افزایش استحکام پارکت چوبی با زیرسازی مناسب

کف‌پوش از مهم‌ترین المان‌های دکوراسیون داخلی هر ساختمانی به شمار می‌رود که با استفاده از متریال‌ها مختلفی نصب می‌شود. یکی از انواع رایج کف‌پوش، پارکت چوبی است که در بیشتر سبک‌های دکوراسیون داخلی کاربرد دارد و به‌راحتی با سایر آیتم‌ها ست می‌شود. از همین رو بسیاری از افراد به دنبال نصب پارکت چوبی در ساختمان‌ها هستند. اما نکته بسیاری مهم که وجود دارد این است که قبل از نصب پارکت حتماً باید اقداماتی مانند مسطح کردن کف زمین برای زیرسازی آن انجام شود. به‌این‌ترتیب استحکام کف‌پوش افزایش پیدا می‌کند. با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی کامل نکات و مراحل زیرسازی پارکت چوبی بپردازیم.

چرا قبل از نصب پارکت چوبی باید فرایند زیرسازی را انجام دهیم؟

هدف اصلی از زیرسازی پارکت چوبی هموارکردن سطح زمین برای نصب آسان قطعات پارکت است. در واقع برای زیرسازی از ماده‌ای نازک استفاده می‌شود که بین لایه پوششی پارکت و کف زمین قرار می‌گیرد. باید اشاره کرد که زیرسازی مناسب باعث می‌شود پس از نصب پارکت چوبی، با قدم‌زدن روی آن، صدای کمتری تولید شود. از سوی دیگر زیرسازی باعث عدم نفوذ رطوبت به کف‌پوش و خراب‌شدن آن خواهد شد.

به‌طورکلی سه دلیل اصلی برای زیرسازی پارکت چوبی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • هموارسازی سطح زمین
  • بهبود چسبندگی قطعات پارکت به یکدیگر و روی سطح زمین
  • افزایش استحکام و پایداری پارکت چوبی

زیرسازی قبل از نصب پارکت باعث می‌شود تا سطح زمین برای نصب لایه پوششی کاملاً هموار شود. به‌این‌ترتیب قطعات پارکت با نظم بیشتری به یکدیگر متصل شده و روی سطح قرار می‌گیرند. از سوی دیگر زیرسازی باعث می‌شود تا پارکت به‌خوبی روی سطح زمین موردنظر بچسبد. در این حالت پارکت چوبی بدون برآمدگی یا ناهماهنگی به روی سطح زمین قرار می‌گیرد. در صورت وجود برآمدگی امکان نفوذ رطوبت و گردوخاک به زیر کف‌پوش وجود دارد؛ این شرایط باعث کاهش طول عمر پارکت می‌شود.

به‌طورکلی زیرسازی به افزایش استحکام کف‌پوش و طول عمر پارکت چوبی کمک زیادی می‌کند. در برخی شرایط نیازی به زیرسازی زیاد نیست و تنها با قراردادن فوم در زیر پارکت، کار زیرسازی انجام می‌شود. البته این امکان نیز وجود دارد که بتوان از لایه پوششی قبلی برای زیرسازی لایه پوششی جدید استفاده کرد. درهرصورت یک متخصص نصب پارکت چوبی باید محیط موردنظر را بررسی کند و باتوجه‌به شرایط موجود، مشخص کند که چه نوع زیرسازی برای نصب پارکت لازم است.

انواع زیرسازی‌ها برای نصب پارکت چوبی

زیرسازی پارکت چوبی شامل دودسته سخت و نرم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خود را دارند. زیرسازی‌های سخت شامل سه دسته چندلایی، پنل و تخته‌های تراشه‌ای جهت‌دار (OSB) می‌شوند. در زیرسازی چندلایه از صفحات چندلایه‌ای گرید A/C با سایزهای مختلف به کار برده می‌شود تا سطح برای نصب پارکت چوبی آماده باشد. این صفحات در واقع سطوح مختلفی دارند؛ سطح زیرین آن‌ها زبر و سطح بالایی صاف است. برای زیرسازی پارکت چوبی معمولاً از صفحات چندلایی گرید A/C با ضخامت 30 تا 35 میلی‌متر استفاده می‌شود.

در روش زیرسازی با پنل به تعدادی پنل به‌هم‌پیوسته در تایل‌هایی با ابعاد 60×60 سانتی‌متر نیاز است. باید بدانید که زیرسازی به این روش هزینه نسبتاً بالایی دارد، اما در مدت‌زمان کوتاهی انجام می‌شود. همچنین این نوع زیرسازی مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت دارد. روش تخته‌های تراشه‌ای جهت‌دار (OSB) در واقع روشی است که کمتر در زیرسازی کف‌پوش استفاده می‌شود. به‌طورکلی در زیرسازی‌های سخت، رایج‌ترین روش، زیرسازی با صفحات چندلایی است.

در زیرسازی نرم به طور معمول از فوم یا چوب‌پنبه استفاده می‌شود. باید بدانید که ساختار فوم و چوب‌پنبه نسبت به پنل‌های چوبی و سایر متریال‌های زیرسازی‌های سخت بسیار متفاوت هستند. لازم به ذکر است که زیرسازی‌های نرم با نام زیرسازی شناور نیز شناخته می‌شوند. در واقع متریال زیرسازی‌های نرم بدون اتصال به زیرساخت ساختمانی انجام خواهد شد.

به‌طورکلی امکان جایگزینی متریال زیرسازی‌های نرم با متریال‌های زیرسازی‌های سخت وجود ندارد. اما استفاده از زیرسازی نرم در زمان نصب پارکت جدید روی یک سطح قدیمی، گزینه‌ای عالی است. به‌عنوان‌مثال برای نصب پارکت چوبی روی سطحی پوشیده از کاشی یا پارکت قدیمی، می‌توان از زیرسازی نرم استفاده کرد. باید بدانید که قراردادن فوم یا چوب‌پنبه در زیر پارکت چوبی باعث کاهش صدا بر اثر قدم‌زدن روی پارکت می‌شود.

مراحل زیرسازی اصولی برای نصب پارکت چوبی

برای انجام زیرسازی پارکت چوبی لازم است تا سطح موردنظر به یک روشی صاف و هموار شود. به طور معمول برای صاف‌کردن سطوحی که پست و بلندی زیادی دارند، از سیمان و سرامیک استفاده می‌شود. با انجام این کار تمام پستی و بلندی‌های سطح گرفته شده و کاملاً هموار خواهد شد. در مرحله بعدی لازم است که یک‌لایه فوم روی سطح زمین قرار داده شود. این فوم در واقع یک‌لایه عایق در برابر صدا و رطوبت ایجاد می‌کند. درصورتی‌که فوم را قرار ندهید، با راه‌رفتن روی پارکت ممکن است صدای قدم‌زدن شدن به طبقات پایین‌تر رفته و باعث مزاحمت و ناراحتی شود.

قبل از نصب پارکت حتماً، تایل‌های آن را در محیط موردنظر قرار بدهید تا با دمای آن محیط وفق پیدا کند. سپس تایل‌ها به‌وسیله قسمت‌های نر و ماده و بدون چسب و یا هر وسیله دیگری به یکدیگر متصل خواهند شد. نهایتاً در حدفاصل بین پارکت و دیوار قرنیز قرار می‌گیرد تا این فاصله را بپوشاند. لازم است که تا 24 ساعت هیچ وسیله‌ای را روی پارکت قرار ندهید تا قطعات به‌خوبی در کنار هم قرار گرفته و به طور کامل به یکدیگر بچسبند.

خرید بهترین پارکت چوبی از مجموعه پارس آرای کوهستان

برای نصب پارکت چوبی حتماً باید زیرسازی مناسب انجام دهید تا کف‌پوش شما طول عمر بیشتری داشته باشد. در زمان زیرسازی باید تمام رطوبت سطح محیط را بگیرید تا پس از قراردادن پارکت، رطوبت باعث خرابی و کاهش طول عمر آن نشود. مجموعه پارس آرای کوهستان یکی از برترین واردکنندگان پارکت‌های چوبی در ایران است. شما می‌توانید باکیفیت‌ترین پارکت‌ها را در وب‌سایت مجموعه ما مشاهده کرده و پس از مقایسه آن‌ها، پارکت موردنظر خود را خریداری کنید.

برچسب ها: