پرگولا؛ پدیده‌ای نوظهور در معماری مدرن

پرگولا، سازه‌ای بیرونی است که از چند ستون ساخته می‌شود که شبکه‌ تیرهای سقفی را روی خود نگه می‌دارند. این سقف شبکه‌ای ممکن است باز یا بسته باشد. پرگولا هم می‌تواند متصل به ساختمان باشد هم به‌صورت سازه‌ای مستقل در فضای بیرونی تعریف شود. این سازه، پدیده‌ای نوظهور در معماری مدرن است که می‌تواند جایگزین آلاچیق گردد. در زمان‌های قدیم، اروپایی‌ها در باغ‌های خود از پرگولا به‌عنوان سازه‌ای برای تعریف معابر و همین‌طور نگهداری گیاهانی مثل تاک‌های انگور استفاده می‌کردند. در این مطلب از پارس آرای کوهستان، نقش پرگولا در معماری مدرن را بررسی می‌کنیم.

پرگولا؛ پدیده‌ای نوظهور در معماری مدرن
پرگولا؛ پدیده‌ای نوظهور در معماری مدرن

پرگولا چگونه ساخته می‌شود؟

پرگولا به سازه‌ای ساخته شده از اجزای مختلف چون ستون‌ها، تیر و تیرچه‌ها در فضای باز گفته می‌شود. پایه اصلی و اسکلت این سازه از عناصر گوناگونی مانند چوب، فلز، آهن و متریال دیگر با سبک‌های مختلف می‌تواند به همراه سقف باز به جهت آفتابگیری و یا سرپوشیده طراحی و ساخته شود. ساخت پرگولا در معماری مدرن به این صورت است که معمولا و در ساده‌ترین حالت ممکن، چهار ستون به‌حالت مربع و یا مستطیل در زمین قرار می‌گیرند و روی آن‌ها سقفی به‌صورت سرپوشیده و یا باز قرار می‌گیرد.

اجرای پرگولا در معماری مدرن

پرگولا هم به‌صورت پیش‌ساخته و هم به‌صورت اجرا در محل قابل‌اجرا است. همچنین شکل و اندازه‌ی آن می‌تواند بسته به خواست کارفرما مربع، مستطیل، منحنی و حتی شکل‌های سفارشی در اندازه‌های دلخواه باشد. فقط در نمونه‌های پیش‌ساخته و آماده چنین چیزی امکان‌پذیر نخواهد بود. ساخت پرگولا کاری نیست که هرکسی از پس آن بربیاید و بهتر است به متخصصین سپرده شود. اجزای اصلی پرگولا، ستون‌ها و تیرها و اجزای اضافی آن، سقف‌ها و سایبان‌های جمع‌شونده، پرده، نورپردازی، گیاهان تزیینی و دیوارهای سبک هستند.

در این رابطه خواندن مقاله ” پرگولا | ایجاد فضایی خصوصی و زیبا برای گفتگو و دورهمی‌های دوستانه ” میتواند مفید باشد !

تفاوت پرگولا با آلاچیق

پرگولا که در واقع نوعی آلاچیق به‌حساب می‌آید، ممکن است با سایر انواع رایج آلاچیق اشتباه گرفته شود. تفاوت این دو در این است که آلاچیق دارای سقف و معمولا به‌شکل فضایی محصور و بسته بوده و شکل رایج آن دایره‌ای است. کف آلاچیق معمولا نسبت به زمین ارتفاع دارد و حریم خصوصی بیشتری نسبت به پرگولا در اختیار افراد قرار می‌دهد.

روش ساخت و نصب پرگولا در معماری مدرن
روش ساخت و نصب پرگولا در معماری مدرن

روش ساخت و نصب پرگولا در معماری مدرن

ابتدا در فضای بیرونی یا روف گاردن خود یک بخش مسطح برای ساخت این سازه انتخاب کنید. اگر قسمت مسطح در حیاط ندارید، با حذف سطح خاک و کندن زمین، آن را ایجاد کنید. ساختار شبکه‌ای سقف پرگولا تنها سایه‌ اندکی فراهم می‌کند. پس در صورت امکان، محل نصب و اجرای این سازه را در نزدیکی درختان سایه‌دار در نظر بگیرید تا در تابستان از تابش مستقیم آفتاب در امان باشید. قبل از نصب و اجرا، نقشه پرگولا را به‌صورت کاملا دقیق تهیه کنید تا بتوان با آن، مکان ستون‌ها و ابعاد و اندازه‌ها را دقیقا پیاده کرد. سپس با توجه به نقشه، نقاط قرارگیری ستون‌ها در داخل زمین را علامت‌گذاری کنید.

برای حفر سوراخ‌های ستون‌ها، می‌توانید از یک دستگاه حفاری یا بیل و کلنگ استفاده کنید. عمق گودبرداری لازم، به اندازه یک چهارم ارتفاع ستون است. همچنین ابعاد حفره باید دو برابر بزرگ‌تر از ابعاد ستون باشد. در مرحله‌ی بعد، بتن یا سیمان را آماده کنید و در داخل حفره بریزید تا ستون در جای خود ثابت و محکم بایستد. برای تراز شدن ستون نیاز است آن را به پشت‌بند مجهز کنید. سپس اجازه دهید بتن به‌مدت ۴۸ ساعت در این وضعیت باشد. نکته حائز اهمیت این است که در این مدت سطح بتن باید مرطوب بماند.

تیرهای اصلی باید در چهار طرف به ستون‌ها متصل شوند. برای اتصال می‌توان از میخ یا پلیت‌های مخصوص استفاده کرد. به این صورت که در انتهای هر کدام از اعضای عمودی و افقی یک زاویه‌ی ۴۵ درجه ببرید و با پلیت و میخ به یکدیگر متصل کنید.

کاربردهای پرگولا در معماری مدرن

پرگولا در معماری مدرن، به یک عضو جدانشدنی در اجزای بیرونی ساختمان‌ها و بناهای مدرن و امروزی تبدیل شده است. به‌ گونه‌ای که این سازه در فضا‌های سبز شهری، ساختمانی، کافی شاپ‌های دارای فضای باز، رستوران‌ها و اماکن عمومی و خصوصی دیگر، به طرز چشمگیری قابل مشاهده است. این سازه فضایی است به جهت برگزاری دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی که در فضاهای داخلی ساختمان مانند تراس گاردن‌ها، بالکن‌ها، روف گاردن‌ها و پاسیو ساخته می‌شود.

مزایای ساخت پرگولا در محیط
مزایای ساخت پرگولا در محیط

مزایای ساخت پرگولا در محیط

با پرگولای مدرن می‌توان بخش‌های گوناگون باغ یا محوطه را به یکدیگر متصل نمود؛ پرگولای مدرن در فضاسازی لازم برای استخر، پاسیو و موارد دیگر نیز استفاده می‌شود و المانی مهم در محوطه‌سازی به شمار می‌آید. برخی افراد نیز از ترفند پرگولای مدرن برای فضاسازی و جبران کمبود فضا در منزل استفاده می‌کنند. ساخت پرگولا در معماری مدرن مزایایی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • ایجاد فضایی تعریف‌شده در محیط بیرونی برای کاربری‌های مختلف
  • ایجاد بستری برای رشد گیاهان رونده و پیچکی یا آویزان کردن گلدان‌های تزیینی
  • ایجاد فضای نیمه‌باز که از نظر تهویه برای پخت‌وپز و برپایی آتش مناسب است
  • ایجاد یک نقطه‌ کانونی در طراحی فضای سبز بیرونی
  • عدم نیاز به زیرساخت، امکانات یا بستر خاص

پرگولای ورودی گزینه‌ای مناسب برای محوطه‌سازی در معماری مدرن

در معماری مدرن، ساخت پرگولای ورودی نیز در محوطه سازی باغ، منزل، ویلا و حیاط اهمیت دارد. این پرگولا در معرض عوامل بیرونی زیادی قرار دارد. بنابراین بحث مقاومت و استحکام آن مهم است. همچنین این پرگولا در معماری مدرن، بخشی از دکوراسیون منزل یا محوطه به‌حساب می‌آید و بنابراین در طراحی برای ورودی ساختمان نیز نقشی اساسی را ایفا می‌کند. همین موضوع شکل و متریال مورد استفاده در آن را حائز اهمیت خواهد کرد. این نوع سایبان در معرض دید افراد بسیاری دارد؛ چون در مواردی همچون درب ورودی منزل، ورودی باغ، راهروی تالار و موارد دیگر، کار گذاشته می‌شود.

طراحی و ساخت انواع پرگولا
طراحی و ساخت انواع پرگولا

طراحی و ساخت انواع پرگولا توسط مجموعه پارس آرای کوهستان

پرگولا سازه‌ای است که معمولا در فضای باز محوطه خانه، باغ و ویلاها ساخته می‌شود. این سازه می‌تواند برای شما فضایی مناسب و آرامش‌بخش برای استراحت و لذت بردن از مناظر اطراف یا برگزاری مهمانی‌ها فراهم کند. انواع مختلفی از پرگولا وجود دارتد که هرکدام از زیبایی‌ها و مزایای خاص خود برخوردار هستند. مجموعه پارس آرای کوهستان، اولین و معتبر‌ترین مرجع فروش چوب‌های تخصصی ساختمان در ایران است. شما می‌توانید طراحی، ساخت و اجرای تمام آیتم‌های چوبی خود از قبیل آلاچیق‌ها و پرگولاها را به متخصصان مجموعه ما بسپارید.

برچسب ها: