معرفی مختصر چوب ترموود و انواع آن

انواع چوب ترموود علاوه بر کاربرد در بخش‌های داخلی ساختمان، برای استفاده در نمای چوبی سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این چوب‌ها که در بازار با اسامی مختلفی مثل ترموود، چوب نما، چوب ترموود، چوب ترمو و غیره شناخته می‌شوند امروزه در فضای باز محوطه ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شوند. در چند سال اخیر با انجام فرایندهایی بر روی انواع چوب ترموود، این نوع از چوب‌ها در برابر شرایط جوی نامساعد مقاوم شده‌اند. به همین دلیل در فضای بیرونی ساختمان‌ها نیز می‌توان از متریال انواع چوب ترموود استفاده کرد.

معرفی مختصر چوب ترموود و انواع آن
معرفی چوب ترموود

مهندسان بر این باورند که برای نگهداری مناسب از چوب ترموود در برابر اشعه فرابنفش خورشیدی و همچنین محافظت از زیبایی انواع این چوب‌ها باید ترکیبی از پوشش واکس با پایه آبی، رنگ یا روغن و لاک الکل را در این چوب‌ها استفاده کرد. با انجام چنین کاری می‌توان انواع این چوب را برای مدت زمان طولانی‌تری نگهداری کرد. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی انواع مختلف چوب ترموود و کاربردهای آن در قسمت‌های مختلف ساختمان بپردازیم.

در این رابطه خواندن مطلب “روش تولید بهترین و زیباترین چوب برای نمای ساختمان” میتواند مفید باشد .

آشنایی با مهم‌ترین انواع چوب ترموود

اگر تاکنون به دفترچه‌های فنی مربوط به ساختمان و کاتالوگ‌هایی که تولیدکنندگان انواع چوب ترموود به شما ارائه می‌دهند دقت کرده باشید، حتما به این موضوع توجه کرده‌اید که ترموود در دسته‌بندی‌ها یا به اصطلاح کلا‌س‌های متفاوتی به صورت تخصصی طبقه‌بندی می‌شود. در ادامه این قسمت به معرفی انواع چوب ترموود می‌پردازیم.

انواع چوب ترموود
آشنایی با مهم‌ترین انواع چوب ترموود

ترموود ترمو اس ( Thermo-S)؛ از زیباترین انواع چوب ترموود

حرف S در Thermo مخفف واژه Stability به معنای مقاومت و پایداری است. این دسته از انواع چوب ترموود می‌توانند حدودا بین 6 تا 8 درصد بسته به میزان رطوبتی که در محیط اطراف وجود دارد، تغییر ابعاد بدهند. کارشناسان بر این باورند که بیشترین دمای لازم برای تولید این گروه از ترموودها، 190 درجه سانتی‌گراد است.

این میزان برای چوب‌های سخت 185 درجه سانتی‌گراد و برای چوب‌های نرم 190 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این نوع از چوب ترموود براساس استاندارد EN311 به لحاظ مقاومت و پایداری در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.

چوب ترمو دی یا Thermo-d

حرف d در این لغت به معنای ماندگاری و دوام است. این گروه از انواع چوب ترموود می‌توانند بسته به رطوبت موجود بین 5 الی 6 درصد در ابعاد خود تغییر ایجاد کنند. حداکثر دمای لازم برای ساخت این نوع از چوب‌های ترموود 212 درجه سانتی‌گراد است. انواع چوب ترموود طبقه‌بندی شده در این کلاس با توجه به استاندارد مورد اشاره در بخش‌های قبل به لحاظ مقاومت و دوام در جایگاه دوم قرار می‌گیرند. در نوع دیگری از طبقه‌بندی این چوب‌ها به دو دسته نرم چوب‌ها و سخت‌چوب‌ها تقسیم می‌شوند که در بخش بعدی به طور کامل به آن خواهیم پرداخت.

کاربردهای انواع چوب ترموود در بخش‌های مختلف ساختمان

در واقع می‌توان گفت تفاوت اساسی که میان چوب‌های نرم و سخت وجود دارد در چگونگی تولید مثل آن‌ها نهفته است. چوب‌های نرم از خانواده بازدانگان و چوب‌های سخت جزوی از نهاندانگان به شمار می‌آیند. از آنجایی که بیشتر درختانی که در خانواده کاج قرار می‌گیرند سریع و مستقیم رشد می‌کنند بنابراین می‌توان گفت که چوب‌های نرم ارزان‌تر از چوب‌های سخت هستند.

نرم چوب‌ها؛ از انواع چوب ترموود که بیشتر در نماهای چوبی استفاده می‌شود

به طور کلی سخت چوب‌ها به دلیل قیمت بالا و وزن بیشتری که نسبت به چوب‌های نرم‌تر دارند به مقدار کمتری در نماهای چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگامی که از چوب نرم صحبت می‌کنیم این به این معنا نیست که این نوع از چوب در مقایسه با انوع دیگر شکننده‌تر و کم‌تراکم‌تر است.

نرم‌چوب‌ها دارای چگالی و فاصله بین مولکولی کمتری هستند و به دلیل نداشتن گره‌های مرکزی، بافت خاصی در آن‌ها مشاهده می‌شود که بسیار نیز زیبا می‌باشند. نرم چوب‌ها به دلیل سبکی، ارزان قیمت بودن و همچنین برخورداری از بافتی زیبا اگر ترمو شده باشند برای نمای چوبی ساختمان‌ها یک گزینه مناسب به شمار می‌آیند.

سخت چوب‌ها؛ چوب ترموود مناسب برای راه‌پله و کف‌پوش‌های چوبی

بیشتر نجارها علاقه‌مند به کار با این چوب هستند. تنوع رنگ، بافت و الگوهای رگه سبب می‌شود تا در طراحی بعضی از مبلمان‌های جالب از این نوع چوب استفاده شود. این مورد از انواع چوب ترموود به علت بافت زیبا و خاصی که دارند می‌توانند نماهای چوبی چشم‌نوازی را برای شما به ارمغان بیاورند.

اما حتما به این نکته مهم توجه داشته باشید که آن دسته از وسایلی که در ساختمان با این چوب ساخته می‌شود می‌توانند بسیار گران باشد. سخت چوب‌ها به دلیل قیمت بالا و وزن بیشتر در مقایسه با نرم چوب‌ها کمتر در نماهای چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از چوب‌ها غالبا برای کف‌سازی و قرارگیری در محل‌های پرتردد کاربرد دارند.

سخت چوب‌ها
سخت چوب‌ها؛ چوب ترموود مناسب برای راه‌پله و کف‌پوش‌های چوبی

بررسی فرایند تولید چوب ترموود

اساس فرایند تولید انواع چوب ترموود استفاده از دمای بالا و بخار است. هیچ‌گونه ماده شیمیایی در این روش‌ها استفاده نمی‌شود. وجود همین شرایط باعث می‌شود تا چوب از لحاظ ابعاد پایداری داشته و به دوام بیولوژیکی برسد. در ادامه به بررسی سه مرحله مهم در تولید انواع چوب ترموود می‌پردازیم.

تولید چوب ترموود
بررسی فرایند تولید چوب ترموود

بالا بردن دما و کوره؛ نخستین مرحله تولید چوب ترموود

با استفاده از بخار و گرما دمای هوای داخل کوره را به 100 درجه سانتی‌گراد می‌رسانند. به همین ترتیب دمای چوب هم به سطح مشابه می‌رسد. پس از انجام این فرایند دما به شکل پایداری به میزان 130 درجه می‌رسد.

مرحله دوم؛ گرمایش شدید چوب ترموود

در طی مرحله انتقال حرارت شدید، دمای هوا و چوب هر دو به محدوده 185 تا 225 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. بیشترین دمای مورد استفاده به کاربرد نهایی محصول ارتباط زیادی دارد. هنگامی که دما به سطح معین رسید به مدت 2 تا 3 ساعت کاملا ثابت باقی می‌ماند.

آخرین مرحله؛ بهبود رطوبت و سردکردن

دمای هوا با استفاده از سیستم‌های اسپری کننده کاهش می‌یابد. رطوبت‌دهی مجدد و همچنین بهینه‌سازی برای رساندن چوب به سطح حدودا 4 درصد انجام می‌شود.

استحکام سازه و حفظ محیط زیست با استفاده از  چوب ترموود

نخستین کشور صادرکننده و تولید‌کننده چوب ترموود در جهان را کشور فنلاند می‌دانند اما امروزه این چوب‌ها به طور گسترده‌ای در آلمان و کانادا تولید می‌شوند. به نظر می‌رسد که چوب ترموود جایگزین مناسبی برای مصالح آسیب‌رسان به محیط زیست هستند. فرایندهای حرارتی که بر روی انواع این چوب‌ها انجام می‌شود سبب می‌شود تا آن‌ها در برابر پوسیدگی قارچی سازگاری پیدا کرده و بهتر عایق‌بندی شوند و کمتر ترک بخورند. اصلاح حرارتی که بر روی چوب‌های ترموود انجام می‌شود این چوب‌ها را برای استفاده در نرده‌ها، پیاده‌روها و همچنین بلوک‌های ساختمانی ایده‌آل می‌کند.

برچسب ها: