مقاومت چوب ترموود در کدام آب و هوا بیشتر است ؟

در پی ادامه ی معرفی انواع چوب ترموود و ذکر ویژگی های هر کدام، امروز قصد داریم در خصوص نوع ویژه ای از چوب به نام ترموود اطلاعاتی را به شما عزیزان ارائه دهیم. ترموود نوعی خاص از چوب است که به دلیل داشتن مقاومت و استحکام بالای خود نسبت به دیگر انواع چوب از محبوبیت و کاربرد بسیار بالایی برخوردار است. در این مقاله به بررسی میزان مقاومت چوب ترموود و تاثیرات آب و هوا بر میزان استحکام این نوع چوب خواهیم پرداخت تا پایان ما را همراهی کنید.

مقاومت چوب ترموود در کدام آب و هوا بیشتر است ؟
مقاومت چوب ترموود در کدام آب و هوا بیشتر است ؟

ویژگی های چوب ترموود

برای تولید چوب ترموود به طور معمول از چوب درخت زبان گنجشک (ASH) و چوب گونه کاج (PINE) استفاده می شود. کشور فنلاند اولین کشوری است که اقدام به تولید این نوع چوب نمود اما به تدریج و به دلیل پی بردن کشورهای مختلف به ویژگی های فوق العاده این چوب در حال حاضر تولید انواع چوب ترموود در کشورهای دیگری از جمله کانادا و آلمان نیز انجام می شود و به بسیاری از نقاط دنیا صادر می شود.

در فرآیند تولید چوب ترموود از مواد شیمیایی استفاده نمی کنند و استفاده از حرارت بالا جهت ایجاد بالاترین میزان استحکام و مقاومت، اصلی ترین مرحله ی تولید چوب ترموود است. همچنین حرارت مورد استفاده در طی فرآیند تولید چوب ترموود تمامی رزین موجود در چوب را نیز از بین می برد و باعث می شود حتی در بالاترین دما چوب شیره و رزین تولید نکند.

از مزایای ویژه ای که این چوب به آن مجهز شده است می توان به مقاومت بسیار بالا در برابر انواع حشرات موذی، موریانه و انواع قارچ اشاره کرد. همچنین چوب ترموود دارای ثبات رنگ بی نظیری است که باعث می شود سالیان متمادی بدون آن که از جلوه ی آن کاسته شود مورد استفاده قرار بگیرد.

موارد کاربرد چوب ترموود بسیار متعدد است. در ذیل به برخی از مهم ترین موارد کاربرد آن اشاره شده است.

  • روکش های داخلی
  • عرشه
  • مبلمان
  • کفپوش

در این رابطه خواندن مطلب “مزایای چوب ترموود ” میتواند مفید باشد !

آب و هوا و معجزه ی مقاومت چوب ترموود !

آب و هوا یکی از مهم ترین متغیرهایی است که بر روی مقاومت چوب اثر می گذارد. در این بخش از مقاله قصد داریم به تاثیر انواع آب و هوا بر مقاومت چوب ترموود بپردازیم.

آب و هوا و معجزه ی مقاومت چوب ترموود !
آب و هوا و معجزه ی مقاومت چوب ترموود !

تاثیر شرایط آب و هوایی مرطوب بر مقاومت چوب ترموود

تمامی انواع چوب مستعد حفظ رطوبت هستند. چوب هایی که به طور مرتب در فضای مرطوب قرار دارند در معرض خطر پوسیدگی قرار می گیرند بطوریکه با وارد شدن رطوبت به الوارهای چوب زمینه جهت پوسیدگی چوب فراهم می شود. همچنین اگر چوبی را که در معرض رطوبت شدید قرار داشته است را، به جهت خشک شدن، در معرض نور خورشید قرار دهیم چوب به اصطلاح دچار تاب می شود و کیفیت اولیه خود را از دست خواهد داد. مقاومت چوب ترموود در برابر رطوبت بسیار بالا است. این چوب به دلیل حرارت دیدن در هنگام تولید تمامی رطوبت خود را از دست داده و در اثر رطوبت کیفیت خود را حفظ کرده و آسیبی نخواهد دید.

آب و هوای گرم و خشک (Dry Climates)

شرایط آب و هوایی گرم و خشک مانند بیابان ها نیز به دلیل نور شدید خورشید و تغییرات دمایی بالا بر روی مقاومت چوب بسیار اثر گذار است. چوب های معمولی با قرار گرفتن در معرض آب و هوای گرم و خشک به دلیل نوسانات مداوم دما در طی روز و شب، دچار انبساط و انقباضات متعدد می شوند و همین امر موجب ایجاد ترک و در نهایت شکسته شدن چوب خواهد شد.

اما مقاومت چوب ترموود به دلیل قرارگیری در معرض دمای بالا در هنگام تولید دچار مشکل نخواهد شد و شما در آب و هوای گرم نیز می توانید از این نوع چوب استفاده کنید. شایان ذکر است که قرارگیری در معرض نور خورشید و اشعه ی ماورای بنفش در طولانی مدت می تواند موجب افت کیفیت رنگ چوب شود. برای حل کردن این مشکل نیز می توانید به طور مرتب از روغن های محافظ چوب استفاده کنید. روغن های محافظ چوب را می توانید بسته به میزان شدت نور و همچنین میزان قرارگیری چوب ترموود در معرض نور، مورد استفاده قرار دهید.

تاثیر آب و هوای گرم و خشک بر ترموود
تاثیر آب و هوای گرم و خشک بر ترموود

تاثیر آب و هوای سرد و کوهستانی بر مقاومت چوب ترموود

آب و هوای سرد و کوهستانی نیز می تواند اثرات مخربی بر مقاومت انواع چوب بگذارد. میزان این تاثیرات بر حسب منطقه ی جغرافیایی می تواند متفاوت باشد. زیرا مناطقی که تغییرات دمایی زیادی را در فصول سرد و گرم تجربه می کنند دائما در حال تغییر آب و هوا هستند و از رطوبت و گرما به سرما و خشکی و بالعکس تغییر حالت می دهند. در این جا هم مقاومت چوب ترموود ما را یاری خواهد نمود و این نگرانی را نیز از بین خواهد برد. فرآیند حرارت دیدن الوارهای چوب ترموود، لایه محافظتی ای را بر روی سطح چوب ایجاد می کند که باعث می شود ظاهر و مقاومت چوب ترموود در انواع شرایط آب و هوایی حفظ شود و کمترین میزان آسیب پذیری را داشته باشد.

با ذکر تمامی موارد گفته شده می توانیم نتیجه بگیریم که چوب ترموود دارای ویژگی های منحصر به فرد زیادی است که استفاده از آن را از هر جهت به خصوص از بعد اقتصادی به جهت مقاومت بالا در شرایط آب و هوایی مختلف توجیه می کند. به بیان ساده تر در هنگام استفاده از چوب ترموود نیازی نیست که به شرایط آب و هوایی توجه کنید و می توانید بدون در نظر گرفتن آب و هوا اقدام به تهیه وسایل ساخته شده از این نوع چوب کنید. چوب های ترمووود دارای رنگ بندی های جذابی هستند و استفاده از آن ها برای هر نوع سلیقه ای امکان پذیر خواهد بود.

یکی از پرکاربردترین انواع چوب به نام ترموود
یکی از پرکاربردترین انواع چوب به نام ترموود

 سخن پایانی

در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا در خصوص یکی از پرکاربردترین انواع چوب به نام ترموود صحبت کنیم و ویژگی های آن را بیان کنیم. همچنین به بررسی مقاومت چوب ترموود به طور خاص پرداختیم. جهت مطالعه دیگر مقالات ما در خصوص چوب ترموود و کاربرد های متنوع آن می توانید به بخش دانشنامه وبلاگ وبسایت پارس آرای کوهستان به نشانی www.parsaray.com  مراجعه کنید.

برچسب ها: