ساخت روف گاردن با ترموود؛ پشت‌بام خود را به باغ تبدیل کنید

منظره پشت‌بام ساختمان‌هایی که ارتفاع زیادی دارند، بسیار جذاب است. در بسیاری از ساختمان‌‌ها، فضای پشت‌بام بدون استفاده بوده و افراد از این فضا استفاده مفیدی نمی‌کنند. طی سال‌های اخیر معماران با طراحی روف گاردن روی پشت‌بام ساختمان‌های بلند توانستند از این فضای غیرمفید استفاده کنند. از آن‌جایی که روف گاردن در معرض شرایط محیطی مانند باران، برف و نور خورشید قرار دارد، مصالحی که در ساخت آن استفاده می‌شود باید در برابر این شرایط مقاومت خوبی داشته باشند. ترموود یکی از بهترین مصالح برای ساخت روف گاردن به‌شمار می‌آید. در این مطلب با روش ساخت روف گاردن با ترموود آشنا می‌شویم.

ساخت روف گاردن با ترموود
ساخت روف گاردن با ترموود؛ پشت‌بام خود را به باغ تبدیل کنید

روف گاردن یا بام سبز چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، فضای پشت‌بام یک فضای غیرمفید است که همواره بدون استفاده است. یکی از روش‌هایی که می‌توان از این فضای بزرگ و جذاب استفاده مفید کرد، ساخت روف گاردن یا بام سبز در پشت‌بام است. روف گاردن یا باغ بام، به سازه‌ای گفته می‌شود که روی پشت‌بام ساختمان‌هایی با ارتفاع بلند ساخته شده و در طراحی آن از المان‌هایی مانند آلاچیق و باغچه استفاده می‌شود.

شایان ذکر است که روف گاردن را می‌توان روی پشت‌بام ساختمان‌هایی که ارتفاع کمتری دارند نیز ساخت اما یکی از دلایل اصلی ساخت روف گاردن، استفاده از منظره پشت‌بام است که در ساختمان‌های کوتاه امکان آن وجود ندارد. همچنین ممکن است در ساختمان‌هایی با ارتفاع کم، حریم شخصی شما نقض شود.

مزایای ساخت روف گاردن روی پشت‌بام خانه

ساخت روف گاردن روی پشت بام خانه مزایای زیادی مانند زیبایی، استفاده از فضای غیرمفید، عایق‌بندی پشت‌بام و افزایش ارزش ساختمان دارد. در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، فضای مناسبی برای تفریح ساکنان تعبیه نمی‌شود و به همین علت با ساخت روف گاردن روی پشت‌بام این ساختمان‌ها، می‌توان امکانات تفریحی خوبی را برای ساکنین این سازه‌ها فراهم آورد. با مزایای ساخت روف گاردن روی پشت بام خانه آشنا می‌شویم.

زیبایی؛ یکی از مهم‌ترین مزایای ساخت روف گاردن با ترموود

روف گاردن می‌تواند جلوه بسیار زیبایی به ساختمان شما بدهد. باتوجه به این که این سازه روی پشت‌بام ساختمان ساخته می‌شود؛ از تمام زوایا مشخص است و درصورت استفاده از مصالحی مانند ترموود که زیبایی زیادی دارند، روف گاردن می‌تواند ظاهر ساختمان شما را بسیار دگرگون کند.

استفاده از فضای غیرمفید پشت‌بام

در ساختمان‌ها از فضای بزرگ پشت‌بام استفاده خاصی نشده و صرفا از آن برای قراردادن وسایل سرمایشی و گرمایشی استفاده می‌شود. با ساخت روف گاردن روی پشت‌بام می‌توان این فضا را به یک فضای تفریحی برای ساکنین ساختمان تبدیل کرد تا در آخر هفته‌ها یا روزهای تعطیل از این فضا برای تفریح خود استفاده کنند. همچنین در روف گاردن وسایل بازی کودکان را نیز می‌توان تعبیه کرد تا آن‌ها هم بتوانند از امکانات تفریحی این سازه استفاده کنند.

استفاده از فضای غیرمفید پشت‌بام
استفاده از فضای غیرمفید پشت‌بام | پارس آرای کوهستان

عایق‌بندی سقف ساختمان

یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در هر ساختمانی، عایق‌بندی سقف آن است. با ساخت روف گاردن روی پشت‌بام می‌توان سقف ساختمان را در برابر برف، باران و نور خورشید محافظت کرد. شایان ذکر است که در هنگام ساخت روف گاردن روی پشت‌بام، باید زیرسازی‌های لازم برای جلوگیری از آسیب‌رسیدن به سقف را در نظر گرفت تا به آن آسیبی وارد نشود.

افزایش ارزش ساختمان

افراد برای افزایش ارزش مادی ساختمان خود، در ساخت آن از بهترین مصالح و معماری استفاده می‌کنند. یکی از روش‌های کم‌هزینه افزایش ارزش ساختمان، ساخت روف گاردن روی پشت‌بام است. از آن‌جایی که روف گاردن باعث افزایش زیبایی و کارایی ساختمان می‌شود، ساخت آن می‌تواند ارزش مادی ساختمان را مقدار زیادی افزایش دهد.

ترموود؛ بهترین مصالح برای ساخت روف گاردن

برای ساخت روف گاردن از مصالح مختلفی مانند سیمان، آجر و چوب استفاده می‌شود. از آن‌جایی که روف گاردن در معرض نور خورشید و باران قرار دارد، مصالح استفاده شده در آن باید مقاومت خوبی در برابر این عوامل داشته باشند. همچنین علاوه‌بر مقاومت مصالح در برابر شرایط محیطی، مصالح استفاده‌شده در ساخت روف گاردن باید زیبایی ظاهری نیز داشته باشند. ترموود یکی از بهترین مصالح مورداستفاده در ساخت روف گاردن به‌شمار می‌اید؛ چرا که تمام مولفه‌های مناسب برای ساخت روف گاردن مانند مقاومت در برابر نور خورشید و باران و برف را دارا است.

چوب ترمو نوعی از چوب است که تحت فرایند حرارتی رطوبت خود را از دست داده و در برابر پوسیدگی، قارچ‌ها و کپک‌ها، حمله حشرات و رطوبت مقاومت خوبی پیدا می‌کند. ساخت روف گاردن با ترموود ظاهر بسیار زیبایی دارد؛ چرا که چوب ترمو در انواع طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود و شما می‌توانید روف گاردن خود را در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف بسازید.

 

بهترین مصالح برای ساخت روف گاردن
ترموود – بهترین مصالح برای ساخت روف گاردن

 

روش‌های طراحی و ساخت بام سبز با چوب ترمو

روش‌های زیادی برای ساخت روف گاردن روی پشت‌بام ساختمان وجود دارد که بسته به کاربری، متراژ و منطقه جغرافیایی ساختمان متفاوت است. طراحان برای ساخت روف گاردن در ابتدا به کاربری ساختمان توجه می‌کنند. در روف گاردن ساختمان‌های مسکونی باید المان‌هایی مانند آلاچیق، باغچه و فضای نشستن تعبیه شود. همچنین در این روف گاردن‌ها باید فضایی برای ورزش و تفریح ساکنین ساختمان در نظر گرفته شود.

از طرفی در ساخت روف گاردن برای ساختمان‌های اداری، باید محلی برای برگزاری جلسات و استراحت کارمندان نیز تعبیه شود. بعد از بررسی کاربری ساختمان، نوبت به طراحی روف گاردن می‌رسد. طراحی روف گاردن بسته به نظر ساکنین ساختمان می‌تواند بسیار متفاوت باشد. بعد از طراحی مراحل ساخت روف گاردن با ترموود آغاز می‌شود. پیشنهاد می‌شود برای ساخت روف گاردن حتما از چوب ترمو استفاده کنید؛ چرا که در ساخت بیشتر روف گاردن‌های مدرن از این مصالح استفاده می‌شود.

 

ساخت بام سبز با چوب ترمو
روش‌های طراحی و ساخت بام سبز با چوب ترمو

نکات مهم در ساخت روف گاردن با ترموود

در هنگام ساخت روف گاردن با ترموود برای نتیجه بهتر باید به نکاتی مانند کاربری روف گاردن و ظاهر آن توجه داشت. توجه به این نکات باعث می‌شود که روف گاردن موردنظر شما کاربری و ظاهری مطابق با استاندارد‌های یک روف گاردن خوب داشته باشد. برخی نکات مهم در ساخت روف گاردن با ترموود عبارتند از:

  • توجه به امکانات روف گاردن: در ساخت روف گاردن با ترموود باید به امکانات آن توجه زیادی داشت. برای مثال در روف گاردن ساختمان‌های مسکونی، باید فضایی برای کباب‌پز تعبیه شود تا ساکنان بتوانند در تعطیلات خود از این وسیله برای پخت غذا استفاده کنند
  • تعبیه باغچه و فلاور باکس در روف گاردن: یکی از مزیت‌های ساخت روف گاردن با ترموود، امکان تعبیه باغچه و فلاور باکس در پشت‌بام است. تعبیه باغچه و باکس گل می‌تواند زیبایی روف گاردن شما را چند برابر کند
  • عایق‌بندی و زیرسازی مناسب روف گاردن: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام ساخت روف گاردن با ترموود باید رعایت کرد، عایق‌بندی و زیرسازی مناسب آن است. ازآن‌جایی که در روف گاردن باغچه و در برخی موارد استخر تعبیه می‌شود، باید زیرسازی و عایق‌بندی آن به خوبی رعایت شود تا آسیبی به سقف ساختمان نرسد
روف گاردن با ترموود
نکات مهم در ساخت روف گاردن با ترموود

 

استفاده از فضای پشت‌بام با ساخت روف گاردن با ترموود

ساخت روف گاردن روی پشت‌بام در سال‌های بسیار رایج شده است. یکی از بهترین مصالح برای سا‌خت روف گاردن روی پشت‌بام‌ها، ترموود است؛ چرا که چوب ترمو در برابر شرایط محیطی مقاومت بسیار بالایی دارد و زیبایی آن نیز می‌تواند ارزش مادی سا‌ختمان شما را بالا ببرد. سا‌خت روف گاردن با ترمو‌ود می‌توان از فضای غیرمفید پشت‌بام ساختمان استفاده بسیار مفیدی کرد.

 

برچسب ها: