جایگاه نمای چوبی ترموود ساختمانی در زندگی شهری ; ما در شهرها ” زندگی ” می کنیم ، به طور دقیق تر ما از زندگی در شهرها در معنای عام ” لذت ” می بریم چرا که همواره لفظ “زندگی” در کنار مفهوم “لذت” است که معنای خود را باز می یابد و باید پذیرفت که لذت بردن از حضور در شهرها نه به معنای ارضای حوائج ، بلکه نوعی بهره مندی بصری و متافیزیکی است که باید سبب ارتقای حس شهروندی شود و به همین دلیل منظره‌ی فضاهای شهری ما در ارتقای کیفیت زندگی شهری نقش به سزائی ایفا می کنند .

جایگاه نمای چوبی ترموود ساختمانی در زندگی شهری
جایگاه نمای چوبی ترموود ساختمانی در زندگی شهری

طراحی نما هماهنگ با فضای شهری :

معمار ، در طراحی ساختمان می کوشد کاری دگرگون و چشمگیرتر از دیگر ساختمان‌ها بیآفریند . در این فرآیند، تنها بنای ساخته شده است که معرض دید جای دارد. درست مانند کسی که در میان دیگران زندگی می کند، اما تنها به خود و خواسته های خود می اندیشد، بی آنکه به پیامدهای خواسته های خود از دید دیگران توجه‌ای کند .

امروزه طراحی نمای ساختمان‌ها به صورت انفرادی و بدون موقعیت بنا و فرهنگ و ساختار کلی محل ، انجام می گیرد، که این امر موجب پیدایش محیطی ناهماهنگ و جلوه بصری مغشوش در سطح شهر گردیده است. پوسته خارجی بنا از لحاظ بصری بیشتر از آن که بر روی خود بنا تأثیر گذار باشد بر روی محیط پیرامون آن تأثیر می گذارد حال آنکه طراحان آن، که اغلب مهندسین معمار هستند، آن را به عنوان یک عنصر واحد دیده و فارغ از نقش آن در محیط به طراحی آن می پردازند.

جایگاه نمای چوبی ترموود ساختمانی در زندگی شهری
جایگاه نمای چوبی ترموود ساختمانی در زندگی شهری

هر قسمت از نما متشکل از سطوحی است که هر یک با مصالح خاص در آن جلوه‌گر شده اند. مصالح مورد استفاده در نما از سه جهت مورد توجه می باشند:

  • جنس
  • رنگ
  • بافت

جنس مصالح

جنس مصالح نما باید با توجه به اقلیمی که ساختمان در آن قرار گرفته شده و محل کاربرد آن انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرد . استفاده از مصالحی که در مقابل شرایط محیطی ناپایدار بوده و رنگ خود را از دست می دهد، به مرور زمان موجب زشت شدن منظره‌ی خیابان خواهد شد. رنگ و بافت هر دو جزء عناصر طراحی محسوب می شوند، و با توجه به تأثیر بصری فراوان آن‌ها در بیننده باید در بکارگیری نوع و مقدار آن دقت بسیار نمود. رنگ نشان دهنده هویت مکان می باشد و باید با نمای طراحی شده و نوع خیابان هماهنگ باشد . انتظارات ما از هر نوع خیابان متفاوت بوده و در هر یک نیازمند حسی خاص می باشیم .

درباره درخت چوب اطلس سیلان

اطلاعاتی در رابطه با درخت چوب اطلس سیلان گونه ای از پهن برگان تجاری که در هند شرقی یافت می شود :

CEYLON SATINWOOD

Chloroxylon swietenia

Rutaceae

درخت :  درخت چوب اطلس سیلان یا هند شرقی ، اگر چه چوب اطلس اصلی نیست ( که در هند غربی وجود دارد ) ولی از نظر گیاه شناسی وابسته آن است و از نظر تجارتی برای بیش از 100 سال به عنوان چوب اطلس واقعی پذیرفته شده است. امروزه این درخت، چوب اطلس متداول در تجارت است که از سریلانکا به دست می آید ، گرچه در مرکز و جنوب هند هم رشد می کند . درخت ، نسبتاً اندازه کوچک تا متوسطی دارد . تنه های آن تا حدودی کج و معوج اند و قطر آن 30 تا’50cm  است .

چوب : چوب آن مشخص و خوش منظر است . رنگ زرد کم رنگ تا زرد طلائی با بافت ریز و یکنواخت داشته ، تارهای آن متنوع ، در هم پیچیده و گاه موج دار است که نقوش زیبای زینتی نواری و خال‌داری ایجاد می‌کنند . ولی ظاهر آن ممکن است با رگه های صمغی مخدوش شود .

جایگاه نمای چوبی ترموود ساختمانی در زندگی شهری
جایگاه نمای چوبی ترموود ساختمانی در زندگی شهری

ویژگی‌های فنی :

چوب اطلس محکم و با دوام است ولی اهمیت آن در ظاهر زینتی اش نهفته است . با مراقبت به طور رضایت بخشی خشک می شود هر چند گرایش به ایجاد ترک‌های سطحی و از شکل افتادگی دارد. کار با دست و ماشین روی آن سخت است ولی نتیجه خوبی به دست داده و به خوبی پرداخت می شود و با تراش بری آن روکش خوبی به دست می آید .

 کاربردها :

 نقوش این چوب عمدتاً بیشتر از نقوش چوب اطلس هند غربی است، گرچه دقیقاً رنگ زرد روشن آن را ندارد . چوب اطلس سیلان چوب کابینت سازان است . در قرن 19چوب محبوب مبلمان سازی بوده است و امروزه بیشتر به فرم روکش‌های شعاعی دیده می شود و برای خاتم کاری در کابینت سازیهای زیبا استفاده می شود . به عنوان چوب ماسیو در خراطی های کوچک مانند دسته برس مو و در قسمت‌هایی از دستگاه ضبط صوت به کار می رود .

کاربرد چوب درخت اطلس سیلان

شرکت پارس آرای کوهستان طی فعالیتش در زمینه واردات، فروش، و اجراء انواع ترموود، پارکت های تمام چوب، و … توانسته محصولات خود را به عنوان مصالح مطمئن در صنعت ساختمان برای کارفرمایان و مهندسین ایرانی معرفی کند، شرکت پارس آرای کوهستان توانسته خود را به عنوان اولین و معتبرترین مرجع چوب‌های تخصصی صنعت ساختمان در کشور معرفی نماید. جهت آشنایی با انواع محصولات شرکت پارس آرای کوهستان با همکاران ما در ارتباط باشید.

تماس با ما

برچسب ها: