چگونه از نما و یا پارکت چوبی خود محافظت کنید؟ پیش از بکار گیری مواد معدنی یا مصالح صنعتی چون آهن ، آجر و سرامیک در سازه های معماری یا عمرانی ، “چوب” یکی از اصلی ترین و قدیمی ترین مصالح در دسترس بوده است . انسان اولیه طرز شکل دادن به چوب را برای تهیه ابزار گوناگون فرا گرفت .

ابزار و وسایل چوبی اولیه و حتی ساختمان ها و تزئینات چوبی ادوار ما قبل تاریخ و اعصار مختلف تاریخ ، نمایانگر اهمیت چنان ماده ای است که قبل از فلز و همزمان با مصرف سنگ در اختیار بشر در آمده و از آن در تهیه ابزار و وسایل زندگی ، سلاح و ساختمان استفاده کرده است. از ساختمان های روستایی گرفته تا ساختمان های چند طبقه شهری ، پل ها و کوشک ها از چوب ساخته می شدند که البته امروزه به دلیل دوام بالایی که در چوب ترمووود وجود دارد اکثرافراد، چوب با فرآوری ترمو را انتخاب کرده و در پروژه‌های مختلف چون پارکت، نما، سازه، دکینگ و بسیازی دیگر به کار می‌گیرند.

چگونه از نما و یا پارکت چوبی خود محافظت کنید؟
چگونه از نما و یا پارکت چوبی خود محافظت کنید؟

حفاظت از چوب  

روش های مختلفی برای محافظت چوب از هجوم آفات و آسیب رسانی به آنها ، نفوذ رطوبت و آتش سوزی وجود دارد . بعضی از این روش ها عبارتند از : اشباع کردن چوب با مواد شیمیایی ، پوشاندن چوب با یک لایه از رنگ ، لاک و ورنی ، سوزاندن سطح چوب ، قیر اندود کردن چوب .

موادی که در رنگ کردن چوب به کار می روند عبارتند از :

1. لاک : لاک را در الکل صنعتی حل می کنند و سپس روی سطح چوب سمباده شده می مالند ، پس از تبخیر ماده حلال یک ورقه لاک روی چوب می ماند .

چگونه از نما و یا پارکت چوبی خود محافظت کنید؟
چگونه از نما و یا پارکت چوبی خود محافظت کنید؟

2. ورنی ها :

 صمغ گیاهی یا مصنوعی را با روغن های خشک کننده و سپس با ماده فراری مخلوط می کنند و روی چوب می زنند و سپس یک لایه ورنی در اثر اکسید شدن روغن روی چوب به وجود می آید . ورنی ها ممکن است مصنوعی باشند مانند پلی استر یا ملامین .

3. رنگ ها :

 مواد رنگی را در روغن ها و مواد فراری که نفوذ رنگ را زیاد می کند مانند تربانتین ، مخلوط می کنند . این مواد رنگی عبارتند از اکسیدهای سرب ، منگنز ، کبالت و غیره .

4. بتانه :

 در بعضی چوب ها که دارای آوندهای درشت بهاره هستند برای جلوگیری از نفوذ زیاد رنگ ها قبل از رنگ زدن سطح آن را بتانه می کنند .

استفاده از این پوشش ها علاوه بر محافظت چوب در برابر عوامل مخرب باعث آشکار شدن زیبایی های چوب و پدیدار شدن نقش های آن می شود . البته هنگام استفاده از چوب ترموود نیازی به فعالیت خاصی برای حفاظت از چوب نبوده و حتی می‌توانید چندین بار آن را ترمیم و یا سنباده و رنگ بزنید.

درخت کروئینگ

آشنایی با درخت کروئینگ/ گورجون/ یانگ

KERUING/GURJUN/YANG

Dipterocarpus spp.

Dipterocarpaceae

درخت : این درخت یکی از مهم ترین درختان جنوب شرقی آسیا است و بر حسب کشورهایی که بومی آنجا بوده به نام‌های مختلفی شناخته می شود : گورجون در هند و برمه ، یانگ در تایلند ، کروئینگ در مالزی و اندونزی و آپیتونگ در فیلیپین . محموله های تجارتی شامل چوب هایی از گونه های متنوع می باشند که گرچه مشابه هم هستند اما در برخی خصوصیات قدری تفاوت دارند . در جاهایی که تنها تعداد معدودی از گونه ها یافت می شوند ، مانند برمه ، تایلند و فیلیپین ، محموله های تجارتی دارای ویژگی‌های یکسان تری نسبت به مناطقی می باشند که دارای طیف وسیعی از گونه های این درخت هستند .  

درخت و چوب درخت کروئینگ

چوب : چوب های مختلف دارای رنگ قهوه ای متوسط تا تیره بوده ، راست تار و درشت بافت می باشند و ظاهری ساده دارند. تعدادی از آنها رزین چسبناکی ترشح می کنند . از لحاظ وزن متغیرند اما به طور متوسط کمی سنگین تر از بلوط    می باشند .

ویژگیهای فنی : چوب آن به کندی خشک می شود و به محض خشک شدن محکم و نسبتاً مقاوم در برابر حمله قارچ‌ها است . کار با این چوب به علت ویژگی سایندگی و رزین دار بودن ، دشوار است و ثبات زیادی در هنگام استفاده ندارد .

 کاربردها :

به دلیل امکان دسترسی تجارتی ، کیفیت خوب و قیمت پایین ، این چوب‌ها در بسیاری از کشورها استفاده می شده‌اند. اگرچه فاقد دوام استثنایی بلوط هستند ولی برای استفاده در فضاهای باز و مصارف بیرونی در کشورهای معتدله باثبات می باشند . در ساختمان سازی ، ساخت پوشش محافظ بیرونی و در آستانه درها ، در ساختمان ماشین‌های بارکش و کامیون‌ها ، در قایق‌ها و برای ساخت دستک تیرهای تلگراف به کار می روند . چون قابلیت ترشح رزین دارند، اگر در کفپوش سازی به کار روند ، سبب بروز مشکلاتی می شوند . در آسیا برای ساخت تخته چندلا استفاده می شوند .

کاربرد چوب درخت کروئینگ

حاصل سال ها تلاش در شرکت پارس آرای کوهستان افتخارات و گواهینامه های معتبر داخلی و خارجی است ، که نشان دهنده جدیت و پشتکار شرکت پارس آرای کوهستان در ارائه انواع چوب‌های فرآوری شده بروز و مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا است . کارشناسان شرکت پارس آرای کوهستان در همه حال پاسخ گوی شما کار فرمایان و مهندسین محترم در جهت ارائه اطلاعات تکمیلی در رابطه با محصولات می باشند.

تماس با ما

برچسب ها: