انتخاب طرح های متداول پارکت برای خانه و محیط کار

زمانی که اسم کف‌پوش پارکت را می‌شنوید، ممکن است که شما را به یاد کاخ‌های قدیمی با کف‌پوش‌های چوبی بیندازد. چرا که در گذشته از این کف‌پوش‌ها در کاخ‌های سلطنتی سراسر دنیا استفاده می‌شد. از قرن 16 میلادی و ساخت اولین پارکت‌ها تا به امروز صنعت تولید این کف‌پوش‌ها ادامه داشته و پیشرفت زیادی کرده است. در حال حاضر پارکت‌ها در طرح‌های متنوعی مانند شورون ساخته می‌شوند. اگر قصد دارید که کف‌پوش خانه یا محل کار خود را پارکت کنید، حتما باید طرح‌های رایج آن را بشناسید. چرا که بهتر است پارکت با دکوراسیون خانه یا محل کار هماهنگی داشته باشد. با ما همراه باشید تا با طرح های متداول پارکت آشنا شویم.

انتخاب طرح های متداول پارکت برای خانه و محیط کار
انتخاب طرح های متداول پارکت برای خانه و محیط کار

نصب کف‌پوش پارکت و طرح های متداول آن

دلیل اصلی محبوبیت پارکت‌ها در سال‌های اخیر، طرح‌های خاص و جذاب این کف‌پوش بوده است. به‌علاوه بعد از مشورت با یک متخصص در این زمینه می‌توان یک خانه یا محل کار جذاب و رویایی داشت. جالب است بدانید که طرح های متداول پارکت به‌گونه‌ای هستند که با هر نوع دکوراسیون کلاسیک و مدرن می‌توانند هماهنگ شوند. شما می‌توانید با توجه به دکوراسیونی که در خانه یا محل کار دارید، پارکتی با طرح مناسب را در آن محل نصب کنید.

در این رابطه خواندن مقاله ” پارکت برای کف خانه | نکات مهم و مزایای انتخاب این آیتم محبوب دکوراسیون ” میتواند مفید باشد !

باید اشاره کرد که برای نصب پارکت در هر مکانی به یک فرد متخصص در این زمینه و چندین استادکار ماهر نیاز خواهید داشت. چرا که بدون وجود متخصص و استادکارهای ماهر، به نتیجه مد نظر خود از نصب پارکت نخواهید رسید. معمولا بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که در اتاق‌های بزرگ خانه یا محل کار پارکت نصب کنند. چرا که با نصب پارکت در اتاق‌های کوچک‌تر ممکن است کمی بیش از حد عجیب و شلوغ به نظر برسند. به طور کلی بهتر است که طرحی از پارکت را پیدا کنید که ظاهر اتاق‌ها را شلوغ و به‌هم‌ریخته نشان ندهد. بنابراین لازم است که با طرح های متداول پارکت آشنا شده تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. رایج‌ترین طرح‌های پارکت شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شاه‌ماهی (Herringbone)
  • شاه‌ماهی دولایه (Double Herringbone)
  • شورون (Chevron)
  • طرح پارکت بافت سبد (Basket Weave)
  • پارکت طرح آجری
  • طرح پارکت موزاییکی
طرح پارکت شاه‌ماهی (Herringbone)
طرح پارکت شاه‌ماهی (Herringbone)

طرح پارکت شاه‌ماهی (Herringbone)

طرح پارکت شاه‌ماهی یکی از جذاب‌ترین و معروف‌ترین طرح‌ها برای کف‌پوش خانه و محل کار به شمار می‌رود. با پارکت طرح شاه‌ماهی به راحتی می‌توانید هر اتاقی را به شکل بسیار زیبایی تزئین کنید. این پارکت‌ها از تخته چوب‌های مستطیلی شکل ساخته شده‌اند که به صورت زیگزاگی و موازی در کنار هم قرار گرفته‌اند. جالب است بدانید که این تخته‌ها با زاویه 90 درجه به یکدیگر متصل می‌شود و طرح بسیار جالب و پیچیده‌ای را به وجود می‌آورند.

طرح پارکت شاه‌ماهی دوبل (Double Herringbone)

برای افزایش جذابیت طرح پارکت شاه‌ماهی، نوع دوبل این مدل از پارکت طراحی شد که نسبت به طرح قبلی ظاهری زیباتر و پیچیده‌تر دارد. از نظر ماهیت طرح شاه‌ماهی و طرح دوبل آن یکسان هستند، اما در طرح شاه‌ماهی دوبل تعداد تخته‌های چوب بیشتر بوده و روی طرح اصلی تمرکز بیشتری دارد. بسیاری از افراد بر این باور هستند که پارکت شاه‌ماهی برای اتاق‌های بزرگ بهتر است، اما این طرح را می‌توان در اتاق‌های کوچک هم بدون شلوغ شدن آن پیاده کرد.

برای نصب پارکتی که برای اتاق‌های کوچک مناسب باشند بهترین گزینه طرح‌های مورب هستند. طرح شاه‌ماهی مورب یکی از همین طرح های متداول پارکت است که مانند طرح شاه‌ماهی معمولی نصب می‌شود. تنها تفاوت آن با طرح شاه‌ماهی معمولی در این است که تخته‌ها به صورت مورب در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت.

طرح پارکت شاه‌ماهی دوبل
طرح پارکت شاه‌ماهی دوبل

طرح پارکت شورون (Chevron)

طرح پارکت شورون شباهت زیادی به طرح شاه‌ماهی دارد. اما بر خلاف آن تخته‌های طرح شورون به صورت زاویه‌دار برش می‌خورند و نوک آن‌ها تیز است. جالب است بدانید که می‌توان تخته‌های طرح شورون را درست مانند طرح شاه‌ماهی به صورت مورب یا موازی نصب کرد. نکته بسیار مهمی که باید مد نظر داشته باشید این است که پارکت‌های طرح شورون بسیار گران‌قیمت هستند. اما به دلیل جذابیت و زیبایی زیاد آن، گزینه بسیار مناسبی برای تزئین کف‌پوش خانه یا محل کار است.

طرح پارکت بافت سبد
طرح پارکت بافت سبد

طرح پارکت بافت سبد (Basket Weave)

طرح پارکت بافت سبد نوعی طرح خاص است که با در کنار هم قرار گرفتن قطعه‌های چوب به صورت شبکه‌ای تشکیل می‌شود. تخته چوب‌های این طرح درست مثل طرح شاه‌ماهی و شورون می‌توانند به صورت موازی یا مورب در کنار هم قرار بگیرند. در واقع نوع قرارگیری آن‌ها به سلیقه شما بستگی دارد. جالب است بدانید که معمولا پارکت طرح بافت سبد را با چوب یک‌رنگ می‌سازند. اما می‌توان برای افزایش جذابیت آن از دو یا سه رنگ در این طرح استفاده کرد. لازم به ذکر است که هر چه تعداد رنگ‌های پارکت بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

طرح پارکت آجری
طرح پارکت آجری

طرح پارکت آجری

پارکت طرح آجری، همان‌طور که از نامش مشخص است، از قطعه‌های چوبی که به شکل آجر در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تشکیل شده است. اگر می‌خواهید پارکتی در خانه یا محل کار خود نصب کنید که طرح پیچیده و شلوغ نداشته باشد، طرح آجری بهترین گزینه برای شما است. جالب است بدانید که در این طرح می‌توان از تخته چوب‌های یک‌دست یا چند رنگ استفاده کرد. البته این مورد به سلیقه شما بستگی دارد که از پارکت چندرنگ استفاده کرده یا طرح یک‌دست را پیاده کنید.

طرح پارکت موزاییکی

طرح پارکت موزاییکی یکی از زیباترین طرح های متداول پارکت به شمار می‌رود. این طرح در واقع شکلی مدرن از طرح کلاسیک موزاییک مرمر است. این طرح از پارکت‌ها شکل‌های مختلفی دارد که از تخته‌چوب‌هایی با سایز یکسان یا متفاوت تشکیل می‌شود. این تخته‌ها در واقع روی یک تخته چندلایه سوار می‌شوند. طرح موزاییکی بیشتر در کف‌پوش آشپزخانه‌ها و اتاق‌های ادارات استفاده می‌شوند.

خرید طرح های متداول پارکت
خرید طرح های متداول پارکت

خرید طرح های متداول پارکت از فروشگاه پارس آرای کوهستان

پارکت‌ها طرح‌های مختلفی مانند شورون و شاه‌ماهی دارند که هر کدام از آن‌ها می‌تواند با بسیاری از دکوراسیون‌ها هماهنگ باشد. اما در نهایت این شما هستید که به عنوان خریدار با توجه به سلیقه خود طرح پارکت را انتخاب می‌کنید. فروشگاه پارس آرای کوهستان یکی از بهترین مراکز خرید چوب‌های تخصص صنعت ساختمان است. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت فروشگاه ما بهترین پارکت‌ها را با بالاترین کیفیت خریداری کنید.

برچسب ها: