اگر کودکی دارید که به‌تازگی راه‌رفتن یا حرکت به شکل چهار دست‌وپا را یاد گرفته است، پارکت دوستدار کودک جزو اصلی‌ترین چیزهایی است که باید برای تهیه کردن آن اقدام کنید. اتاق کودک شما، قلمرو فرمانروایی او است. زمانی که کودکان شروع به راه‌رفتن می‌کنند، چنان باذوق و هیجان گام بر می‌دارند که گویی بال پرواز درآورده‌اند.

به همین دلیل است که پارکت دوستدار کودک و استفاده از آن به‌عنوان کف‌پوش اتاق کودک خود امری ضروری است. چه‌بسا بهتر است کف‌پوش تمام خانه را به شکلی تغییر دهید که مناسب فرزند دلبندتان باشد. زیرا تعیین حدومرز مشخص برای کودکانی که تازه پای راه‌رفتن پیدا کرده‌اند کار دشواری است. در ادامه این مطلب مواردی را که به‌عنوان کف‌پوش مناسب برای اتاق کودک می‌توان از آن‌ها یادکرد بررسی می‌کنیم.

اهمیت کف‌پوش خانه برای سلامت کودک
اهمیت کف‌پوش خانه برای سلامت کودک

اهمیت کف‌پوش خانه برای سلامت کودک

کودکی که تازه شروع به حرکت کرده است، بیشترین تماس را حین حرکت با کف‌پوش خانه دارد. باتوجه‌به ظرافت و حساسیت زیاد پوست کودکان، خیلی مهم است که کف‌پوش خانه از جنسی باشد که به پوست لطیف آن‌ها آسیبی نرساند. بسیاری از کف‌پوش‌های موجود در بازار از مواد شیمیایی ساخته شده‌اند. مثل کف‌پوش‌های PVC که معمولاً برای سلامت کودکان مضر هستند. از طرف دیگر پارکت دوستدار کودک به دلیل ساختار طبیعی که دارد هیچ مشکلی برای پوست کودکان ایجاد نمی‌کند.

یکی دیگر از نکات مهمی که در انتخاب پارکت دوستدار کودک باید به آن توجه کنید، جنس کف‌پوش موردنظر است. کف‌پوش انتخابی شما باید از جنسی باشد که تمیزکردن آن راحت باشد. زیرا کودکانی که چهار دست‌وپا حرکت می‌کنند معمولاً شبیه به یک ماشین متحرک برای کثیف کردن نقاط مختلف خانه عمل می‌کنند.

بررسی ویژگی‌های پارکت دوستدار کودک

کف‌پوشی که به‌عنوان پارکت دوستدار کودک برای منزل خود انتخاب می‌کنید باید دارای ویژگی‌های مشخصی باشد. اولین موضوع جنس سطح آن است. هیچ‌گونه زبری یا برآمدگی تیزی نباید روی سطح آن وجود داشته باشد تا دست‌وپای کودک شما را زخم نکند. ویژگی بعدی آن جنس طبیعی آن است. طبیعی بودن پارکت دوستدار کودک باعث می‌شود تا مواد شیمیایی، گازهای سمی و مواردی ازاین‌قبیل به پوست کودک شما آسیبی وارد نکند. در نهایت باید توجه داشته باشید که کف‌پوش انتخابی شما به‌راحتی و بدون دردسر تمیز شود.

یکی از نکاتی که توجه به آن خالی‌ازلطف نیست، این است که بهتر است کف‌پوش اتاق کودک خود از فرش نباشد. گردوغباری که لابه‌لای تاروپود فرش پنهان می‌شود ممکن است برای فرزند شما مشکلات تنفسی ایجاد کند. ضمن اینکه زبر بودن سطح فرش باعث ساییدگی و زخم شدن زانو و آرنج کودک دلبند شما خواهد شد.

بهترین کف‌پوش خانه مناسب کودکان
بهترین کف‌پوش خانه مناسب کودکان

بهترین کف‌پوش خانه مناسب کودکان

بهترین پارکت دوستدار کودک معمولاً پارکت‌های چوبی یا پارکت لمینت هستند. پارکت چوبی از چوب طبیعی ساخته شده است و علاوه بر ظاهر شیکی که دارد، شامل ضررها و آسیب‌های مواد شیمیایی نیز نمی‌شود. پارکت لمینت نسخه ارزان‌تری از پارکت‌های چوبی است. افرادی که به دنبال یک کف‌پوش مناسب برای اتاق کودک خود هستند، اما بودجه کافی برای خرید پارکت چوبی را ندارند می‌توانند از لمینت استفاده کنند.

لمینت‌ها سطح بسيار صاف و صيقلی دارند و به‌هیچ‌عنوان باعث زخم شدن پوست کودک شما نمی‌شود. ضمن اینکه در صورت کثیف شدن با یک دستمال مرطوب به‌راحتی تمیز می‌شود. علاوه بر این موارد به دلیل نحوه نصب آسانی که دارند در کمترین زمان ممکن نصب می‌شوند. این موضوع در حالی است که پارکت‌های چوبی تنها با واکس چوب یا پولیش تمیز می‌شوند و نصب کردن آن‌ها چیزی حدود یک هفته الی ده روز طول می‌کشد.

در نهایت مي‌توان این‌گونه گفت که پارکت چوبی و لمینت هر دو انتخاب‌های مناسبی برای اتاق کودک شما هستند. شما باید باتوجه‌به بودجه، محل و شرایط زندگی خود یکی از این موارد را انتخاب کنید. کودکانی که پوست حساسی دارند و به آلرژی، میکروب، گردوخاک و … واکنش نشان می‌دهند، بهتر است روی کف‌پوشی از پارکت دوستدار کودک قدم بگذارند.

پارکت لمینت برای کف‌پوش اتاق کودک
پارکت لمینت برای کف‌پوش اتاق کودک

آیا انتخاب پارکت لمینت برای کف‌پوش اتاق کودک گزینه درستی است؟

تا این قسمت از این مقاله متوجه شدید که پارکت دوستدار کودک یک نوع کف‌پوش اتاق است که ضرری برای سلامت پوست کودک ندارد. لمینت‌ها می‌توانند پارکت دوستدار کودک خوبی باشند. زیرا آسیب‌پذیری کم‌تری در برابر اجسام تیز و برنده دارند و کمتر دچار خط‌وخش می‌شوند. کودکان کم سن‌وسال دائم در حال بازی‌کردن با اسباب‌بازی‌های مختلف و کشیدن آن‌ها روی زمین هستند. لمینت‌ها با مقاومتی که از خود نشان می‌دهند نسبت به بسیاری از کف‌پوش‌های دیگر دیرتر خراب می‌شوند.

در این رابطه خواندن مقاله ” پارکت برای کف خانه ” میتواند مفید باشد !

یکی دیگر از نکاتی که پارکت لمینت را به انتخابی مناسب برای کف‌پوش اتاق کودک تبدیل می‌کند، طبیعت گرم آن است. احتمالاً تا کنون متوجه سردی سرامیک یا سنگ شده‌اید. این سردی ممکن است در درازمدت باعث آسیب رساندن به دستگاه گوارش کودک شود. زیرا کودکان با دست‌وپاهایی نرم و لخت دائم در حال حرکت در فضای اتاق هستند. پارکت لمینت به دلیل عایق بودن در برابر حرارت، طبیعت گرمی دارند و به کودکی که در حال چهار دست‌وپا راه‌رفتن است آسیبی نمی‌رساند.

در نهایت ویژگی مهم دیگری در کف‌پوش لمینت وجود دارد که آن را تبدیل به یک پارکت دوستدار کودک می‌کند. این ویژگی اصطکاک مطلوبی است که در لمینت‌ها وجود دارد. به عبارتی می‌توان گفت که لمینت‌ها کف‌پوش‌هایی هستند که سطح لغزنده‌ای ندارند. در این صورت زمانی که کودک شما با پاهای خیس یا جوراب در حال دویدن است، دیگر نگران زمین‌خوردن او نخواهید بود.

شرایطی مطلوب در کف خانه

در آخر

زمانی که فرزندان شما در سنی قرار می‌گیرند که شروع به حرکت می‌کنند، باید تدابیر خاصی برای آن‌ها بیندیشید. یکی از این موارد مهیاکردن شرایطی مطلوب در کف خانه است. پارکت دوستدار کودک به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای چنین شرایطی، نگرانی‌هاي موجود برای در خطر افتادن سلامت کودک را کم می‌کند.

پارکت دوستدار کودک که عموماً پارکت‌هاي لمینت و در برخی مواقع پارکت‌های چوبی هستند، احتمال لیز خوردن و زمین‌خوردن کودک شما را کم می‌کند. همچنین کف اتاق کودک شما را گرم نگه می‌دارد و از سرما خوردن فرزندتان جلوگیری می‌کند. بنابراین شما برای محافظت از فرزند خود و داشتن خیالی راحت و آسوده بهتر است برای خرید پارکت دوستدار کودک اقدام کنید.

برچسب ها: