پرگولا؛ سازه‌ای منحصر به فرد به سبک معماری ایتالیایی

پرگولا که با اسامی دیگری همچون سایبان و آلاچیق نیز شناخته می‌شود سازه‌ای سبک است که ریشه در قرن‌ها معماری منحصر به فرد کشور ایتالیا دارد. پرگولا با استفاده از متریال‌های مختلفی از جمله فلز، ترموود، چوب معمولی و همچنین چوب پلاست طراحی و سپس اجرا می‌شود. چنین سازه‌ای برای مکان‌های عمومی و خصوصی گزینه‌ای ایده‌آل به شمار می‌آید که به منظور استراحت و سپری کردن اوقات فراغت ساکنین امروزه در بسیاری از ساختمان‌های مدرن ایجاد می‌شود. پرگولا فضایی شخصی برای صرف غذا و همچنین دورهمی‌ها و گفتگوهای دوستانه و خانوادگی است که غالبا در فضاهای باز ساخته می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی پرگولا و انواع آن بپردازیم.

سازه‌ای منحصر به فرد به سبک معماری ایتالیایی
پرگولا؛ سازه‌ای منحصر به فرد به سبک معماری ایتالیایی

آشنایی با پرگولا و انواع آن

پرگولا را می‌توان سازه‌ای مدرن دانست که در فضای باز محوطه‌ خانه‌ها، باغ‌ها، ویلاها و همچنین انواع مجتمع‌های تجاری و مسکونی نقش سایه‌بان را ایفا می‌کند. بسیاری از مردم به اشتباه دو واژه پرگولا و آلاچیق را با یکدیگر مترادف در نظر می‌گیرند اما این دو واژه در حقیقت تفاوت‌هایی با هم دارند. پرگولا را سازه‌ای می‌دانند که غالبا از جنس چوب ساخته می‌شود و از مهم‌ترین خصوصیات آن می‌توانیم به داشتن سقفی مشبک که نیم‌سایه ایجاد می‌کند، اشاره کرد.

آشنایی با پرگولا و انواع آن
آشنایی با پرگولا و انواع آن

اما در رابطه با آلاچیق داستان کمی متفاوت است. آلاچیق سقف پوشیده‌ای دارد که می‌توان از آن در طول فصول مختلف استفاده کرد. پرگولا به طور معمول به شکل چهار ضلعی است و با استفاده از قرار دادن چهار ستون در گوشه‌های آن ساخته می‌شود. این ستون‌ها گاهی اوقات از جنس سنگ هستند و ترکیب جذاب و چشم‌نوازی را در کنار چوب و ساختار کف و سقف سازه‌های مدرن بوجود می‌آورد.

سایبان با سقف باز

این نوع از سازه پرگولا به دلیل برخورداری از سقفی باز دارای ظاهری مدرن است. پرگولای حالت سقف باز باعث می‌شود تا با محیط اطراف خود ارتباط بیشتری داشته باشید. البته نکته مهمی که باید در رابطه با این نوع از پرگولا بدانید این است که پرگولای سقف باز حریم خصوصی شما را کاهش می‌دهد اما از طرفی سبب می‌شود تا جریان هوای بیشتری درون سازه شما وجود داشته باشد.

سایبان با سقف شیروانی

پرگولای با حالت شیروانی به باور کارشناسان این حوزه سازه‌ای است که دارای سقفی زاویه‌دار و شیب‌دار برای هدایت آب باران در طول فصول بارندگی است. این نوع از پرگولا به طور معمول دارای جلوه‌ای سنتی و کلاسیک است که می‌تواند هر بیننده‌ای را به خود جذب کند.

پرگولای بادبانی

پرگولای نوع بادبانی سقفی درست شبیه به بادبان قایق دارد که قابلیت جمع‌کردن دارد. بسیاری از مردم به دلیل اینکه پرگولای بادبانی ظاهری بسیار مدرن و زیبا به منازل آن‌ها می‌دهد، استقبال فراوانی از آن می‌کنند. یکی از موضوعات مهمی که در هنگام ساخت این بادبان باید به آن توجه داشت این است که پرگولای سازه بادبانی باید پارچه‌ای داشته باشد که از مقاومت بالایی در برابر نور خورشید و همچنین باران برخوردار باشد.

سایبان نوع خورشیدی؛ تلفیق عناصر معماری مدرن و کلاسیک

پرگولاهای از نوع خورشیدی دارای سقف‌هایی هستند که قابلیت جذب نور خورشید را به بهترین شکل ممکن دارند. برای این نوع از سازه‌ها می‌توانید از ترکیب عناصر سبک مدرن و کلاسیک استفاده کنید.

چگونگی ساخت و اجرا پرگولا

قبل از ساخت پرگولا ابتدا یک سکوی بتنی کوچک با ارتفاع کم ساخته می‌شود. در مرحله بعدی صفحات بیس پلیت قبل از فرایند بتن‌ریزی به سکو وصل می‌شود تا پایه‌های ستون پرگولا بتواند بر روی آن قرار بگیرد. در ادامه کار با مونتاژ کردن به وسیله جوش و پرچ اتصالات پروفیل‌های نبشی تقویت می‌گردد. مهندسان با در نظر گرفتن محاسباتی برای پروفیل‌های سازه طوری عمل می‌کنند تا پروفیل‌ها بتوانند وزن خود را به بهترین شکل ممکن تحمل کنند.

چگونگی ساخت و اجرا پرگولا
چگونگی ساخت و اجرا پرگولا

در نهایت برای پوشش کلیه سطوح سازه از مصالحی همانند چوب و سنگ استفاده می‌شود که این‌ مصالح به‌واسطه پیچ گالوانیزه و کلیپس به پرگولا نصب می‌شوند. به طور کلی ساختن پرگولا نیاز به مهارت و تجربه بالا دارد که به همین منظور می‌توانید از خدمات تخصصی شرکت پارس آرای کوهستان استفاده کنید.

اکسسوری مناسب برای انواع پرگولا

انتخاب یک اکسسوری مناسب به منظور تزئین و دکوراسیون محیط داخلی و بیرونی پرگولا به دلیل تاثیر فراوانی که بر زیبایی و ظاهر آن می‌گذارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر قصد دارید تا این سازه را در ورودی خانه یا ویلای خود قرار دهید، پیشنهاد ما به شما این است که از گل‌ها و گیاهان رونده برای امور مربوط به تزئینات استفاده کنید.

اکسسوری مناسب برای انواع پرگولا
اکسسوری مناسب برای انواع پرگولا

در این رابطه خواندن مطلب ” دکینگ و آلاچیق حیاطی دلنشین در سوهانک ” میتواند مفید باشد !

همچنین می‌توانید برای زیبایی و تاثیرگذاری بیشتر بر مهمانان و ساکنین خانه از سقف‌هایی با پارچه‌های توری شکل استفاده کنید تا ظاهری مدرن به سازه خود ببخشید. برای آن دسته از سازه‌هایی که با متریال‌های غالبا فلزی ساخته می‌شوند می‌توانید از شیشه‌های دوجداره استفاده کنید تا نمایی زیبا را به چشمان خود هدیه کنید.

برای استفاده از فضای سایبان چه نکاتی را رعایت کنیم

در هنگام ساخت پرگولا قبل از هر چیز باید این موضوع را مشخص کنید که قصد دارید این فضا را برای چه تعداد افراد بسازید. اگر محدودیتی برای ساخت پرگولا ندارید پیشنهاد ما به شما این است که یک پرگولای بزرگ بسازید تا در دورهمی‌های بزرگ و مراسم‌های مختلف مثل عروسی و جشن تولد، بتوانید فضایی کافی در اختیار داشته باشید.

برای استفاده از فضای سایبان چه نکاتی را رعایت کنیم
برای استفاده از فضای سایبان چه نکاتی را رعایت کنیم

بهتر است تا جنس سایبان خود را متناسب با شرایط آب و هوایی محل سکونت خود انتخاب کنید. برای نمونه منطقی‌تر این است که در مکان‌هایی که در آن‌ها میزان بارندگی زیاد است، هرگز از چوب استفاده نکنید. در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم تا از یک سقف مناسب برای جلوگیری از وارد شدن آب به سازه استفاده کنید.

 پارس آرای کوهستان؛ ساخت سازه‌هایی زیبا با استانداردهای بین المللی

مجموعه پارس آرای کوهستان به عنوان نخستین و معتبرترین مرکز ارائه خدمات تخصصی انواع چوب‌های نمای ساختمان و مبلمان چوبی فضاهای باز و مرطوب، افتخار این را دارد که به عنوان شرکتی پیشرو  17 سال در کنار شما هموطنان گرامی است. این مجموعه به عنوان مرکزی معتبر و با سابقه به همراه پرسنلی مجرب و متخصص، خدماتی از قبیل طراحی انعطاف‌پذیر مطابق خواست مشتری، ساخت پرگولا با قیمت‌های متنوع به تناسب بودجه، بهره‌گیری از مدل‌های مختلف برای طراحی سقف و همچنین استفاده از باکیفیت‌ترین و مقاوم‌ترین مصالح برای ساخت سازه را به هموطنان در سراسر کشور ارائه می‌کند.

برچسب ها: