با روش ساخت ترموود آشنا شوید

طی سال‌های اخیر استفاده از چوب در نمای ساختمان‌ها و برخی سازه‌ها مانند آلاچیق‌ها بسیار رواج داشته است. به همین علت بسیاری از افراد در مورد روش ساخت ترموود به‌عنوان یکی از مصالح چوبی پرکاربرد بسیار کنجکاو هستند. چرا که برای آن‌ها جالب است که چگونه چوب می‌تواند مدت‌زمانی طولانی زیر نور خورشید و آب باران مقاومت کند. روش ساخت چوب ترمو بسیار پیچیده است و در هنگام ساخت آن باید تمام شرایط تحت کنترل باشد. در این مطلب با روش ساخت این متریال زیبا و کاربردی به طور کامل آشنا می‌شویم.

ساخت ترموود
با روش ساخت ترموود آشنا شوید

ترموود چیست؟

احتمالا در خیابان‌ها با ساختمان‌هایی روبرو شده‌اید که نمای چوبی دارند. در ساخت نمای این ساختمان‌ها از متریالی به نام ترموود استفاده می‌شود. چوب ترمو همان چوب معمولی است که تحت فرایندهای خاص و پیچیده، در برابر نور خورشید، باران، رطوبت و پوسیدگی مقاومت بالایی پیدا می‌کند. از این متریال عموما در ساخت نمای ساختمان‌های مدرن استفاده می‌شود اما کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد. از جمله این کاربردها می‌توان به ساخت انواع آلاچیق و پرگولا با استفاده از ترموود اشاره کرد.

از نظر ظاهری چوب ترمو تفاوت زیادی با چوب‌های معمولی ندارد و افراد عادی نمی‌توانند به‌راحتی تفاوت بین این دو متریال را تشخصی دهند. اصلی‌ترین تفاوت میان چوب ترمو و چوب معمولی در مقاومت آن‌ها در برابر شرایط محیطی است. همچنین باید اشاره داشت که برای افزایش مقاومت و زیبایی ظاهری، چوب ترمو رنگ‌آمیزی می‌شود.

جزئیات روش ساخت ترموود

به علت مقاومت بالای چوب ترمو در برابر شرایط محیطی، فرایند تبدیل چوب ساده به ترموود برای بسیاری از افراد جالب است. روش ساخت ترموود تقریبا پیچیده و پر جزئیات می‌باشد. به همین دلیل تنها چند کشور در دنیا توانایی ساخت این متریال زیبا و کاربردی دارند. از جمله این کشورها می‌توان به فنلاند و استونی اشاره کرد. شایان‌ذکر است که تولید چوب ترمو در ایران هم رواج دارد و برخی کارخانه‌های ایرانی نیز این متریال را تولید می‌کنند. پیشنهاد می‌شود اگر قصد خرید ترموود را دارید، تمام گزینه‌های موجود در بازار را با یکدیگر مقایسه کنید. در ادامه با تمام جزئیات روش ساخت ترموود و مراحل آن آشنا می‌شویم.

مرحله اول؛ از بین ‌بردن رطوبت چوب

اولین و مهم‌ترین مرحله روش ساخت ترموود، ازبین‌بردن رطوبت چوب است. چرا که یکی از دلایل اصلی مقاومت پایین چوب در برابر عوامل محیطی مانند نور خورشید و باران، رطوبت داخل بافت آن می‌باشد. چوب به علت ازدست‌دادن رطوبت خود در فضای باز به‌مرورزمان پوسیده می‌شود و ترک می‌خورد.

روش ساخت ترموود
جزئیات روش ساخت ترموود

سازندگان برای ازبین‌بردن این ضعف چوب، در مرحله اول ساخت ترموود، رطوبت آن را طی یک فرایند پیچیده از بین می‌برند. برای این کار دمای چوب در ابتدا به 100 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و به‌آرامی تا 130 درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود. برای افزایش دمای بافت چوب از بخار آب استفاده می‌شود؛ چرا که بخار آب از ترک خوردن چوب براثر کاهش رطوبت جلوگیری می‌کند. افزایش دمای چوب یکی از مراحل پیچیده روش ساخت ترموود است که باید تحت کنترل دقیق انجام شود.

مرحله دوم؛ هوادهی و حرارت دادن به چوب

در مرحله دوم روش ساخت ترموود، چوب باید تحت دمای بیشتری قرار بگیرد تا رطوبت آن کاملا از بین برود. در مرحله دوم دمای بافت چوب به 180 الی 214 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. برای افزایش مقاومت چوب، این متریال باید دو الی سه ساعت تحت دمای عنوان‌شده قرار گیرد.

بعد از افزایش دما، بافت چوب باید به‌آرامی خنک شود؛ چرا که اختلاف دمای بیرون و داخل کوره می‌تواند باعث ترک خوردن چوب شود. در این مرحله چوب هوادهی می‌شود تا دمای آن کاهش پیدا کند. مرحله هوادهی می‌توانید بین 5 الی 15 ساعت طول بکشد؛ چرا که همان‌طور که عنوان شد خنک‌کردن چوب باید به‌آرامی انجام شود تا چوب ترک نخورد. هوادهی اهمیت زیادی در کیفیت نهایی ترموود دارد و به همین دلیل از مراحل مهم روش ساخت ترموود به‌شمار می‌آید.

مرحله سوم؛ رطوبت دادن به چوب ترمو

طی فرایند ترمو کردن چوب، این متریال تمام رطوبت خود را از دست می‌دهد. چوب بدون رطوبت مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی دارد اما بسیار شکننده است. به همین علت در آخرین مرحله از ساخت ترموود، با استفاده از پاشش آب روی چوب، دمای آن را کاهش و رطوبت آن را کمی افزایش می‌دهند.

رطوبت دادن به چوب ترمو
رطوبت دادن به چوب ترمو | پارس آرای کوهستان

وقتی دمای چوب به 80 الی 90 درجه سانتی‌گراد رسید، مرحله بعدی رطوبت دادن به چوب افزایش پیدا می‌کند. میزان رطوبت یک ترموود خوب باید بین چهار الی هفت درصد باشد. بعدازاین مرحله است که چوب معمولی به چوب ترمو تبدیل می‌شود. چوب بعد از اتمام تمام این مراحل در برابر تمام عوامل محیطی مانند نور خورشید، رطوبت، باکتری‌ها و قارچ‌ها مقاوم شده است. باید اشاره داشت که میزان رطوبت ترموود می‌تواند متغیر باشد؛ چرا که از کاربرد و قیمت ترموودها بر اساس رطوبت آن‌ها مشخص می‌شود.

مرحله چهارم؛ برش ترموود به قطعات مختلف

همان‌طور که می‌دانید برای ساخت نمای ساختمان یا سازه‌های چوبی با ترموود، از اندازه‌های مختلف این متریال استفاده می‌شود. به همین دلیل کارخانه سازنده بعد از پایان فرایند ترمو کردن، ترموودها را به قطعات استاندارد برش می‌دهد. این امر باعث افزایش سهولت جابه‌جایی و نصب ترموود در سازه‌ها می‌شود.

نکات مهم در روش ساخت ترموود

همان‌طور که عنوان شد فرایند ترمو کردن چوب بسیار پیچیده و پر جزئیات است. به همین دلیل باید نکات مهمی را در روش ساخت این متریال کاربری رعایت کرد. مهم‌ترین نکته در ساخت ترموود، رعایت دقیق دمای بافت داخلی چوب است. در هر مرحله از فرایند ترمو کردن، چوب باید دمای مشخصی داشته باشد. همچنین یکی دیگر از نکات مهم در ساخت ترموود، تنظیم دقیق رطوبت چوب است. کار با ترموودهایی که رطوبت پایینی دارند بسیار دشوار می‌باشد و در هنگام نصب احتمال شکستن آن‌ها بالا است.

نکات مهم در روش ساخت ترموود

بهترین ترموود را از پارس آرای کوهستان خریداری کنید

ترموود متریالی بسیار گران‌قیمت است و به همین دلیل باید آن را از مراکز معتبر خریداری کرد. مجموعه پارس آرای کوهستان یکی از باسابقه‌ترین مجموعه‌ها در واردات و فروش ترموود در کشور است. شما می‌توانید تمام ترموودهای موردنیاز پروژه‌های ساختمانی خود را از مجموعه ما خریداری کنید. همچنین باید اشاره کنیم که ما در مجموعه پارس آرای کوهستان خدمات نصب و اجرای انواع سازه‌های چوبی مانند نمای ساختمان، دکینگ و آلاچیق‌های چوبی را نیز انجام می‌دهیم.

برچسب ها: