آلاچیق های باغی؛ مکان‌هایی آرامش‌بخش در دل باغ و بستان

آلاچیق‌ها هرکجا که ساخته شوند، نمای زیبا و دوست‌داشتنی به وجود می‌آورند. از آلاچیق در باغ، پارک، روف گاردن و ویلاها استفاده می‌شود. طرح‌های زیادی برای ساخت آلاچیق به کار می‌رود که هر کدام جذابیت خاص خود را دارند. همچنین از متریال‌های مختلفی برای ساخت این سازه‌ها استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به چوب، سیمان، فلز اشاره کرد. در این مطلب از بلاگ پارس آرای کوهستان قصد داریم کاربرد و نکات ساخت آلاچیق های باغی را با هم بررسی کنیم.

آلاچیق های باغی؛ مکان‌هایی آرامش‌بخش در دل باغ و بستان
آلاچیق های باغی؛ مکان‌هایی آرامش‌بخش در دل باغ و بستان

آلاچیق های باغی چه کاربردی دارند

از ویژگی‌های مهم آلاچیق‌ها می‌توان به داشتن طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت اشاره کرد که هر فرد با هر سلیقه‌ای می‌تواند آلاچیق مورد نظر خود را انتخاب کند. از آلاچیق‌ های باغی برای زیبا سازی محیط پارک‌ها، باغ‌ها، ویلا، حیاط‌هایی که فضای مناسب دارند و دیگر فضاهای باز استفاده می‌شود. بسیاری از ساختمان‌های مدرن یک یا چند آلاچیق در حیاطشان یافت می‌شود که می‌تواند محلی برای برگزاری جلسات و دور هم جمع شدن اهالی آن ساختمان باشد. همچنین بسیاری از اماکن عمومی مانند کافه‌ها و رستوران‌ها بخشی از فضای خود را به مشتریان علاقه‎مند به این فضاها اختصاص داده‌اند.

نکته قابل توجه در مورد آلاچیق‌ها این است که شما از فضای درونی ساختمان به یک فضای باز انتقال پیدا می‌کنید و می‌توانید از هوای آزاد استفاده کنید که بسیار در روحیه تاثیرگذار است. کاربرد دیگر آلاچیق استفاده از آن به عنوان سایه‌بان یا حمام در استخر است و در مجموع می‌توان گفت کاربرد این سازه‌ها کاملا به هدف شما بستگی دارد.

آلاچیق مسقف یا روباز

به طور کلی دونوع آلاچیق داریم: آلاچیق روباز و مسقف. آلاچیق مسقف همان‌طور که از نام آن پیداست دارای سقف است اما همچنان اطراف آن باز است و فضای آن بسته نیست. برای ساخت سقف این آلاچیق‌ها از متریال متفاوتی مثل فلز یا پارچه استفاده می‌کنند و دارای طرح‌های متفاوت و زیبایی هستند. در معماری اتاقک این نوع آلاچیق می‌توان از سنگ مرمر یا دیگر سنگ‌ها استفاده کنید و فضایی آرامش‌بخش در حیاط خانه یا ویلای خود ایجاد کنید.

آلاچیق روباز سقف ندارد اما اگر لازم باشد می‌توان از سایبان برای سقف آن استفاده کرد. از مدل‌های معروف آلاچیق روباز می‌توان به آلاچیق‌های فرانسوی اشاره کرد که بنای فلزی دارند و از سقف آن‌ها شاخه‌های انگور آویزان می‌کنند. با توجه به فضایی که در اختیار دارید می‌توانید بزرگ یا کوچک بودن آلاچیق باغ خود را مشخص کنید.

آلاچیق مسقف یا روباز
آلاچیق مسقف یا روباز

چه متریال‌هایی برای ساخت آلاچیق های باغی به کار می‌روند

برای ساخت آلاچیق های باغی از متریال متفاوتی مثل فلز، حصیر، بتن، شیشه، چوب، چادر و سنگ استفاده می‌شود. این که کدام متریال مناسب‌تر است بستگی به فضای باغ یا ویلای شما و همچنین هدف شما از ساخت آلاچیق دارد. در ادامه به شرح هر یک از این آلاچیق‌ها می‌پردازیم.

آلاچیق فلزی

از شناخته شده‌ترین آلاچیق‌ها نوع فلزی آن‌هاست. این مدل آلاچیق به دلیل داشتن سازه فلزی مقاومت خوبی در برابر ضربه و فشار دارد. می‌توان برای نمای آلاچیق‌های فلزی از رنگ چوبی استفاده کرد. با ترکیب فلز و بتن میتوان یک سازه بسیار مقاوم داشت.

آلاچیق حصیری

به آلاچیق‌های حصیری تارم نیز می‌گویند و بیشتر مناسب مناطق گرمسیری هستند. این نوع آلاچیق در طراحی فضای باز دکوراسیون مدرن کاربرد زیادی دارد و در کنار آن از استخر، آب‌نما، پیاده روی سنگی و گیاه‌های تزیینی استفاده می‌شود.

آلاچیق بتنی

آلاچیق بتنی نیز مانند نوع فلزی دارای مقاومت بالایی است و می‌تواند در طرح‌های مختلف ساخته شود. از مزایای آلاچیق بتنی می‌توان به مقاومت آن در برابر رطوبت، سازگاری با شرایط جوی گوناگون، در دسترس بودن مصالح و عمر بالای آن اشاره کرد.

ساخت آلاچیق های باغی
ساخت آلاچیق های باغی

آلاچیق‌های شیشه‌ای

برای افزایش امنیت و آسودگی خاطر افراد، در آلاچیق‌های شیشه‌ای از شیشه‌ی سکوریت استفاده می‌شود که مقاومت بسیار بالایی دارد. آلاچیق شیشه‌ای فضای امن‌تری دارد و در آن خبری از گرد و غبار یا حشرات نیست. با استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی می‌توان به دمای مناسبی در این نوع آلاچیق دست یافت.

آلاچیق چوبی

از محبوب‌ترین انواع آلاچیق های باغی همین نو ع چوبی آن است. در ساخت آلاچیق چوبی باید از چوب‌های مقاوم مانند ترموود استفاده شود. این نوع آلاچیق فضای دلنشینی به باغ یا ویلای شما می‌دهد و از طرح‌های متفاوتی برای ساخت آن می‌توانید استفاده کنید.

آلاچیق چادری

نصب این نوع آلاچیق راحت‌تر از دیگر مدل‌ها است و محافظ خوبی در برابر اشعه‌ی خورشید و باد و باران است. البته نوع پارچه را هم باید در نظر گرفت. می‌توان از پارچه بافته شده، پلی استر با روکش PVC، فایبرگلاس روکش شده با سیلیکون و دیگر پارچه‌های مقاوم و پیشرفته استفاده کرد.

آلاچیق سنگی

آلاچیق سنگی نیز یکی دیگر از انواع آلاچیق های باغی است. این مدل تنوع بیشتری دارد و همچنین دوام آن نیز بالا است. برای ساخت این نوع آلاچیق از سنگ‌های ساختمانی استفاده می‌شود، البته برای سقف از سنگ استفاده نمی‌کنند.

نکات ساخت آلاچیق های باغی

برای ساخت و طراحی آلاچیق نکاتی را باید رعایت کنید تا در پایان به نتیجه رضایت‌بخشی برسید. مهم‌ترین این نکات در نظر گرفتن اندازه محل ساخت آلاچیق است. باید بدانید که آیا طراحی مورد نظر شما با فضای ویلا یا باغی که دارید متناسب است یا نه. با اندازه‌گیری دقیق محل احداث، مطمئن شوید که آلاچیق از محل نصب بزرگ‌تر یا کوچک‌تر نیست. پس از اندازه‌گیری محل نصب و با توجه به هدفتان از ساخت آلاچیق باید متریال مورد نظر خود را انتخاب کنید. می‌توان از متریال‌های ترکیبی نیز استفاده کرد مانند فلز و بتن. کیفیت اجزای به کار رفته در سازه بسیار مهم است زیرا نمی‌خواهید پس از گذشت مدت کوتاهی نتایج زحمت‌های شما از بین برود.

در این رابطه خواندن مطلب “نکات ساخت آلاچیق | برای ساخت آلاچیق باید به چه مواردی توجه کرد ” میتواند مفید باشد !

نکات ساخت آلاچیق های باغی
نکات ساخت آلاچیق های باغی

آلاچیق های باغی؛ فضایی دلنشینی برای گذران اوقات فراغت

آلاچیق های باغی در انواع طرح‌ها ساخته می‌شوند و برای اهداف متفاوت استفاده می‌شوند. دورهمی اهالی ساختمان، محل قرارهای دوستانه و داشتن یک آلاچیق شخصی برای لذت بردن از فضای آزاد از ساده‌ترین کاربردهای آلاچیق‌ها هستند. شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود و کاربری که برای آلاچیق در نظر دارید طرح دلخواه خودتان را انتخاب کنید. انتخاب مکان مناسب و کیفیت متریال در ساخت آلاچیق بسیار مهم است و متریال انتخابی نیز باید با در نظر گرفتن شرایط محیطی و جوی محل ساخت آلاچیق انتخاب شود.

شرکت پارس آرای کوهستان اولین و معتبر‌ترین مرجع چوب‌های تخصصی صنعت ساختمان، با استفاده از متریال با کیفیت وارداتی برای ساخت انواع آلاچیق با کاربری‌های متفاوت آماده همکاری با شماست. علاوه بر آلاچیق های باغی طراحی و ساخت روف گاردن، پارکت، دکینگ و سونا تنها چند مورد از محصلات و خدمات گسترده شرکت پارس آرای کوهستان هستند.

برچسب ها: