رنگ‌های چوب ترموود عامل حفاظت از این متریال ارزشمند

ذهنیت اکثر مردم درباره چوب ترموود اینگونه است که این مدل چوب‌ها به خودی خود مقاوم هستند و احتیاجی به محافظت در برابر شرایط جوی مختلف ندارند. اما این‌طور نیست. اشعهUV خورشید، اسید موجود در آب باران، رسوباتی که از آب به جا می‌مانند، گرد و غبار و همچنین پوسیدگی از جمله مواردی هستند که سبب صدمه دیدن سطح چوب ترموود و تحلیل رفتن آن در طول زمان می‌شوند. رنگ های چوب ترموود سطح این نوع چوب را در برابر آسیب‌ها و شرایط محیطی مختلف محافظت می‌کنند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی انواع رنگ‌ های چوب ترموود و کاربرد آن‌ها بپردازیم.

رنگ‌های چوب ترموود عامل حفاظت از این متریال ارزشمند
رنگ‌های چوب ترموود عامل حفاظت از این متریال ارزشمند

دسته‌بندی رنگ‌های چوب ترموود

رنگی که مخصوص چوب ترموود است به دو نوع پایه آب و پایه روغن تقسیم می‌شوند. آن دسته از رنگ‌های چوب ترموود که پایه آبی دارند با نفوذ سه‌ میلیمتری در اعماق چوب، لایه محافظتی را بوجود می‌آورند. به دلیل اینکه این نوع از عمق نفوذ قابل توجه نیست از رنگ‌هایی که پایه آبی دارند، غالبا در نمای ساختمان‌ها، آلاچیق، پرگولا و همچنین نیمکت‌هایی که در فضای باز قرار دارند، استفاده می‌شود.

اما رنگ‌ های چوب ترموود که پایه روغنی دارند به دلیل اعمال نفوذ بیشتر در مقایسه با رنگ‌های پایه، در برابر عواملی همچون ساییدگی از مقاومت بیشتری برخوردار هستند. این نوع از رنگ‌ها بیشتر در کفپوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین کاربردهای رنگ های چوب ترموود

چوب‌های ترموود نیز درست مانند سایر چوب‌های طبیعی به رنگ نیاز دارند. چوب‌های ترموود پس از گذشت مدت زمانی به دلیل تابش اشعه نور خورشید یا همان UV رنگ اصلی خود را از دست می‌دهند و به رنگ خاکستری در می‌آیند. یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از رنگ های چوب ترموود، ایجاد خاصیت مقاومت در این نوع از چوب‌ها در برابر اشعه نور خورشید است. از طرفی رنگ‌آمیزی به‌ وسیله رنگ های چوب ترموود باعث می‌شود تا رگه‌ها و بافت‌های چوب خود را به شکل بهتری نشان بدهند. همین موضوع بیانگر این است که رنگ‌آمیزی چوب‌های ترموود به جنبه زیبایی آن‌ها نیز کمک فراوانی می‌کند.

مهم‌ترین کاربردهای رنگ های چوب ترموود
مهم‌ترین کاربردهای رنگ های چوب ترموود

به‌کارگیری رنگ‌ های چوب ترموود برای محافظت در برابر نور خورشید

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در بروز آسیب در چوب‌های ترموود، اشعه فرابنفش نور خورشید است. این موضوع می‌تواند در بلند مدت سسب تغییر رنگ چوب و پریدگی آن بشود. این گونه مشکلات به طور عمده در چوب ترموود نما بوجود می‌آید. برای حل این معضل به شما پیشنهاد می‌کنیم تا حتما از رنگ های چوب ترموود استفاده کنید.

استفاده از رنگ‌های چوب ترموود برای ایجاد مقاومت به نفوذ رطوبت

بر روی سطوح چوب ترموود به صورت طبیعی سوراخ‌ها و شیارهایی وجود دارد که می‌تواند باعث تولید و تکثیر انواع مختلفی از قارچ‌ها و کپک‌ها شود. استفاده از رنگ‌های چوب ترموود باعث می‌شود تا این حفرات و سوراخ‌ها پر شوند. در نتیجه به شکل موثری از رشد قارچ‌ها و همچنین نفوذ رطوبت جلوگیری می‌شود، زیرا رطوبت از عوامل موثر در رشد و تکثیر این موجودات به شمار می‌آید.

در این رابطه خواندن مطلب ” چگونه از نما و یا پارکت چوبی خود محافظت کنید؟ ” میتواند مفید باشید !

عوامل موثر بر کیفیت رنگ های چوب ترموود

کارشناسان طراحی نمای ساختمان‌ها و مهندسان به صورت کلی دو عامل را در بررسی کیفیت رنگ های چوب ترموود دخیل می‌دانند. یکی کشورهای سازنده و دیگری نیز اصالت رنگ. در ادامه این بخش قصد داریم تا هر کدام از این دو عامل را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم.

عوامل موثر بر کیفیت رنگ های چوب ترموود
عوامل موثر بر کیفیت رنگ های چوب ترموود

تجربه بالاتر کشورهای اروپایی

کشورهای اروپایی در مقایسه با کشورهایی که در حوزه ساخت رنگ های چوب ترموود فعالیت دارند، از تجربه بیشتری برخوردار هستند. در بین این کشورها کشور آلمان یکی از کشورهای برتر در حوزه تولید و عرضه این رنگ‌ها به شمار می‌رود. از سایر کشورهای فعال در این حوزه می‌توانیم به انگلستان، ایتالیا، فنلاند و فرانسه نیز اشاره کنیم.

اصالت رنگ مورد استفاده

از دیگر نکات مهم در رابطه با رنگ های چوب ترموود، موضوع اصالت رنگ است. در صورتی که تهیه و خرید این نوع از رنگ‌ها در مراکز و نمایندگی‌های معتبر انجام شود، می‌توانید تا حد زیادی به اصالت کالای خریداری شده خود اطمینان کنید.

از مراحل مهم در رنگ‌آمیزی چوب‌های ترمو، تکمیل ترموود روی کار است که باعث جلوگیری از تغییر رنگ چوب می‌شود. در این زمینه کمپانی‌های بزرگی مانند mocopinus آلمان فعالیت دارند. رنگ‌های تولید شده توسط این شرکت‌ها در برابر شرایط محیطی و اشعه خورشید از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

روش آماده‌سازی سطوح چوب ترموود برای رنگ‌آمیزی

یکی از نکات بسیار مهمی که باید در رابطه با رنگ‌ های چوب ترموود به آن توجه کنید این است که حتما پیش از رنگ‌آمیزی سطح چوب را کاملا خشک کنید و سپس گرد و غبار آن را پاک کنید. محلی که در رنگ‌آمیزی صورت می‌گیرد باید فاقد هر گونه گرد و غبار باشد. در صورتی که می‌خواهید رنگی یکدست و یکنواخت داشته باشید، می‌توانید رنگ‌آمیزی چوب ترموود را در محیطی با جو متعادل انجام دهید.

به شما توصیه می‌کنیم تا قبل از استفاده رنگ‌ های چوب ترموود را به خوبی و کاملا با هم ترکیب کنید تا بخش رنگ دانه و حلال آن به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. برای اینکه بتوانید پیگمنت و حلال و رنگ دانه را با همدیگر به صورت یکدست ترکیب کنید می‌توانید از یک همزن چوبی استفاده کنید.

رنگ‌های چوب ترموود
رنگ‌های چوب ترموود

رنگ‌های چوب ترموود؛ پوشش‌های محافظتی با ماندگاری بالا

در چند سال اخیر به دلیل نقش حفاظتی رنگ‌ در چوب ترموود، کاربرد آن‌ها بسیار بیشتر‌ شده است. رنگ های چوب ترموود در تناژهای متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. با پیشرفت فناوری و ظهور روش‌های مبتکرانه برای تولید و محافظت از کالاها، رنگ های چوب ترموود با هدف زیباسازی و افزایش مدت ماندگاری این چوب‌ها مورد توجه بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی ساختمان‌ها قرار گرفته‌اند.

رنگ های ترموود در مقایسه با سایر رنگ‌های چوب از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و بهترین برند تولید و عرضه آن نیز برند موکوپینوس(mocopinus) کشور آلمان است. انواع برندهای رنگ که در بازار وجود دارند، ممکن است ما را در انتخاب دچار تردید کنند،  و نکته مهمی که باید در نظر بگیرید، کشور سازنده و اعتبار برند است. در این زمینه میتوانید با شرکت پارس آرای کوهستان تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب ما بهترین انتخاب را در اختیار شما قرار دهند .

برچسب ها: