کاربردهای چوب در هنر

با نگاه کردن به اطراف خود می‌توانیم سازه‌های زیادی از جنس چوب را مشاهده کنیم. کاربردهای چوب در هنر بسیار زیاد است و با استفاده از انواع مختلف آن می‌توان محصولات زیادی را تولید کرد. استفاده از چوب در تولید محصولات و صنایع مختلف قدمتی طولانی دارد و سالیان سال است که این ماده به عنوان متریال اصلی تولید بسیاری از محصولات به کار می‌رود.

 

کاربردهای چوب
کاربردهای چوب در هنر

کاربردهای چوب در صنایع دستی

چوب یکی از کاربردی‌ترین مواد در طبیعت است. با نگاه کردن به گوشه و کنار زندگی می توانید ابزار و وسایل مختلفی را مشاهده کنید که متریال اولیه آن‌ها چوب است. چوب قابلیت شکل‌پذیری بالایی دارد و می‌توان آن را به اشکال مختلف درآورد، وزن مناسب، رنگ و بافت زیبا، قابلیت بازیافت و استفاده مجدد از آن و در دسترس بودن آن از دلایل مختلفی است که چوب را به متریال اصلی بسیاری از صنایع تبدیل کرده‌است.

یکی از کاربردهای چوب در هنر، تولید صنایع دستی مختلف است که سه نوع شناخته شده آن، منبت، معرق و گره چینی می‌باشند.

منبت کاری

یکی از کاربردهای چوب در هنر، تولید محصولات منبت‌کاری است. این هنر یکی از ظریف‌ترین انواع صنایع دستی با استفاده از چوب و قلم است که با استفاده از قلمی مخصوص و با ایجاد خط و خطوط متعدد اشکال مختلف اسلیمی، گل مرغی و… روی تکه‌ای چوب نقش‌هایی زیبا خلق می‌کند. منبت‌کاری در واقع کنده‌کاری روی چوب است و بهترین چوب‌ها برای انجام آن، چوب با بافت ریز، بدنه محکم و الیاف منظم است که با ضربه زدن قلم، کنده‌کاری‌ها به شکل منظم انجام شود. چوب درخت گردو، راش و چنار از بهترین چوب‌ها برای منبت‌کاری هستند.

گره‌ چینی

کاربردهای چوب
کاربردهای چوب در صنایع دستی

گره چینی یکی دیگر از اشکال و کاربردهای چوب در هنر است. مثال شناخته شده این هنر، در و پنجره‌های خانه‌های قدیمی خصوصا در دوران صفویه است. در گره چینی شیشه‌های رنگی در یک چارچوب مشخص چوبی قرار می‌گیرند و برای تولیدات هنری مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. این‌روزها از گره چینی در معماری‌های با سبک سنتی به خصوص فضاهای عمومی استفاده زیادی می‌شود.

معرق کاری

یکی دیگر از کاربردهای چوب در هنر صنایع دستی، تولید محصولات معرق‌کاری است. در این هنر تکه‌های کوچک و بزرگ چوب در رنگ‌های مختلف در کنار هم قرار گرفته و شکلی زیبا به وجود می‌آورند. این هنر را می‌توان تنها با چوب انجام داد یا تکه‌های چوب را با فلز، پارچه و کاشی ترکیب کرد. انواع مختلف چوب بلوط، افرا، زبان‌گنجشک و… را می‌توان در این هنر به کار برد.

کاربردهای چوب در هنر معماری و ساختمان

یکی دیگر از هنرهایی که چوب در آن کاربرد زیادی دارد، هنر معماری است. به طور کل چوب متریالی مهم در صنعت ساختمان‌سازی است و در ساخت کف‌پوش، طراحی دیوارها، پله‌ها و… کاربرد وسیعی دارد. اصلی‌ترین کاربرد چوب در ساختمان‌سازی اما به کار بردن آن برای تزئینات ساختمانی در بخش هنر معماری است. از کاربردهای چوب در هنر معماری می‌توان به طراحی نمای ساختمانی و فضای سبز و استفاده در دکوراسیون داخلی اشاره کرد.

کاربردهای چوب در هنر
کاربردهای چوب در هنر معماری و ساختمان

معماری داخلی

معماری داخلی و طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها یک هنر مهم است که این‌روزها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. حتی کوچک‌ترین فضاها نیز با یک معماری داخلی اصولی به فضایی زیبا و کاربردی تبدیل می‌شوند و چوب یکی از متریال مهم برای ایجاد این زیبایی است. در بسیاری از سبک‌های دکوراسیون داخلی از چوب استفاده می‌شود. در سبک سنتی و کلاسیک چوب اصلی‌ترین متریال است. انواع متریال چوبی مانند چوب گردو، ساج و افرا را می‌توان در قسمت‌های مختلف ساختمان مانند دیوار، در و پنجره، سقف و کفپوش و حتی وسایل موجود در ساختمان، به کار برد.

طراحی نما و فضای سبز

از چوب و متریال چوبی علاوه بر دکوراسیون داخلی در طراحی فضای بیرونی ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود. در طرحی فضای سبز، برای ساخت آلاچیق، نرده‌های چوبی کنار باغچه، دیوار یا سقف بیرونی ساختمان‌ها و… می‌توان از چوب و سازه‌های چوبی استفاده کرد. برای تزئینات فضای باز باید از چوب‌هایی استفاده کرد که مقاومت بیشتری نسبت به رطوبت و تغییرات دما دارند که از جمله آن‌ها می‌توان چوب اقاقیا، سرو، کاج و ساج را نام برد.

کاربردهای چوب در مد

یکی از کاربردهای کمتر شناخته شده چوب در هنر، استفاده از این ماده به عنوان متریال ساخت وسایل زینتی است. چوب در تولید انواع زیورآلات، عینک، کیف و کفش قابل کاربرد است، حتی بعضی از طراحان از تکه‌های چوب برای ساخت جزئیات لباس نیز استفاده می‌کنند. ترکیب چوب با سنگ‌های زینتی و طلا یا نقره جواهراتی سنتی و زیبا به وجود می‌آورد. یکی از مزایای کاربرد چوب در اینگونه هنرها، قابل بازیافت بودن سازه‌های چوبی و امکان برگرداندن مجدد آن‌ها به طبیعت بدون آسیب به اکوسیستم و سیستم طبیعی است.

کاربردهای چوب در ساخت وسایل کاربردی

بسیاری از وسایل تزئینی پرکاربرد در منازل با استفاده از متریال چوبی ساخته می‌شوند. انواع تابلوها، مجسمه‌ها و ظروف تزئینی را می‌توان با چوب تولید کرد. در سال‌های اخیر ظروف چوبی مختلف نه تنها برای تزئین و زیبایی بلکه برای کاربرد روزمره نیز تولید می‌شدند، مثلا ظروف ساخته شده با چوب بامبو.

کاربردهای چوب
کاربردهای چوب در ساخت وسایل کاربردی

کاربرد چوب در هنر موسیقی

از دیگر هنرهایی که چوب در آن کاربرد زیادی دارد هنر موسیقی است. بیشتر سازها و ابزارآلات موسیقی با استفاده از چوب ساخته می‌شوند، گیتار، انواع ویولون، فلوت و… از ابزار موسیقی هستند که با چوب ساخته می‌شوند.

چوب متریالی پرکاربرد از دل طبیعت

بسیاری از صنایع امروزی چوب را به عنوان متریال اصلی تولیدات خود مورد استفاده قرار می دهند. این ماده طبیعی بافت و رنگی زیبا دارد و برخلاف سایر متریال و مواد اولیه که نیاز به تغییر در بافت یا رنگ آن‌ها وجود دارید نیازی می‌توان به طور طبیعی از آن استفاده کرد. تولیدات چوبی به خصوص در صنایع مختلف هنری در تمام دوره‌ها جز پرطرفدارترین محصولات هستند که همواره فروش بالایی نیز داشته‌اند.

برچسب ها: