چوب مخصوص سونا خشک و تاثیر آن در فضای سونا

سونا خشک فضایی گرم و دلنشین برای افراد ایجاد می‌کند و در منازل لوکس از آن استفاده می‌شود. انتخاب چوب مخصوص سونا خشک دغدغه بسیاری از افرادی است که می‌خواهند یک سونا خشک زیبا و کارآمد در ساختمان خود بسازند. همان‌طور که می‌دانید فضای داخلی سونا به طور کامل از چوب پوشیده شده است. بنابراین انتخاب چوب مناسب برای معماری و کارایی سونا خشک اهمیت ویژه‌ای دارد. ما در این مطلب انواع چوب مناسب سونا خشک را به شما معرفی می‌کنیم.

چوب مخصوص سونا خشک و تاثیر آن در فضای سونا
چوب مخصوص سونا خشک و تاثیر آن در فضای سونا

چوب‌های سخت و نرم مورد استفاده در سو‌نا خشک

در بسیاری از موارد مشاهده شده به دلیل عدم آگاهی افراد در انتخاب چوب مخصوص سونا خشک، به اشتباه چوب‌هایی انتخاب کرده‌اند که خسارت و هزینه هنگفتی برای آن‌ها به بار آورده است. با شناختن چوب‌های نرم و سخت می‌توان انتخاب بهتری برای فضای سونا داشت.

چوب درختان به دو دسته نرم و سخت تقسیم می‌شود. درختانی با چوب نرم مثل درخت سدر گزینه مناسب‌تری برای سونا هستند تا چوب درختان سخت مانند درخت بلوط. درخت سدر به دلیل تراکم پایین گره کمتری دارد و احتمال پیچ و تاب خوردن آن در فضای سونا کم‌تر است. از طرفی هم مقاومت و دوام بالایی دارد و به راحتی پوسیده نمی‌شود. اما درخت‌هایی همچون بلوط و ساج به دلیل اینکه سخت هستند و خود این درختان دما بالا را جذب می‌کنند و دیر خنک می‌شوند، مناسب استفاده در سونای خشک نیستند.

شرایط چوب مورد استفاده در سونا خشک

چوبی که برای سونا استفاده می‌شود باید در برابر رطوبت و پوسیدگی‌ها مقاوم باشد. از طرفی هم باید چوب از جنسی انتخاب شده باشد که دچار تاب‌خوردگی ناشی از حرارت نشود. همچنین چوب انتخابی باید مقاومت و دوام بالایی در برابر عوامل محیطی داشته باشد.

چوب‌های مخصوص سونا خشک باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • دارای گره کمتر: چوب‌هایی که تراکم و فشردگی بالایی دارند برای سونا مناسب نیستند. زیرا این چوب‌ها دیرتر خشک شده و طوبت را در خود نگه می‌دارند و باعث پوسیدگی زودتر اتاق سونا می‌شوند. بنابراین در انتخاب چوب باید از درختانی که تراکم پایین و گره کمتری دارند استفاده کرد.
  • عدم استفاده از چوب صمغ دار: درختانی مانند درخت کاج که صمغ زیادی دارند نباید برای معماری و طراحی سونا استفاده شوند. زیرا صمغ این درختان در معرض رطوبت بیرون زده و باعث سوختگی و حساسیت‌های شدید می‌شود. بنابراین در انتخاب چوب مناسب برای طراحی فضای سونا باید از درختان فاقد صمغ استفاده کرد.
  • عدم استفاده از پوشش و رنگ: چوب‌هایی که دارای پوشش و رنگ هستند مناسب استفاده در سونا نیستند. زیرا این چوب‌ها در معرض رطوبت ناشی از فضای سونا، گازهای سمی و خطرناکی از خود نشت می‌کنند و باعث مسمومیت افراد داخل سونا می‌شوند.
شرایط چوب مورد استفاده در سونا خشک
شرایط چوب مورد استفاده در سونا خشک

معرفی انواع چوب مخصوص سونا خشک

چوب مخصوص سونا خشک باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد تا دچار آسیب نشود. در ساخت و طراحی سونا خشک توجه به این نکته بسیار مهم است که از چوبی استفاده شود که در برابر حرارت و رطوبت مقاومت زیادی داشته باشد. در ادامه به معرفی برخی از بهترین چوب‌های مناسب سونا خشک می‌پردازیم.

در این رابطه خواندن مقاله “چوب سونا خشک | بهترین انواع چوب برای پوشش داخلی این فضای مفرح ” میتواند بسیار مفید باشد !

 استفاده از چوب درخت سدر در سونا خشک

چوب درخت سدر به دلیل داشتن فیبر فراوان در گرمای زیاد سونا خیلی گرم نمی‌شود و دمای مطلوبی به محیط می‌دهد. از طرفی این درخت به طور طبیعی بوی خاص خود را دارد و وقتی چوب آن در معرض دمای سونا قرار می‌گیرد آن بو را پخش کرده و فضا را عطرآگین می‌کند. چوب درخت سدر دارای تراکم پایین بوده که باعث مقاومت و عدم پیچ خوردگی این چوب در محیط سونا خشک شده است.

چوب ترموود مناسب سونا خشک

ترموود در هر دو دسته درختان سخت و نرم قرار می‌گیرد و می‌توان گفت بهترین چوب مخصوص سونا خشک است. به چوب ترموود اصطلاحا «لمبه سونا» هم می‌گویند. این چوب به دلیل شست‌وشو و نگهداری آسان، حمل و نقل راحت، نصب بی‌دردسر، مقاوم در برابر پوسیدگی و عوامل محیطی و همچنین به دلیل برش خوردگی راحت در معماری فضای سونا بسیار استفاده می‌شود.

بسیاری از چوب‌ها در فرایند ضدآب، برای ساختن سونا مورد استفاده قرار می‌گیرند. چوب‌های ترموود تنها چوب‌هایی هستند که بعد از این فرایند ظاهر طبیعی خود را حفظ می‌کنند و همچنان به صورت یک چوب طبیعی در چشم بیننده باقی می‌مانند. فرایند ضد آب کردن چوب، مانع از انقباض و انبساط چوب ترموود در حین کار(یعنی چوب بعد از مدتی که استفاده شد از سایز طبیعی خودش کوچک‌تر نمی‌شود)، مانع جذب حشرات و موریانه‌ها شده و مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت دارد. حتی از این چوب برای کف استخر هم استفاده می‌کنند.

چوب ترموود مناسب سونا خشک
چوب ترموود مناسب سونا خشک

چوب درخت صنوبر

چوب صنوبر دارای رنگ سفید مایل به سبز بوده و هر چقدر سن آن بالاتر رود رنگش قهوه‌ای می‌شود. این چوب به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طرفی هم به دلیل مقاومت بالا، عدم پیچ‌خوردگی، قیمت مناسب  برای طراحی فضای سونا کاربرد دارد.

سایر چوب‌های مورد استفاده برای سونا خشک

به جز چوب‌هایی که درمورد آن‌ها گفتیم چوب‌های دیگری هم وجود دارند که مناسب استفاده در سونا هستند. چوب درخت نراد با ظاهر و رنگ خود در طراحی فضای سونا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چوب با رنگ قهوه‌ای و خطوط ظریفی که در ظاهر خود دارد، در سونا فضای بسیار دلنشینی ایجاد می‌کند.

چوب زبان گنجشک از جمله چوب مخصوص سونا خشک است. این چوب هم از نوع ترموود بوده، ظاهر قهوه‌ای آن به همراه خاصیت ضد رطوبتش، دلیل استفاده از این چوب در سونا خشک می‌باشد. چوب نم‌دار هم با رنگ سفید و زرد خود برای استفاده در سونا گزینه مناسبی می‌باشد. چوب شوکران نیز به دلیل مقاومت بالا و رنگ یکنواخت می‌تواند انتخاب خوبی برای سونا خشک باشد.

سایر چوب‌های مورد استفاده برای سونا خشک
سایر چوب‌های مورد استفاده برای سونا خشک

انتخاب چوب مخصوص سونا خشک در پارس آرای کوهستان

انتخاب چوب مناسب برای سونا بسیار مهم است و انتخاب اشتباه این متریال می‌تواند به تجربه شما در استفاده از سونا خاشک آسیب بزند. در این مطلب توضیح دادیم که در طراحی و ساخت سونا باید از چوب‌های مخصوص سونا خشک استفاده شود. با شناخت درست انواع چوب و به کارگیری دقیق آن توسط تکنسین‌های مجرب می‌توان یک سونا با فضایی دلنشین داشت.

ما در مجموعه پارس آرای کوهستان با ارائه خدماتی متنوع در زمینه ساخت و نصب انواع چوب ترموود، پارکت و سازه‌های چوبی مانند سونا خشک پاسخگوی نیاز مشتریان هستیم. برای آشنایی بیشتر با محصولات ما می‌توانید مطالب دیگر وبسایت را مطالعه کرده و با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

برچسب ها: