با رعایت نکات ساخت آلاچیق، سازه‌ای مستحکم و زیبا داشته باشید

آلاچیق یکی از سازه‌های جذاب برای باغ‌، ویلا و حتی آپارتمان‌های بزرگ است. اما ساخت آلاچیق به این آسانی‌ هم که تصور می‌شود نیست و قبل و در حین ساخت باید به نکات مختلفی توجه شود. به‌عنوان‌مثال، ابتدا باید تصمیم بگیرید که آلاچیق مورد نظر خود را از چه متریالی بسازید. همچنین باید برای کف آن تصمیم بگیرید که آیا نیاز به ساخت کف دارد یا اینکه از خود زمین به عنوان کف آن استفاده می‌کنید. به همین خاطر، در این مطلب از مجموعه پارس آرای کوهستان قصد داریم تا به بررسی نکات ساخت آلاچیق بپردازیم.

نکات ساخت آلاچیق
با رعایت نکات ساخت آلاچیق، سازه‌ای مستحکم و زیبا داشته باشید

انواع آلاچیق و مزایای استفاده از چوب در ساخت آلاچیق

به طور کلی سه نوع متریال برای ساخت آلاچیق وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پارچه‌ای، فلزی و چوبی اشاره کرد. از میان این سه، چوب از جهات مختلفی بهترین متریال برای ساخت آلاچیق است که از آن می‌توانید در زمینه‌های مختلفی استفاده کنید.

زیبایی ظاهری؛ یکی از دلایل اصلی استفاده از چوب به جای متریال‌های دیگر

آلاچیق‌های پارچه صرفا جنبه اقتصادی دارند و از زیبایی محیط کم می‌کنند. این در حالی است که آلاچیق‌های فلزی هم نمی‌توانند آن‌طور که باید جذابیت زیادی برای فضا داشته باشند. در مقابل، آلاچیق‌های چوبی نه تنها از زیبایی محیط کم نمی‌کنند، بلکه باعث ایجاد جذابیت چندین برابر می‌شوند.

وزن سبک و استحکام بیشتر

یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا برخی به جای فلز به استفاده از پارچه در ساخت آلاچیق روی بیاورند وزن سبک است. این در حالی است که چوب در عین اینکه استحکام بیشتری نسبت به برخی فلزات دارد، از وزن کمتری هم برخوردار است.

زیبایی ظاهری؛ یکی از دلایل اصلی استفاده از چوب به جای متریال‌های دیگر
زیبایی ظاهری؛ یکی از دلایل اصلی استفاده از چوب به جای متریال‌های دیگر

نکاتی که در ساخت آلاچیق باید به آن‌ها توجه کرد

اگر به دنبال ساخت آلاچیق هستید، باید در ابتدا به برخی نکات توجه داشته باشید تا مجبور نباشید در انتهای کار برای رعایت نکردن آن‌ها حسرت بخورید. در ادامه با برخی از مهم‌ترین این نکات در رابطه با ساخت انواع آلاچیق آشنا می‌شویم.

تزئین آلاچیق

یکی از فاکتورها و نکات مهم در ساخت آلاچیق چوبی، توجه به تزیینات است. زمانی که شما یک آلاچیق با بهترین مهندسی ممکن را بسازید، اما هیچ جذابیت تزیینی نداشته باشد، رغبتی برای استفاده از آن نخواهید داشت. به زبانی ساده‌تر، تزیینات است که جذابیت یک آلاچیق را تعیین می‌کند و حتی در برخی مواقع باعث می‌شود که میزان بهره‌وری از آلاچیق به حداکثر برسد.

توجه داشته باشید که بسیاری از کارهای تزیینی را باید پس از ساخت آلاچیق انجام داد. این در حالی است که برای این منظور در حین ساخت و طراحی آلاچیق باید برخی کارها انجام شوند. به‌عنوان‌مثال، اگر قصد دارید تا پس از ساخت آلاچیق، یک گلدان بزرگ را در جای مخصوصی قرار دهید، پیشنهاد می‌کنیم در حین طراحی این جای مخصوص را طراحی کرده و در طول ساخت هم به آن توجه کنید. یا اینکه اگر قصد دارید تا از ستون‌های آلاچیق گلدان آویزان کنید، بهتر است در حین ساخت، محیط مخصوص آن را تعبیه کنید.

ساختار آلاچیق

قطعا در پارک‌های جنگلی و حتی برخی پارک‌های معمولی مشاهده کرده‌اید که درست است آلاچیق‌ها از نوع چوبی هستند، اما هرکدام مدل و ساختار مخصوص به خود را دارند. برخی مدل‌ها ممکن است به فضای بیشتری برای ساخت نیاز داشته باشند. این در حالی می‌باشد که بعضی مدل‌ها ممکن است با سلیقه شما سازگار نباشند. ضمنا، ممکن است سبک آلاچیق مورد نظر شما با محیط هارمونی مناسبی ایجاد نکند.

در این رابطه خواندن مطلب ” بررسی آلاچیق و ویژگی‌های آلاچیق چوبی ” میتواند مفید باشد .

برای هر نوع مدل آلاچیق اصطلاح خاصی وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، وقتی یک آلاچیق روباز است، روباز بودن آن هیچ ارتباطی با سقف ندارد. بلکه منظور از روباز بودن، دیواره آن است. این موضوع، نکته‌ای است که در ساخت آلاچیق حتما باید به آن توجه کنید.

ساختار آلاچیق
ساختار آلاچیق

در برخی از مدل‌های آلاچیق‌ها، از نرده در کنار دیواره‌ها استفاده می‌شود که بعضی موارد می‌تواند جذابیت بالایی را به همراه داشته باشد. ازاین‌رو، اگر قصد استفاده از این طرح را دارید، بهتر است ابتدا بررسی کنید که آیا نرده می‌تواند به جذابیت محیط و آلاچیق بیفزاید یا خیر.

بزرگی آلاچیق

یکی از نکات ساخت آلاچیق، توجه به ابعاد آن است. برای این منظور، باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید. زمانی که ابعاد آلاچیق با محیطی که قرار است در آن ساخته شود، تناسب نداشته باشد، علاوه بر اینکه کاربردی نخواهد بود و به زیبایی محیط هم اضافه نمی‌کند، بیشت دست‌وپاگیر و ناکارآمد می‌شود.

همچنین اگر به دنبال ساخت آلاچیق هستید، باید ابتدا تعیین کنید که چه نوع وسایلی را می‌خواهید در آن قرار دهید. به‌عنوان‌مثال، اگر به دنبال قرار دادن مبلمان در آلاچیق هستید، باید ابعاد آن را هم متناسب با مبلمان مد نظر خود در نظر بگیرید.

ساختن یا نساختن کف برای آلاچیق

احتمالا دیده‌اید که بعضی از آلاچیق‌های چوبی دارای کف و برخی دیگر بدون کف هستند. شما هم در حین ساخت آلاچیق مورد نظر خود می‌توانید از ساختن کف صرف نظر کنید. اما برای این کار باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید.

ساختن یا نساختن کف برای آلاچیق
ساختن یا نساختن کف برای آلاچیق

به‌عنوان‌مثال، برای ساخت آلاچیق، به هیچ عنوان نباید کف آن ناهمواری داشته باشد. در عین حال، نباید هم به گونه‌ای باشد که هارمونی رنگی و طراحی آلاچیق به‌هم بخورد. اگر هم قصد ساختن کف برای آلاچیق خود دارید، این امکان را دارید تا از کف‌های ساده و مینیمال یا از کف‌های سه‌بعدی استفاده کنید.

پارس آرای کوهستان؛ طراحی برتر و ساخت انواع آلاچیق

ساخت آلاچیق یک امر کاملا تخصصی است که باید توسط افراد خبره انجام شود. چرا که در حین کار نکات مختلفی وجود دارند که باید رعایت شوند. اگر به دنبال ساخت آلاچیق در باغ، منزل و یا ویلای خود هستید، ما در پارس آرای کوهستان می‌توانیم نیاز شما را برآورده کنیم. برای این منظور، تنها کافی است با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برچسب ها: