چوبکاری سونا خشک باید متناسب با دما و رطوبت مورد نظر انجام شود

درجه حرارت سونا خشک که از آن به‌عنوان مکانی برای تعریق بدن استفاده می‌شود، در حدود 70 درجه و رطوبت آن کمتر از 5 درصد است. در ساخت سوناهای خشک از چوب‌های مختلفی استفاده می‌شود. به دلیل حرارت بالای سونا خشک، نحوه چوبکاری و جنس چوب‌های مورد استفاده در ساخت دیواره، کف و نیمکت‌های آن، باید از جنسی با ضریب انتقال حرارت پایین باشد. علت استفاده از چوب در ساخت سوناها، ضریب انتقال حرارت پایین و بوی خوشایند آن است. در این مطلب از پارس آرای کوهستان، به اصول چوبکاری سونا خشک و انواع چوب‌های مورد استفاده در آن می‌پردازیم.

اصول اولیه چوبکاری سونا خشک
اصول اولیه چوبکاری سونا خشک

اصول اولیه چوبکاری سونا خشک

قبل از اجرای فرایند چوبکاری سونا خشک، ابتدا باید زیرسازی لازم و شاسی‌کشی با چوب که اصول اساسی ساخت یک سونای مقاوم هستند، انجام شوند. چوب‌های اصلی سونا خشک را به‌صورت عمودی نصب می‌کنند و سپس فرایند شاسی‌کشی را با نصب چوب‌های به‌شکل افقی که به دیواره پیچ می‌شوند، انجام می‌دهند. ساخت سونا خشک به‌ دو صورت چوبکاری یک اتاقک از پیش آماده یا ساخت کامل آن با چوب صورت می‌گیرد. بسته به روش انتخابی، زیرسازی‌های متفاوتی برای سونا مورد نیاز است. همچنین کلاف بندی و اسکلت بندی قوی‌تری برای نیمکت‌ها و دیوارهای چوبی دو طرفه باید انجام شود.

پس از انجام شاسی‎کشی و قبل از چوبکاری سونا خشک، عایق‌کاری‌های لازم برای سونا باید انجام شوند. معمولا عایق‌کاری را تنها برای دیوارهایی که با محیط خارجی سونا در ارتباط هستند و با یونولیت فشرده نسوز انجام می‌دهند. پس از انجام فرایندهای شاسی‌کشی و عایق‌کاری می‌توان چوبکاری سونا خشک با استفاده از چوب ترمووود یا چوب روسی را انجام داد.

ویژگی‌های چوب‌های مورد استفاده در چوبکاری سونا خشک

معمولا برای ساخت و چوبکاری سونا خشک بهترین چوب‌های موجود، چوب روسی و چوب ترمووود هستند. چوب های روسی نیز خود درجات مختلفی دارند. چوب‌های ترمووود به سبب مقلومت بالایی که در مقابل گرما و عوامل محیطی دارند، بهترین نوع چوب‌های موجود برای ساختمان‌های مختلف هستند. البته باید به این نکته توجه داشت که چوب‌های با کیفیت، تاب نداشته و تعداد گره کمتری دارند.  برای چوبکاری سونا خشک، به هیچ عنوان نباید از چوب‌های مرطوب، پوسته درختان، روکش‌های چوب و مواردی از این دست استفاده کرد. استفاده کردن از چوب‌های مرطوب، باعث می‌شود که مشکلاتی همچون پیچ خوردن و جمع شدن چوب‌ها در اثر حرارت زیاد به‌وجود بیاید.

دلیل اصلی‌ استفاده از چوب در ساخت سونا خشک، ضریب هدایت حرارتی پایین آن است، البته نکته‌ای که باید در هنگام چوبکاری سونا خشک به آن توجه داشت این است که هیچ میخ یا پیچی نباید از چوب‌ها بیرون زده باشد. چرا که در این صورت میخ مانند یک محل تجمع گرما عمل می‌کند و ممکن است بدن افرادی که به سونا می‌آیند را زخمی کند و یا موجب سوختگی پوست آن‌ها شود.

ویژگی‌های سازه سونا خشک
ویژگی‌های سازه سونا خشک

ویژگی‌های سازه سونا خشک

درب سونا خشک که با چوب ساخته می‌شود، به هیچ عنوان نباید قفل داشته باشد. به‌جای استفاده از قفل بهتر است در ساخت درب سونا از چفت غلطکی استفاده شود که با فشار دست بتوان به‌راحتی آن را باز کرد. همچنین همواره درب سونا باید رو به بیرون باز شود. به‌طور کلی، چوبکاری سونا خشک، بیشترین تاثیر را بر روی زیبایی و کیفیت آن دارد و همچنین بخش اصلی هزینه‌های ساخت سونا خشک را در بر می‌گیرد. از این رو، باید چوب مناسبی همچون ترمووود برای ساخت و فرایند چوبکاری انتخاب شود تا در نهایت، بتوان سونایی با کیفیت بالا و قیمت مناسب ایجاد کرد.

مراحل چوبکاری سونا خشک

فرایندهای شاسی کشی، عایقکاری و چوبکاری مراحل اصلی چوبکاری سونا خشک را تشکیل می‌دهند.  همان‌طور که گفته شد، قبل از شروع فرایند چوبکاری، ابتدا داخل سونا را باید با چوب‌های مقاوم و با کیفیت شاسی‌کشی کرد. چوب مورد استفاده در شاسی‌کشی، باید ضخامت بالایی داشته باشد. همچنین چوب‌های مورد استفاده در دیواره و سقف باید به‌اندازه‌ای ضخیم باشند که در اثر حرارت بالای سونا موج‌دار نشوند.

مراحل چوبکاری سونا خشک
مراحل چوبکاری سونا خشک

از سوی دیگر، چوب‌هایی که برای قسمت کف و نیمکت‌ها استفاده می‌شوند باید از چوب‌های استفاده شده در دیواره و سقف ضخیم‌تر باشند. زیرا این چوب‌ها باید بتوانند فشارهای ناشی از رفت و آمد و وزن افراد را هنگام نشستن در داخل سونا تحمل کنند. مرحله بعدی در ساخت و اجرای سونا خشک، رنگ‌آمیزی چوب‌ها با رنگ‌هایی از جنس سیلر و کیلر است که سطح چوب‌ها به‌خوبی صیقلی شوند.

انتخاب چوب مخصوص برای ساخت سونا

چوب‌های مورد استفاده در ساخت و چوبکاری سوما خشک، باید چوب‌های ضخیم و مقاوم در برابر گرما و رطوبت و فشار باشند. از این رو، بهترین گزینه‌ها برای این امر، چوب‌های ترمووود و روسی هستند. همواره باید از چوب‌های با تعداد گره بسیار کم و به‌شکل شیاردار و فاق و زبانه استفاده کرد تا از کمترین میزان میخ، پرچ و پیچ در آن‌ها به‌کار روند. استفاده از میخ در ساخت و چوبکاری سونا خشک، به علت جنس فلزی و توان بالای آن در انتقال حرارت، توصیه نمی‌شود. چرا که در زمان بسیار کوتاه حرارت فلز افزایش خواهد یافت و در صورت تماس با بدن سوختگی شدیدی ایجاد خواهد کرد.

در رنگ‌آمیزی چوب سونا نباید از رنگ‌های شیمیایی و صنعتی به‌علت مواد سرطان‌زایی که در آن‌ها وجود دارد، بسیار خطرناک است. از این رو، تا حد ممکن باید از چوب بدون رنگ استفاده شود. یکی از مزایای استفاده از چوب روسی و یا ترمووود، همین نکته است که این چوب‌ها به رنگ‌آمیزی نیازی ندارند. همچنین تغییر شکل دادن این چوب‌ها با قرار گرفتن در معرض رطوبت و حرارت، بسیار نادر و غیر ممکن است.

چوبکاری انواع سوناهای خشک
چوبکاری انواع سوناهای خشک

چوبکاری انواع سوناهای خشک با خدمات مجموعه پارس آرای کوهستان

چوب‌ کاری سونا خشک با ترمووود، علاوه بر نمای بهتر و ساختار مقاوم‌تر این سازه، باعث ایجاد فضایی گرم و دلنشین و جوی دلپذیر می‌شود. با توجه به این مزایا، قیمت نسبتا بالای ترمووود زیاد به چشم نمی‌آید. شرکت پارس آرای کوهستان، با سابقه‌ای طولانی در عرضه متنوع‌ترین محصولات چوبی، مرجع تامین‌کننده انواع محصولات چوبی در ایران است. علاوه بر عرضه انواع چوب‌های ترمووود، مجموعه ما طراحی و اجرای انواع سازه‌های چوبی مانند سوناهای خشک را نیز انجام می‎دهد.

برچسب ها: