زیرسازی نمای چوب برای ترموود

به‌طورکلی، برای نصب انواع چوب‌های ترموود به زیرسازی خاصی نیاز دارید. این زیرسازی را می‌توان به سه روش انجام داد که از جمله آن‌ها می‌توان به زیرسازی فلزی، چوبی و سیمانی اشاره کرد. در برخی مواقع این زیرسازی‌ها باید در کنار هم و به‌صورت مرحله‌‌ای انجام شوند. این در حالی است که در برخی مواقع، تنها یک نوع زیرسازی جهت نصب ترموود کافی است. برای انجام زیرسازی نمای چوب باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. به‌عنوان‌مثال، چوب زیرسازی به رنگ‌کردن نیازی ندارد. جهت بررسی کامل زیرسازی نمای چوب، در این مطلب از مجموعه پارس آرای کوهستان با ما همراه باشید.

کمی درباره زیرسازی نمای چوب بدانید

برای اینکه نمای نهایی ترموود کیفیت بالا و طول عمر مناسبی نداشته باشد، لازم است که قبل از انجام ترموود زیرسازی آن را انجام دهید. در واقع، زیرسازی باعث آماده‌شدن سطحی می‌شود که می‌خواهید ترموود را روی آن نصب کنید. برای زیرسازی، سطح باید با سیمان یا الوارهای فلزی یا چوبی پوشیده و آماده نصب ترموود شود.

زیرسازی برای نمای ترموود به چند شکل انجام می‌شود؟

در حال حاضر زیرسازی نمای چوب به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به چوبی، سیمانی و فلزی اشاره کرد. به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن، در بسیاری از مواقع برای زیرسازی نمای چوب از سیمان یا چوب استفاده می‌شود. در ادامه با این روش‌ها آشنا می‌شویم.

زیرسازی چوبی

یکی از انواع روش‌های انجام زیرسازی نمای چوب، زیرسازی با کمک چوب است. برای این منظور، معمولاً از چوب روس اشباع شده استفاده می‌شود. برای این منظور، نیاز به آهن‌کشی دارید. البته این آهن‌کشی به میزان بسیار کمی انجام می‌شود. توجه داشته باشید که در زیرسازی چوبی، چوب ترمو با کمک پیچ به چوب زیر کار متصل می‌شود.

در بسیاری از مواقع می‌توان از زیرسازی چوبی استفاده کرد. از جمله زمینه‌های استفاده از این نوع زیرکار می‌توان به ساختمان، آلاچیق، دکوراسیون داخلی و دکوراسیون خارجی اشاره کرد. توجه داشته باشید که برای زیرسازی چوبی باید به نکات مهم زیادی توجه داشته باشید.

یکی از نکات مربوط زیرسازی چوبی، توان باری چوب است. به‌طورکلی، چوبی که باید برای زیرسازی انتخاب کنید، باید توانی در حدود 10 کیلوگرم بر مترمربع را داشته باشد. به همین خاطر است که برای زیرکار از چوب روسی استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که زیرسازی نمای چوب با زیرسازی نمای کامپوزیت کاملاً متفاوت است. در نتیجه، برای انجام این کار باید به سراغ افراد متخصصی در این زمینه بروید که دانش کافی برای انجام زیرسازی دقیق ترموود را داشته باشند.

برای زیرسازی چوبی در نما، باید فاصله چوب‌ها 50 سانتی‌متر باشد. اما اگر زمانی قصد زیرسازی برای کف را داشتید، باید فاصله را حدوداً 40 سانتی‌متر در نظر بگیرید. در کنار این موضوع، باید به فاصله پیچ‌های چوب زیرسازی در سطح‌های پایین‌تر هم توجه داشته باشید که باید حدوداً 40 سانتی‌متر باشد. همچنین بهتر است حتماً قبل از نصب چوب زیرکار، سطح موردنظر را سوراخ کنید. اگر می‌خواهید چوب زیرکار را عایق کنید، می‌توانید به سراغ اپوکسی بروید. برای این نوع زیرسازی هم معمولاً به استفاده از رنگ نیازی ندارید، اما برای دوام بهتر است از رنگ استفاده کنید.

زیرسازی سیمانی یا سیمان‌کاری

یکی دیگر از انواع روش‌ها برای زیرسازی نمای چوب که در حال حاضر کارایی فراوانی هم دارد، زیرسازی سیمانی است. برای این نوع روش زیرسازی، معمولاً باید سطحی که موردنظر دارید صاف باشد و هیچ برآمدگی یا شکل خاصی نداشته باشد. در ادامه، باید با ترکیب‌کردن ملات‌های ماسه و سیمان به ضخامت بین 4 تا 5 سانتی‌متر، سطح ایجاد شده را با کمک شمشه تراز کنید. اگر ضخامت کمتر از این مقدار باشد، مقاومت دیگر برای نگهداری چوب مناسب کاهش پیدا خواهد کرد و ممکن است که در بلندمدت با مشکلات مختلفی مواجه شوید. توجه داشته باشید که برای سیمان‌کاری زیرکار باید سطح ایجاد شده کاملاً صاف باشد. چرا که چوب زیرکار نهایتاً تا نیم سانتی‌متر می‌تواند سطح را تراز کند.

زیرسازی فلزی یا قوطی کشی

یکی از انواع دیگر روش‌های زیرسازی نمای چوب، زیرسازی فلزی است که در برخی مواقع به آن قوطی‌کشی هم گفته می‌شود. اگر سطحی که برای نصب ترموود مدنظر دارید، داری برآمدگی باشد و حالت یکنواختی نداشته باشد، باید به سراغ زیرسازی فلزی بروید. توجه داشته باشید که برای این نوع روش زیرسازی بهتر است که از قوطی‌های فلزی 40 در 40 میلی‌متری سبک استفاده شود. برای نصب قوطی‌ها در زیرسازی فلزی، لازم است که میزان جلوآمدگی آن‌ها را تعیین کند که این کار باتوجه‌به اندازه ضخامت چوب ترموود تعیین می‌شود.

توجه داشته باشید که باری زیرسازی فلزی، به طور میانگین، بین 3 تا 4 متر آهن برای هر مترمربع ترموود مصرف می‌شود. همچنین برای اتصال چوب به آهن هم باید از پیچ‌های سر مته با متریال گالوانیزه و طول 6 سانتی‌متر استفاده کنید.

نکاتی که باید برای زیرسازی نمای چوب در نظر داشته باشید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید درباره زیرسازی نمای چوب در نظر داشته باشید، وزن آن است. باید همیشه به دنبال روش‌هایی باشید که کمترین وزن ممکن را دارند. افزایش وزن باعث ایجاد مشکلاتی مانند نشست بنا می‌شود. همچنین باید توجه داشته باشید که در انجام زیرسازی، قوطی‌ها و ورق‌ها باید در جهت عرضی چپ به راست و عمودی بالابه‌پایین کاملاً دقیق و هم‌تراز هم بوده تا کارایی مناسبی داشته باشند.

زیرسازی نمای چوب نیازمند دانش تخصصی است

اگر به دنبال زیرسازی نمای چوب ترموود هستید، توصیه می‌کنیم به سراغ روش زیرکاری با چوب یا سیمان بروید. برای زیرکاری با چوب، به چوب روسی نیاز دارید. جهت خرید انواع ترموود، ما در مجموعه پارس آرای کوهستان آماده ارائه خدمات به شما هستیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و ثبت سفارش ترموود و متریال مرتبط با زیرسازی نمای چوب، کارشناسان مجموعه ما پاسخگوی شما هستند.

برچسب ها: