آلاچیق ترموود؛ از محبوب‌ترین سازه‌ها در محوطه‌سازی ساختمان و ویلا

آلاچیق ترموود یکی از محبوب‌ترین سازه‌های مستقل در محوطه‌سازی فضای سبز ساختمان‌ها و ویلاها به شمار می‌آید. این سازه به دلیل باز بودن از جهات مختلف و همچنین قرارگیری در فضای سرسبز باغ‌ها و محوطه‌ها در یک دهه اخیر به ویژه، افراد زیادی را مجذوب خود کرده است. با آلاچیق‌های ترموود به خصوص در فصول گرم‌تر سال می‌توانید با خیالی راحت در فضای باز استراحت کنید و از طبیعت اطراف خود نهایت لذت را ببرید. در کنار این موارد می‌توان همراه با آلاچیق ترموود امکانات آشپزی مانند باربیکیو قرار داد تا بتوانید همزمان در آن‌ها برای مهمانی‌های خانوادگی و دوستانه، غذا تدارک ببینید.

آلاچیق ترموود
آلاچیق ترموود؛ از محبوب‌ترین سازه‌ها در محوطه‌سازی ساختمان و ویلا

تولیدکنندگان در ساخت آلاچیق ترموود چه نکاتی را در نظر می‌گیرند

آلاچیق ترموود بر اساس موقعیت قرارگیری آن در ابعاد و طرح‌های سفارشی متنوعی ساخته می‌شود. مورد مهم دیگر موقعیت مکانی که است که آلاچیق ترموود در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر موارد اساسی می‌توانیم به نحوه طراحی متناسب با خواست و سلیقه مشتری و همچنین استفاده از متریال درجه یک اشاره کنیم. چوب ترموود یا ترمو از متریال مدرنی به شمار می‌آید که به دلیل طی کردن پرروسه ترمو، می‌تواند با حفظ همان ظاهر و بافت طبیعی خود در مقابل آب باران، رطوبت و همچنین نور آفتاب تغییر رنگ و اندازه ندهد و از خود مقاومت زیادی نشان دهد.

به همین دلیل تولیدکنندگان به کیفیت چوب ترموود در مراحل ساخت آلاچیق ترموود دقت و توجه زیادی از خود نشان می‌دهند. چوب ترمو قابل ترمیم و تعمیر است و به منظور حفظ زیبایی آن، از رنگ چوب ترمو استفاده می‌کنند.

برای ساخت آلاچیق ترموود بهتر است از کدام نوع چوب ترمو استفاده شود

در زمان ساخت آلاچیق ترموود ممکن است برای عده‌ای این پرسش به‌وجود بیاید که چه نوع چوب ترموودی برای ساخت آلاچیق مناسب است. به صورت کلی چوب‌های ترمو از نظر گره‌ها، نوع الیاف مورد استفاده، عمر درخت و میزان رطوبت به دو دسته سخت‌چوب‌ها و نرم‌چوب‌ها تقسیم می‌شوند.

برای ساخت آلاچیق ترموود بهتر است از کدام نوع چوب ترمو استفاده شود
برای ساخت آلاچیق ترموود بهتر است از کدام نوع چوب ترمو استفاده شود

برتری چوب‌های نرم در مقایسه با چوب‌های سخت از نظر درجه حرارت

چوب‌های نرم به دلیل اینکه از تراکم کمتری برخوردار هستند، میزان فیبر و سلولزی سبک‌تری نیز دارند که همین موضوع باعث می‌شود گرمای کمتری را به خود جذب کنند. در نتیجه حرارت آن‌ها از حد مشخصی فراتر نرفته و در زمان نشستن نیز باعث سوختگی نخواهد شد. اما در طرف دیگر ماجرا، چوب‌های نوع سخت را داریم که به دلیل تراکم بالا به سرعت درجه حرارت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند که این مسئله به هیچ‌عنوان برای افراد قابل قبول نیست. به هر میزان که رطوبت چوب کمتر و به صفر نزدیک‌تر باشد، مقاومت و دوام آن به مراتب بالاتر خواهد بود.

از چوب‌های مناسب جهت ساخت آلاچیق ترموود می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • چوب درخت زبان گنجشک
  • شوکران
  • صنوبر
  • نراد

متریال و نقشه ساختمانی؛ دو فاکتور کلیدی در احداث آلاچیق ترموود

به منظور ساخت آلاچیق ترموود و دیگر سازه‌ها با فرم‌های مختلفی که بتوانند نقش سایه‌انداز را با کاربری‌های متفاوت داشته باشند، باید از انواع مصالح ساختمانی استفاده شود. آلاچیق‌ها علاوه بر نقش سایه‌انداز، باید نقش پناهگاه را هم در زمان نامساعد بودن آب و هوا ایفا کنند. بنابراین پی یا پایه‌های آلاچیق را باید تا ارتفاع نیم متر با سنگ، آجر و یا بتن بالا آورده شود.

متریال و نقشه ساختمانی؛ دو فاکتور کلیدی در احداث آلاچیق ترموود
متریال و نقشه ساختمانی؛ دو فاکتور کلیدی در احداث آلاچیق ترموود

نقشه ساختمانی آلاچیق ترموود

نقشه ساختمانی آلاچیق ترموود را به شکل چند ضلعی منظم، مربع، دایره، مستطیل و به همراه طاق گنبدی یا ساده‌ترین آن‌ها به صورت مسطح طراحی کرده و سپس مراحل ساخت را با توجه به آن آغاز می‌کنند. به منظور زیبایی دیواره‌های اطراف آلاچیق باید توسط گیاهای رونده یا پیچنده کاشته شوند. در همین راستا در فواصل معینی از ستون‌ها و یا پایه‌های آلاچیق، باید از گیاهانی با رشد سریع استفاده بکنیم.

بحث مهمی به نام مکان‌یابی و مجوز

محلی که برای ساخت آلاچیق ترموود در نظر می‌گیرید، باید لزوما مشرف به فضای سبز، آبشار و مناظر زیبای محیط اطراف باشد. به گونه‌ای که بتوانیم از بهترین امتیازات یک نمای جذاب نهایت لذت را ببریم. آلاچیق‌های ترموود می‌توانند در فضاهای بازی مانند روف گاردن، محوطه‌سازی‌ها، محوطه ویلا و یا در کنار آبنماها، برکه‌ها، باربیکیوها و یا هر چشم‌انداز دیگری که به آن علاقه‌مند هستید، ساخته شوند. در صورتی که قرار است در محوطه منزل خود یک آلاچیق بزرگ بسازید و یا اینکه کاربری حیاط خلوت را داشته باشد، برای ساخت آن نیاز به طی کردن مراحل اداری برای دریافت مجوز خواهید داشت.

در این رابطه خواندن مطلب “آلاچیق های باغی | کاربری و نکات ساخت این سازه‌های زیبای چوبی” میتواند مفید باشد !

جزئیاتی درباره نحوه نورپردازی

همانطور که می‌دانید آلاچیق‌ها به طور معمول در شب استفاده بیشتری دارند، به همین دلیل باید در زمان ساخت این آلاچیق‌ها به نورپردازی آن‌ها به دقت توجه کنید. یک نورپردازی مناسب می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر ظاهر آلاچیق شما داشته باشد و تاثیرات مثبت روانی را بر روی شما و ساکنین به دنبال داشته باشد. انتخاب وسایل نورپردازی مناسب به دقت و توجه بسیار زیادی نیاز دارد. شما باید از چراغ‌های مخصوصی که مناسب استفاده در فضای بیرون هستند، استفاده کنید.

نورپردازی فضاهای کوچک‌تر

با استفاده از فانوس و شمع می‌توانید در فضاهای کوچک، محیطی صمیمانه ایجاد کنید. اگر حیاط شما در تابش نور مستقیم خورشید قرار دارد، می‌توانید از روش نورپردازی خورشیدی استفاده کنید. در غیر این صورت به شما پیشنهاد می‌کنیم که از LEDهایی با ولتاژ کم کمک بگیرید.

جزئیاتی درباره نحوه نورپردازی آلاچیق
جزئیاتی درباره نحوه نورپردازی آلاچیق

محیطی صمیمانه و دل‌نشین برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه

توجه به مواردی مانند کیفیت و نوع مصالح مورد استفاده در آلاچیق ترموود می‌تواند در افزایش یا کاهش قیمت این سازه تاثیر بالایی داشته باشد. همچنین ابعاد سازه نیز در این مسئله تاثیرگذار است. در گذر زمان چوب‌های معمولی ترک می‌خورند و دچار مشکلاتی در رنگ می‌شوند و یا حتی این امکان وجود دارد که تحت تاثیر حملات آفت‌ها و حشرات مختلف قرار بگیرند. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما انتخاب آلاچیق ترموود است. مجموعه پارس آرای کوهستان با سابقه بیش از یک دهه فعالیت در زمینه دکوراسیون داخلی و فضاسازی مجری تخصصی نصب و اجرای انواع سازه‌ها با استفاده از چوب ترمو مانند آلاچیق ترموود است.

برچسب ها: