اثرات تغییرات جوی بر پارکت چوبی

پارکت چوبی از جمله محصولاتی است که با بهره‌گیری و استخراج چوب طبیعی درختان مختلفی همچون افرا، بلوط، گردو و دیگر موارد ساخته می‌شود. بر همین اساس، نگهداری از این نوع پارکت‌ها کمی دشوارتر بوده و لازم است که روش نگهداری درست از این محصولات را بدانیم. قرارگرفتن طولانی‌مدت کف‌پوش چوبی در معرض نور خورشید و اشعه ماورای‌بنفش می‌تواند باعث آسیب جدی به این محصول شود.

پارکت یکی از عناصر اصلی دکوراسیون منزل و زیبایی بخش محیط زندگی است که جذابیت و گرمای خاصی به محیط می‌بخشد. مانند دیگر محصولات چوبی، پارکت چوبی برای حفظ استحکام و ظاهر خود نیاز به مراقبت و نگهداری مناسب دارد.

عدم توجه به نکات مهم در تعمیر و نگهداری این محصول منجر به آسیب‌دیدن و کاهش طول عمر آن خواهد شد. تأثیر نور و اشعه ماورای‌بنفش بر کف پارکت یکی از مهم‌ترین مواردی است که اگر موردتوجه قرار نگیرد، منجر به آسیب جدی در پارکت خواهد شد. اگر به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از اثرات تغییرات جوی بر پارکت چوبی هستید، تا انتهای مقاله را دنبال کنید.

اثرات تغییرات جوی بر پارکت چوبی چه مواردی هستند؟

علی‌رغم این که چوب پارکت در یک فرایند نسبتاً طولانی و در کوره خشک می‌شود. اما این قابلیت برقراری تعادل رطوبتی بامحیط اطراف را دارد. حتی تحت‌تأثیر برخی از تغییرات جوی قرار می‌گیرد. در این قسمت به اثرات ناشی از تغییرات جوی بر روی پارکت می‌پردازیم.

اثرات تغییرات جوی بر پارکت چوبی چه مواردی هستند؟

  • تغییر رنگ کف پارکت

چوب طبیعی به نور بسیار حساس است، بنابراین، قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض نور مستقیم خورشید می‌تواند رنگ کف پارکت را تغییر دهد. هنگامی که کف پارکت در معرض نور مستقیم خورشید و اشعه ماورای‌بنفش قرار می‌گیرد، ممکن است رنگ آن‌ به‌مرورزمان تیره یا روشن شود.

  • ترک‌خوردگی پارکت

یکی دیگر از اثرات تغییرات جوی بر پارکت چوبی، ترک‌خوردن و خشک‌شدن آن است.

  • تغییر ابعاد پارکت

قرارگرفتن پارکت در معرض اثرات جوی باعث تغییر در ابعاد پارکت خواهد شد. کف‌پوش‌های چوبی در محیط‌های مرطوب آب را جذب می‌کنند و در مواجهه با نور خورشید رطوبت خود را از دست می‌دهند. تغییر در رطوبت و انبساط و انقباض مداوم کف چوبی می‌تواند باعث تغییر اندازه و حتی شکستن کف شود.

  • کاهش مقاومت و سختی پارکت چوبی

قراردادن طولانی‌مدت کفپوش چوبی در معرض نور فرابنفش می‌تواند استحکام و سختی آن را کاهش دهد. این تابش می‌تواند پیوندهای شیمیایی موجود در ساختار چوب را از بین ببرد و مقاومت آن را کاهش دهد.

  • کشیده‌شدن چوب

از دیگر اثرات تغییرات جوی بر پارکت چوبی می‌توان به کشیده‌شدن و باز شدن درزهای پارکت اشاره کرد. رطوبت باعث می‌شود که چوب کشیده شود.

6 اصل مهم در نگهداری از پارکت چوبی

از آن جایی که کف‌پوش چوبی از دل طبیعت استخراج شده، می‌بایست نکاتی را برای مراقبت از آن در نظر گرفت که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم. اثرات تغییرات جوی بر پارکت چوبی می‌تواند مخبر باشد، ایده‌آل‌ترین شرایط برای پارکت، دما و رطوبت نسبی هوا بین ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است. با مراقبت از این محصول ارزشمند و رعایت چند اصل ساده، می‌توان گفت که کف پوش چوبی خانه شما برای سال‌ها حفظ می‌شود.

6 اصل مهم در نگهداری از پارکت چوبی

1. جلوگیری از واردشدن گردوغبار و سنگ‌ریزه به محیط

گردوغبار و شن دشمنان طبیعی کف‌پوش‌های چوبی هستند؛ زیرا سطح کف‌پوش‌ها را مانند کاغذ سنباده خشن خراش می‌دهند. برای مقابله با این مشکل در بیرون از درب ورودی، از یک حصیر مناسب استفاده کنید و از فرش داخل راهرو ورودی خود استفاده کنید تا از ورود و پخش‌شدن این سنگ‌ریزه‌ها به داخل خانه جلوگیری کنید.

2. پوشیدن کفش پاشنه‌بلند روی پارکت چوبی را فراموش کنید

اگر در خانه‌ای زندگی می‌کنید که کف آن با پارکت پوشانده شده، بهتر است پوشیدن کفش‌های پاشنه‌بلند را فراموش کنید. کوچک‌ترین ترک‌ها و وجود میخ‌های بیرون‌زده از پاشنه‌ها می‌تواند به کف‌پوش چوبی شما آسیب برساند.

3. جابه‌جایی اجسام روی پارکت اکیداً ممنوع

جابه‌جایی یا کشیدن مبلمان، تختخواب و اثاثیه سنگین بر روی پارکت باعث ایجاد خراش در کف می‌شود. شما می‌توانید با چسباندن نمد به پایه وسایل سنگین از این مشکل جلوگیری کنید.

4. کف پارکت را با جاروبرقی تمیز کنید

سهولت در نظافت یکی از مزیت‌های اصلی کف‌پوش‌های چوبی است و بهترین راه برای تمیزکردن و تمیز نگه‌داشتن این نوع کف‌پوش‌ها جاروبرقی است. بدیهی است که از تمیزکردن زمین با آب مستقیم یا دستمال کاملاً مرطوب باید به‌شدت اجتناب شود. با رعایت این نکته مهم، درخشندگی کف پارکت شما حفظ شده و مانند روز اول شاداب و بدون نقص باقی می‌ماند.

5. از تابش نور مستقیم خورشید به کف پارکت جلوگیری نمایید

رنگ چوب به طور طبیعی به‌مرورزمان به دلیل اثرات اکسیداسیون نور مستقیم خورشید و نور معمولی تیره می‌شود، بنابراین از پرده‌های مناسب برای کنترل نور مستقیم خورشید استفاده کنید. گاهی اوقات پهن کردن فرش و یا قالی هم می‌تواند در جلوگیری از تیره‌شدن سطح زیر آن مؤثر باشد.

6. اجتناب از قراردادن گلدان‌ها بر روی پارکت به شکل مستقیم

قراردادن مستقیم گلدان‌ها روی پارکت چوبی حتی در صورت عدم نشتی آب باعث کدرشدن پارکت می‌شود، بنابراین گلدان را باید روی قفسه یا پایه در ارتفاع مناسب از کف قرارداد.

اجتناب از قراردادن گلدان‌ها بر روی پارکت به شکل مستقیم

خرید ماندگارترین و باکیفیت‌ترین پارکت‌ها از پارس آرای کوهستان

استفاده از کف‌پوش مزایا و معایب خاص خود را دارد. پارکت چوبی با طراحی زیبا، دوام عالی و ایجاد احساس دلپذیر، گزینه بسیار جذابی برای طراحی داخلی منزل یا محل کار است. بااین‌حال، اثرات تغییرات جوی بر پارکت چوبی و خراشیدگی، مراقبت و نگهداری منظم، هزینه‌های نصب و تعمیر و انقباض و تغییر شکل باید در نظر گرفته شود تا بیشترین کارایی را داشته باشد.

شما می‌توانید برای تصمیم‌گیری صحیح در مورد خرید کف‌پوش‌های چوبی به مجموعه معتبر و حرفه‌ای پارس آرای کوهستان مراجعه کنید. بهترین و باکیفیت‌ترین پارکت‌های چوبی را از این مجموعه تهیه کنید. کارشناسان ما در پارس آرای کوهستان نکات لازم جهت حفظ و نگهداری از کف‌پوش‌های چوبی را به شما توضیح خواهند داد.

علاوه بر این، نیازها، سبک زندگی و نوع محیطی که قصد پارکت کردن آن را دارید در نظر بگیرید. با انتخاب کف‌پوش‌های مناسب و توجه به نکات صحیح نصب و نگهداری می‌توان ماندگاری و طول عمر آن‌ها را به طور محسوسی افزایش داد. با درنظرگرفتن تمامی این عوامل می‌توانید تصمیمی آگاهانه در مورد خرید و استفاده از کف‌پوش چوبی در فضای موردنظر خود اتخاذ کنید.

 

برچسب ها: