افزایش طول عمر پارکت به روش‌های نگهداری از آن بستگی دارد

پارکت‌ها یکی از انواع محبوب کفپوش‌ها و از آیتم‌های دکوراسیون داخلی هستند. پارکت‌ها نقش بسیار مهمی در ایجاد یک فضای طبیعی، زیبا و شیک در انواع ساختمان‌ها دارند. اما برای حفظ زیبایی و افزایش طول عمر این آیتم دکوراسیون باید با نکات و روش‌های نگهداری از آن آشنا باشید. در ضمن بهتر است از همان ابتدا برخی از انواع پارکت مانند پارکت چوبی، لمینت و ترموود را انتخاب کنید که طول عمر بالایی دارند. در این مطلب با راهکارهای افزایش طول عمر پارکت آشنا می‌شویم.

بادوام‌ترین پارکت
بادوام‌ترین پارکت

 

از همان ابتدا بادوام‌ترین پارکت را انتخاب کنید

در سال‌های اخیر پارکت‌ها جای سنگ، سرامیک و کاشی را گرفته‌اند زیرا از مقاومت و زیبایی بالاتری برخوردار هستند. برای افزایش طول عمر پارکت لازم است در زمان خرید آن، پارکت‌های بادوام را انتخاب کنید. در بین انواع پارکت، پارکت‌های لمینت، چوبی و ترموود از طول عمر بالاتری برخوردار هستند. پارکت‌های چوبی با چوب طبیعی ساخته می‌شوند و در تولید پارکت‌های ترموود نیز از چوب‌های تقویت شده در فرآیند ترمو کردن استفاده می‌شود.

افزایش طول عمر پارکت با یادگیری نحوه نگهداری و تمیز کردن آن

راهکارهای گوناگونی برای نگهداری و مراقبت از پارکت‌ها وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توان دوام این آیتم‌های دکوراسیون داخلی را افزایش داد. البته همانطور که گفتیم برخی از پارکت‌ها مانند پارکت‌های ترموود به‌دلیل فرآیند تولید چند مرحله‌ای و پیشرفته در دماهای مختلف از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

برخی از راهکارها و نکات حفظ و نگهداری پارکت‌ها عبارتند از:

  • ممنوعیت تمیز کردن پارکت‌ها با آب
  • نگهداری مناسب از پارکت طریق استفاده از جاروبرقی
  • پاک کردن سریع مایعاتی که روی پارکت‌ ریخته می‌شوند
  • استفاده از فرش یا پادری در برخی از نقاط منزل
  • نگهداری پارکت‌ها در برابر گرد و خاک
  • استفاده از محصولات شوینده مناسب پارکت
  • تمیز کردن سریع لکه‌ها
  • محافظت از پارکت در برابر اجسام سخت
  • محافظت از پارکت در برابر اشیا تیز
  • استفاده نکردن از بخار شوی
  • استفاده از جلای چوب

تمیز نکردن پارکت‌ها با آب چه تاثیری در افزایش طول عمر پارکت دارد؟

از آن‌جایی که می‌دانیم آب و چوب با یکدیگر سازگاری ندارند پس بهتر است تا جای ممکن برای تمیز کردن پارکت‌های چوبی از آب استفاده نکنیم. پارکت‌های چوبی محصولاتی ارگانیک هستند که ساختارهای سلولی آن‌ها در مواجهه با آب واکنش نشان می‌دهد. این واکنش با تورم و ترک در سطح چوب، خود را نمایان می‌کند. زیاد نبودن ضخامت سطح پارکت می‌تواند دلیلی بر زود واکنش نشان دادن آن به مایعات باشد. توصیه می‌شود که پارکت را به صورت هفتگی با دستمال‌های مخصوص تمیز کنید.

افزایش طول عمر پارکت با استفاده از جاروبرقی

یکی از روش‌های کارآمد، سریع و کم خطر برای تمیز کردن پارکت استفاده از جاروبرقی است. جاروبرقی یکی از وسایلی می‌باشد که در طی انجام کار با آن صدمه‌ای به پارکت نمی‌رسد. کارشناسان پارکت و کفپوش‌ها توصیه می‌کنند حداقل هر ده روز یک بار به منظور جلوگیری از نفوذ گرد و خاک به پارکت‌ها از جاروبرقی استفاده کنید.

تمیز کردن پارکت
تمیز کردن پارکت

مایعاتی که بر روی پارکت ریخته می‌شوند را چگونه تمیز کنیم؟

به‌منظور افزایش طول عمر پارکت، زمانی‌که مایعات بر روی آن ریخته می‌شوند، هر چند کم باید به سرعت آن‌ها را تمیز کنید. در این مواقع باید هرچه زودتر مقدار آب ریخته شده را توسط دستمال‌های آب‌گیر جمع و سپس با دستمال‌های دیگر سطح پارکت را خشک کنید. اگر برای خشک کردن آب ریخته شده تعلل کنید، آب از طریق درزهای پارکت به بقیه قسمت‌های آن نشت کرده و باعث تخریب بافت آن می‌شود. مایعات فقط شامل آب نیستند و باید نسبت به ریختن هرگونه مایعات بر روی پارکت‌ها حساس باشید، برای مثال آب نشت کرده از ماشین ظرف‌شویی و ماشین‌ لباس‌شویی می‌تواند خطری بزرگ برای آسیب دیدن پارکت باشد.

استفاده از فرش و پادری به‌منظور نگهداری از پارکت در قسمت‌های حساس

از راهکارهای مناسب برای افزایش طول عمر پارکت می‌توان به استفاده نکردن از کفش‌های کثیف بر روی پارکت اشاره کرد. بسیاری از مردم اقدام به پوشیدن کفش‌ها در درون منزل می‌کنند و این کار ممکن است در طولانی‌مدت باعث خوردگی و پوسیدگی پارکت شود. برای حفظ کیفیت، درخشش و بافت چوب پارکت خود می‌توانید از فرش‌ها یا پادری‌ها استفاده کنید. استفاده از فرش و پادری برای مناطق پرتردد منازل مانند جلوی درب ورودی، جلوی درب حمام و جلوی درب سرویس‌های بهداشتی ضروری است. استفاده از فرش و پادری یکی از ساده‌ترین راهکارها برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی بر روی سطح پارکت‌ها می‌باشد.

نقش گرد و خاک، شوینده‌ها و لکه‌ها در مراقبت از پارکت‌ها چیست؟

گرد و خاک بر روی پارکت‌های شفاف و جلاداده‌شده به‌وضوح دیده می‌شود و برای جلوگیری از دیده شدن آن‌ها می‌توان از پارکت‌های شفاف در نزدیکی درب ورودی منزل استفاده کرد تا زودتر برای تمیز کردن آن اقدام کنید. گرد و خاکی که بر روی پارکت‌ها می‌ماند با گذشت زمان مانند کاغذ سنباده عمل می‌کند و باعث ایجاد خراش و پوسیدگی در این آیتم دکوراسیون می‌شود. با قرار دادن پادری، نپوشیدن کفش در منزل و استفاده از جاروبرقی در مدت زمان کوتاه و مناسب می‌توان باعث افزایش طول عمر پارکت شد. همچنین لکه‌های ایجاد شده بر روی پارکت را باید با استفاده از یک پارچه نرم تمیز کنید. توجه داشته باشید که پاک کردن لکه باید از اطراف به سمت مرکز باشد.

برای تمیز کردن سطح پارکت، استفاده از محصولات شوینده مناسب توصیه می‌شود. در برخی موارد رعایت نکردن این نکته باعث خوردگی و پوسیدگی پارکت خواهد شد. اگر از نوع پارکت و محصول شوینده مناسب برای آن اطلاعی ندارید، بهتر است که از پاک‌کننده‌های مخصوص چوب استفاده کنید. برای استفاده از پاک کننده‌ها همیشه ابتدا آن‌ها را تست کنید تا بعدا دچار مشکل نشوید. از محصولاتی که دارای مواد مومی و نفتی هستند استفاده نکنید. در صورتی می‌توان از محصولات دارای مواد مومی و نفتی استفاده کرد که مطمئن باشید پارکت شما دارای یک لایه روکش است.

رعایت نکات نگهداری، طول عمر پارکت
رعایت نکات نگهداری، طول عمر پارکت

با رعایت نکات نگهداری، طول عمر پارکت را افزایش دهید

با توجه به آن‌چه در این مطلب گفتیم درمی‌یابیم که با رعایت برخی نکات ساده اما مهم می‌توان باعث افزایش طول عمر پارکت شویم. برای مثال در منازل افرادی که حیوان خانگی دارند باید در نظر گرفت که پنجه‌های آن‌ها می‌توانند باعث ایجاد خراش‌هایی عمیق شوند و می‌توان با کوتاه کردن ناخن‌های آن‌ها و استفاده از تشک‌های مخصوص حیوانات خانگی از آسیب دیدن پارکت جلوگیری کرد.

برچسب ها: