نگهداری از چوب ترموود چه اهمیتی دارد؟

ترمووود نوعی چوب است که به دلیل ساخت با استفاده از مکانیزم پیشرفته حرارت، نسبت به دیگر انواع چوب‌ استحکام و دوام بیشتری دارد. توجه به شرایط نگهداری از ترموود و محافظت اصولی از این نوع چوب، علاوه بر افزایش طول عمر و دوام آن، باعث حفظ زیبایی ظاهری آن نیز می‌شود. در این مطلب از پارس آرای کوهستان با بهترین روش نگهداری از چوب ترموود آشنا می‌شویم.

نگهداری از چوب ترموود
نگهداری از چوب ترموود چه اهمیتی دارد؟

شرایط مختلف نگهداری از ترموود

به طور کلی چوب ترموود در ایران یا با واردات از کشور فندلاند و چند کشور اروپایی دیگر تامین می‌شود و یا جزو تولیدات داخلی کشور است. در هر صورت به علت وجود هزینه‌های بالا برای تامین مواد اولیه لازم یا هزینه‌های حمل و نقل و ارسال این محصول به ایران، ارزش قیمتی این محصول بالا خواهد رفت. آشنایی با شرایط نگهداری از چوب ترموود بر اساس استانداردها و به طور صحیح باعث می‌شود تا این چوب دچار ترک، انحنا و پوسیدگی نشود. در ادامه این بخش با شرایط مختلفی که باید هنگام نگهداری از این چوب، در نظر داشته باشید، آشنا می‌شویم.

نگهداری از چوب ترموود در انبار

توجه داشته باشید که محل نگهداری از چوب ترمو باید سقف داشته باشد و تا حد امکان خنک باشد. رطوبت مهم‌ترین عامل ترک خوردن انواع چوب است؛ در نتیجه انبار نگهداری از چوب ترموود باید به اندازه کافی خشک و عاری از رطوبت باشد. بهتر است که شیوه چیدمان ترموود در انبار به صورت افقی باشد. همچنین توجه داشته باشید که چوب تماس مستقیم با سطح زمین نداشته باشد تا خم نشود یا تغییر شکل ندهد.

برای این‌که شرایط نگهداری چوب ترمووود مطلوب‌تر شود، بهتر است که از کاور و محافظ چوب استفاده کنیم. از آنجایی که ترموود در بسته‌بندی کمی خشک و شکننده می‌شود، باید توجه داشته باشیم که هنگام جابجایی بسته‌های چوب با لیفتراک، زاویه برداشت و زمین گذاشتن چوب در کمترین حالت ممکن باشد. بهتر است که چند ساعت قبل از اجرا و نصب چوب ترموود، الوارهای چوب از پوشش‌ها و کاورهای خود جدا شوند تا با دما و شرایط محیطی انبار سازگاری پیدا کنند.

نگهداری از چوب ترموود پس از نصب

مراقبت‌های بهینه و مناسب از الوارهای ترموود باعث افزایش طول عمر این محصول می‌شوند. ترموودهایی که حرارات دیده‌اند، به خاطر حذف ناخالصی‌ها به طور طبیعی در برابر پوسیدگی مقاومت بالایی دارند. آن‌ها همچنین در برابر آب و هوای مرطوب نیز فرم خود را به خوبی حفظ می‌کنند. اما اگر این شرایط ناسازگار ادامه پیدا کند، ممکن است برای چوب مخرب و تهدید کننده باشد.

به همین دلیل این امر ضروری است که پس از نصب، الوارهای ترموود در مقابل عوامل مخرب جوی (مانند رطوبت، اشعه خورشید، قارچ و کپک) و همچنین مواردی مانند سایش و خراش به وسیله رنگ ترموود یا روغن مخصوص محافظت شوند.

در این رابطه خواندن مطلب ” چرا انتخاب رنگ پارکت بسیار مهم می باشد؟ ” میتواند مفید باشد .

نگهداری از چوب ترموود پس از نصب
نگهداری از چوب ترموود پس از نصب

نگهداری از ترموود در برابر اشعه خورشید

اشعه ماورای بنفش خورشید (UV) تاثیرات بسیاری بر روی مواد مختلف در طبیعت می‌گذارد. این اشعه می‌تواند به راحتی بسیاری از واکنش‌های شیمیایی را ایجاد یا تسریع کند. تابش این اشعه بر چوب ترموود باعث تجزیه بافت سلولی چوب می‌شود و در نتیجه، ماندگاری و پایداری سازه چوب با گذشت زمان تحلیل می‌رود. این تغییرات را در ظاهر چوب نیز می‌توان مشاهده کرد.

رنگ چوب ترموود که بدون روکش و مواد محافظ در برابر اشعه UV قرار می‌گیرند، طی مدت یک سال از تن قهوه‌ای به تن خاکستری تغییر خواهد کرد. پس با توجه به طبیعی بودن منشاء الوارهای چوب ترموود، بهتر است که هر سال برای نگهداری از چوب ترموود از آن به وسیله رنگ‌ها یا روغن‌های مخصوص محافظت شود.

نگهداری از ترموود در برابر قارچ‌ها و جلبک‌ها

در مناطقی که آب و هوای مرطوب و معتدل دارند، امکان رشد قارچ و جلبک روی چوب وجود دارد. این موجودات برای رشد خود از مواد مغذی چوب تغذیه می‌کنند و به بافت آن آسیب می‌رسانند؛ بنابراین بهتر است در صورت مشاهده قارچ و جلبک روی چوب، به سرعت آن را از سطح چوب حذف کنید و پس از تمیز کردن چوب، از رنگ و روغن مخصوص محافظت چوب استفاده کنید.

نگهداری از ترموود در برابر ترک خوردگی

همانطور که پیش تر گفتیم، رطوبت عامل اصلی ترک خوردگی در چوب ترموود است. با افزایش رطوبت داخل الوارها، ابعاد سلول‌های چوب تغییر می‌کند. درنتیجه چوب به اصطلاح باد می‌کند و پس از خشک شدن، ابعاد آن به اندازه اولیه باز می‌گردد. این تغییرات باعث ترک خوردگی الوارها می‌شوند. برای نگهداری از چوب ترموود در برابر ترک خوردگی باید الوارها را با پوشش‌های مناسب رنگ یا روغن مقاوم سازی کنیم. در بخش بعدی به شما وبسایتی برای تهیه بهترین انواع رنگ و روغن برای پوشش چوب ترموود معرفی خواهیم کرد.

در این رابطه خواندن مطلب ” لیست قیمت انواع چوب ترموود ” میتواند مفید باشد .

نگهداری از ترموود در برابر ترک خوردگی
نگهداری از ترموود در برابر ترک خوردگی

پارس آرای کوهستان؛ ارائه دهنده بهترین انواع چوب ترموود

با توجه به موارد و روش‌های ذکرشده، می‌توانیم به راحتی و با انجام برخی اقدامات آسان و کم‌هزینه از چوب ترموود به بهترین شکل محافظت کنیم. این چوب در حال حاضر به عنوان یکی از زیباترین و پرکاربرترین مصالح ساختمانی شناخته می‌شود. شما می‌توانید باکیفیت‌ترین انواع چوب ترموود را با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف از سایت معتبر پارس آرای کوهستان خریداری کنید. در این وبسایت علاوه بر چوب ترموود، انواع پارکت چوبی، چوب نمای ساختمان، چوب سونا، چوب‌های سازه‌ای، چوب دکنیگ و انواع رنگ و پوشش‌های مخصوص نگهداری از چوب نیز با قیمت مناسبی به خریداران ارائه شده‌اند.

برچسب ها: