روف گاردن یا فضای سبز پشت بام چیست

روف گاردن یا در تعریف عامیانه فضای سبز روی پشت بام مجموعه‌ای از سازه‌ها و آیتم‌ها است که به صورت فضای سبز بر روی سقف پشت بام اجرا می‌شود. در چند سال اخیر پیشرفت تکنولوژی باعث شده است تا ‌بتوانید با طراحی روف گاردن در کنار تزئین آن با انواع گیاهان محیطی دلنشین برای خود و عزیزانتان ایجاد کنید. از طرفی گسترش پروژه‌های ساختمان‌سازی به سمت و سوی انبوه‌سازی و ساخت آسمان‌خراش‌ها اهمیت طراحی روف گاردن را چندین برابر کرده است.

در رابطه خواندن مطلب “روف گاردن و انواع آن” میتواند مفید باشد !

روف گاردن
روف گاردن یا فضای سبز پشت بام چیست

یکی از عناصری که می‌توانید با استفاده از آن در شلوغی شهرها آرامش بیشتری به زندگی خود ببخشید، استفاده از گیاهان در فضای سبز است. از آنجایی که ساختمان‌های مرتفع و آسمان‌خراش‌ها، دسترسی بسیار محدودی به محوطه فضای سبز، باغچه یا پارک دارند، روف گاردن یک گزینه مناسب برای جبران این کمبود است. در این مطلب قصد داریم تا مهم‌ترین نکات در رابطه با طراحی روف گاردن را بررسی کنیم.

در طراحی روف گاردن از چه عناصری استفاده می‌شود

در طراحی روف گاردن و ساخت بام باغ، المان‌های مختلفی از جمله انواع آبنما، پرگولا، آلاچیق، گلدان‌های ثابت به همراه فضای سبز مناسب، چمن‌های مصنوعی و طبیعی و باربیکیو آشپزخانه‌های صحرایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی گاهی اوقات بنا به سفارش مشتریان جکوزی، مکان‌هایی برای آفتاب گرفتن و استخرهای فایبرگلاس طراحی و ساخته می‌شود.

طراحی روف گاردن
در طراحی روف گاردن از چه عناصری استفاده می‌شود

مهم‌ترین نکات در طراحی روف گاردن

محل طراحی روف گاردن نباید الزاما بام ساختمان‌ها باشد. این محل‌ها می‌تواند در لابی ساختمان‌ها نیز اجرا شوند. لابی ساختمان‌ها با توجه به این موضوع که اصولا روف گاردن بر روی سقف اجرا می‌شود، گزینه‌ای ایده‌آل برای طراحی و ساخت به شمار می‌آید. از طرفی می‌توان گفت که پاسیوها نیز از این قاعده مستثنی نیستند، مکان مناسبی برای اجرای روف گاردن به شمار می‌روند. تراس‌ها نیز به دلیل خصوصی بودن از نخستین اهداف مهم طراحی هستند.

مهم‌ترین نکات در طراحی روف گاردن
مهم‌ترین نکات در طراحی روف گاردن

از چه گیاهانی باید در طراحی روف گاردن استفاده شود

برای انتخاب گیاهان مناسب برای روف گاردن باید به ویژگی‌هایی مانند تحمل در برابر گرما و نور مستقیم خورشید و همچنین رشد ریشه گیاه در زمان تهیه به دقت توجه کنید. برای طراحی فضای سبز نیز می‌توانید به سراغ ترکیبی از گیاهان، گلدان و بوته میوه بروید.

آبیاری اتوماتیک روف گاردن

برای مراقبت و نگهداری از گیاهان باید برنامه منظمی برای آبیاری به صورت اتوماتیک و قطره‌ای هوشمند داشته باشید. زیرا این مراحل از اجزای اصلی و مهم در طراحی روف گاردن به شمار می‌آیند.

زیرسازی، کف‌‌سازی و تجهیزات جانبی در پشت بام

در روش مدولار زیرسازی استانداردی در بام انجام می‌شود که می‌تواند تمامی قسمت‌های سطح پشت بام را در بر بگیرد. کف سازی نیز به صورت سه چوبی، شن و قلوه‌ه سنگ‌های تزئینی به مشتریان ارائه می‌شود. به هر میزان که سطح این کف‌ها بیشتر باشد به همان میززان نیز هزینه‌ها افزایش خواهد یافت. آلاچیق، اتریوم، مبلمان آبنما و فضاهایی مانند آشپزخانه همگی جزوی از تجهیزات جانبی هستند.

ایده‌هایی جذاب و کاربردی برای طراحی روف گاردن

چیزی که در اولین وهله برای ما اهمیت دارد این است تا با طراحی مکانی، محیطی را برای عزیزان شما بوجود بیاوریم که بتوانند در آن احساس راحتی کنند. پس از یک روز کاری و یا در تعطیلات آخر هفته می‌توانید اوقات فراغت خود را به بهترین شکل ممکن در محیطی دنج سپری کنید.

ایده‌هایی جذاب و کاربردی
ایده‌هایی جذاب و کاربردی برای طراحی روف گاردن

اهمیت درختان

می‌توانید بستری را ایجاد کنید تا درختان بتوانند بر روی پشت بام رشد کنند. سعی کنید تا با ایجاد سایه در مقابل نور خورشید، شرایط مورد نیاز برای نگهداری از درختان را فراهم کنید. این کار می‌تواند حس و حال طبیعت را به شما منتقل کند. تصور کنید درختچه‌هایی بر روی پشت بام قرار دارند که می‌توانید در زیر آن‌ها نیمکت و یا مبلمان قرار بدهید. برای مثال به شما توصیه می‌کنیم تا از گیاه بامبو استفاده کنید.

ساخت پرگولا و آلاچیق

پرگولاها و آلاچیق‌ها از مکان‌هایی هستند که می‌توانید در طراحی آن‌ها از سبک‌ها و رنگ‌های متنوعی استفاده کنید. با این کار می‌توانید روف گاردنیی رویایی داشته باشید. از آویزان کردن هرگونه چراغ‌های روشنایی و لوستر در آلاچیق خود غافل نباشید. این کار زیبایی محیط را دوچندان می‌کند.

روشنایی و چراغ‌ها در طراحی روف گاردن

در طراحی روف گاردن باید به روشنایی و چراغ‌ها به دقت توجه کنید. علاوه بر چراغ‌ها و روشنایی‌هایی که در بازار وجود دارند منطقی‌ترین کار استفاده از ریسه‌ها در کنار ستون‌های آلاچیق و آویزان کردن آن‌ها است که کمک بسیار زیادی به زیبایی محیط شما خواهد کرد. اینکه باغ شما در شب هنگام روشنایی داشته باشد مسئله‌ای مهم است. به ویژه روشنایی که در اطراف راه‌پله و کنار مسیر رفت و آمد باشد.

نقش عنصر مجسمه در طراحی روف گاردن

در طراحی روف گاردن می‌توانید با قرار دادن مجسمه‌هایی در کنار آبنماها و یا اطراف آلاچیق نتیجه‌ای شگفت‌انگیز را ببینید قرار دادن چند مجسمه می‌تواند علاوه بر بحث زیبایی، ضریب استایل روف گاردن شما را نیز به طرز قابل توجهی افزایش دهد. قرار دادن مجسمه‌های سفید بر روی پایه یا بر روی زمین می‌تواند یک محیط لاکچری را برای شما به همراه بیاورد.

نقش عنصر مجسمه
نقش عنصر مجسمه در طراحی روف گاردن

طراحی روف گاردن به صورت کاملا اصولی در پارس آرای کوهستان

در صورتی‌که طراحی روف گاردن به شکل اصولی و بدون استفاده از زیرساخت‌های ضروری صورت بگیرد می‌تواند خسارت‌های جبران‌نشدنی را برای ساختمان به‌همراه داشته باشد. برای مثال، کف‌سازی غیر استاندارد در ساخت روف گاردن می‌تواند از شما و ساکنین سلب آرامش کند و عملا غیرقابل استفاده باشد. در نتیجه انتخاب شرکتی همراه با دانش تجربی و تخصصی مانند پارس آرای کوهستان اهمیت پیدا می‌کند.

ما در مجموعه پارس آرای کوهستان بر این باوریم محیطی که زمان خود را در آن سپری می‌کنیم تاثیر بسیاری زیادی بر عملکرد روحی و جسمی ما دارد. پارس آرای کوهستان با استفاده از نگرشی مدرن و به‌کارگیری ایده‌هایی نو به‎همراه متریال‌های روز دنیا سعی در خلق فضایی متفاوت برای شما دارد. تیم طراحی و فنی پارس آرای کوهستان با توجه به سلیقه و خواست کارفرما آماده ارائه انواع خدمات طراحی و ساخت به سازندگان و کارفرمایان محترم در سراسر کشور می‌باشد.

برچسب ها: