پروسه تولید و فراوری چوب برای ساخت پارکت

چوب از جمله باارزش‌ترین دارایی‌های هر کشور به شمار می‌رود. امروزه از چوب در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. اما چوب به‌صورت طبیعی ممکن است در برابر برخی از عوامل همچون شرایط جوی، تغییرات دما، حشرات، مواد شیمیایی و غیره مقاومت بالایی نداشته باشد. به دلیل ساختار شیمیایی ناپایدار و تجزیه‌پذیری چوب طبیعی، توجه  به روش تولید و فراوری چوب برای ساخت پارکت مقاوم‌تر و باکیفیت‌تر اهمیت زیادی دارد.

امروزه چوب در صنایعی همچون ساخت پارکت چوبی تجهیزات نظامی، لوازم تزیینی، مبلمان و غیره کاربرد فراوانی دارد. شکی نیست که اگر از چوب طبیعی بدون انجام پروسه فراوری برای ساخت این محصولات استفاده شود، جنگل‌ها در آینده نزدیک نابود خواهند شد و سرمایه ملی به هدر خواهد رفت.

علاوه بر این، استفاده از چوب طبیعی ضعیف و ناپایدار باعث نارضایتی و بی‌اعتمادی مصرف‌کنندگان به محصولات چوبی می‌شود. بنابراین، می‌توان گفت که فراوری چوب برای حداکثر استفاده و بهره‌وری بهینه از چوب طبیعی و جلب رضایت مصرف‌کنندگان محصولات چوبی بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم به مراحل و پروسه تولید و فراوری چوب برای ساخت پارکت بپردازیم.

متداول‌ترین روش‌های فراوری پردازش چوب طبیعی

روش‌های مختلفی در فراوری چوب استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها خشک‌کردن است. همان‌طور که می‌دانید، اکثر چوب‌های طبیعی چندان مقاوم نیستند و پروسه فراوری به افزایش استحکام و سطح مقاومت آن‌ها کمک می‌کند. در این قسمت قصد داریم تا پروسه تولید و فراوری چوب برای ساخت پارکت را مورد بررسی قرار دهیم.

متداول‌ترین روش‌های فراوری پردازش چوب طبیعی

مرحله اول فراوری پردازش چوب طبیعی

بهترین دستگاه در پروسه فراوری چوب، کوره خشک‌کن نام دارد. ابتدا چوب طبیعی یا خرده‌های چوب با دستگاه کاتر به قطعات مناسب برش داده می‌شوند. سپس، در کوره خشک‌کن قرار می‌دهند. دمای کوره خشک‌کن به ۱۲۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. حتی تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد افزایش داده می‌شود. این کار رطوبت چوب را به طور کامل از بین می‌برد.

مرحله دوم فراوری پردازش چوب طبیعی

در مرحله دوم پروسه تولید و فراوری چوب برای ساخت، پارکت چوب را در هوای ۱۰۰ درجه سانتیگراد قرار می‌دهند. هنگامی که چوب به این درجه حرارت برسد، با آب‌پاش نسبت به سردکردن آن اقدام می‌شود. این کار چوب را در معرض شوک دمایی قرار می‌دهد. باعث محکم و مقاوم شدن چوب می‌شود. هنگامی که چوب به این روش پردازش می‌شود، بسیاری از خواص طبیعی آن حفظ می‌شود. مواردی همچون آسیب‌پذیری در برابر عوامل محیطی و مخرب مانند سرما، گرما، رطوبت، باران، حشرات، کپک، باکتری‌ها، آتش‌سوزی و ضربه از بین می‌روند. به ماده‌ای مناسب برای ساخت‌وساز تجهیزات چوبی همچون پارکت تبدیل خواهد شد.

از جمله مزایای فراوری چوب می‌توان به افزایش سطح مقاومت این ماده در برابر حمله حشراتی همچون موریانه اشاره کرد. می‌توان ادعا کرد که چوب فراوری شده دارای ارزش اقتصادی بسیار بالایی است. از واردشدن خسارات سنگین به وسایل چوبی جلوگیری خواهد کرد.

نحوه ساخت پارکت‌های چوبی

اگر قصد خرید پارکت چوبی را دارید، شاید علاقه‌مند به کسب دانش بیشتر در مورد نحوه ساخت این کف‌پوش‌ها باشید. نحوه ساخت پارکت یکی از پارامترهایی است که بر کیفیت این کف‌پوش‌ها تأثیر می‌گذارد. در ادامه مراحل ساخت پارکت را ذکر خواهیم کرد:

گام اول ساخت پارکت‌های چوبی

پروسه تولید و فراوری چوب برای ساخت پارکت از چوب خالص، یعنی تنه درختان بریده شده استفاده می‌شود. پروسه ساخت پارکت از جنگل شروع می‌شود. کارشناسان درختانی که چوب باکیفیتی برای ساخت پارکت را دارند انتخاب می‌کنند. سپس آن‌ها را برای قطع علامت‌گذاری می‌کنند. چوب‌های مورداستفاده برای ساخت پارکت شامل بلوط قرمز، افرا، گیلاس، راش، گردو و… هستند. هر کدام از این چوب‌ها خواص منحصربه‌فرد خود را دارند.

پس از اتمام پروسه قطع درختان، چوب‌ها به کارخانه ارسال و برش داده می‌شوند. سپس چوب‌های بریده شده با استفاده از گونیا و تجهیزات مخصوص صاف خواهند شد. عملیات برش‌دادن الوارهای چوبی برای ساخت پارکت چوبی باید بسیار بادقت انجام شود. این موضوع هم در کیفیت نهایی پارکت و هم در زیبایی ظاهری آن حائز اهمیت است.

درصورتی‌که الوارهای چوبی به‌خوبی بریده نشوند، قطعات پارکت به‌خوبی به یکدیگر چفت نمی‍شوند. برای همین هنگام راه‌رفتن روی آن‌ها صدای آزاردهنده‌ای ایجاد خواهد شد. اندازه‌های چوبی که برای ساخت پارکت استفاده می‌شود، در تمام دنیا یکسان و از استانداردهای خاصی استفاده می‌شود. مقدار انحراف برش کف چوبی باید کمتر از ۰.۰۱ باشد.

گام اول ساخت پارکت‌های چوبی

گام دوم ساخت پارکت‌های چوبی

چوب بریده و در شرایط خاصی برای خشک شدن قرار می‌گیرد. نحوه خشک‌کردن چوب یکی از نکات مهم در عملیات ساخت پارکت به شمار می‌رود. زیرا رطوبت موجود در چوب باعث تغییر شکل کف پارکت در حین کار می‌شود. خشک‌کردن در دو مرحله انجام می‌شود. بسته به نوع چوب از ۵ تا ۲۱ روز طول می‌کشد. در این مدت رطوبت چوب به طور مداوم بررسی می‌شود.

گام سوم ساخت پارکت‌های چوبی

تخته‌های چوبی خشک شده باکیفیت بالا و فرمولاسیون مخصوص به هم چسبانده می‌شوند. این کار کیفیت چوب را بهبود می‌بخشد و تخته‌های چندلایه ایجاد ‌می‌کند. این کار برای جلوگیری از ایجاد شیار در کف پارکت و افزایش مقاومت آن انجام می‌شود. اگر با وجود این کار، در هنگام اجرای پارکت، شیارهایی در لایه بالایی ظاهر شد، با استفاده از سمباده و مواد شیمیایی، آن‌ها را تعمیر می‌کنند. کیفیت نهایی پارکت چوبی بستگی زیادی به این مرحله دارد.

گام آخر ساخت پارکت‌های چوبی

تخته‌های چندلایه در مرحله نهایی صاف و صیقلی خواهند شد. برای راحتی در اجرا و نصب به شکل پازل فرم داده می‌شوند. سپس عملیات روغن‌زنی و رنگ‌زنی انجام و پارکت چوبی ساخته خواهد شد.

گام آخر ساخت پارکت‌های چوبی

پارکت چوبی فراوری شده در مجموعه پارس آرای کوهستان

پارکت چوبی زیبایی منحصربه‌فردی برای محیط به ارمغان می‌آورد. برای افزایش ماندگاری و اطمینان از استفاده طولانی‌مدت نیاز به مراقبت ویژه دارد. پروسه تولید و فراوری چوب برای ساخت پارکت و کیفیت آن از مهم‌ترین ویژگی‌های کف‌پوش چوبی هستند. حتی پس از استفاده طولانی‌مدت هم نباید افت کند. کافیست با سمباده کاری و عملیات شیمیایی تغییرات ظاهری آن را به حالت اولیه بازگرداند.

لازم به ذکر است که خرید پارکت‌های خوب و باکیفیت نقش مهمی در دوام و ماندگاری آن‌ها دارد. اگر قصد دارید خانه‌ای قدیمی را بازسازی کنید یا به دنبال خرید پارکت برای فضاهای مختلف هستید، بهتر است با مشاوران و همکاران ما در پارس آرای کوهستان ارتباط برقرار کرده و بهترین طرح و نوع پارکت‌های چوبی را متناسب با فضای موردنظرتان انتخاب کنید.

 

برچسب ها: