ترموود؛ متریالی کاربردی برای ساخت دیوار باغ

در ساخت بسیاری از سازه‌ها از چوب‌های فراوری شده استفاده می‌شود؛ چرا که این نوع چوب‌ها مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت دارند. ترموود یا همان چوب ترمو یکی از همین چوب‌های فراوری شده است که به‌طورکلی در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد بسیار زیادی دارد. از ترموود در ساخت نمای ساختمان‌ها، کف‌پوش و دکینگ بسیار استفاده می‌شود. اما یکی از کاربردهای مهم ترموود در ساخت دیوار باغ است. به دلیل ویژگی‌های چوب ترمو و استحکام بالای آن، بسیاری از افراد برای ساخت دیوار باغ از آن استفاده می‌کنند. با ما همراه باشید تا به بررسی کاربردهای ترموود در دیوار باغ و نکات استفاده از این متریال در ساخت این سازه بپردازیم.

استفاده از ترموود به‌عنوان متریالی برای ساخت دیوار باغ

برای بررسی کاربردهای ترموود در دیوار باغ، لازم است که با این متریال مدرن و انواع آن آشنا شویم. ترموود نوعی چوب فراوری شده به شمار می‌رود که طی یک فرایند اصلاح حرارتی تولید می‌شود. برای تولید ترموود بیشتر از چوب درختان کاج و زبان‌گنجشک یا ون استفاده شده و آن را تحت حرارت بالا قرار می‌دهند. به طور معمول این حرارت با استفاده از بخار آب یا روغن داغ ایجاد می‌شود و چوب در معرض این حرارت قرار می‌گیرد. به‌طورکلی ترموود از نظر روش تولید و جنس چوب انواع متعددی دارد. از نظر روش تولید، ترموود به دودسته ترمو اس و ترمو دی تقسیم می‌شود.

در روش ترمو اس تمرکز بر روی افزایش ثبات و پایداری چوب است. طی این روش چوب را در معرض حرارت بالا قرار داده و تا 180 درجه سانتی‌گراد حرارت را افزایش می‌دهند. به‌این‌ترتیب مقاومت چوب ترمو شده تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند و برای ساخت نما به کار برده می‌شود. در روش ترمو دی دوام چوب ترمو اهمیت بیشتری دارد؛ از همین رو چوب را در حرارت بالاتری یعنی در دمای 220 درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند. مقاومت این نوع از ترموود بالاتر از ترموود تولید شده با روش ترمو اس است. به همین دلیل این نوع چوب ترمو بیشتر در فضای باز به کار برده می‌شود.

ترموود از نظر جنس چوب به دودسته چوب نرم و سخت تقسیم شده که در ساخت هر یک چوب درختان مختلفی کاربرد دارد. ترموودهای نرم‌چوب معمولاً از چوب درختان سوزنی‌برگ مانند کاج، سرو و صنوبر استفاده می‌شود. اما در تولید ترموودهای سخت‌چوب از چوب درختان پهن‌برگ مانند زبان‌گنجشک، توسکا، راش و گردو کاربرد دارند. باید اشاره کرد که مقاومت ترموود سخت‌چوب نسبت به نرم‌چوب بیشتر است و در ساخت دیوار باغ کاربرد بیشتری دارد.

چرا از چوب ترمو برای ساخت دیوار باغ استفاده می‌شود؟

اکنون باید به این سؤال پاسخ بدهیم که ترموود در دیوار باغ چه کاربردهایی دارد؟ برای پاسخ به این سؤال باید ویژگی‌ها خاص چوب ترمو را بررسی کنیم. باید بدانید که در طی فرایند ترمو شدن و اصلاح حرارتی، چوب ترمو برخی از ویژگی‌های خود را به طور کامل از دست می‌دهد. اما چوب ترمو شده پس از اصلاح حرارتی چند ویژگی بسیار مهم را به دست می‌آورد. اولین ویژگی ازدست‌رفته چوب در فرایند اصلاح حرارتی، رطوبت داخلی است. رطوبت چوب به طور کامل از بین رفته و در نهایت مقاومت چوب در برابر رطوبت افزایش پیدا می‌کند.

مواد مغذی داخل چوب نیز پس از قرارگرفتن در معرض حرارت بالا به طور کامل از بین می‌رود. باید بدانید که ازدست‌دادن این ویژگی، امتیاز مثبتی برای چوب ترمو شده به شمار می‌رود. چرا که در این صورت چوب هدف حمله حشرات موذی، قارچ‌ها و کپک‌ها قرار نمی‌گیرد. لازم به ذکر است چوب ترمو شده در برابر ضربه و سایش نیز مقاومت بالایی دارد و اشعه فرابنفش موجود در نور خورشید کمترین تأثیر را روی این نوع چوب می‎گذارد.

باتوجه‌به تمام ویژگی‌های چوب ترمو و بررسی آن‌ها متوجه می‌شویم که ترموود در ساخت دیوار باغ کاربردهای زیادی می‌تواند داشته باشد. دیوار باغ در فضای باز قرار دارد و همیشه در معرض عوامل محیطی مانند تابش مستقیم نور خورشید، بارش برف‌وباران و گردوغبار قرار می‌گیرد؛ بنابراین استفاده از ترموود در ساخت دیوار باغ می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد.

برخی دیگر از کاربردهای ترموود در دیوار باغ

کاربردهای ترموود در دیوار باغ می‌تواند جنبه تزئینی نیز داشته باشد. شما می‌توانید روی دیوار ساخته شده از ترموود فلاورباکس نصب کنید و داخل آن گل‌های متنوع قرار دهید. همچنین می‌توانید برای جذابیت بخشی از دیوار ساخته شده از ترموود را به‌عنوان یکی از اضلاع پرگولا یا آلاچیق در نظر بگیرید و این سازه را بسازید. درصورتی‌که داخل باغ استخر هم داشته باشید، می‌توانید پرگولا را بین دیوار و استخر بسازید و از دیوار به‌عنوان پایه‌های پرگولا استفاده کنید.

نکات به‌کارگیری چوب ترمو در ساخت دیوار باغ

باتوجه‌به کاربردهای ترموود در دیوار باغ، بدیهی است که بیشتر افراد از این متریال برای ساخت نمای این سازه استفاده کنند. اما نکاتی وجود دارد که در به‌کارگیری چوب ترمو در ساخت دیوار باغ باید رعایت شوند. یکی از این نکات به چگونگی قراردادن الوارهای ترموود به‌عنوان دیوار ارتباط دارد. باید بدانید که برای جلوگیری از جمع‌شدن رطوبت در پایین دیوار، لازم است که چوب ترموی قرار گرفته به‌عنوان دیوار، به زمین نچسبد. در واقع باید چند سانتی‌متر فاصله میان زمین و ترموود وجود داشته باشد تا در صورت بارش برف‌وباران، رطوبت در زیر آن جمع نشود. به‌این‌ترتیب آب به‌راحتی عبور می‌کند و دیوار باغ کمتر در معرض رطوبت و آلودگی قرار می‌گیرد.

بهتر است که از الوارهای ترموود با ضخامت بالا استفاده کنید و هر چند وقت یک‌بار دیوارهای چوبی را تمیز کنید. به‌این‌ترتیب رطوبت، گردوغبار و آلودگی در اطراف چوب ترمو جمع نمی‌شوند و چوب ترمو دچار پوسیدگی یا تغییر ابعاد نخواهد شد. به‌این‌ترتیب دوام و ماندگاری چوب ترمو افزایش می‌یابد و کمتر به تعمیر یا تعویض نیاز پیدا می‌کند.

بهترین ترموود و چوب‌های صنعتی را از مجموعه کوهستان تهیه کنید

کاربردهای ترموود در دیوار باغ باتوجه‌بویژگی‌های این نوع چوب‌مانند مقاومت در برابر رطوبت و حمله حشرات موذی، بسیار متنوع است. برای افزایش دوام دیوار باغ ساخته شده با چوب ترمو می‌توانید از لاک و رنگ مخصوص ترموود استفاده کنید. این لاک و رنگ یک‌لایه محافظ روی چوب ترمو ایجاد می‌کند که باعث افزایش مقاومت آن در برابر عوامل محیطی می‌شود. مجموعه کوهستان یکی از عرضه‌کنندگان برتر چوب‌های صنعتی و مخصوصا ترموود است. اگر قصد بهره‌مندی از کاربردهای ترموود در دیوار باغ خود را دارید، می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه مراجعه کرده و بهترین انواع ترموود را خریداری کنید.

برچسب ها: