7 تغییر اساسی که در چوب‌ها بعد از ترمو کردن به وجود می‌آید چیست؟

ترمو کردن چوب باعث تغییرات فیزیکی در چوب‌ها می‌شود. از مهم‌ترین دلایل برای ماندگاری این چوب‌ها می‌باشد.

به طوره کلی با فرآیندهای ترموو کردن چوب‌ها آشنا شده‌اید.می‌دانید که در صورت ترموو کردن از این چوب‌ها در کجا و چه شرایطی می‌توان استفاده کرد. بدین ترتیب از چوب‌های ترموود می‌توان در شرایط‌های گوناگونی مانند نمای ساختمان‌ها، طراحی‌های داخلی، ساخت سونا، مبلمان‌های شهری و موارد بسیار دیگر استفاده کرد. بهتر است قبل از بکار بردن این نوع از چوب‌ها خواص فیزیکی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و بیشتر با آن‌ها آشنا شویم.

حرارت باعث به وجود آمدن تغییرات بسیار زیادی در چوب‌ها از لحاظ فیزیکی و شیمیایی می‌شود. هر یک از این چوب‌ها بسته به تنوع، نوع ساختار و …. در دمای‌های مختلف واکنشی مختص به خود را نشان می‌دهند. به طور کلی ما تغییرات مشترک میان تمام چوب‌ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

1_ تغییر در تراکم چوب‌ها

تراکم یکی از مواردی می‌باشد که با ترموو کردن چوب‌ها تغییر خواهد کرد. تراکم از نسبت اندازه و وزن اجسام بدست می‌آید و با تغییر در تراکم چگالی نیز تغییر خواهد کرد. به طور عمده چگالی چوب‌های ترموود کم‌تر از چوب‌های عادی می‌باشد.با انداختن این چوب‌ها در آب مشاهده خواهید کرد که بر روی آب خواهند ماند.

چگالی رابطه مستقیمی با دوام چوب‌های ترموود دارد زیرا حرارت دیدن چوب‌ها باعث کاهش چگالی می‌شود. با کاهش چگالی در واقع رطوبت نیز کاهش پیدا می‌کند.این از دست دادن رطوبت باعث مقاوم شدن آن می‌شود.

2_ استحکام چوب‌های ترموود

استحکام نیز با تراکم دارای رابطه‌ای مستقیم دارد. با حرارت دیدن چوب‌ها تراکم از حالت عادی کمتر خواهد شد.این کاهش تراکم باعث می‌شود که کمی از مقاومت آن کم شود. با این حال نسبت وزن به قدرت تغییری نمی‌کند.این کاهش تراکم مزایای دیگری را به همراه دارد که این عیب را به طور کلی پوشش می‌دهد.

تغییرات چوب طی فرآیند ترمو
تغییرات چوب طی فرآیند ترمو

3_ قدرت نگه داشتن پیچ

یکی از کاربرد‌های مهم چوب‌های ترموود در نمای ساختمان‌ها می باشد. به همین دلیل قدرت نگهداشتن پیچ از اهمیت بسیار بالایی بر خوردار است. زیرا در صورت محکم نبودن قطعه‌های چوب که بر روی نما متصل شده‌اند، ممکن است خسارت‌های مالی و جانی زیادی به وجود بیاید. طبق تحقیقاتی که توسط موسسه فناوری محیط زیست در سال 1999 انجام شد با کاهش چگالی چوب قدرت نگهداشتن پیچ آن‌ها بالاتر خواهد رفت.

4_ سختی چوب ترموود | تغییرات چوب طی فرآیند ترمو

عوامل موثر بر سختی چوب

عواملی وجود دارند، که بر سختی چوب تاثیرگذار می‌باشد.یکی از آن‌ها جرم مخصوص چوب است.به طوری که سختی چوب متناسب با جرم مخصوص آن می‌باشد. واحد سختی چوب نیوتن بر سانتی‌متر مربع که در این بخش برخی از گونه‌های چوب را مورد بررسی قرار می‌دهیم. قابل ذکر است سختی هرگونه چوب بعد از فرآوری اصلاح حرارتی یا ترموود به همان میزان باقی می‌ماند. چوب بید، صنوبر و کاج سفید که در طبقه بندی چوب‌های نرم قرار دارد دارای سختی برابر با 3500 نیوتن بر سانتی متر مربع می‌باشد. چوب نوئل، کاج، توسکا و غان دارای سختی 3500 تا 5000 نیوتن بر سانتی‌متر مربع می‌باشد.چوب گردو، گلابی، بلوط و راش که به عنوان چوب سخت شناخته شده است، دارای سختی 5000 تا 6500 نیوتن بر سانتی‌متر مربع است. چوب زبان گنجشک به مراتب دارای سختی بیشتری در مقایسه با گونه‌های نام برده می‌باشد، دارای عددی برابر با 5000 تا 6500 نیوتن بر سانتی‌متر مربع است.

فرآیند ترموود | Thermowood |
فرآیند ترموود | Thermowood |

5_ میزان نفوذپذیری

طبق آزمایش CTBA که در این مورد صورت گرفته است، نتایج جالبی بدست آمده است. در این آزمایش که مدت 9 روز انجام شده است تعدادی چوب ترموود را در رطوبت 65 درصد و دمای 20 درجه سانتی‌گراد نگهداشته شدند و در آخر مشخص شد که چوب‌های ترموود به میزان 20 تا 30 درصد کمتر از چوب‌های معمولی رطوبت را به خود جذب کرده‌اند.

6_ رسانایی حرارتی چوب‌های ترموود

طبق تحقیقات انجام شده بر روی چوب‌های ترموود این نتیجه بدست آمده است که این فرایند به میزان 20 تا 30 درصد میزان رسانایی این چوب‌ها را کاهش داده است.

7_ مقاومت در برابر حشرات | تغییرات چوب طی فرآیند ترمو

طبق آزمایش های CTBA که در کشور فرانسه انجام شده است چوب‌های ترموود دارای مقاومت بسیار مناسبی در برابر حشرات چوب خوار دارد. و می‌توانید با خیال راحت از این چوب‌ها در پروژهای خود استفاده کنید.

به طور کلی موارد بسیار بیشتری در مورد چوب های ترموود وجود دارد که پس از این فرایند بر روی چوب ها به وجود می‌آید. شما می‌توانید پروژه‌های پارس آرای کوهستان را که به وسیله چوب‌های ترموود اجرا شده‌اند را مشاهده کنید. تمام چوب‌های ترموود پارس آرای کوهستان وارداتی و تولید شده توسط بزرگترین شرکت‌های دنیا می‌باشد و به طور قطع دارای بهترین کیفیت هستند.

شرکت پارس آرای کوهستان با برخورداری از کارشناسان متخصص و مجرب و پشتوانه‌ی علمی و تجربی شناخته شده ، با واردات انواع چوب‌های فرآوری شده مورد استفاده در صنعت ساختمان و استانداردهای بین‌المللی و تاكید بر اصل رضایت مشتری نیازهای مهندسین و کارفرمایان کشور را مرتفع و در تعاملی پایدار با کارفرمایان، راه کارهای نوینی را ارائه می‌نماید، و توانسته است سهم قابل ملاحظه‌ای نسب به سایر همکاران در این گروه كسب نماید و موفق به ارایه خدمات گسترده‌تر و با كیفیت بالاتر برای کارفرمایان گردید.

برچسب ها: