نمای ساختمان ایرانی؛ بازتابی از فرهنگ یک مرز و بوم

طراحی اصولی نمای ساختمان ایرانی از گذشته تا به امروز در زمینه فرم، اهمیت بسیاری داشته است. طراحان و مهندسان معمار باید در طراحی پلان‌ها به فرم و نمای ساختمان توجه ویژه‌ای داشته باشند تا از اصول معماری ایرانی به طور کامل پیروی شود. نماها می‌توانند علاوه بر جنبه زیبایی در بحث صرفه‌جویی سیستم‌های حرارتی نیز نقش موثری داشته باشند. استفاده از نمای ساختمان به سبک و سیاق فرهنگ ایرانی می‌تواند به کمک متریال‌هایی کاملا هماهنگ با منطقه و موقعیت جغرافیایی که پروژه در آن واقع شده است، هر بیننده‌ای را میخکوب کند. از سویی دیگر شناخت تفاوت‌ها میان نمای ساختمان ایرانی و نماهای مدرنی مانند نمای رومی مساله‌ای است که معماران و طراحان باید از آن اطلاع داشته باشند.

نمای ساختمان ایرانی؛ بازتابی از فرهنگ یک مرز و بوم
نمای ساختمان ایرانی؛ بازتابی از فرهنگ یک مرز و بوم

اهمیت شناخت نمای ساختمان ایرانی

در گذشته‌های دور در کشورهای غربی که شاید کمتر کسی به زیبایی نماها اهمیتی نمی‌داد، نمای ساختمان ایرانی به منظور محافظت از خانه در برابر شرایط اقلیمی و محیطی مختلف، نقش موثری ایفا می‌کرد. از سویی دیگر به دلیل هنر بالای معماران ایرانی، نماهای ایرانی از زمان‌های بسیار دور، تلفیقی ماهرانه از هنر و فن بودند. نمای ساختمان در صورتی که با ارزش‌های مردم ساکن در یک منطقه تناسب داشته باشد، می‌تواند تعریف‌کننده شخصیت و ماهیت یک شهر به شمار بیایید.

به همین دلیل لازم است تا نمای ساختمان ایرانی به شکل کامل با اصول، سنت‌ها، اعتقادات و آداب و رسوم کشور عزیزمان ایران همخوانی داشته باشد. در صورتی که نمای ایرانی بدون توجه به ساختمان‌های اطراف، بافت شهری و همچنین مسائل اعتقادی طراحی شود، نمای شهر دچار ناهماهنگی خواهد شد.

نمای ایرانی و نماهای خارجی مانند نمای رومی چه تفاوتی با یکدیگر دارند

اصولا طراحی نما به سبک رومی در چند سال اخیر بسیاری از فضاها و نقاط شهری را در برگرفته است. زمانی که طراحی رومی را با طراحی کلاسیک ایرانی مقایسه می‌کنیم، متوجه یک نکته مهم می‌شویم. نماهای رومی بیشتر جنبه تجاری دارند و کمتر رگه‌هایی از هویت فرهنگی ایرانی را می‌توان در آن‌ها مشاهده کرد. معماری رومی و ایرانی علاوه بر جنبه ظاهری از نظر کیفیت نیز با یکدیگر متفاوت هستند. اصولا معماری رومی در کشورهای غربی که در گذشته مستعمره‌ بوده‌اند، بیشتر رایج است. از طرفی دیگر کشور ایران در زمینه معماری به تنهایی صاحب سبک است.

نمای ایرانی و نماهای خارجی مانند نمای رومی
نمای ایرانی و نماهای خارجی مانند نمای رومی

 مصالح ، الگوهای معماری و ترکیب رنگ

از سویی دیگر معماری به سبک رومی به دلیل استفاده از مصالح سنگین مانند مجسمه‌ها و دیوارهای سنگین می‌توانند در بسیاری از شهرهای ایران که در کمربند زلزله قرار دارند، فاجعه بار باشد. در نمای رومی بر خلاف نماهای مختلف مثل نمای ساختمان ایرانی، از الگوهای مینیمال و همچنین خطوط استفاده می‌شود. در واقع یکی از موارد اصلی که در طراحی نمای ساختمانی مدرن در نظر گرفته می‌شود عدم استفاده از تزئینات اضافی است. به طور معمول رنگ‌هایی که در نمای ساختمان‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نوع خنثی هستند. البته لازم به ذکر است که از پالت‌ها نیز می‌توان برای نماهای رومی استفاده کرد.

سایر تفاوت‌های مهم

در انتخاب متریال مناسب برای نماهای رومی هم باید گفت که بهتر است از متریال‌هایی استفاده شود که طرح و بافت ساده‌ای دارند. نمای رومی بیشتر برای سازگاری با زندگی مدرن و پیشرفته طراحی شده است. تقارنی که در نمای ساختمان ایرانی‌ها می‌بینیم به ندرت در نمای رومی دیده می‌شود. اما از سویی دیگر در نمای مدرن خطوط افقی و عمودی بسیاری زیادی وجود دارند.

در طراحی نما به شیوه ایرانی، غالبا از رنگ‌هایی مانند کرم و سفید استفاده می‌شود. اما در نماهای مدرن استفاده از رنگ‌های طوسی و تیره نیز به چشم می‌خورد. یکی دیگر از زمینه‌های تفاوت بین نمای کلاسیک و رومی سازگاری با محیط زیست است. نمای مدرن به دلیل متریال مصرفی، می‌تواند به شدت بر تعامل بین انسان و محیط در یک فضای معین تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال این روزها معماری پایدار به یکی از رویکردهای طراحان و معماران برای استفاده از متریال‌هایی مانند ترموود تبدیل شده است. با استفاده از ترموود در نمای ایرانی، حداقل آسیب به محیط زیست وارد می‌شود.

طراحی نما به شیوه ایرانی
طراحی نما به شیوه ایرانی

نقش کلیدی اِلمانی به نام ترموود در نمای ساختمان ایرانی

ترموود در نما و معماری ایرانی می‌تواند کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد. در واقع به دلیل اینکه ترموود از چوب ساخته شده است، می‌تواند با فضای معماری‌های کلاسیک، کاملا همخوانی داشته باشد. البته ترموود با وجود اینکه شباهت‌های زیادی با چوب دارد اما تفاوت‌های محسوسی نیز با آن دارد. با این حال این روزها ترموود در طراحی نما و سایر بخش‌های معماری ایرانی، در نقش متریالی لوکس و جذاب، مورد توجه بسیاری از افراد است.

ترموود به معنای حقیقی کلمه امروزه بیشتر از هر زمان دیگری در معماری ساختمان‌های ایرانی کاربرد دارد. طی سال‌های گذشته، روند طراحی به سبک نمای ایرانی در ساختمان به سمت و سویی کشیده شده است که در آن نقش مهم ترموود، انکارناپذیر است.

در این رابطه دیدن مقاله ” نمونه نماهای ترموود ” میتواند مفید باشد !

اولین و مهم‌ترین استفاده از این متریال پرکاربرد را باید در طراحی نمای ساختمان‌های مسکونی جستجو کرد. زیرا سلیقه بیشتر مردم ایران به استفاده از چوب و متریال‌های مانند آن بسیار نزدیک است. شما وجود چوب را در معماری گذشته ایران می‌توانید به راحتی هم در بخش سفت‌کاری و هم نازک‌کاری مشاهده کنید. برای مثال در بخش سفت‌کاری، استفاده از چوب‌ها به عنوان تیرک‌هایی برای سقف، متداول بوده است. این ویژگی جالب توجه را هنوز هم می‌توانید در خانه‌های قدیمی ایران به خصوص شهرهای مرکزی ببینید.

نمای ساختمان ایرانی
نمای ساختمان ایرانی

نمای ساختمان ایرانی؛ جلوه‌ای از شکوه و عظمت سرزمینی با تاریخی غنی

نمای ساختمان ایرانی هم باشکوه است و هم بسیار تاثیرگذار. باشکوه از این جهت که از المان‌های تاریخی استفاده می‌کند. تاثیرگذار هم از این نظر که می‌تواند در نمایش هویت یک شهر و ارتباط انسان‌ها با محیط اطرافشان نقش موثری داشته باشد. استفاده از عناصر معماری ایرانی در طراحی نمای ساختمان ایرانی، تداعی‌کننده قسمت کوچکی از ذهنیت تاریخی یک ملت است. از سویی دیگر طبق دستورالعمل طراحی، کنترل و اجرای نماهای شهری سازمان شهرداری در شهرهای بزرگ کشور، نماسازی برای تمام سطوح اصلی و فرعی ساختمان باید با توجه به هویت منطقه‌ای و بومی باشد.

مجموعه پارس آرای کوهستان به عنوان یک مرجع تخصصی در زمینه معماری و دکوراسیون با گردآوری نیروهای جوان، باسابقه و مجرب و همچنین استفاده حداکثری از توان همکاران خود با تلفیقی از تجربه و انگیزه در تلاش برای تحقق سبک زندگی ایرانی به‌وسیله اصول معماری مطابق با استانداردهای روز دنیا است.

برچسب ها: