ترموود؛ یک چوب محبوب برای ساخت نمای ساختمان

ساخت نمای ساختمان از مهم‌ترین مراحل ساخت و اجرای یک بنا از لحاظ زیبایی و مقاومت است. شما برای داشتن بنایی مستحکم و زیبا باید از مصالحی مقاوم و چشم‌نواز استفاده کنید. ترموود به دلیل داشتن ویژگی‌های متعدد در زمینه ساخت نمای ساختمان کاربرد اساسی دارد. ساختمان‌ها برحسب نوع کاربری و طراحی خاصی که دارند، دارای نماهای مختلفی هستند و به طبع مصالح متفاوتی نیز برای ساخت نما به کار گرفته می‌شود اما ترموود را می‌توان جزو محدودترین متریال‌هایی دانست که در نمای همه ساختمان‌ها با کاربری‌های متنوع نقشی اساسی و کاربردی دارد.

در ادامه به بررسی مزایا و ویژگی‌های  چوب ترموود در صنعت ساخت نمای ساختمان میپردازیم.

ترموود چگونه تولید می‌شود

ترموود؛ از چوب درختانی همچون کاج، سرو، صنوبر، زبان‌گنجشک تهیه می‌شود. دلیل استفاده از این چوب‌های خام سطح مقاومت نسبی آن‌ها است. اولین فرآیندهای ترمو شدن چوب از کشورهای حوزه اسکاندیناوی آغاز شد زیرا به دلیل وجود رطوبت بالا و آب و هوای سرد این منطقه بهترین گزینه به‌منظور امر ساخت‌وساز ترمو کردن چوب‌ها بود.

ترمو کردن فرایندی است که در آن چوب خام و طبیعی ابتدا در دمای بسیار پایین قرار می‌گیرد سپس به آرامی دمای چوب تا 225 درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود. هدف از این کار، از بین بردن مقاومت نسبی چوب و ارتقای سطح مقاومت آن و تغییر ساختار فیزیکی چوب به‌منظور افزایش استحکام به‌وسیله حرارت‌دهی زیاد است.

همچنین با تبخیر بخار آب موجود در چوب سطح نفوذپذیری آب و رطوبت به میزان قابل‌توجهی پایین می‌آید. قرار دادن چوب در دمای بالا باعث از بین رفتن میکروب‌ها و قارچ‌های موجود در چوب درخت می‌شود.

چوب ترموود نمای ساختمان چه ویژگی‌هایی دارد

ثبات ابعادی؛ یکی از ویژگی‌های چوب ترموود نمای ساختمان

یکی از ویژگی‌های جالب چوب ترموود ثبات ابعادی این چوب است. ترموود قبل از عرضه به بازار باید آزمایش‌های متعددی را از سر بگذراند یکی از این آزمایش‌ها مقاومت خمش نام دارد. چوب ترموود تحت یک آزمایش برای سنجش میزان خمیدگی و خردشدگی قرار می‌گیرد تا میزان ثبات ابعادی این چوب در اثر فشار‌های محیطی مورد بررسی قرار بگیرد؛ اما نکته جالب دیگر این است که درحالی‌که چوب ترموود ابعاد ثابتی برای استفاده دارد، انعطاف‌پذیری خوبی نیز برای اجرای طرح‌های دلخواه معماران از خود نشان می‌دهد.

مقاومت بالا در برابر رطوبت

همان‌طور که اشاره شد طی فرایند ترموسازی بخارآب موجود در چوب از بین رفته و ساختار فیزیکی چوب در اثر حرارت از بین می‌رود و شکل ساختاری جدیدی به خود می‌گیرد. به دلیل تبخیر بخارآب و افزایش سطح مقاومت سلولی چوب در پروسه ترموسازی میزان نفوذپذیری آب و رطوبت در چوب ترموود بسیار کاهش میابد و باعث می‌شود بتوان این متریال را در هر نوع شرایط آب‌و‌هوایی مورداستفاده قرارداد. نفوذناپذیری کم در مقابل رطوبت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چوب ترموود نمای ساختمان است که معماران توجه ویژه‌ای به آن دارند.

مقاومت در برابر اشعه UV خورشید

چوب ترموود برخلاف دیگر مصالح صنعتی خاصیت رنگ‌پذیری بالایی دارد. به همین دلیل می‌توان به هنگام استفاده از این چوب آن را به رنگ دلخواه درآورد که علاوه بر افزایش میزان زیبایی، چوب ترموود را در برابر اشعه‌های مضر خورشید درامان نگه میدارد. برای ترموود نمای ساختمان این نکته بسیار دارای اهمیت است که چوب استفاده شده در اثر برخورد این اشعه‌ها دچار آسیب نشود به همین دلیل است که رنگ‌کردن ترموود از ویژگی‌های مفید این محصول بشمار می‌رود.

مقاومت در برابر عوامل بیولوژیکی

عوامل بیولوژیکی آسیب‌زننده به چوب به چند دسته از جمله: قارچ‌ها، حشرات، باکتری‌ها و مواد شیمیایی دسته‌بندی می‌شوند. همه چوب‌های طبیعی و خام موجود در طبیعت در معرض حمله عوامل بیولوژیکی و ازبین‌رفتن قرار دارند.

اما هنگامی که چوب خام در معرض حرارت قرار می‌گیرد و به چوب ترموود تبدیل می‌شود، تمامی باکتری‌ها و قارچ‌های موجود در تنه درختان از بین رفته و به طبع پس از دگرگونی ساختار سلولی چوب امکان مجدد تشکیل و رشد مجدد این عوامل وجود ندارد.

چوب ترموود، چوبی است که پس از اصلاح در برابر عوامل مخرب بیولوژیکی دارای مقاومتی دوچندان می‌شود همچنین به دلیل عدم وجود مواد شیمیایی در ساخت این چوب علاوه بر داشتن سلامتی ظاهری و مولکولی، جایی برای ایجاد بیماری و پوسیدگی در چوب ترموود وجود نخواهد داشت.

ظاهر زیبا و طبیعی؛ ویژگی‌های چوب ترموود نمای ساختمان

اگر می‌خواهید نمایی گیرا و جذاب داشته باشید باید از متریالی استفاده کنید که ظاهری زیبا و خیره‌کننده داشته باشد. ترموود این شرایط را برای شما فراهم می‌آورد که بتوانید نمایی طبیعی و زیبا را برای ساختمان خود داشته باشید. چوب ترموود انواع مختلفی از لحاظ رنگ و طرح دارد که دست طراحان نمای ساختمان را برای خلق اثری خاص باز گذاشته است همچنین استفاده از زیبایی دلپذیر چوب ترموود باعث پیوند دوباره انسان و طبیعت در صنعت ساختمان‌سازی شده است.

قابلیت بازیافت ترموود نمای ساختمان

اگر از دسته کسانی هستید که نسبت به محیط‌زیست بی‌تفاوت نیستید و می‌خواهید مصالحی که در ساخت‌وساز خود استفاده می‌کنید، قابل‌بازیافت باشند و کمترین ضرر را به محیط‌زیست وارد کنند ترموود بهترین انتخاب برای این امر است. فراموش نکنید که در ساخت ترموود از هیچ نوع ماده شیمیایی استفاده نشده، به همین دلیل حتی بعد ازبین‌رفتن این چوب طی سالیان طولانی، ترموود قابلیت بازگشت به طبیعت را دارد.

طول عمر بالای چوب ترموود نمای ساختمان

همان‌طور که گفتیم در اثر فرایند اصلاح حرارتی و تبخیر آب موجود در چوب، چوبی مقاوم و مستحکم تولید می‌شود که ثبات خود را می‌تواند در برابر عوامل محیطی مخرب سالیان طولانی حفظ کند. کارشناسان و تولیدکنندگان چوب ترموود برای افزایش طول عمر و مقاومت این محصول ممکن است چندین بار عمل ترموسازی را اجرا کرده تا از بابت مستحکم بودن و ماندگاری ترموود اطمینان حاصل کنند.

طبق تحقیقات انجام شده طول عمر چوب‌های ترموود به 30 سال می‌رسد که همین ویژگی عالی باعث شده ترموود از رقبای خود در صنعت ساخت ساز پیشی بگیرد و انتخاب مناسب‌تری جهت استفاده در نمای ساختمان باشد.

خرید انواع ترموود نما از پارس آرای کوهستان

مجموعه پارس آرای کوهستان تأمین‌کننده انواع چوب‌های ترموود نمای ساختمان، در جهت افزایش کیفیت و بهینه‌سازی صنعت ساخت‌وساز به‌وسیله این متریال جذاب، به شما عزیزان برای داشتن فضای داخلی و خارجی مدرن و زیبا، انواع خدمات و مشاوره را برای اجرای طرح‌های خود ارائه می‌دهد. این مجموعه با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین، نوع چوب ترمووود آماده همکاری و تأمین نیازهای مشتری جهت ساخت باشکوه‌ترین پروژه‌های شما است.

برچسب ها: