فرایند ساخت چوب ترموود

چوب ترموود یک متریال پایدار است که طی عملیات حرارتی و بدون استفاده از مواد شیمیایی تولید می‌شود. در این فرایند چوب برای مدت 96 ساعت در دمای حدود 180 تا 230 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بیند. این پروسه موجب بروز تغییرات شیمیایی و ساختاری در الوار می‌شود و در نهایت تمام رطوبت آن را خارج می‌کند. رطوبت کمتر چوب به معنای مقاومت بیشتر آن در برابر عوامل محیطی است که کاربردهای تخصصی چوب ترموود در صنعت ساخت حاصل همین فاکتور هستند.

فنلاند بزرگ‌ترین تولیدکننده چوب ترموود در اروپا بوده که از اواخر دهه 90 میلادی اقدام به عرضه این محصول در بازار کرد. از دیگر کشورهای مهم اروپایی در این حوزه می‌توان به اتریش، هلند، فرانسه و استونی اشاره کرد. در این مطلب کاربردهای تخصصی چوب ترموود در صنعت ساخت را با هم بررسی می‌کنیم.

چوب ترموود چه کاربردهای تخصصی در صنعت ساخت دارد؟

به لطف فرایند حرارت‌دهی از چوب ترموود می‌توان برای مصارف گوناگون استفاده کرد که پیش‌ازاین تنها با چوب درختان استوایی ازجمله ساج انجام می‌شدند. چوب ترموود در محیط‌های داخلی و خارجی و فضاهایی که معمولا برای چوب‌های معمولی چالش‌زا است قابل استفاده می‌باشد. از منظر اکولوژیک ترموود یک جایگزین دوستدار طبیعت برای محصولات ساخته شده با چوب‌ است که چالش‌های زیست‌محیطی کمتری دارد. در ادامه برخی از کاربردهای تخصصی چوب ترموود در صنعت ساخت را با هم مرور می‌کنیم.

استفاده از ترموود به‌عنوان روکش نما

استفاده از ترموود به‌عنوان روکش نما علاوه بر زیبایی موجب استحکام سازه نما نیز می‌شود. ترموود جدای از داشتن جلوه شیک و بافت بی‌نظیر یک عایق حرارتی خوب است. این روکش‌ها مقاومت بسیار بالایی در شرایط جوی گوناگون دارند و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان پوشش‌های جانبی اولیه یا تکمیلی در بنا استفاده کرد. تنوع ابعادی، تنوع و در رنگ و بافت در کنار قابلیت ماشین‌کاری بسیار خوب ترموود را به متریال محبوب طراحان و معماران تبدیل کرده است. به این ترتیب شما می‌توانید از آن برای پوشش‌های عمودی و افقی در هر فضا استفاده کنید.

ساخت گلخانه، آلاچیق و مبلمان

چوب ترموود یک متریال عالی برای ساخت آلاچیق، گلخانه و سازه‌های چوبی دیگر از جمله ملبمان است. تعمیر و نگهداری این چوب بسیار ساده است و هزینه ساخت را تاحد زیادی پایین می‌آورد. سازه‌های ساخته شده با ترموود برخلاف انواع تولیدی با چوب‌های معمولی در گذر زمان دچار تاب یا پیچش نمی‌شوند. به‌علاوه عایق بودن ترموود در برابر آب باعث می‌شود تا سازه نهایی در طول سال با مشکل مواجه نشود و طول عمر بیشتری داشته باشد. سبک بودن ترموود پروسه ساخت سازه و چارچوب کلی را تسهیل می‌‌کند.

ساخت حصار و دروازه

چوب ترموود دارای ویژگی‌هایی است که آن را در مقایسه با چوب معمولی به متریالی بهتر برای ساخت حصار و دروازه تبدیل می‌کند. مهمترین مزیت ترموود پایداری و دوام آن است. حصارهای ساخته شده با ترموود تا دو برابر انواع ساخته شده با چوب معمولی طول عمر دارند و استفاده از آن‌ها در طولانی مدت موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. حصارها و دروازه‌های ساخته شده با ترموود برخلاف نمونه‌های معمولی در برابر باران، برف و آفتاب مقاوم هستند و دچار شکستگی و ترک نخواهند شد. چوب ترموود عایق آب است، به همین دلیل رطوبت به داخل آن نفوذ نمی‌کند و دیگر نیاز نیست نگران رشد قارچ و حشرات موذی در اجزای سازه باشید.

استفاده به‌عنوان کفپوش

چوب ترموود به‌خاطر داشتن ظاهر زیبا و پایداری ابعادی عالی معمولا گزینه‌ای بسیار خوب برای استفاده به‌عنوان کفپوش در فضاهای داخلی و خارجی است. کیفیت کفپوش‌های ترموود بسیار بالا است و با استفاده از لایه‌های محافظتی می‌توان دوام و سلامت رنگ آن‌ها در مواجهه با نور خورشید را بالا برد. چوب ترموود برای کفپوش تراس، باغچه، سرویس بهداشتی، دالان‌های عبور و محوطه‌سازی فضاهای داخل و خارجی بسیار ایده‌آل است و استهلاک پایینی دارد.

ساخت سونا

ترموود یکی از بهترین متریال‌ها برای ساخت سونا و جکوزی است. چوب ترموود علاوه بر مزایایی که به آن‌ها اشاره شد در محیط‌های با رطوبت بالا نیز قابل استفاده است. نکته دیگر پایداری دمایی بالای آن است که هنگام استفاده در سونا اهمیت پیدا می‌کند. سطح چوب‌های معمولی در دماهای بالا بسیار داغ شده و اگر سکو و بدنه سونا با آن‌ها ساخته شود کاربران را آزار خواهد داد. در مقابل چوب ترموود برخلاف نمونه‌های معمولی کمتر داغ می‌شود و خطر آسیب پوستی در سونا و اتاق بخار را کاهش می‌دهد. پایداری و ثبات رنگ ویژگی مثبت دیگر چوب ترموود است که استفاده از آن در محیط سونا و اتاق بخار را توجیه‌پذیر می‌کند. همچنین بافت و ظاهر آن در شرایط دمایی و رطوبتی بالا دچار تغییر نمی‌شود.

ترموود پاسخگوی نیازهای تخصصی شما است

فرایند بهینه‌سازی چوب با حرارت بالا موجب بهبود خواص چوب، بدون نیاز به مواد شیمیایی و صرف هزینه‌های مالی و زیست‌محیطی سنگین می‌شود. برتری‌های چوب ترموود در مقایسه با چوب معمولی موجب شده تا به یک جایگزین مطمئن تبدیل شود و کاربردهای تخصص بسیاری در صنعت ساخت و ساز پیدا کند. مجموعه پارس آرای کوهستان ارائه‌دهنده باکیفیت‌ترین ترموودهای وارداتی برای اجرای کفپوش، نما و ساخت سازه‌های چوبی است.

سوالات متداول

معمولا طول عمر ترموود چند سال است؟

معمولا چوب ترموود تا 30 سال عمر مفید دارد و طول عمر آن در مقایسه با چوب‌های معمولی بسیار بیشتر است. البته مقایسه عمر مفید چوب‌های گوناگون به دلیل شرایط محیطی مختلف و مصارف متنوعی که دارند دشوار است، اما ترموود به دلیل ساختار سلولی مستحکم‌تر و نفوذپذیری پایین‌تر در گذر زمان پایداری بیشتری دارد.

آیا می‌توان چوب ترموود را رنگ کرد؟

بله، این امکان وجود دارد و رنگ کردن چوب ترموود می‌تواند عمر مفید آن را بیشتر کند. توجه داشته باشید که رنگ چوب ممکن است در گذر زمان تغییر کند و برای حفظ آن باید از مواد نگهدارنده و محافظ استفاده کرد. همچنین مقدار رنگ مصرف شده برای پوشاندن ترموود در مقایسه با چوب معمولی کمتر خواهد بود، زیرا قدرت جذب مایعات بسیار کمتری دارد.

چرا ترموود بهترین چوب برای ساخت سونا است؟

ترموود دارای مزایا و ویژگی‌های مثبت بسیار زیادی است، اما مهم‌ترین فاکتور آن هنگام مواجهه با محیط‌های کاملا مرطوب خود را نشان می‌دهد. در این شرایط میزان رطوبت موجود در چوب در بدترین حالت تنها به 12 درصد خواهد رسید که به‌معنای پایداری بیشتر در برابر فشار، ایمنی بیشتر در برابر حشرات و عدم پوسیدگی و رشد قارچ در بافت‌ها طی گذر زمان است.

چه نوع چوب‌هایی را می‌توان با فرایند حرارت‌دهی به ترموود تبدیل کرد؟

به‌طور کلی چوب‌های نرم و سخت را می‌توان در فرایند حرارت‌دهی به ترموود تبدیل کرد. چوب درخت کاج، سرو، توسکا و صنوبر بیش از سایرین برای تولید ترموود استفاده می‌شوند.

برچسب ها: