مختصری از کاربرد دکینگ در دکوراسیون

دکینگ (Decking) در دکوراسیون چیست و به چه منظوری استفاده می‌شود؟ نحوه نصب و اجرای آن به چه صورت است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها امروز با ما همراه باشید. در طی چند سال اخیر استفاده از کفپوش در فضای باز به تدریج در دکوراسیون مدرن شهری گسترش پیدا کرده است. دکینگ در دکوراسیون عمدتا در بحث زیباسازی و محوطه‌سازی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد دکینگ
مختصری از کاربرد دکینگ در دکوراسیون

امروزه به کفپوش‌های مورد استفاده در فضای باز دکینگ گفته می‌شود. دکینگ به منظور ایجاد سطحی هموار در بیرون از فضای منازل برای چینش مبلمان‌ها، سهولت در رفت و آمد و همچنین ایجاد نمایی زیبا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی مفصل دکینگ در دکوراسیون و جزئیات مهم و کلیدی در رابطه با آن بپردازیم.

تعریف دقیق و جامع از مفهوم دکینگ در دکوراسیون

واژه دکینگ در اصل ریشه در لغت عرشه دارد. همانطور که عرشه کشتی بسیار مقاوم است و تحمل وزن‌های سنگین را دارد. دکینگ دکوراسیون به سطح همواری گفته می‌شود که عموما در فضای بیرونی منازل و اغلب چسبیده به خانه، طراحی و ساخته می‌شود. برخی به آن عرشه یا دک نیز می‌گویند. در تعریفی دیگر دکینگ در دکوراسیون به کفپوش این فضاها گفته می‌شود که عموما با استفاده از متریال‌هایی مانند چوب ساخته می‌شود. در ادامه با کاربردهای دکینگ آشنا می‌شویم.

مفهوم دکینگ در دکوراسیون
تعریف دقیق و جامع از مفهوم دکینگ در دکوراسیون

طبقه‌بندی دکینگ در دکوراسیون بر اساس جنس به کار رفته

در بیشتر موارد کفپوش دکینگ به همراه چوب حرارت دیده یا همان ترموود و یا چوب پلاتس که ترکیبی از چوب و پلاستیک است، اجرا می‌شود. نوع دکینگ به کار رفته در دکوراسیون با توجه به محل نصب و همچنین کاربرد مربوطه، تعیین می‌گردد. عموما می‌توانیم انواع عرشه کفپوش را به دسته زیر طبقه‌بندی کنیم.

طبقه‌بندی دکینگ
طبقه‌بندی دکینگ در دکوراسیون بر اساس جنس به کار رفته

استفاده از دکینگ در دکوراسیون به همراه نرم‌چوب‌ها (Soft Wood)

در بیشتر مواقع در اطراف استخرها و یا داخل سونا، دکینگی که ساخته می‌شود همراه با چوب‌های نرم نصب و اجرا می‌شود. زیرا این مدل از چوب ترموود به طور معمول در برای اماکن کم تردد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از دکینگ در دکوراسیون به همراه سخت‌چوب‌ها (Hard Wood)

سخت چوب‌ها از چوب درختان پهن برگ ساخته می‌شوند و به دلیل برخورداری از چگالی کم در برابر فشار شدیدا مقاوم هستند. سخت چوب‌ها وزن‌های سنگین را به راحتی تحمل می‌کنند، به همین دلیل گزینه‌ای مطلوب برای کف‌سازی در امکان پرتردد به شمار می‌آیند.

متریال چوب پلاست

برای ساخت متریال چوب پلاست در ابتدا چوب و پلاستیک به شکل پودر در می‌آیند. سپس بعد از ترکیب این دو با سایر مواد پلیمری، محصول نهایی به دست می‌آید. چوب پلاست به علت داشتن پلاستیک در ساختار خود، بسیار مقاوم است و علاوه بر آن دارای ظاهری زیبا و شبیه به چوب است.

دکینگ چه کاربردهایی در دکوراسیون دارد

دکینگ در دکوراسیون امروزه علاوه بر ساخت سکو در فضای باز خانه‌ها، برای سواحل، کف پیاده‌رو‌ها و همچنین آبنمای استخرها و آبنماها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از عرشه در دکوراسیون به نوع متریال استفاده شده در آن برمی‌گردد.

متریالی که برای ساخت دکینگ در دکوراسیون استفاده می‌شود در برابر رطوبت از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و هیچ‌گونه آسیبی به آن وارد نمی‌شود. دکینگ‌ها یا به بیان دیگر همان کفپوش‌های فضای باز، غالبا همراه با چوب‌های ترموود و چوب پلاست نصب و سپس اجرا می‌شوند.

دکینگ

در این رابطه خواندن مطلب “کاربردهای دکینگ | ایده‌هایی برای جذابیت بیشتر دکینگ ” میتواند مفید باشد .

کاربرد دکینگ دکوراسیون به عنوان کفپوش فضای باز

اگر بخواهیم از گذشته تا به امروز اصلی‌ترین کاربرد دکینگ در دکوراسیون را بیان کنیم، می‌توانیم به کفپوش فضای باز اشاره کنیم. دکینگ عمدتا در محیط‌های بازی مثل باغ، باغچه، حیاط، کنار ساحل ،کنار استخر و مکان‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از دلایل استفاده از دکینگ در محوطه باز منازل، فراهم کردن سطحی هموار به منظور عبور و مرور راحت، بازی کودکان و همچنین دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است. دکینگ اگر در فضای باز استفاده شود، می‌تواند جلوه‌ای زیبا را برای منزل شما به ارمغان بیاورد.

استفاده از دکینگ در کفپوش فضای داخلی

یکی دیگر از موارد کاربرد دکینگ، استفاده از آن به منظور کفپوش در فضاهای داخلی مرطوب است. این کفپوش به دلیل مقاومت بالایی که در برابر تحمل وزن بالا و رطوبت دارد، می‌تواند در نقاطی همچون استخرهای سرپوشیده، حمام، طراحی دکوراسیون بالکن، پاسیو، تراس و مکان‌های عمومی استفاده شود. همین موضوع سبب شده تا دکینگ در دکوراسیون به گزینه‌ای محبوب در انواع طراحی‌های داخلی تبدیل شود.

زیبایی خیره‌کننده و گسترش فضا با استفاده از دکینگ در دکوراسیون

مجموعه پارس آرای کوهستان به عنوان شرکتی پیشرو در حوزه نصب و اجرای انواع ملزومات طراحی دکوراسیون فضاهای داخلی و باز منازل یکی از مهم‌ترین بنیانگذاران به‌کارگیری از انواع چوب‌های تخصصی مورد استفاده در صنعت ساختمان به شمار می‌آید. در شرکت پارس آرای کوهستان از به‌روزترین فناوری‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی در حوزه دکینگ دکوراسیون استفاده می‌شود.

پارس آرای کوهستان تیمی متشکل از مجموعه‌ای از مدیران متخصص و متعهد با همراه پرسنلی مجرب می‌باشد که در تلاش است گام‌های موثری در راستای ورود فعالیت‌های نوآورانه به داخل این مرز و بوم بردارد. انواع خدمات تخصصی دکینگ دکوراسیون در مجموعه پارس آرای کوهستان عموما در حوزه‌هایی مانند کفپوش فضای باز مانند کف باغچه، باغچه حیاط، کف آلاچیق، دور استخر و همچنین مسیرهای عبوری باغی خدمات متنوعی ارائه می‌شود.

از دیگر زمینه‌های فعالیت دکینگ در این شرکت می‌توانیم به فضاهای داخلی اعم از حمام و تراس اشاره کنیم. یکی از ابتکارات این مجموعه استفاده از دکینگ دکوراسیون به جای سازه‌های سنگی مانند پاسیو است که می‌توان گفت در نوع خود بی‌نظیر است. در انواع محصولات دکینگ ارائه شده پارس آرای کوهستان از متریال‌هایی استفاده می‌شود که در برابر رطوبت و همچنین ضربه مقاوم‌سازی شده‌اند.

برچسب ها: