انتخاب بهترین چوب برای نما ؛ لازمه یک نمای زیبا

طی سال‌های اخیر نمای چوبی به انتخاب اول بسیاری از افراد و معماران تبدیل شده است؛ چرا که این نما علاوه‌بر ظاهر بسیار زیبا و مدرن، قابلیت‌های دیگری مانند دوام و کیفیت بالا نیز دارد. یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در ساخت نمای چوبی، انتخاب چوب مناسب است. برای انتخاب بهترین چوب برای نما باید با انواع چوب‌هایی که در ساختمان‌سازی در نما استفاده می‌شود، آشنا شد. در ادامه با بهترین انواع چوب‌های مناسب برای نمای ساختمان آشنا می‌شویم.

انتخاب بهترین چوب برای نما؛ لازمه یک نمای زیبا
انتخاب بهترین چوب برای نما؛ لازمه یک نمای زیبا

استفاده از چوب در نمای ساختمان؛ زیبایی بی‌نهایت

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ساختمان که نقش زیادی در زیبایی آن دارد، نمای آن است. نمای ساختمان را می‌توان به وسیله مصالح مختلف مانند سنگ و آجر تزئین کرد اما در سال‌های اخیر معماران خوش‌سلیقه برای نماسازی ساختمان‌های خود از چوب استفاده می‌کنند.

نمای چوبی ظاهر ساختمان را بسیار شکیل کرده و می‌تواند توجه هر شخصی را به خود جلب کند. همچنین استفاده از این نما در مناطق جغرافیایی که آب‌وهوای سردی دارند نیز بسیار مناسب است؛ چرا که برخلاف نمای سنگی، نمای چوب در برابر سرما مقاومت بسیار بالایی دارد. نمای چوبی را می‌توان نماد ساختمان‌سازی مدرن دانست. یکی دیگر از جذابیت‌های نمای چوبی، امکان تعویض و تغییر در ظاهر نمای ساختمان بعد از گذشت چند سال است. همچنین برخلاف نماهای سنگی و آجری، افراد می‌توانند رنگ و ظاهر چوب به‌کاررفته در نمای ساختمان خود را تغییر دهند.

تنوع بالای چوب مناسب برای نمای ساختمان

در نمای ساختمان از مدل‌های متنوع چوب مانند چوب ترمو، چوب فرآوری‌شده و چوب HPL می‌توان استفاده کرد. این تنوع بالا باعث شده است که انتخاب بهترین چوب برای نما برای افراد عادی کمی دشوار شود. از تمام این چوب‌ها می‌توان در نمای ساختمان استفاده کرد و استفاده از هرکدام از این چوب‌ها، مزایا و معایب خود را دارد. برای انتخاب بهترین چوب برای نما باید با مشخصات تمام این چوب‌ها آشنایی داشت.

چوب HPL؛ یک گزینه از بهترین چوب برای نما

باتوجه به این که برای نماسازی ساختمان‌ها از چوب زیادی استفاده می شود، قیمت این مصالح اهمیت زیادی در ساخت نما دارد. یکی از مطرح‌ترین انواع چوب که در نماسازی ساختمان کاربرد زیادی دارد، چوب HPL است. این مصالح به‌طورکامل چوبی نبوده و فقط روکش چوب دارد؛ به همین علت قیمت انواع چوب HPL به نسبت چوب‌های دیگری که در نما استفاده می‌شود پایین‌تر می‌باشد.

چوب HPL
چوب HPL؛ یک گزینه از بهترین چوب برای نما

اگر در ساختمان خود به مقدار زیادی چوب برای نماسازی نیاز دارید، چوب HPL می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. شایان ذکر است که کیفیت این مدل چوب نما از مدل‌های دیگر پایین‌تر می‌باشد. از مزایای استفاده از چوب HPL به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • هزینه بسیار پایین
  • نصب سریع و آسان
  • کیفیت و دوام مناسب
  • وزن کمتر به نسبت چوب‌های دیگر مورداستفاده در نمای ساختمان

چوب فرآوری‌شده؛ مقاوم در برابر خمش و پیچش

چوب فرآوری‌شده یا مهندسی‌شده یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان‌سازی است. در بسیاری از سازه‌های چوبی از این نوع چوب استفاده می‌شود. در سازه‌هایی که مقاومت چوب نما در آن‌ها اهمیت زیادی دارد؛ بهترین چوب برای نما چوب فرآوری‌شده است. این چوب براثر فرآوری خاصی که روی آن صورت می‌گیرد در برابر خمش و پیچش مقاوم شده و استحکام خوبی پیدا می‌کند.

چوب فرآوری‌شده طی فرایندی در ابتدا رطوبت خود را از دست داده و سپس با چسب‌های مخصوص لمینیت می‌شود. براثر این فرایند گره‌های مخرب و ترک‌های چوب از بین می‌رود تا در برابر انواع خمش و پیچش مقاوم باشد. شایان ذکر است که از چوب مهندسی‌شده بیشتر در اسکلت چوبی استفاده می‌شود اما به علت مقاومت و دوام بالای آن در نمای ساختمان نیز از آن استفاده می‌کنند.

چوب IPE؛ گران و باکیفیت

یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین انواع چوب که در نمای ساختمان از آن استفاده می‌شود، چوب IPE است. این نوع از چوب در بازار ایران فقط به صورت وارداتی موجود است و شرکت‌های بسیار محدودی چوب IPE را به ایران وارد می‌کنند. چوب IPE به نسبت دیگر چوب‌های مورداستفاده در نما قیمت بالاتری دارد اما کیفیت و دوام آن نیز بیشتر است.

این نوع چوب نما نیازی به فرایند حرارتی نداشته و به‌طور طبیعی دربرابر رطوبت و پوسیدگی مقاوم است. اگر دوام و مقاومت چوب نما برای شما اهمیت زیادی دارد؛ چوب IPE مناسب شما می‌باشد. باید اشاره کرد که از این چوب در دکینگ و ساخت سازه‌های چوبی مانند آلاچیق نیز استفاده می‌شود.

چوب IPE؛ گران و باکیفیت

ترمووود؛ بهترین چوب برای نما

از نظر بسیاری از معماران و ساختمان‌سازان بهترین چوب برای نما، ترموود است. این چوب تحت فرایند حرارتی در برابر پوسیدگی، رطوبت و انواع قارچ‌ و کپک مقاوم شده و از آن در قسمت‌های مختلف ساختمان استفاده می‌شود. ترمووود پراستفاده‌ترین نوع چوب در نماسازی ساختمان است و از آن در سازه‌های چوبی مانند پرگولا نیز استفاده می‌شود. باید اشاره کرد که ترمووود به نسبت دیگر انواع چوب مورداستفاده در نما ظاهر بسیار زیباتری دارد. همچنین با روش‌های مختلفی مانند نصب با کلیپ و پیچ‌کردن، می‌توان با استفاده از ترموود نماسازی ساختمان را انجام داد.

بهترین برند تولیدکننده چوب ترمو

در دنیا شرکت‌های بسیار زیادی چوب ترمو را تولید می‌کنند. مبدا اصلی چوب ترمو کشور فنلاند است اما طی سال‌های اخیر در کشورهای دیگر اروپایی نیز تولید این محصول انجام می‌شود. یکی از بهترین شرکت‌های تولیدکننده ترمووود در جهان، شرکت Thermory است. این شرکت در کشور استونی قرار دارد و محصولات آن محبوبیت زیادی در بین ساختمان‌سازان دارد. مجموعه پارس آرای کوهستان واردکننده اصلی چوب‌های ترمووود شرکت Thermory در ایران است.

بهترین برند تولیدکننده چوب ترمو

مجموعه پارس آرای کوهستان؛ واردکننده بهترین چوب برای نما

باتوجه به این که تمام چوب‌های باکیفیت مورداستفاده در نما وارداتی هستند، این محصولات را باید از یک مجموعه باسابقه خریداری کرد. شرکت پارس آرای کوهستان با بیش از 17 سال سابقه در زمینه واردات، فروش و اجرا و نصب چوب‌های مناسب نما، یکی از بهترین مجموعه‌ها در این زمینه به‌شمار می‌آید. تنوع محصولات پارس آرای کوهستان بسیار بالا است و شما می‌توانید از بین محصولاتی مانند چوب ترمو، چوب فرآوری‌شده و چوب IPE، بهترین چوب برای نما ساختمان خود را خریداری کنید.

برچسب ها: