انتخاب چوب مناسب برای سونا خشک؛ مساله‌ای مهم

سونا یا گرمخانه از فضاهای پراستفاده‌ای است که امروزه در استخرها و ویلاها کاربرد دارد. البته استفاده از این فضا درگذشته در ایران چندان رایج نبوده است؛ اما در سال‌های اخیر و با توجه به فوایدی که برای سلامت روان در پی دارد، به‌عنوان یک فضای مفرح کاربرد فراوانی پیدا کرده است. از آنجا که در فضای داخلی سونا پوشش کف و دیواره‌ها از چوب است، آنچه در ساخت سونا خشک اهمیت قابل‌توجهی پیدا می‌‌کند، انتخاب چوبی مناسب است. چوب باعث القای حسی گرمابخش در افراد می‌‌شود و متریالی است که حرارت را به مقدار کمی انتقال می‌‌دهد؛ به همین دلیل چوب متریال مناسبی برای سونا خشک به شمار می‌‌آید. در این مطلب بهترین نوع چوب سونا خشک را با هم بررسی می‌‌کنیم.

چوب سونا خشک
انتخاب چوب مناسب برای سونا خشک ؛ مساله‌ای مهم

ویژگی‌های اصلی چوب سونا خشک چیست

چوب سونا خشک همیشه در معرض رطوبت و حرارت قرار دارد، به همین دلیل باید از چوب مناسبی برای فضای داخلی سونا خشک استفاده شود. ویژگی‌هایی که یک چوب مناسب باید داشته باشد، عبارتند از:

  • مقاومت بالای چوب در برابر رطوبت و پوسیدگی
  • استحکام و دوام بالای چوب
  • چوب سونا خشک باید گره‌های کمی داشته باشد. زیرا در محل گره‌های چوب به دلیل تراکم گره‌ها، چوب دیرتر خشک شده و این مساله می‌‌تواند باعث تاب خوردن چوب شود. به‌طورکلی چوب‌هایی که گره‌های زیاد و درنتیجه بافت متراکمی دارند، برای استفاده در سونا مناسب نیستند.
  • در سونا خشک چوبی ، چوب مورداستفاده باید طبیعی باشد و دارای هیچ پوششی نبوده و رنگ‌آمیزی نشده باشد. چرا که در صورت استفاده از رنگ و رزین روی سطح چوب، در اثر حرارت، ممکن است گازهای سمی در محیط منتشر شود
  • چوب‌های پرصمغ مانند چوب کاج به‌هیچ‌وجه برای استفاده در سونا توصیه نمی‌شوند. به دلیل اینکه در اثر حرارت سونا، صمغ این چوب‌ها خارج می‌‌شود و علاوه بر اینکه باعث سوختگی پوست می‌‌شوند، با انتشار نوعی بخار باعث سردرد در افراد خواهند شد.

همچنین در این رابطه خواندن مطلب ” 7 دلیل برای اینکه سونا خشک موجب حفظ سلامتی شما خواهد شد ” میتواند برای شما مفید باشد !

ویژگی‌های اصلی چوب سونا
ویژگی‌های اصلی چوب سونا خشک چیست ؟

چوب سونا خشک باید سخت باشد یا نرم؟

چوب براساس تراکم و دیگر ویژگی‌های فنی به دو دسته چوب سخت و نرم تقسیم می‌‌شود. برای سونا خشک بهتر است از چوب نرم برای پوشش کف و دیواره‌ها استفاده شود. از جمله چوب‌های نرم می‌‌توان به چوب سدر اشاره کرد که دارای تراکم پایینی است، مواد فیبری سبکی دارد و حرارت را جذب نمی‌کند. به همین دلیل این نوع چوب گرم نشده و هنگام تماس با چوب، پوست دچار سوختگی نمی‌شود. از طرف دیگر، چوب‌های سخت مانند چوب بلوط از آنجا که به سرعت گرم می‌‌شوند، در صورت تماس با آن، پوست افراد دچار سوختگی خواهد شد. از این رو چوب سخت انتخاب خوبی برای چوب سونا نیست.

چه چوبی برای سونا خشک مناسب است؟

از گذشته تاکنون چوب به‌عنوان اصلی‌ترین متریال در سونا خشک به ‌کار رفته است. برای مقاومت چوب در برابر رطوبت و اشتعال تحقیقات زیادی انجام شده است که امروزه چوب‌های ترموود به‌عنوان یکی از به‌روزترین متریال‌های مورداستفاده در سونا خشک کاربرد دارند. در حال حاضر شرکت‌های طراحی داخلی در ساخت سونا استانداردهای فنی را رعایت کرده و از بهترین متریال‌ها استفاده می‌‌کنند. چوب‌های نرم اغلب برای ساخت سونا خشک مناسب هستند. از جمله آن‌ها چوب درختان سدر، زبان‌گنجشک، نمدار هستند که فرآوری می‌‌شوند. عایق‌کاری چوب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و به این منظور باید نهایت دقت را به خرج داد.

از آنجائیکه چوب سونا که دائما در معرض رطوبت و بخار قرار دارد، باید دارای مقاومت بالایی نیز باشد. رطوبت باعث پوسیدگی در چوب می‌‌شود و در نتیجه نفوذ حشرات و رشد قارچ در بافت چوب را به دنبال دارد. به همین دلیل در صورت عدم محافظت از چوب، عمر آن نیز به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. به همین منظور چوب باید عایق‌کاری شود تا در برابر رطوبت و بخار از مقاومت خوبی برخوردار باشد.

چوب مناسب سونا خشک
چه چوبی برای سونا خشک مناسب است؟

ترموود؛ چوبی مقاوم و بادوام

چوب ترموود به‌عنوان یکی از بهترین متریال‌ها برای پوشش داخلی سونا خشک به شمار می‌‌آید. چوب‌های خام که بهتر است از نوع نرم باشند، با طی مراحلی مبدل به ترموود می‌‌شوند. ترموود مشکلات چوب‌های فرآوری نشده را ندارد و در برابر نفوذ رطوبت و حشرات مقاوم است و در اثر اشعه فرابنفش رنگ آن تغییر پیدا نخواهد کرد. اما چوب ترموود باوجود استحکام بالایی که دارد، در محیط سونا خشک، عمر محدودی دارد و برای افزایش طول عمر آن باید تمهیدات خاصی پیش‌بینی کرد.

برای نگهداری از ترموود باید از مواد خاصی مانند لاک محافظ استفاده کرد. نکته قابل‌توجه در این مورد این است که برای محافظت از چوب استفاده از رنگ‌های شیمیایی به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ چرا که این قبیل رنگ‌ها در اثر حرارت محیط واکنش شیمیایی از خود نشان می‌‌دهند و پوست فرد در صورت تماس مستقیم با آن دچار سوختگی خواهد شد.

چوب سونا خشک
چوب سونا خشک | بهترین انواع چوب برای پوشش داخلی این فضای مفرح

به این منظور جهت افزایش طول عمر چوب و صرفه‌جویی در هزینه‌های تعمیراتی، بهتر است از رنگ‌های گیاهی باکیفیتی که برند‌های مطرحی آن‌ها را تولید می‌‌کنند، استفاده کرد. همچنین در هنگام استفاده از این نوع رنگ‌ها باید به نکات مندرج روی بسته‌بندی آن‌ها توجه کنید. همچنین بعد از چند ماه، رنگ خاصیت خود را از دست می‌‌دهد و دبگر کیفیت اولیه را ندارد. از این رو تنها با یک‌بار رنگ‌آمیزی از چوب محافظت چندانی نمی‌شود و باید هرچند ماه یک‌بار آن را مجددا رنگ‌آمیزی کرد. این بازه زمانی هم به کیفیت رنگ به‌کاررفته بستگی دارد، اما حداکثر هر دو سال یک‌بار رنگ‌آمیزی لازم است.

کاهش هزینه‌های تعمیرات با مراقبت از چوب ترموود

هزینه ساخت سونا خشک بیش از همه‌چیز به هزینه چوب مورداستفاده در سونا بستگی دارد. استفاده از چوب ترموود می‌‌تواند باعث صرفه‌جویی چشمگیری در هزینه‌های ساخت‌وساز شود و درعین‌حال می‌توان از مزایای فراوان این نوع چوب بهره‌مند شد. پس اگر به دنبال شرکتی هستید که خدمات نصب ترموود در سونا خشک را به بهترین شکل برای شما انجام دهد، کار خود را به مجموعه پارس آرای کوهستان معتبرترین مرجع صنایع چوب ایران بسپارید.

البته ترموود هم باوجود مقاومت بالایی که در برابر رطوبت و دیگر عوامل مخرب دارد، در محیط سونا خشک، عمر محدودی دارد. منتها برای افزایش طول عمر آن می‌‌توان از تمهیداتی از جمله رنگ‌آمیزی با رنگ‌های خاص گیاهی و لاک محافظ استفاده کرد. به‌این‌ترتیب با مراقبت از ترموود می‌‌توان در هزینه‌های تعمیرات سونا خشک صرفه‌جویی کرد.

برچسب ها: