چوب فرآورده‌ی بی‌نظیری است که با سرمایه الهی، کار طبیعت و در کارخانه ای به نام جنگل، پیوسته درحال تولید می باشد. چوب در کنار ویژگی‌های برتری که نسبت به سایر مواد و مصالح ساختمانی همچون آهن، فولاد، آلومینیوم و پلاستیک دارد، از معایب طبیعی نیز برخوردار است. در رأس این معایب، خاصیت جذب و دفع آب است که موجب واکشیدگی و هم کشیدگی چوب و در نتیجه ناپایداری ابعاد آن می‌گردد. از دیگر معایب چوب، تخریب آن توسط قارچ ها، باکتری ها و حشرات است . برای رفع معایب اشاره شده، انواع روش های اصلاح و حفاظت چوب به وجود آمده است که اهمیت آن در کشور ما که با کمبود شدید چوب مواجه هستیم ، دو چندان می شود .

مشاهده پروژه های انجام شده

یکی از روش های اصلاح چوب ، ترمو کردن چوب می باشد که علاوه بر پایداری ابعاد چوب، مقاومت آن را در مقابل قارچ و حشرات افزایش می دهد، ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی آن را بهبود بخشد و در عین حال برای محیط زیست بی‌خطر بوده و قابلیت بازیافت داشته باشد .

ترمو کردن چوب | اگر نمای چوبی می‌خواهید فقط از ترموود استفاده کنید
اگر نمای چوبی می‌خواهید فقط از ترموود استفاده کنید

خواص مکانیکی ترمووود

به طور کلی ترمو کردن چوب باعث تقویت چوب و بهبود مکانیکی آن می‌شود. افزایش مقاومت های مکانیکی ترمووود بسته به نوع چوب ترمو شده، گونه، میزان جذب رطوبت متغیر است. اکثر اندازه‌گیری‌های به عمل آمده در مورد خواص مکانیکی ترمووود، ضریب انتشار آب در ترمووود پایین و صفر است و فرآیند جذب رطوبت در آن بسیار کند می‌باشد .

مشاهده جزئیات پروژه

قبل از کار با چوب ترموود باید این چند نکته را بدانید

خصوصیات ماشین پذیری ترمووود شبیه پلاستیک‌های سخت است. ماشین برش، تراش، خراطی و مته زنی بر روی آن خوب کار می کند ، اما از سرعت دستگاه های برش به ویژه به هنگام کار با ترمووود های سنگین و با دانسیته بالا کاسته می شود . در اثر سنباده زنی با سنباده های خیلی نرم سطحی صاف و صیقلی پیدا می کند که اگر عمل جلا دهی بر روی آن انجام شود سطح آن شیشه ای می گردد .

سختی ترمووود مقاومت آن را در مقابل سایش زیاد می‌کند. اگر در اثر رفت  و آمد زیاد دچار سایش غیر یکنواخت گردید می‌توان با سنباده زدن یا صیقل دادن، سطح چوب را صاف و یکنواخت نمود زیرا عمل ترمو در کل مقطع چوب انجام شده است نه در سطح چوب. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور فرا بنفش موجب تغییر رنگ جزئی آن به مرور زمان می شود که می توان با خدمات پس از فروش آن را به روز اول باز گرداند .

اگر نمای چوبی می‌خواهید فقط از ترموود استفاده کنید
اگر نمای چوبی می‌خواهید فقط از ترموود استفاده کنید

اطلاعاتی در رابطه با درخت پالیساندر :

ROSEWOOD

Dalbergia spp.

Leguminaceae – Papilionaceae

درخت : پالیساندرهای زینتی از مدت‌ها قبل مطلوب و قابل توجه بوده اند. عمدتاً درختانی با اندازه کوچک تا متوسط هستند که در فرم‌های متنوع در بسیاری قسمت‌های جهان یافت می‌شوند. منابع تجارتی امروزه بیشتر از هند و برزیل به دست می آید ولی در ماداگاسکار و هندوراس و دیگر کشورهای آمریکای مرکزی هم وجود دارد .

چوب : اغلب نوار عریضی از برون چوب کم رنگ آن‌ها بریده شده و از مرکز بسیار پرنقش بخش درون چوب که در اندازه های کوچک استحصال می شوند ، جدا می‌گردد. درون چوب، عمدتاً قهوه‌ای مایل به بنفش همراه با علائم تیره تر و اغلب سیاه‌رنگ می‌باشد. وزن آن از سنگین تا بسیار سنگین متغیر است. پالیساندرهای هند یا بمبئی رنگ بنفش دارند ولی رنگ آن‌ها ممکن است بسیار تیره باشد. پالیساندرهای برزیلی یا پالیساندر ریو، قهوه ای و اغلب بسیار منقوش هستند. شاه چوب، گونه دیگر برزیلی دارای نوارهای ریز و بسیار سنگین وزن است. پالیساندرهای هندوراس و ماداگاسکار نیز نقشهای ظریف و زیبایی دارند.

چوب درخت پالیساندر

ویژگی‌های فنی :

 خشک کردن و پرداخت پالیساندر چندان دشوار نیست اگر چه چوب های بسیار سنگین مراقبت‌های بیشتری می طلبند. درون چوب تازه اغلب هنگام پرداخت عطر خوش رُز را دارد. چوب پالیساندر برای تهیه روکش تراش بری می شود .

 کاربردها : برای بیش از دو قرن پالیساندرها ارزش بالایی در ساخت کابینت‌های زیبا داشته اند و امروزه محبوبیت خود را در صنایع مبلمان نیز حفظ کرده اند. همچنین به خوبی خراطی می‌شوند مثلاً در دسته کارد و چنگال و دیگر وسایل فولادی ضد زنگ استفاده می‌گردند. پالیساندر هندوراس چوب ارجح برای ساخت مضراب‌های زیلوفون ( سنتور چوبی ) و ماریمبا ( سنتور آفریقایی ) است . چوب های منقوش در خاتم کاری کاربرد دارند .

اگر نمای چوبی می‌خواهید فقط از ترموود استفاده کنید
اگر نمای چوبی می‌خواهید فقط از ترموود استفاده کنید

تجربه گسترده و واردات مداوم شرکت پارس آرای کوهستان از کمپاني هاي معتبر جهاني و کادر متخصص شرکت در زمینه انواع پارکت های تمام چوب ، سازه های تمام چوب ، انواع الوارهای مورد استفاده در نمای فضای باز و بسته اين امکان را فراهم ساخته تا گستره وسيعي از کارفرمایان و مهندسین بتوانند ازاین خدمات استفاده کنند.

پارس آرای کوهستان در طي ساليان فعاليت خود همواره سعي در ارايه محصولات و خدمات با بالاترين کيفيت ممکن به کارفرمایان را داشته و بر اين باور است که موفقيت در گرو تعهد در خدمات و کاهش هزينه هاي مشتري می باشد.

تماس با ما

برچسب ها: