نکات مهم طراحی نمای ساختمان با چوب ترموود

نمای ساختمان از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان است که زیبایی و کیفیت اجرای آن نقش مهمی در زیبایی کل ساختمان دارد. در ساخت نما از مصالح مختلفی مانند سیمان، سنگ، شیشه، آجر و چوب استفاده می‌شود. بااین‌حال برخی از این مصالح به‌نوعی تکراری و کلیشه‌ای شده‌اند. بنابراین معماران برای ایجاد طرح‌های مدرن معمولا از مصالح و متریال‌های جدید استفاده می‌کنند. یکی از این متریال، ترموود نام دارد که چوبی با مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی است. با وجود مقاومت بالای این چوب، کیفیت طراحی و اجرا در کیفیت نمای ترموودی تأثیر بالایی دارد؛ بنابراین در این مطلب نکات کلیدی طراحی نمای ساختمان با چوب ترموود را به شما معرفی می‌کنیم.

فرآیند تولید ترموود

ترموود بیشتر از چوب درختان کاج و سرو تهیه می‌شود، اما از چوب درختان پهن‌برگ نیز در فرایند ترمو کردن استفاده می‌شود. این چوب طی فرایند اصلاح حرارت ابتدا در پایین‌ترین دما قرار داده می‌شود سپس به آرامی دمای آن تا 225 درجه سانتی گراد با هدف افزایش چند برابری سطح مقاومت چوب و از بین رفتن میکروب‌ها و قارچ‌ها بالا می‌رود. همچنین روان‌سازی حرارتی چوب به کمک بخار آب، چوب ترموود را در برابر عوامل محیطی مانند: اشعه فرابنفش خورشید، بادهای سهمگین و فرسایش از طریق برف و باران و رطوبت و گرد و خاک محافظت می‌کند.

در این فرایند به دلیل ازبین‌رفتن صمغ موجود در چوب درختان در مرحله ترمو کردن، تمامی سلول‌های حاوی تخم حشرات موذی از بین رفته و محصولی بهداشتی‌تر و کاربردی تولید می‌شود. در حین گرما‌دهی خاصیت انعطاف‌پذیری چوب نیز به‌شدت افزایش می‌یابد. علاوه بر این موارد، ثبات رنگ چوب ترموود از موارد دارای اهمیت برای طراحی نمای ساختمان توسط معماران است. در این مطلب با اصلی‌ترین نکات کلیدی طراحی نمای ساختمان با چوب ترموود آشنا می‌شویم.

مزایای طراحی نمای ساختمان با چوب ترموود

همانطورکه اشاره شد معمارانی که به دنبال ساخت نمایی شیک و ماندگار هستند، به دلیل مزایای متعدد چوب ترموود استفاده از این متریال کاربردی را در اولویت خود قرار می‌دهند. برای داشتن نمایی زیبا و درعین‌حال مقاوم باید از مصالحی استفاده کرد که نسبت به آسیب‌های خارجی و داخلی آسیب‌پذیری پایینی داشته باشند. امروزه چوب ترموود به دلیل ویژگی‌های زیاد خود در کاربرد نمای ساختمان انتخابی مناسب و به‌صرفه در صنعت بناسازی است.

از مزایای ترموود می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • مقاومت بالا و آسیب‌پذیری پایین در برابر عوامل مخرب خارجی و جوی
  • انعطاف‌پذیری بالا به منظور طراحی‌های متنوع در مراحل ساخت و اجرا برای نمای ساختمان
  • قابلیت استفاده در انواع محیط با شرایط آب و هوایی مختلف
  • نصب، تعمیر و جداسازی آسان
  • طول عمر بالا به دلیل اصلاح حرارتی پیشرفته
  • طیف رنگی متنوع و امکان رنگ‌آمیزی مجدد باتوجه‌به سلیقه افراد
  • زیبایی و ظاهر خاص
  • ابعاد ثابت و استاندارد بالای چوب ترموود برای انواع نما‌های ساختمانی
  • حمل و نصب سریع
  • قابلیت شستشو و طول عمر زیاد

نکات کلیدی طراحی و اجرای نمای ساختمان با چوب ترموود

اصلی‌ترین ویژگی چوب ترموود مقاومت بالای این چوب است، برای نصب این چوب به‌منظور اجرای نمای ساختمان اولین و مهم‌ترین مرحله ایجاد زیر‌سازی مناسب برای افزایش استحکام ترموود است. طراحان بنا با استفاده از چوب ترموود و قواعد زیرسازی آن می‌توانند سطحی مناسب و مقاوم را به اجرا بگذارند.

در این مرحله پس از اندازه‌گیری فضای انتخاب شده برای زیرسازی باید تا حد ممکن فواصل میان چوب‌ها را به‌منظور حفظ یکپارچگی ترموود رعایت کرد. نکته کلیدی در طراحی نمای ساختمان با چوب ترموود در مرحله زیرسازی محاسبه دقیق ابعاد سطح و استفاده از مصالح مکمل مانند سیمان برای تراز بودن چوب‌های ترموود و حفظ جریان هوا به منظور کاهش رطوبت است.

نصب چوب ترموود در نمای ساختمان

پس از مرحله زیرسازی نوبت به مرحله نصب ترموود در نمای ساختمان می‌رسد. در این مرحله به 3 روش می‌توان چوب‌های ترموود را در نمای ساختمان نصب کرد. این سه روش شامل روش‌های پیچ از رو، کلیپس و فاق و زبانه می‌شوند.

این روش‌ها بسته به شکل نمای ساختمان کاربرد‌های خاص خود را دارند؛ اما نکته مشترک این روش‌ها این است که نمای ساختمان شما با اجرای این سه روش در برابر آسیب‌دیدگی و نفوذ حشرات و رطوبت مصون خواهد ماند. همچنین با نصب ترموود از لحاظ زیبایی، ساختمان شما جلوه‌ای ویژه و متفاوت را به خود خواهد گرفت.

قابل‌ذکر است که در مرحله نصب ترموود در نمای ساختمان مهم‌ترین نکته نوع ابزار انتخابی در نصب این چوب است که باید به‌وسیله پیچ و رول‌پلاک استیل انجام شود. در روش نصب کلیپس، چوب ترموود به‌وسیله گیره‌های مخصوص از جنس آلیاژ مقاوم در نمای ساختمان نصب می‌شود.

در روش فاق و زبانه بر‌ روی ترموود زبانه‌هایی برای ایجاد نظم در چوب‌ها نصب می‌شود تا علاوه بر ایجاد مقاومت مضاعف، احتمال پوسیدگی چوب کم‌تر شود. استفاده از چوب ترموود به دلیل روش‌های متنوع نصب و سبکی متریال و سرعت بالا در نصب، روشی محبوب است.

یکی دیگر از نکات کلیدی در مرحله طراحی و اجرای نمای ساختمان با چوب ترموود، رنگ‌آمیزی این چوب است. این چوب خاصیت رنگ‌پذیری بالایی دارد که باعث شده این خصوصیت علاوه بر زیبایی، مقاومت چوب را نیز افزایش دهد. رنگ کردن ترموود برای استفاده در نمای ساختمان موجب محافظت بنا از اشعه یو‌‌وی و همچنین دفع گردوخاک و حشرات می‌شود. به علاوه شما برای ایجاد مقاومت بیشتر نیازی به استفاده از رزین اپوکسی برروی این چوب ندارید. همچنین ترموود با اینکه برای اجرا و طراحی بسیار انعطاف‌پذیر است، اما درعین‌حال در برابر ضربه نیز استحکام خوبی از خود نشان می‌دهد.

سایر نکات کلیدی طراحی نمای ساختمان با چوب ترموود

باتوجه‌به گرایش معماران به چوب ترموود به‌منظور استفاده از آن در نمای ساختمان ذکر چند نکته از دیگر مزایای ترموود شما را نسبت به استفاده از این چوب مشتاق‌تر خواهد کرد! برای کسانی که به‌دنبال استفاده از ترموود در نمای ساختمان هستند، پروفیل‌های ترموود نسبت به دیگر مصالح ساختمانی بسیار ارزان‌تر و با کیفیت‌تر هستند. شما می‌توانید با هزینه‌ای کمتر از دیگر متریال‌ها نمایی زیبا و کاربردی در اختیار داشته باشید.

پارس آرای کوهستان؛ مجری انواع نماهای ترموودی

پارس آرای کوهستان برترین واردکننده و مجری پروژه‌های ترموودی در کشور است. اگر می‌خواهید نمایی شیک و مدرن را با این چوب مقاوم و زیبا ایجاد کنید، تیم‌های اجرایی پارس آرای کوهستان خدمات متنوعی را به شما ارائه می‌دهند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت انواع ترموود و هزینه و مراحل نصب و اجرای ترموود با همکاران ما در این مجموعه تماس بگیرید.

برچسب ها: