مختصری درباره مشخصات چوب ترموود

از دیرباز، برای بهبود و افزایش کارایی چوب، از گرما استفاده می‌شده است. در زمان‌های قدیم، وایکینگ‌ها، بخش‌های بیرونی کشتی‌های خود را می‌سوزاندند تا آن‌ها را در برابر آب و آتش مقاوم کنند. در اوایل قرن بیستم، مشخص شد که خشک کردن چوب در دمای بالا، باعث افزایش پایداری ابعادی (مقاومت در برابر تورم و انقباض) و کاهش رطوبت‌سنجی (توانایی جذب و حفظ رطوبت) می‌شود. ترموود برداشتی مدرن از تکنیک‌های باستانی و بسیار زیبا و بادوام است. همچنین در مقایسه با الوارهای فرآوری نشده، مزایای بسیاری دارد. چوب ترمووود برای طیف وسیعی از پروژه‌های ساختمانی چوبی، به ویژه عرشه و روکش کاربرد دارد. در ادامه، نگاهی دقیق‌تر به مشخصات چوب ترموود می‌اندازیم.

مختصری درباره مشخصات چوب ترموود
مختصری درباره مشخصات چوب ترموود

چوب ترموود چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، ترمووود، چوب سخت یا نرم اصلاح شده و گرمادیده است. فرآوری چوب ترموود با استفاده از روش‌های کاملا طبیعی و بدون استفاده از مواد سمی انجام می‌گیرد و در دمای بیش از 100 درجه، قرار داده می‌شود. جالب است بدانید که فرآیند گرمادهی در محیطی انجام می‌شود که فاقد اکسیژن است و ترکیبات آلی را از سلول‌های چوب حذف می‌کند تا آن را به‌طور کامل تغییر دهد.

محصول چوبی به دست آمده با قابلیت جذب رطوبت حداقلی، بسیار پایدار است. دوام آن نیز افزایش می‌یابد و حشرات و قارچ‌ها نمی‌توانند به این چوب، آسیبی وارد کنند. لازم به ذکر است که یکی از مشخصات چوب ترموود، وزن آن است. ترموود بسیار سبک است و برای طیف وسیعی از فعالیت‌ها، مناسب است. علاوه بر تغییر ساختار داخلی چوب، در نتیجه عملیات سوزاندن، ظاهر ترمووود نیز متفاوت به نظر می‌رسد.

چوب ترموود معمولا ظاهری غنی و رنگ قهوه‌ای تیره دارد که جذاب و خاص است. البته رنگ چوب ترموود را می‌توان با انجام فرآیند مناسب، حفظ کرد. همچنین می‌توان رنگ آن را به طور طبیعی به رنگ خاکستری که مورد علاقه بسیاری از معماران و طراحان است، تغییر داد.

چندین گونه درخت برای تهیه چوب ترموود استفاده می‌شوند، از جمله بلوط، خاکستر، صنوبر، کاج و ایوس. البته استفاده از بلوط برای تولید چوب ترموود، زیاد رایج نیست، زیرا چوب بلوط، به طور طبیعی بادوام است. اما بسیاری از صنعتگران از روش‌های مختلف برای بهبود ظاهر آن استفاده می‌کنند.

بررسی مشخصات چوب ترموود

شاید این سوال در ذهن شما باشد که “چرا ترموود انقدر محبوب است؟”. پاسخ این سوال این است که فرآیند تولید ترموود، باعث ایجاد تغییرات شیمیایی و ساختاری در چوب می‌شود که برخی از خصوصیات کیفی آن را افزایش می‌دهند. در ادامه، با برخی از ویژگی‌ها و مشخصات چوب ترموود آشنا می‌شویم.

بررسی مشخصات چوب ترموود
بررسی مشخصات چوب ترموود

ثبات و پایداری

یکی از مهمترین مزایای ترموود نسبت به سایر انواع الوارهای فرآوری نشده، این است که بسیار پایدار است. گرمای شدیدی که در طول فرآیند ساخت، به چوب اعمال می‌شود، چوب را تا عمق هسته آن خشک می‌کند. از این رو، تمام رطوبت و رزین از چوب حذف می‌شود. هنگامی که ترموود در یک محل نصب می‌شود، به اندازه الوارهای اصلاح نشده، متورم یا منقبض نمی‌شود و هیچ ترکی روی سطح ‌آن‌ها مشاهده نمی‌شود. پایداری کیفیت ترموود، موجب شده است که بسیاری از افراد، این نوع چوب را انتخاب کنند، به‌ویژه طراحانی که به دنبال کیفیت در کنار زیبایی هستند.

طول عمر بالا

طول عمر بالا، یکی دیگر از مشخصات چوب ترموود است. میزان حرارتی که به چوب ترموود اعمال می‌شود، به افزایش طول عمر آن کمک می‌کند. همچنین شرایط جوی و محیطی که چوب در آن قرار می‌گیرد، نقش مهمی در تعیین مدت ماندگاری چوب دارد.

چوب ترموود، در مقایسه با انواع دیگر چوب، عمر ​​بیشتری دارد، زیرا برخی از قندهای طبیعی از بافت آن، حذف شده‌اند. در نتیجه، مقاومت چوب ترموود در برابر پوسیدگی و قارچ‌ها، افزایش می‌یابد. این یک مزیت بزرگ است، به‌ویژه برای کسانی که می‌خواهند پروژه‌های ساختمانی‌شان را با متریال بادوام تکمیل کنند. جالب است بدانید که چوب ترموود به راحتی بازیافت می‌شود، همچنین به‌ دلیل عدم وجود مواد شیمیایی، می‌توانید آن را با خیال راحت به دور بیاندازید.

امکان استفاده در عایق‌کاری

وقتی چوب در دمای بالا قرار می‌گیرید، تمام رطوبت خود را از دست می‌دهد و متخلخل‌تر می‌شود. همین امر می‌تواند تأثیر بسزایی بر قدرت عایق آن داشته باشد. از این رو، استفاده از چوب ترموود در عایق کاری ساختمان‌ها، بسیار رایج است.

امکان استفاده ترموود در عایق‌کاری
امکان استفاده ترموود در عایق‌کاری

برخورداری از منبع پایدار

چوب ترموود با مدیریت مناسب و پس از اخذ گواهی‌های FSC و PEFC، از جنگل‌ها تهیه می‌شود. همچنین در طول تولید آن، از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی‌شود و در تمام روند تولید چوب ترمووود، کمترین آسیب به طبیعت وارد می‌شود.

موارد استفاده از چوب ترموود

گرمادهی به چوب، خواص آن را بهبود می‌بخشد و در نتیجه، دامنه کاربردهای آن را گسترش می‌دهد. خصوصیات ترموود به گونه‌ای است که طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها در آن وجود دارد. همین امر باعث می‌شود که این نوع چوب برای فضاهای داخلی و خارجی استفاده شود.

کاربرد در فضاهای خارجی

چوب ترموود می‌تواند ظاهر زیبایی به یک ساختمان ببخشد. اما مقاومت بالای چوب ترموود در برابر رطوبت و پوسیدگی، آن را به یک گزینه عالی برای تکمیل بخش‌های خارجی تبدیل کرده است. برخی از محبوب‌ترین کاربردهای چوب ترموود عبارتند از:

  • روکش خارجی
  • استفاده در عرشه‌های چوبی
  • تیغه‌های لوور
  • بریس سولیل (کفپوش بریز)

در این رابطه خواندن مطلب ” روش تولید بهترین و زیباترین چوب برای نمای ساختمان ” میتواند مفید باشد !

کاربرد در فضاهای داخلی

خصوصیاتی همانند ظاهر جذاب و حذف رزین، موجب شده است که چوب ترموود برای فضاهای داخلی نیز استفاده شود. چوب ترموود برای روکش داخلی، سونا، مبلمان و کفپوش نیز کاربرد دارد. اما موارد مذکور، تنها بخشی از کاربردهای این چوب هستند.

کاربرد ترموود در فضاهای داخلی
کاربرد ترموود در فضاهای داخلی

خدمات مجموعه پارس آرای کوهستان

مجموعه پارس آرای کوهستان با نزدیک به 2 دهه تجربه، همواره در پی نوآوری بوده است. خدمات و محصولات مجموعه پارس آرای، منحصر به واردات چوب و تجهیزات وابسته، نصب و اجرا، سازه‌های چوبی، مبلمان چوبی فضاهای مرطوب و باز، مبلمان شهری و خانه‌های چوبی می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به سایت ما، سفارش انواع چوب ترمووود، پارکت چوبی، چوب سونا، چوب نمای ساختمان و چوب دکینگ را ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره فعالیت‌های مجموعه پارس آرای کوهستان، به وبسایت ما مراجعه کنید.

برچسب ها: