چوب ترموود؛ متریالی طبیعی اما تقویت شده

با پیشرفت دانش صنعت ساختمان و طراحی داخلی متریال‌های فراوانی برای ایجاد فضایی زیبا در محیط‌های داخلی و بیرونی ساخته شده‌اند. یکی از این متریال‌ها چوب ترموود است. ترموود نوعی چوب است که در تولید آن از فرآیند ترمو کردن استفاده می‌شود. ترموود طرفداران بسیاری در بین طراحان داخلی و معماران دارد زیرا تولید این چوب همراه با مکانیزم‌های خاص و پیشرفته باعث شده تا از استحکام بیشتری نسبت به سایر چوب‌ها برخوردار باشد. در این مطلب به معرفی چوب ترموود می‌پردازیم.

معرفی چوب ترموود برای استفاده در صنعت ساختمان

بسیاری از شما سازه‌های ساختمانی بسیاری را دیده‌اید که با چوب ساخته شده‌اند. این سازه‌های چشم‌نواز که معمولا طرح‌های زیبایی دارند، در بیشتر مواقع با به‌کارگیری چوب ترموود ساخته می‌شوند و به نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی جلوه زیبایی می‌دهند. در تولید این محصول مواد شیمیایی به کار برده نمی‌شود و مقاومت بالایی در برابر حشرات موذی، کپک، موریانه، ساس و قارچ دارد. همچنین چوب ترموود از ثبات شکل و رنگ برخوردار است و می‌توانید از آن برای سالیان طولانی استفاده کنید.

این نوع چوب اولین بار در سال 1930 و در کشور فنلاند ارائه شد و توجه طراحان به آن باعث ورود چوب ترموود به صنعت ساختمان شد. کشور فنلاند از پیشگامان صنعت ساختمانی، دکوراسیون داخلی و چوب ترموود می‌باشد که برای اولین بار خط تولید این نوع چوب را راه‌اندازی کرد. با گسترش محبوبیت چوب ترموود در میان طراحان مطرح جهان کشورهای دیگری مانند کانادا و آلمان نیز برای استفاده از این متریال پرطرفدار اقدام کردند. امروزه موسسه‌هایی تحت عنوان مرکز و انجمن تحقیقات فنی ترموود، نظارت، تولید و عرضه این محصول را به عهده دارند.

مزایای استفاده از چوب ترموو
مزایای استفاده از چوب ترموو 

مزایای استفاده از چوب ترموود در طراحی‌ ساختمان چیست؟

چوب ترموود با توجه به روش‌های تولید آن در کارخانه‌ها تفاوت‌های آشکاری با سایر چوب‌ها دارد که همین دلایل باعث شده تا استفاده از آن افزایش چشم‌گیری داشته باشد. در فرآیند ترمو کردن چوب زنجیره‌های سلولزی مغز چوب شکسته شده و اسید موجود در چوب تبخیر می‌شود. این عمل باعث می‌شود تا هرگونه حشره‌ای که در درون چوب وجود دارد، از بین برود.

از مزایای استفاده از این چوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن کم و سبک
  • حفظ رطوبت در محیط‌های استاندارد
  • حفظ شکل در برابر تغییرات دما
  • سرعت نصب بالا
  • مقاوم در برابر آب و آتش
  • تجزیه‌پذیر
  • عدم آسیب به محیط زیست
  • مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و حشرات موذی

معرفی فرایند ترمو کردن چوب ترموود

در ابتدا اشاره کردیم که چوب ترموود از چندین درخت متفاوت تولید می‌شود و این یعنی این نوع چوب طبیعی نیست و در طبیعت پیدا نمی‌شود. این نوع چوب در طی یک سری فرایندهای خاص حرارتی تولید شده و به‌همین دلیل مقاومت بالایی در برابر گرما دارد.

در این فرایند ابتدا از درون چوب را پاکسازی می‌کنند. این پاکسازی به معنای از بین بردن حشرات میکروسکوپی و حذف آب و شیره درون چوب است. در روش ترمو کردن چوب هیچ گونه مواد شیمیایی و مواد افزودنی استفاده نمی‌شود و همین امر باعث شده است تا این محصول در برابر پوسیدگی مقاومت بالایی داشته باشد. ترمو کردن یکی از روش‌های جدید برای مقاوم‌سازی چوب است؛ به‌همین دلیل، معرفی چوب ترموود در از اهمیت بالایی برای صنعت ساختمان برخوردار است.

هدف از تولید انواع مختلف ترموود چیست؟

انواع چوب ترموود از نظر روش تولید به دو دسته ترمو-اس و ترمو-دی تقسیم می‌شوند. مدل ترمو-اس یکی از رایج‌ترین مدل‌های محبوب در بازار است که پایداری آن درجه‌بندی‌های مختلفی بسته به نیاز مصرف‌کنندگان دارد. حرف S مخفف واژه Stability است که به معنای ثبات و پایداری می‌باشد.

هدف از ساخت این مدل ترموود بالا بردن کلاس مقاومتی در برابر محیط‌های مختلف است و به‌همین علت این مدل را تا دمای 180 درجه سانتی گراد در کوره‌های مخصوص حرارت می‌دهند. این عمل باعث شده تا در برابر بسیاری از مشکلاتی که ممکن است در آینده برای چوب اتفاق بیفتد جلوگیری شود. نوع سوزنی این مدل در مبلمان، اتصالات محیط‌های خشک، پنجره و سونا کاربرد دارد و از نوع‌های پهن آن در کفپوش‌ها و مبلمان‌ استفاده می‌شود.

معرفی چوب ترموود دی
معرفی چوب ترموود دی

معرفی چوب ترموود دی

مدل ترموود-دی بهتر از نوع اس است و کاربردهای بسیاری دارد. این مدل با توجه به مقاومت بالای خود در نماهای ساختمانی استفاده می‌شود. حرف D در این مدل مخفف کلمه Durability به معنای دوام می‌باشد. برای دوام هر چه بیشتر این مدل آن را تا دمای 220 درجه سانتی گراد حرارت می‌دهند. سپس تیمار دادن چوب باعث می‌شود که استحکام بسیار بالایی پیدا کند و می‌توان از آن در محیط‌های باز استفاده کرد. از کاربرد این چوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرویس بهداشتی و حمام
  • چوب سونا
  • تابلو چوبی مغازه‌ها
  • چوب‌های دیواری
  • درب‌های بیرونی ساختمان‌ها

معرفی ترموود چوب نرم و ترموود چوب سخت

در مقایسه انواع ترموود چوب نرم و سخت می‌توان به مقاومت آن‌ها اشاره کرد. ترموود چوب نرم نسبت به چوب سخت، ضعیف‌تر است. مدل چوب نرم از چوب درختان سوزنی‌برگ مانند کاج، صنوبر و سرو تولید می‌شود. چوب نرم از ویژگی‌هایی مانند چگالی کمتر، شکنندگی بالا، سبکی وزن و قیمت ارزان برخوردار است. همچنین از این نوع می‌توان در نماهای بیرونی ساختمان‌ها استفاده کرد.

ترموود چوب سخت از مقاوت بالاتری نسبت به نوع قبلی برخوردار است. سخت‌چوب‌ها از درختانی که برگ پهن دارند تولید می‌شوند، درختانی مانند گردو، افرا، گیلاس، راش و زبان گنجشک. دوام و مقاومت بالای این مدل باعث شده است تا برای معرفی چوب ترموود برای نمای ساختمان‌ها، مدل چوب سخت توصیه شود.

معرفی روش‌های نصب چوب ترموود
معرفی روش‌های نصب چوب ترموود

معرفی روش‌های نصب چوب ترموود

برای نصب چوب ترموود سه روش پیچ از رو، فاق و زبانه و نصب با کلیپس رواج دارند. سومین روش یعنی نصب با کلیپس بهترین و رایج‌ترین نوع نصب می‌باشد که ابتدا زیرسازی آن صورت می‌گیرد و سپس بر روی ترموود کشیده می‌شود. زیرسازی آهنی روی سطح مورد نظر انجام می‌شود و سپس چوب‌های ترموود با استفاده از کلیپس بر روی زیرسازی قرار می‌گیرند. استفاده کم از نقاط اتصال، دیده نشدن پیچ‌ها و چشم‌گیر بودن نمای آن از ویژگی‌های مهم استفاده از این روش نصب هستند.

افزایش زیبایی ساختمان با چوب ترموود

در صنعت مدرن ساختمانی و طراحی داخلی توجه به زیبایی و شیک بودن فضا اهمیت بسیاری دارد. از روش‌های افزایش زیبایی در دکوراسیون‌ می‌توان به استفاده از انواع چوب‌ ترموود اشاره کرد. ما در مجموعه پارس آرای کوهستان با استفاده از تجارب چندین ساله خود در زمینه چوب‌های ترموود آماده انجام خدمات اجرا و ارائه مشاوره به علاقه‌مندان ترموود هستیم.

برچسب ها: