با شناخت ویژگی های چوب سونا خشک، آرامش را به خود هدیه کنید

سونا یا همان گرمخانه، از فضاهایی است که امروزه شاهد کاربرد گسترده آن در استخرها و ویلاها هستیم. با وجود اینکه استفاده از این فضا قدمت چندان بالایی در کشور ما ندارد، اما شناخت ویژگی های چوب سونا خشک به دلیل فواید بسیار زیادی که این مکان به لحاظ روانی و بهداشتی دارد، از اهمیت فراوانی برخوردار می‌باشد. در فضاهای داخلی سونا عمدتا از چوب به عنوان پوشش کف و بدنه‌ها استفاده می‌کنند. به همین دلیل هم انتخاب چوب مناسب برای سونا، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های ذهنی معماران داخلی و همچنین کارفرمایان است. چوب مناسب برای سونا خشک علاوه بر ایجاد حسی از گرمی و راحتی، در ظرفیت حرارتی و همچنین انتقال حرارت نیز نقش موثری ایفا می‌کند.

با شناخت ویژگی های چوب سونا خشک، آرامش را به خود هدیه کنید
با شناخت ویژگی های چوب سونا خشک، آرامش را به خود هدیه کنید

نگاهی به ویژگی های عمومی چوب مناسب برای ساخت سونا خشک

آگاهی از ویژگی های چوب مناسب برای ساخت سونا خشک به دلیل این که این چوب‌ها مرتبا در معرض حرارت و رطوبت قرار دارند، اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل هم باید از چوب‌هایی استفاده شود که در برابر این عوامل مقاومت بالایی از خود نشان داده و نه تنها در معرض رطوبت دچار پوسیدگی نشوند، بلکه استقامت آن‌ها نیز باید در حدی باشد که تحت تاثیر حرارت دچار پیچیدگی نشوند. دو موردی که به آن‌ها اشاره کردیم، از مهم‌ترین خصوصیات فنی در رابطه با این چوب‌ها به شمار می‌روند. در ادامه سایر ویژگی‌ های مهم چوب سونا خشک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

از ویژگی های چوب مناسب برای سونا خشک، وجود گره‌های کم است

به طور کلی می‌توان گفت که بهترین چوب‌های مورد استفاده در سونا، چوب‌هایی هستند که در مقایسه با سایر چوب‌ها، گره‌های کمتری دارند. دلیل این موضوع هم این است که در قسمت گره‌های چوب به دلیل وجود تراکم و فشردگی بیشتر، رطوبت دیرتر از بین می‌رود و از آن طرف چوب به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد. به همین دلیل هم ممکن است از همین قسمت‌ها، پیچ‌خوردگی و یا تابیدگی در چوب ایجاد شود که سبب می‌شود چوب برای ساخت سونا خشک مناسب نباشد.

از ویژگی های چوب مناسب برای سونا خشک
از ویژگی های چوب مناسب برای سونا خشک

چوب باید کاملا طبیعی باشد

از ویژگی های بسیار مهم چوب مورد استفاده در سونا خشک، طبیعی بودن آن است. این چوب‌ها، نباید هیچ‌گونه رنگ و پوشش مصنوعی داشته باشند. این چوب‌ها اگر رنگ یا رزین داشته باشند امکان اینکه در اثر حرارت از آن‌ها گازهای سمی منتشر شود، زیاد است. این موضوع می‌تواند خطرات زیادی را برای سلامت افراد به همراه داشته باشد. قابل ذکر است که در بعضی از موارد خاص، در صورت وجود تاییدیه‌های فنی می‌توان از برخی رنگ‌های بر پایه آب که مخصوص سونا هستند استفاده کرد.

عدم وجود صمغ

چوب‌هایی مانند چوب کاج که مقدار بالایی صمع دارند به هیچ عنوان برای استفاده در اتاق سونا مناسب نیستند. زیرا در اتاق‌های سونا خشک حرارت زیادی وجود دارد. به همین دلیل هم این احتمال وجود دارد که صمغ درون این چوب‌ها در اثر حرارت و رطوبت زیاد سونا از چوب بیرون بزند. در صورت بیرون زدن صمغ‌های درون چوب علاوه بر ایجاد سوختگی در بدن، بخاری که از آن منتشر می‌شود می‌تواند سبب بروز انواع حساسیت‌ها و سردرد برای افراد شود.

برای ساخت سونا خشک باید به سراغ چه چوب‌هایی برویم

یکی از جنبه‌های مهم شناخت ویژگی های چوب مناسب برای سونا خشک، انتخاب چوب‌های نرم و سخت است. بر همین اساس هم درختان با توجه به نوع چوبی که دارند و همینطور میزان تراکم و خصوصیات فنی به دو دسته درختان نرم چوب و درختان سخت چوب تقسیم می‌شوند. زمانی که می‌خواهیم چوبی مناسب اتاق سونا انتخاب کنیم، بهتر است به سراغ چوب‌های نرم به عنوان پوششی مناسب برای فضای آن برویم.

ویژگی های انواع چوب نرم برای ساخت سونا خشک
ویژگی های انواع چوب نرم برای ساخت سونا خشک

ویژگی های انواع چوب نرم برای ساخت سونا خشک

چوب‌های نرمی مانند چوب درخت سدر، گره‌های کمتری دارند که سبب می‌شود تراکم آن‌ها کم باشند. این چوب‌ها مواد سلولزی و فیبر سبک‌تری دارند و بر خلاف چوب‌های سختی مانند بلوط گرما را جذب نمی‌کنند. به همین دلیل هم در برابر حرارت بیش از حد سونا، گرم نمی‌شوند. همچنین در زمان نشستن و یا راه رفتن بر روی آن‌ها، مشکلی از بابت سوختگی در بدن ایجاد نمی‌شود.

درست در نقطه مقابل، چوب‌های سختی مانند بلوط و ساج به دلیل گرم شدن سریع و نگه داشتن گرما می‌توانند سبب سوختگی بشوند. به همین دلیل هم برای استفاده در ساخت اتاقک سونا، به هیچ عنوان گزینه مناسبی در نظر گرفته نمی‌شوند.

در این رابطه خواندن مقاله ” چوب سونا خشک | بهترین انواع چوب برای پوشش داخلی این فضای مفرح

از ویژگی های این چوب‌ها در ساخت سونا خشک استفاده کنید

بعد از شناخت ویژگی های چوب مناسب برای ساخت سونا خشک، نوبت به چوب‌های پیشنهادی برای ساخت این فضا می‌رسد. ابتدا از چوب درخت سدر یا سدار شروع می‌کنیم. چوب سدر، نوعی چوب انعطاف‌پذیری و سبک است و به دلیل داشتن الیاف‌های بلند در برابر پیچ‌خوردگی و تابیدن، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. چوب این درخت با توجه به زیبایی و ظرافتی که دارد و همچنین عطری و بوی طبیعی، یکی از چوب‌های مناسب برای ساخت سونا خشک است و این قابلیت را دارد تا بر اثر گرمای سونا، بویی مطبوع از خود منتشر کند. از چوب درخت سدر عمدتا در ساخت سوناهای لوکس و تجاری استفاده می‌شود.

از دیگر چوب‌های پیشنهادی برای ساخت سونا خشک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چوب درخت زبان گنجشک: نوعی چوب با رگه‌های تیره است که مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت و حرارت موجود در اتاق سونا دارد
  • چوب نمدار: این نوع چوب‌ها را می‌توانید در رنگ‌های زرد تا سفید مایل به صورتی در بازار خریداری کنید. چوب نمدار یک گزینه مناسب برای اتاق سونا خشک است
  • چوب صنوبر: این نوع چوب‌ها دارای رنگ رزد کم رنگ و مایل به سفید هستند و مقاومت بسیار بالایی از خود در برابر رطوبت نشان می‌دهند
طراحی و ساخت سونا خشک
طراحی و ساخت سونا خشک

طراحی و ساخت سونا خشک با بهترین متریال‌ها در پارس آرای کوهستان

از دیگر موضوعات مهم در کنار بررسی ویژگی های چوب ایده‌آل برای ساخت سونا خشک، هزینه ساخت است. هزینه ساخت سونای خشک به طور معمول در مقایسه با هزینه ساخت سونا بخار، پایین‌تر می‌باشد. در سونا خشک شما تنها به یک اتاق و یک منبع گرما نیاز دارید. به طبع هرچقدر که ابعاد کوچک‌تری را برای سونا خشک در نظر بگیرید، هزینه ساخت آن نیز برای شما کمتر خواهد بود.

مجموعه پارس آرای کوهستان، اولین و معتبرترین مرجع چوب‌های تخصصی صعنت ساختمان در کشور است. پارس آرای کوهستان با سال‌ها تجربه در زمینه طراحی و اجرای سونا خشک، آماده انجام سفارشات شما در هر نقطه از ایران است. همچنین برای دریافت مشاوره‌های رایگان می‌توانید با تیم کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

برچسب ها: