آلاچیق چوبی؛ یک سازه زیبای معماری با طرح‌های ‌متنوع

آلاچیق یا Gazebo یکی از سازه‌های ‌زیبای معماری است که در محوطه بیرونی ساختمان کاربرد دارد. محوطه‌هایی مانند محوطه ویلا، باغ یا پاسیو که استفاده آلاچیق در آن‌ها علاوه بر جنبه عملکردی، دارای جنبه تزئینی نیز است. آلاچیق‌ها به‌صورت مسقف ساخته می‌‌‌شوند و دیواره‌های ‌این سازه که معمولا چوبی است، از نقاط اطراف باز است. طرح های ‌آلاچیق چوبی متنوع هستند؛ طوری که در برخی از آن‌ها از عناصر تزئینی ازجمله باکس گل یا حتی پرده برای جلوگیری از نفوذ حشرات استفاده می‌‌‌شود. آلاچیق‌ها یا در وسط محوطه نصب شده یا اینکه به دیوار متصل می‌‌‌شوند. در این مطلب با انواع طرح های ‌آلاچیق چوبی آشنا می‌‌‌شویم.

آلاچیق چوبی
آلاچیق چوبی؛ یک سازه زیبای معماری با طرح‌های ‌متنوع

آلاچیق چوبی؛ گزینه‌ای مناسب برای محوطه ویلا یا باغ

در ساخت آلاچیق از انواع متریال استفاده می‌‌‌شود که از جمله آن‌ها چوب، فلز و پلاستیک‌های ‌PVC است که دراین‌بین آلاچیق چوبی می‌‌‌تواند گزینه مناسبی برای محوطه ویلا یا باغ باشد. چراکه چوب با بافت خاصی که دارد حسی از گرما و صمیمت را به شما منتقل می‌‌‌کند که از این لحاظ استفاده از این متریال در ساخت آلاچیق توصیه می‌‌‌شود.

البته بدیهی است که مقاومت چوب در برابر باد و رطوبت نسبت به دیگر انواع متریال‌ از جمله آلاچیق‌های ‌فلزی پایین‌تر است. همچنین آلاچیق چوبی باید با انجام یک سری اقدامات خاص در برابر حشراتی مانند موریانه‌ها محافظت شود. بهترین نوع چوب نیز برای اجرای انواع طرح های ‌آلاچیق چوبی، چوب درختان سدر یا سرو است.

انواع طرح های ‌آلاچیق چوبی

آلاچیق‌ها در سبک‌های ‌مختلفی ساخته می‌‌‌شوند و برندهای معروفی نیز در دنیا وجود دارند که این سازه محبوب را نصب و اجرا می‌‌‌کنند. شما می‌‌‌توانید با توجه به ‌اندازه فضای محوطه، سبک موردعلاقه خود و چشم‌انداز موردنظرتان طرح آلاچیق را سفارش دهید. طرح های ‌آلاچیق چوبی در حال حاضر تنوع فراوانی دارند که از جمله آن‌ها می‌‌‌توان به آلاچیق زینتی، گنبددار و پاگودا اشاره کرد که بسته به نیاز خود می‌‌‌توانید طرح موردعلاقه خود را به شرکت‌های ‌سازنده سفارش دهید.

طرح های ‌آلاچیق چوبی
انواع طرح های ‌آلاچیق چوبی

آلاچیق پاگودا (Pagoda)

آلاچیق پاگودا به‌عنوان یکی دیگر از طرح های ‌آلاچیق چوبی ریشه در معماری ژاپن دارد که درگذشته اغلب برای اهداف مذهبی ساخته می‌‌‌شده است. این آلاچیق دارای ساختار بزرگ چوبی است که از جنبه‌های ‌تزئینی زیبایی نیز برخوردار است. آلاچیق‌های ‌پاگودا حس و حال متفاوتی را به کاربر منتقل می‌‌‌کنند که ناشی از طراحی خاص آن‌ها است. در طرح های ‌آلاچیق چوبی پاگودا از دو یا سه لایه به کار می‌‌‌رود که مکان‌های ‌مذهبی ژاپن را تداعی می‌‌‌کند.

آلاچیق دکوراتیو؛ از طرح‌های ‌لوکس آلاچیق چوبی

آلاچیق دکوراتیو یا تزئینی تنها با این هدف ساخته می‌‌‌شود که جلوه زیبایی به محوطه ساختمان ببخشد.به‌عنوان یک طرح لوکس در میان انواع طرح های ‌آلاچیق چوبی به شمار می‌‌‌آید که نمونه‌های ‌آن را می‌‌‌توان در خانه ثروتمندان دید. این نوع آلاچیق گاها در طرح‌های ‌عجیب‌وغریبی نیز اجرا می‌‌‌شود و صاحب‌ملک برای نشان‌دادن شان و جایگاه خود از این طرح استفاده می‌‌‌کند.

آلاچیق‌های ‌دکوراتیو طوری ساخته می‌‌‌شوند که دارای جلوه‌های ‌بصری زیبایی باشند. همچنین در این نوع آلاچیق‌ها از عناصری مانند باکس وطاق گل استفاده می‌‌‌شود که  به‌عنوان فضای خوبی برای رشد گیاهان زینتی به شمار می‌‌‌رود.

آلاچیق گنبددار (Rotunda)

آلاچیق گنبددار یا روتوندا آلاچیقی با پلان دایره‌ای است. به‌طورکلی در طرح های ‌آلاچیق چوبی گنبددار حلقه‌های ‌به کار می‌‌‌رود که توسط یک سری ستون آن‌ها را دربر می‌‌‌گیرند. این سبک از آلاچیق به تاریخ معماری اروپا برمی‌گردد و امروزه به یکی از سبک‌های ‌رایج معماری تبدیل شده است که بیشتر در ویلاها کاربرد دارد.

آلاچیق پاویلیون
آلاچیق پاویلیون

در این رابطه مطلب “بررسی آلاچیق و ویژگی‌های آلاچیق چوبی ” را میتوانید بخوانید !

آلاچیق پاویلیون (Pavilion)؛ از ساده‌ترین طرح های ‌آلاچیق چوبی

آلاچیق پاویلیون نسبت به دیگر طرح های ‌آلاچیق چوبی دارای طرح ساده‌تری است. این سبک از آلاچیق بیشتر جنبه کاربردی دارد و چندان از جلوه‌های ‌بصری و تزئینی زیادی برخوردار نیست. تعداد ستون‌های ‌به‌کاررفته در آن با توجه به بزرگی فضای آلاچیق متفاوت خواهد بود آلاچیق پاویلیون درصورتی‌که از فضای بزرگی برخوردار باشد، می‌‌‌توان آن را با مبلمان‌ ‌زیبا آراست و مراسم و جشن‌ها را در آن برگزار کرد.

آلاچیق پرگولا (Pergola)

در ساختار آلاچیق پرگولا از سقف مشبک استفاده می‌‌‌شود. سازه آلاچیق پرگولا دارای فضای مناسبی برای رشد گیاهان خودرو است. آلاچیق پرگولا دارای ارتفاع بلندی است و امکان رشد گیاهانی مانند انگور و پاپیتال در آن فراهم است که به‌خودی‌خود جلوه زیبایی به این سازه مفرح می‌‌‌بخشد. از آلاچیق پرگولا نیز می‌‌‌توان در محوطه ویلا یا باغ استفاده کرد و لحظات خاطره‌انگیزی را در کنار دوستان و خانواده رقم زد.

طرح‌های ‌مدرن آلاچیق چوبی

در ساخت آلاچیق‌ها علاوه بر طرح‌های ‌رایج، در سال‌های ‌اخیر از طرح‌های ‌مدرن هم استفاده می‌‌‌شود. برای مثال یکی از متریال‌های ‌پرکاربرد در طراحی مدرن شیشه است که می‌‌‌تواند در کنار چوب استفاده شود. در برخی از آلاچیق‌های ‌مدرن در سقف آلاچیق از متریال شیشه استفاده می‌‌‌شود و در طراحی دیواره‌های ‌آلاچیق از جریان آب نیز استفاده می‌‌‌شود که جلوه بصری متفاوتی به آن می‌‌‌بخشد و تجربه جالبی را رقم می‌‌‌زند. این سبک مدرن از آلاچیق در کنار عناصری مانند آب‌نما، باکس‌های ‌گل و آتشدان جذابیت‌های ‌دوچندانی پیدا می‌‌‌کند.

آلاچیق چوبی، سازه‌ای پرکاربرد و تزئینی برای محوطه
آلاچیق چوبی، سازه‌ای پرکاربرد و تزئینی برای محوطه

آلاچیق چوبی، سازه‌ای پرکاربرد و تزئینی برای محوطه

آلاچیق به‌عنوان یک سازه تزئینی زیبا، درصورتی‌که به‌خوبی اجرا شود و مجهز به انواع امکانات باشد، می‌‌‌تواند فضای مفرحی را برای شما ایجاد کند. شما می‌‌‌توانید در آلاچیق‌ در کنار دوستان و خانواده غذایی نوش جان کنید، کتاب موردعلاقه خود را بخوانید و به تماشای بازی کودکان بنشینید. با محبوبیت پیدا کردن این سازه، طرح های ‌آلاچیق چوبی نیز تنوع زیادی یافته و شرکت‌های ‌سازنده هرروز این سازه را براساس طرح‌های ‌به‌روزی اجرا می‌‌‌کنند. بنابراین اگر قصد دارید در محوطه ویلا یا باغ خود یک آلاچیق زیبا نصب کنید، می‌‌‌توانید از خدمات شرکت پارس آرای کوهستان در این زمینه کمک بگیرید. این شرکت، به‌عنوان یکی از معتبرترین برندهای حال حاضر صنعت چوب ایران خدماتی از جمله نصب و اجرای سازه‌های ‌چوبی، مبلمان چوبی و اجرای خانه‌های ‌چوبی را باکیفیتی مناسب به شما ارائه می‌‌‌دهد.

برچسب ها: