پیشرفت معماری معاصر کشور با چوب ترموود

در چند سال اخیر در کشور ما اهمیت و توجه به نمای ساختمان‌ها چه از دید طراحان، مالکان و سازندگان بیش از پیش شده است. در این بین اما برتری های ترموود نسبت به چوب باعث شده معماری معاصر کشور به پیشرفت قابل توجهی دست پیدا کند.

چوب ترموود
پیشرفت معماری معاصر کشور با چوب ترموود

با استفاده از چوب ترموود در نمای ساختمان‌ها آرامش و زیبایی را به محیط پرهیاهوی شهری می‌آوریم. علاوه ‌بر این اگر معماری سنتی ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم موارد استفاده از این چوب را به دفعات در نماهای قدیمی می‌بینیم. خود همین موضوع دلیل دیگری برای استفاده از این متریال در ساختمان‌های امروزی است. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی برتری های ترموود نسبت به چوب بپردازیم.
در این رابطه خواندن مطلب “تغییرات چوب طی فرآیند ترمو” میتواند مفید باشد !

تغییرات شیمیایی؛ از جمله مهم‌ترین برتری های ترموود نسبت به چوب

یکی از برتری های ترموود نسبت به چوب تغییرات ساختاری و شیمیایی است. در نتیجه عملیات حرارتی که بر روی چوب صورت می‌گیرد بافت و ساختار آن دچار تغییر می‌شود و سپس مجددا شکل می‌گیرد. این تغییرات در بیشتر موارد به دلیل تجزیه حرارتی هموسلولزها انجام می‌شود. همزمان با وقوع چنین تغییراتی در ساختار چوب، شیره و مواد داخلی نیز بر اثر حرارت از بین می‌روند که خود همین موضوع باعث می‌شود تا وزن چوب ترموود نیز سبک باشد. تمامی میکروارگانیسم‌ها و عوامل پوسیدگی نیز از بین می‌روند. به جز موارد یاد شده میزان اسیدیته چوب نیز کاهش پیدا می‌کند.

تغییرات شیمیایی
تغییرات شیمیایی؛ از جمله مهم‌ترین برتری های ترموود نسبت به چوب

یکی از برتری های ترموود نسبت به چوب میزان سختی است

از جمله برتری های ترموود نسبت به چوب سختی نهایی است که توسط استاندارد prEN 1534 مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد. نتایج علمی نشان داده است که با افزایش حرارت طی عملیات حرارتی ترموود، سختی چوب نیز در نهایت افزایش می‌یابد.

برتری های ترموود
یکی از برتری های ترموود نسبت به چوب میزان سختی است

البته ذکر این نکته نیز اهمیت دارد که کیفیت چوب اولیه و همچنین چگالی آن در سختی نهایی بسیار موثر است. در شرایطی که چوب خام از کیفیت کافی برخوردار نباشد، چوب ترموودی نیز که تولید می‌شود دیگر از مقاومت بالایی برخوردار نیست. به همین دلیل برای تولید چوب ترموود فقط از گیاهان خاص استفاده می‌شود.

برتری های ترموود نسبت به چوب از لحاظ خواص مقاومتی

یکی از برتری های ترموود نسبت به چوب ویژگی‌های مقاومتی است. در نتیجه آزمایشاتی که بر روی چوب‌های معمولی و ترموود در کشورهایی مانند فنلاند و آمریکا انجام شد؛ تا میزان دقیق احتراق‌پذیری و مقاومت در برابر آتش را مشخص کند، به این نتیجه رسیدند که چوب‌های ترموود که تحت فرایند تیمار حرارتی قرار دارند، در مقایسه با انواع دیگر چوب‌ها، مقاومت بیشتری در برابر حریق دارند. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که در هنگام حریق دودی که از چوب‌های ترموود متصاعد می‌شود در مقایسه با سایر چوب‌ها کمتر است.

برتری های ترموود
برتری های ترموود نسبت به چوب از لحاظ خواص مقاومتی

تغییرات چوب معمولی در برابر آفتاب

طی چند سال اخیر یکی از مهم‌ترین مواردی که در خصوص برتری های ترموود نسبت به چوب معمولی بیان شده است، ویژگی مقاومتی در برابر نور خورشید است. همچنین مطالعات آکادمیک بسیار زیادی درباره تاثیرات نور آفتاب و اشعه‌های آن بر روی انواع چوب‌های ترمو صورت گرفته است.

نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد تاثیر اشعه فرابنفش خورشیدی بر روی چوب‌های ترموود بسیار کمتر است و در شرایطی که این گونه چوب‌ها رنگ نشده باشند پس از گذشت 6 ماه تغییرات رنگی بسیار جزئی از خود نشان خواهند داد. در این شرایط رنگ چوب از قهوه‌ای تیره به خاکستری متمایل می‌شود. پس از مدتی نیز سایر تاثیرات منفی نور آفتاب بر روی چوب آغاز می‌شود. قطعا نتایج چنین تحقیقاتی تاثیر مطلوبی برای تولیدکنندگان ترموود نداشته است.

تغییرات چوب
تغییرات چوب معمولی در برابر آفتاب

مقاومت در برابر خوردگی؛ برتری ترموود در مقایسه با چوب

همانطور که در قسمت قبلی نیز به آن اشاره کردیم، رنگ‌های چوب ترموود می‌توانند خواص بسیار مثبتی را در آن‌ها ایجاد کنند که همین موضوع از برتری های ترمودد نسبت به چوب است. چوب‌های ترموود به صورت استاندارد رنگ‌آمیزی می‌شوند. این چوب‌ها در مقابل نور آفتاب، خوردگی و ساییدگی نیز مقاوم هستند.

ترموود در مقایسه با چوب
مقاومت در برابر خوردگی؛ برتری ترموود در مقایسه با چوب

همین مقاومت می‌تواند از مهم‌ترین دلایل محبوبیت چوب ترموود در میان معماران و طراحان دکوراسیون داخلی منازل باشد. البته لازم به ذکر است که رنگ‌هایی که برای این مدل چوب‌ها تولید می‌شود با توجه به اینکه تولیدکنندگان آن چه کسانی هستند دارای کیفیت و همچنین مقاومت‌های مختلف هستند.

مقاومت چوب ترموود در مقابل رطوبت

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز به آن اشاره کردیم، فرایند تولید چوب‌های ترموود از جمله برتری های ترموود نسبت به چوب به شمار می‌آید. فرایند تولید باعث ایجاد تغییرات و خواص فراوانی در بافت چوب‌های ترمو می‌شود که می‌تواند رطوبت را در حدود 5 تا 6 درصد کاهش دهد. این کاهش رطوبت در کنار تغییرات ساختاری که چوب ایجاد می‌کند باعث افزایش مقاومت چوب در برابر رطوبت می‌شود.

به نحوی که در شرایط آب و هوایی با درصد رطوبت بسیار بالا، میزان رطوبت نسبی چوب‌های ترمو می‌تواند تا 47 درصد از چوب‌های معمولی پایین‌تر باشد. همچنین مییزان تغییر و بادکردگی ترموود در زمان مواجه شدن با رطوبت، در بیشترین حالت ممکن در حدود 6 درصد است. همچنین پس از کاهش رطوبت چوب‌های ترموود به سرعت خشک خواهند شد.

مقاومت چوب ترموود
مقاومت چوب ترموود در مقابل رطوبت

با استفاده از ترموود کیفیت و دوام سازه‌ها و نما را افزایش دهید

بدون شک چوب یکی از بهترین و سودمندترین مواد خام موجود در طبیعت است که به باور بسیاری بدون آن بشر هرگز به این سطح از رفاه و پیشرفت نمی‌رسید. چوب‌های ترموود بر اثر تلاش‌های صنعتگران غربی امروزه به بخشی از فناوری طراحی دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان‌ها تبدیل شده‌اند.

برتری های ترموود نسبت به چوب باعث شده دیگر ساختمان‌هایی که صرفا نمای چوبی دارند، توسط برف یا باران دچار پوسیدگیی و تورم نشوند. نمای چوبی می‌تواند به راحتی تحت تاثیر نور خورشید دچار تغییرات مختلف بشود. از طرفی کابینت‌هایی که با استفاده از چوب معمولی ساخته می‌شوند می‌توانند مورد حمله حشراتی مانند سوسک و ساس قرار بگیرند. بدون شک مقایسه میان این چوب و ترموود منجر داشتن اطلاعات کافی در زمینه مزایای استفاده از چوب ترموود خواهد شد.

برچسب ها: