با نصب آلاچیق، از استراحت در فضای باز لذت ببرید

آلاچیق، سازه‌ای پرکاربرد در طراحی فضای سبز است که به عنوان سایبان و محلی برای نشستن کاربرد دارد. آلاچیق، از تعدادی ستون و سقفی که روی آن‌ها قرار می‌گیرد تشکیل می‌شود. می‌توان این اجزای اصلی را با عناصر دیگری مثل دیواره نیز ترکیب کرد. طراحی و نصب آلاچیق در یک فضای باز مثل باغ، حیاط، ویلا و روف گاردن، به شما این امکان را می‎دهد تا بدون قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب یا بارش باران، از نشستن در حیاط خانه، ویلای خود و همچنین تنفس هوای تازه لذت ببرید. در این مطلب با مراحل طراحی و نصب آلاچیق آشنا می‌شویم.

با نصب آلاچیق، از استراحت در فضای باز لذت ببرید
با نصب آلاچیق، از استراحت در فضای باز لذت ببرید

طراحی آلاچیق؛ یکی از مهم‌ترین مراحل اجرای این سازه

برای نصب آلاچیق، ابتدا باید آن را طراحی کنیم. برای طراحی انواع آلاچیق به چند معیار باید توجه کنیم که هم بتوانیم از محیط، به‌صورت بهینه استفاده کنیم و هم اینکه جلوه‌ای زیبا به مکان نصب آلاچیق بدهیم. در جای‌گیری آلاچیق در محیط، نباید طراحی ویلا یا هر محلی که آلاچیق در آن قرار دارد، تحت تاثیر قرار بگیرد. معمولا ساخت آلاچیق در جایی از حیاط و باغ انجام می‌شود که بیشترین زمان سایه را در طول روز داشته باشد. نکته بعدی این است که آلاچیق باید کمترین میزان مزاحمت را برای رفت و آمد ایجاد کند.

رنگ‌آمیزی آلاچیق برای ایجاد زیبایی هر چه بیشتر

همان‌طور که می‌دانید، طراحی آلاچیق حد و مرز خاصی ندارد. شما می‌توانید هنگام طراحی آلاچیق، از طرح‌هایی که مطابق سلیقه‌تان است و هر فرم و مدلی که مد نظر دارید را برای ساخت آلاچیق استفاده کنید و از زیبایی آن، لذت ببرید. برای طراحی آلاچیق چوبی می‌توانید با رنگ‌آمیزی آن و استفاده از رنگ‌های شاد و متنوع، زیبایی آلاچیق را دو برابر کنید. رنگ‎ها همواره روح‌بخش هستند و مطمئنا استفاده از رنگ‌های شاد در محیط می‌تواند تاثیر به‌سزایی در روحیه افراد بگذارد. استفاده از گیاهان نیز باعث به‌وجود آمدن محیطی دلنشین می‌شود. رنگ سبز از نظر روانشناسی، باعث آرامش روان می‌گردد؛ پس استفاده از گیاهان و پوشش گیاهی را هنگام نصب آلاچیق فراموش نکنید.

نکات قبل از نصب آلاچیق
نکات قبل از نصب آلاچیق

نکات قبل از نصب آلاچیق

قبل از نصب آلاچیق، باید ابتدا مکان مناسب آن را انتخاب کنید. محل نصب آلاچیق باید کاملا مسطح و بدون ناهمواری باشد. همچنین توصیه می‌کنیم محل آلاچیق، نورگیری کافی و منظره‌ای مناسب داشته باشد. آلاچیق باید بر روی سطحی مستحکم، قرار بگیرد که مقاومت کافی در برابر آب را داشته باشد. از این رو، لازم است قبل از ساخت آلاچیق، محلی که برای آن درنظر گرفته‌اید را بتن‌ریزی کنید. پس از انتخاب و آماده‌سازی محل نصب آلاچیق باید مصالح و ابزارآلات مورد نیاز برای ساخت آن را تهیه کنید.

برای ساخت آلاچیق، مصالح و ابزار زیر مورد نیاز هستند:

  • نبشی
  • قوطی پروفیل
  • صفحه ستون (بیس پلیت)
  • ورق گالوانیزه برای شیروانی
  • اره فلز بر
  • دریل با مته HSS
  • پیچ‌گوشتی شارژی
  • دستگاه جوشکاری
  • پیچ و مهره به تعداد و ابعاد لازم
  • دریل مگنتی

مراحل ساخت و نصب آلاچیق

برای ساخت، اجرا و نصب آلاچیق ابتدا باید متریال مصرفی ساخت و اجرای آن را انتخاب کنیم. بهترین و پرطرفدارترین متریال، چوب و فلز هستند. با استفاده از چوب و فلز می‌توان آلاچیق‌هایی مدرن با طراحی مینیمال ساخت و نصب کرد. مراحل ساخت و نصب آلاچیق به شرح زیر هستند.

مراحل ساخت و نصب آلاچیق

پی‌ریزی و نصب صفحه ستون‌ها

در ابتدا باید صفحه ستون‌های آلاچیق را طبق ابعاد درخواستی، کار بگذاریم. برای اتصال قوطی‌های پروفیلی ستون آلاچیق به پی بتنی، باید از صفحه ستون استفاده ‌شود. برای ساخت یک آلاچیق معمولی، چهار عدد صفحه ستون مورد نیاز هستند. صفحه ستون‌ها را معمولا با ضخامت ۸ تا ۱۵ میلی متری و ابعاد ۱۰×۱۰ تا ۵۰×۵۰ می‌سازند. برای ساخت آلاچیق، صفحه ستون با ضخامت ۱۰ میلی متر کافی است، اما با توجه به وزن و ابعاد آلاچیق خود می‌توانید ضخامت‌های دیگری را نیز به کار ببرید. باید در چهار گوشه هر ورق صفحه ستون، یک سوراخ ایجاد کنید که قطر این سوراخ‌ها باید به اندازه پیچ‌هایی باشد که به وسیله آن‌ها، پایه‌های آلاچیق در سطح بتنی محکم می‌شوند.

در این رابطه خواندن مقاله ” نکات ساخت آلاچیق | برای ساخت آلاچیق باید به چه مواردی توجه کرد ” میتواند مفید باشد !

برپا کردن ستون‌های آلاچیق

در مرحله بعد ستون‌های آلاچیق را روی صفحات آن‌ها متصل می‌کنیم. ارتفاع ستون‌ها باید معمولا بین 5/2 تا 8/2 متر باشد. سپس خرپای مثلثی شکلی با میزان شیب ۲۰ تا ۳۵ درصد می‌سازیم و به‌صورت خطی که مثلث را به دو نیم تقسیم کند، به روی دو ستون متصل می‌کنیم. همه ستون‌ها را به راس خرپا وصل می‌کنیم. سپس باید با استفاده از دستگاه جوش، صفحه ستون‌ها را به قسمت زیر پروفیل‌ها جوش دهیم. از آنجا که تمام وزن آلاچیق بر روی پایه‌های آن وارد می‌شود، دقت داشته باشید که هر چهار ضلع پروفیل ستون، کاملا به صفحه زیرین جوش داده شوند.

مرحله آخر؛ نصب نمای مورد نظر و آهن‌کشی سقف

در مرحله بعد نمای مورد نظر را دورتادور آلاچیق نصب می‌کنیم. مرحله آخر، آهن‌کشی سقف شیروانی آلاچیق است. تیرریزی خرپای آلاچیق را نسبت به ورق پوشش سقف شیروانی آلاچیق انجام می‌دهیم. در مرحله آخر، ورق پوشش سقف شیروانی را به‌وسیله پیچ شیروانی و اورلب مناسب ورق شیروانی، کار می‌گذاریم. برای پوشش زیر سقف شیروانی آلاچیق یا همان سقف کاذب هم می‌توانید از انواع لمبه‌های فلزی و چوبی و یا پلی وینیل کلرید (PVC) استفاده کنید.

با نصب آلاچیق، در فضای باز استراحت کنید

با نصب آلاچیق، در فضای باز استراحت کنید

در این مطلب با روش ساخت و نصب آلاچیق آشنا شدیم. زمانی که می‌خواهید برای نصب آلاچیق اقدام کنید باید چند نکته را در نظر بگیرید. مهم‌ترین معیار برای اجرای آلاچیق این است که برای انتخاب طرح آن، باید استفاده بهینه از محیط و هماهنگی طراحی این سازه بر طراحی باغ، ویلا و یا هر مکانی که در آن قرار دارد را در نظر بگیریم. همچنین باید آلاچیق را در جایی نصب کنیم که به مکان جلوه‌ای زیبا و دلنشین بدهد. در بیشتر مواقع نصب آلاچیق در قسمتی از باغ یا ویلا انجام می‌شود که در طول روز، زمان زیادی را در سایه باشد. نصب آلاچیق در محیط مورد نظر شما، باید به گونه‌ای باشد که بتوانید از بودن در دل طبیعت بیشترین لذت را ببرید.

برچسب ها: