اطلاع از قوانین روف گاردن پیش از اجرای آن لازم است

با پیدایش شهرنشینی و افزایش آلودگی هوا به دلیل از استفاده از خودروها و دیگر آلاینده‌های شهری، بیشتر مردم به دنبال روش‌هایی هستند که بتوانند علاوه بر کسب آرامش و راحتی در فضایی بدون از هر هیاهو، بخشی از طبیعت را به منازل خود بیارند. با توجه به اهمیت این موضوع به خصوص در سال‌های اخیر، شاید بد نباشد تا با قوانین ساخت روف گاردن و برخی جزئیات در رابطه با هزینه ساخت آن آشنا شوید.

تعریف روف گاردن را در زمان ساخت آن بدانید و رعایت کنید

بام سبز، باغ بام یا همان روف گاردن به عبارتی نوعی باغ خانوادگی است که می‌توانید به راحتی در آن از انواع پوشش‌های گیاهی استفاده کنید. ساخت انواع روف گاردن نیز به سلسله کارهایی گفته می‌شود که برای محوطه‌سازی و ایجاد فضایی سبز بر روی سقف خانه‌ها صورت می‌گیرد. انواع مختلف روف گاردن با توجه به ویژگی‌ها، کاربردهایی همچون تولید مواد غذایی، کنترل کردن دما با استفاده از جذب گرما، مزایای هیدرولوژیکی و همچنین بهبود سبک معماری فضاهایی با کاربری مسکونی و اداری است.

تعریف روف گاردن
تعریف روف گاردن را در زمان ساخت آن بدانید و رعایت کنید

نگاهی کلی به قوانین وضع شده برای ساخت روف گاردن

به طور کلی ساخت روف گاردن همواره مورد توجه و حمایت شهرداری‌ها بوده است. با توجه به شهر محل سکونت و منطقه ساخت آن دولت سیاست‌های تشویقی زیادی را برای ساخت روف گاردن در نظر گرفته است. از جمله این مشوق‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دریافت عوارض کمتر
  • کمک به افزایش تراکم ساخت
  • سیاست‌های تشویقی مالیاتی

قوانین مرتبط با فضای اختصاص یافته برای روف گاردن

ساخت روف گاردن دارای قوانین و ضوابطی است که در این بخش می‌خواهیم به آن‌ها اشاره کنیم. یکی از موارد ابتدایی در رابطه با قوانین روف گاردن پروانه ساخت است. برای آن دسته از ساختمان‌هایی که از مدت‌ها پیش فرمان ساختمانی را دریافت کرده‌اند، برگه دستور روف گاردن آماده شده است که قابلیت الحاق به فرمان ساختمانی را دارد. این موضوع بر روی پروانه ساختمانی صادر شده قبلی ثبت می‌گردد.

قوانین مرتبط با فضای اختصاص یافته برای روف گاردن
قوانین مرتبط با فضای اختصاص یافته برای روف گاردن

در صورت اجرای هر متر مربع فضای سبز گسترده، بر اساس قوانین روف گاردن شهرداری‌ها یک متر مربع به وسعت ساخت مجاز آن‌ها اضافه خواهند کرد. در صورت اجرای هر متر مربع فضای سبزی که به شکل نیمه فشرده باشد، با استناد به قوانین روف گاردن، دو متر مربع به وسعت مجاز اضافه خواهد گردید.

برنامه‌های آینده شهرداری تهران و موارد لحاظ شده در قوانین روف گاردن

در برنامه‌های آینده شهرداری تهران بر لزوم تخصیص بخشی از فضای زمین‌ها به فضای سبز بام تاکیده شده و قوانینی نیز در این رابطه به تصویب رسیده است که در آینده اجرایی خواهند شد. برای افزایش انگیزه سازندگان، متقاضیان می‌توانند نسبت به کاهش فضای باز ساختمانی، به ازای هر واحد، پنج متر به شرط اجرای سه برابر فضای سبز در بام ساختمان‌های خود اقدام کنند.

در این رابطه خواندن مطلب “روف گاردن ها ریه های شهر” میتواند مفید باشد !

فاکتورهای لازم برای دریافت مجوز

ساخت روف گاردن در هر ساختمان و تحت هر شرایطی نیازمند رعایت برخی از اصول و نکات بسیار مهم است که در صورت بی‌توجهی به آن‌ها ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. به این منظور و به جهت اطمینان از رعایت این اصول و استانداردها، اخذ مجوز در قوانین روف گاردن آمده است. احداث روف گاردن در هر مقیاس و ساختمانی که باشد شامل عملیات‌های اجرایی مختلف است.

نکات فنی

روف گاردن میزان بار وارد شده به ساختمان را افزایش می‌دهد. از همین رو مهم‌ترین نکاتی که در فرایند صدور مجوز در نظر گرفته می‌شود این است که آیا آن ساختمان و بنای مورد نظر از استحکام لازم برای تحمل وزن وارد شده از طرف روف گاردن برخوردار است یا خیر.

مسئله بعدی که در صدور مجوز در قوانین ساخت روف گاردن در نظر گرفته می‌شود، وجود امکان و پیش‌نیازهای لازم برای ساخت آن است. در هر صورت ساخت روف گاردن با توجه به مقدار فضای مورد نیاز، نباید مانعی در عملکرد تاسیسات ساختمان یا خدمات شهرداری و مابقی سازمان‌ها ایجاد کند. از طرفی نباید برای ساکنین ساختمان‌های مجاور نیز مزاحت ایجاد شود.

فاکتورهای لازم برای دریافت مجوز روف گاردن
فاکتورهای لازم برای دریافت مجوز روف گاردن

به چه دلیل شهرداری بر ساخت روف گاردن تاکید دارد

روف گاردن را نمی‌توانیم طرحی جدید بدانیم. آن دسته از روف گاردن‌هایی که پوشیده از خاک و گیاه هستند، از مدت‌ها قبل رواج داشته‌اند. از مهم‌ترین دلایل طراحی و ساخت روف گاردن و همچنین تاکید و اتخاذ سایست‌های تشویقی در قوانین روف گاردن از سوی شهرداری می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استفاده بیشتر از زمین‌هایی که کاربری خاصی ندارند
  • زیبایی‌ منظره و محیط اطراف
  • سازگاری بالا با محیط زیست
  • برخورداری از نوردهی مناسب

مزایای ساخت روف گاردن

استفاده از روف گاردن در ساحتمان‌ها از مزایای بسیار زیادی برخوردار است که در این بخش به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. یکی از مهم‌ترین این مزایا بعد مالی سازه است. آن ساختمان‌هایی که روف گاردن دارند، به لحاظ قیمت فروش و اجاره، از ارزش بالاتری برخوردار هستند. روف گاردن باعث می‌شود تا از پوشش زیرین سقف محافظت شود. در نتیجه عمر ساختمان تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد. روف گاردن عایق بسیار خوبی برای ساختمان از نظر گرما و همچنین سرما به شمار می‌آید. روف گاردن می‌تواند به عنوان یک عایق صوتی نیز عمل کند. وجود گیاهان و درختان مختلف باعث می‌شود تا هوا از نظر کیفیت بهود پیدا کند.

مزایای ساخت روف گاردن

توجه به قوانین روف گاردن عامل مهمی در ایمنی ساختمان است

ساخت روف گاردن این روزها در شهرهای بزرگی مانند تهران رونق بی‌سابقه‌ای به خود دیده است. صرف نظر از همه فوایدی که یک روف گاردن می‌تواند برای ساختمان و ساکنین آن به دنبال داشته باشد، در ساخت و اجرای چنین سازه‌ای باید به برخی از اصول، استانداردها و قوانین تعریف شده روف گاردن توجه کنیم. قوانین ساخت روف گاردن در تهران که غالبا از سوی سازمان شهرداری تعریف می‌شوند، چندان دست و پا گیر نیستند و موضوع مهم این است که شهرداری از احداث این سازه‌ها حمایت می‌کند.

مجموعه پارس آرای کوهستان با سال‌ها سابقه فعالیت در عرصه طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی و محوطه‌سازی مانند سازه‌های روف گاردن با برخورداری از پشتوانه و تجارب علمی تیم متخصص خود توانسته نقش موثری در اجرا برخی از مهم‌ترین پروژه‌ها در کشور ایفا کند. عناصر و المان‌های به کار رفته در ساخت روف گاردن‌های پارس آرای کوهستان با بررسی دقیق شرایط هر ساختمان و انتظارات کارفرما طراحی می‌شوند.

برچسب ها: