مراحل ساخت آلاچیق؛ راهنمای شما برای رسیدن به نتیجه دلخواه

آلاچیق سازه‌ای مستقل با طراحی نیمه‌باز و باز است که با هدف قرار گرفتن در داخل باغ، باغچه و یا حیاط ساخته می‌شود. یکی از دلایل اهمیت شناخت مراحل ساخت آلاچیق، ایجاد بهترین طراحی و افزایش کاربرد آن است. امروزه از این سازه به عنوان مکانی جذاب برای همنشینی، استراحت و وقت‌گذرانی با خانواده و دوستان استفاده می‌شود. برای ساخت آلاچیق باید تمام مراحل ساخت را به صورت کاملا دقیق انجام دهید تا به نتیجه دلخواه خود برسید.

در ساخت آلاچیق از سویی دیگر باید به مصالح مورد استفاده نیز توجه کنید. بنابراین باید از مصالح مرغوب استفاده کنید. ترموود، در ساخت آلاچیق‌های چوبی به دلیل ظاهر زیبا و همچنین خواص مقاومتی بالا، گزینه‌ای مناسب به شمار می‌آید.

مراحل ساخت آلاچیق؛ راهنمای شما برای رسیدن به نتیجه دلخواه
مراحل ساخت آلاچیق؛ راهنمای شما برای رسیدن به نتیجه دلخواه

مراحل ساخت اسکلت اصلی آلاچیق چوبی

اولین مرحله در مراحل ساخت آلاچیق چوبی، ساختن دیوارهای آن است که خود به 5 مرحله اصلی تقسیم می‌شود. نخستین گام بنا کردن پایه‌های اطراف آلاچیق است که اسکلت اصلی را می‌سازد. در واقع مرحله ساخت پایه‌ها از مهم‌ترین مراحلی است که باید در طول ساخت آلاچیق به آن توجه کنید.

مرحله اول؛ قرار دادن 4 پایه چوبی

4 پایه چوبی که هر کدام اندازه‌ای مشخص دارند را باید در اطراف قرار بدهیم. در این زمینه بهتر است دقت داشته باشید که اندازه پایه‌ها با یکدیگر یکسان باشند. زیرا حتی اگر کمترین اختلافی وجود داشته باشد، نتیجه کار، مطلوب نخواهد بود.

مرحله دوم؛ اتصال تکه‌های چوب

مرحله دوم ساخت آلاچیق چوبی، اتصال تکه‌های چوب است. بعد از اینکه پایه‌های اصلی را کار گذاشتید، در 4 طرف آلاچیق باید با استفاده از تکه‌هایی از چوب آن‌ها را به یکدیگر متصل کنید. با انجام این کار قسمتی از اسکلت دیوار ساخته می‌شود.

مرحله سوم؛ کار گذاشتن پنجره‌ها

در مرحله سوم از مراحل ساخت آلاچیق باید با استفاده از شیشه‌های موجود به ادامه ساخت آلاچیق چوبی بپردازیم. در این مرحله نوبت به کار گذاشتن پنجره‌ها می‌رسد. موضوع مهمی که در این مرحله باید به آن توجه کنید، مشخص کردن جای پنجره‌ها است. زیرا بعد از انجام این مرحله، به هیچ عنوان امکان تغییر دادن محل آن‌ها وجود ندارد.

مراحل ساخت اسکلت اصلی آلاچیق چوبی
مراحل ساخت اسکلت اصلی آلاچیق چوبی

مرحله چهارم؛ سقف

به منظور ساخت یک آلاچیق کامل، سقف یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها است. ساخت این قسمت مهم شامل 2 مرحله است. در این مرحله باید با در نظر گرفتن اسکلت اصلی ساختمان، چوب‌ها را به هم متصل کنید. که این موضوع شامل قسمتی از سقف هم می‌شود.

مرحله پنجم؛ اتصال تکه‌ها

در مرحله پنجم که آخرین مرحله از ساخت اسکلت اصلی آلاچیق چوبی است باید تکه‌ای که در مرحله قبل ساخته شده را به هم وصل کنیم. در نهایت یک آلاچیق نسبتا کامل خواهیم داشت که تنها نوع آن برای ما مشخص خواهد بود.

در این رابطه خواندن مقاله ” نکات ساخت آلاچیق | برای ساخت آلاچیق باید به چه مواردی توجه کرد ” میتواند مفید باشد !

شروع مراحل تخصصی ساخت سقف آلاچیق

ساختن سقف آلاچیق یکی از مراحل تخصصی ساخت آلاچیق به شمار می‌آید. اما در صورتی که اندازه‌گیری درست را رعایت کنید، متوجه می‌شوید که ساخت آن ساده است و نتیجه مطلوبی برای شما به همراه خواهد داشت. در این مرحله بهتر است از مصالحی استفاده کنید که برای ساخت دیوارها از آن استفاده کردید. در این  مرحله به 5 تکه چوب نیاز دارید تا بتوانید یک سقف شیب‌دار به شکل مثلث بسازید. این کار به دلیل جلوگیری از خرابی آلاچیق در اثر بارش باران انجام می‌شود.

یکی از تکه‌های چوبی که استفاده می‌کنید باید از 4 تکه دیگر به میزان کمی بلندتر باشد تا بتوان دیگر تکه‌ها را بر روی آن سوار کرد. تکه‌های دیگر را به تکه اصلی به شکل مثلثی و با زاویه 45 درجه به هم متصل کنید. سپس به کمک پیچ، آن‌ها را به گونه‌ای وصل کنید که از هم باز نشوند.

شروع مراحل تخصصی ساخت سقف آلاچیق
شروع مراحل تخصصی ساخت سقف آلاچیق

جزئیات نهایی در مراحل ساخت آلاچیق چوبی

بعد از انجام این مراحل از ساخت آلاچیق، سازه شما برای استفاده آماده است و می‌توانید به راحتی آن را در حیاط و یا بالکن خود نصب کنید. رنگ‌آمیزی آلاچیق یکی از مهم‌ترین قسمت‌هایی است که در عین حال که ممکن است آسان به نظر برسد، اما دارای اهمیت حیاتی است. در صورتی که رنگ‌آمیزی را به خوبی انجام ندهید، نتیجه کار شما نامنظم و شلخته از آب در خواهد آمد. زیرا رنگ‌آمیزی تاثیر فراوانی بر روی ظاهر آلاچیق شما دارد.

انتخاب مصالح مناسب برای سقف آلاچیق چوبی

انتخاب مصالح مناسب برای سقف، مهم‌ترین مرحله در ساخت آلاچیق است. به دلیل جنس چوبی آلاچیق بهتر است در فضاهای مرطوب از آن استفاده نکنید. اما نکته مهمی که سبب شده تا این سازه بتواند در فضاهای بارانی و مرطوب از خود مقاومت نشان دهد، سقف شیب‌دار آن است که باعث هدایت آب باران به پایین می‌شود. به همین دلیل در انتخاب متریال مناسب برای سقف باید به سراغ چوب ترموود برویم. ترموود به دلیل خاصیت ضد آبی که دارد باعث می‌شود تا آلاچیق شما آسیب نبیند.

انتخاب آیتم‌های مناسب برای دکوراسیون

یکی از موارد بسیار مهم در مراحل ساخت آلاچیق که ممکن است عده بسیار زیادی به آن توجه نکرده باشند، لوازم و آیتم‌هایی است که شما درون آلاچیق از آن‌ها استفاده می‌کنید. این آیتم‌ها باید دقیقا با سبک و حال و هوای داخل سازه مطابقت داشته باشند. زیرا در صورت وجود هرگونه تضاد بین این دو، سازه ظاهر بدی پیدا می‌کند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که حتما از یک متخصص دکوراسین داخلی در این زمینه کمک بگیرید تا نتیجه کار مطلوب باشد.

مراحل ساخت آلاچیق به طور هماهنگ با فضای طبیعت

مراحل ساخت آلاچیق به طور هماهنگ با فضای طبیعت

آلاچیق سازه‌ای بسیار با دوام و کاربردی است که یکی از اهداف ساخت آن برخورداری از سایه است. سابقه ساخت و استفاده از آلاچیق در ایران به زمانی بر می‌گردد که قوم ترکمن از آن به عنوان خانه‌های سنتی خود استفاده می‌کردند. دلیل انتخاب آن‌ها هم برای اقامت و زندگی این بود که آلاچیق به راحتی قابلیت جمع کردن داشت. از طرف دیگر انتقال آن از نقطه‌ای به نقطه دیگر هم راحت‌تر انجام می‌شود. یکی از دلایل اصلی شناخت مراحل اصلی ساخت آلاچیق، اجرای موفق پروژه‌های ساخت این سازه محبوب است. اجرای موفق پروژه‌های ساخت آلاچیق باعث پیوند زندگی مدرن با طبیعت می‌شود.

برچسب ها: