند. البته اخیرا نمای صفحات چوبی با جنس ترمووود و HPL نیز در بازار موجود است که قیمت بالاتری دارند.

موارد کاربرد نماهای چوبی

نماهای چوبی، به ویژه نماهای چوب جدید که از جنس HPL یا ترموود هستند، به واسطه طرح‌پذیری بالا و مقاومت خوبی که از خود نشان می‌دهند، در موارد متعددی کاربرد دارند. از جمله مهم‌ترین موارد کاربرد نماهای چوبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و اجرای نمای خارجی ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری
  • سرویس‌های بهداشتی عمومی
  • استفاده در بیمارستان‌ها و فضاهای آزمایشگاهی
  • تزئین فضای داخلی آسانسورها
  • در رختکن‌های فضاهای ورزشی و استخرها

تاثیر اشعه UV در نمای چوبی

نماهای چوبی به این علت که در فضای باز قرار دارد، تحت تاثیر اشعه UV خورشید است. پس باید از نماهای چوبی در برابر نور خورشید محافظت شود. در برخی انواع نماهای چوبی که با ترموود ساخته شده‌اند، از رنگ‌های مخصوصی که دارای پیگمنت‌های ضد اشعه UV هستند، استفاده شده است. بیشترین تاثیر اشعه UV بر رنگ نماهای چوبی است که می‌توان با رنگ‌های مخصوص از آن جلوگیری کرد.

معرفی انواع نماهای چوبی
معرفی انواع نماهای چوبی و مزایای مختلف آن‌ها در طراحی نمای ساختمان‌ها

نکات مهم در نصب نماهای چوبی ساختمان

نکات مهمی وجود دارد که باید در نصب نماهای چوبی مورد توجه قرار گیرد. برای مثال باید قبل از شروع زیرسازی از ترازبودن سطح زیرین نماکاری خود اطمینان حاصل کنید. در این بخش به برخی دیگر از نکات مهم در نصب نماهای چوبی اشاره کرده‌ایم:

  • مطمئن شوید که ضخامت زیرسازی و پروفیل ترمو پیش از شروع به کار محاسبه شده باشد
  • چوب را مستقیما روی دیوار نصب نکنید
  • پروفیل‌های چوب زیرسازی باید از هم 60 سانتی‌متر فاصله داشته باشند
  • می‌توانید از پیچ خودکار برای پیچ‌کردن استفاده کنید و پیچ را مستقیما روی سطح دریل کنید

عوامل موثر بر قیمت نماهای چوب

قیمت اجرای نماهای چوبی به عوامل متعددی مانند نوع چوب و کیفیت آن، قیمت چوب، متراژ و ابعاد نماکاری، میزان تزیینات نماهای چوبی مورد نظر شما و ضخامت و دانسیته چوب مورد استفاده بستگی دارد. همچنین به این علت که چوب ترموود وارداتی است، قیمت آن به قیمت ارز و دلار بستگی دارد.

انواع نماهای چوبی
معرفی انواع نماهای چوبی و مزایای مختلف آن‌ها در طراحی نمای ساختمان‌ها

چوب؛ یکی از متریال‌های مدرن در نمای ساختمان‌ها

در گذشته‌های دور، به علت نبودن دیگر متریال‌ها، انسان به اجبار از چوب برای نمای خارجی خانه خود استفاده می‌کرد. در دنیای امروز نیز با پیشرفت تکنولوژی انسان دوباره به این متریال روی آورد و امروزه، یکی از مصالح مهم و جدید برای نماسازی ساختمان‌ها چوب است. چوب‌هایی که در نماکارای استفاده می‌شوند، علاوه بر زیبایی خود، مقاومت بالایی نیز در برابر شرایط جوی دارند و به راحتی آسیب نمی‌بینند. مجموعه پارس آرای کوهستان با داشتن 17 سال تجربه در زمینه تولید و نصب انواع نماهای چوبی در ایران انواع خدمات تخصصی چوب را به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید انواع نمای چوبی را با بهترین کیفیت از سایت ما خریداری کنید.

برچسب ها: