استفاده از انواع مختلف گیاهان در دکوراسیون روف گاردن

در چند سال اخیر در پشت‌بام بسیاری از منازل و آپارتمان‌ها فضایی سبز با نام روف‌ گاردن یا بام سبز ساخته می‌شوند. این نوع از فضای سبز می‌تواند برای ساکنین محیطی دلنشین را فراهم کند. برخی از افراد برای انتخاب گیاهان مناسب برای روف گاردن به جنبه زیبایی و تزئینی آن‌ها توجه زیادی می‌کنند. روف گاردن و گیاهان به کار رفته در آن امروزه به یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های ساختمان‌های مدرن تبدیل شده‌اند. با تماشای گیاهان مناسب برای روف گاردن احساسی ناشی از لذت و تنوع به شما دست خواهد داد. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی گیاهان مناسب برای روف گاردن بپردازیم و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها را به دقت مورد بررسی قرار دهیم.

در این رابطه مطلب “روف گاردن ها ، ریه های شهر” را میتوانید بخوانید !

دکوراسیون روف گاردن
استفاده از انواع مختلف گیاهان در دکوراسیون روف گاردن

بن سای؛ از گیاهان زینتی مناسب برای روف گاردن

یکی از بهترین گیاهان مناسب برای روف گاردن بدون شک گیاه بن سای می‌باشد. همانطور که می‌دانید انواع مختلف گونه‌های گیاه بن سای از مقاومت بسیار بالایی در برابر شرایط محیطی مختلف برخوردار هستند. این گیاهان علاوه بر مقاومت و سازگاری بالا می‌توانند در زیبایی روف گاردن شما نیز بسیار تاثیرگذار باشند.

بن سای
بن سای؛ از گیاهان زینتی مناسب برای روف گاردن

گیاهان رونده

گیاهان و گل‌های رونده می‌توانند برای انواع مختلفی از پشت‌بام‌ها یگ گزینه مناسب به شمار آیند. گیاهان رونده را می‌توان به جرات یکی از برترین گیاهان روف گاردن به حساب آورد. این گیاهان می‌توانند به راحتی از داربست بالا روند و یا به سمت پایین ریزش داشته باشند که وجود همین امر سبب می‌شود تا به زیبایی فضای پشت‌بام شما افزوده شود. در ادامه به معرفی برخی از متداول‌ترین گیاهان رونده مناسب برای روف گاردن می‌پردازیم:

  • یاس رونده
  • رز رونده
  • کلماتیس
  • یاس امین‌الدوله
  • پیچ رونده

گل‌های بوته‌ای؛ از گیاهان مناسب برای روف گاردن با مقاومت بالا

از جمله گیاهان مناسب برای روف گاردن می‌توانیم به گل‌های بوته‌ای اشاره کنیم. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از گیاهان زیبا فضایی سرسبز را در پشت بام خانه خود ایجاد کنید. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های گل‌های بوته‌ای که سبب شده جزوی از گیاهان مناسب برای روف گاردن باشند این است که این گیاهان در فصول سردی مثل پاییز و یا زمستان مقاومت و سازگاری زیادی از خود نشان می‌دهند.

گل‌های بوته‌ای
گل‌های بوته‌ای؛ از گیاهان مناسب برای روف گاردن با مقاومت بالا

گل‌های بوته‌ای به طور معمول دارای رنگ‌های متنوعی هستند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. به طور کلی می‌توان گفت که گل‌ها و گیاهان بوته‌ای گزینه بسیار مناسبی برای کاشت در روف گاردن‌ها به شمار می‌آیند. از جمله گل‌های بوته‌ای مقاوم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • گل مریم
  • گیاه شمشاد
  • گل بربریس
  • گل زرشک
  • گیاه مریم گلی

معرفی مهم‌ترین نکات در کاشت گیاهان مناسب برای روف گاردن

بهتر است قبل از اقدام به کاشت گیاهان روف گاردن به نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد به دقت توجه کنید. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید، تحمل وزن سقف است. سقف خانه‌ها عموما تحمل وزن بالا را ندارند و کاشت انواع گیاهان و درختچه‌هایی که پر ریشه و سنگین هستند، هرگز توصیه نمی‌شود. برای خرید گیاه روف گاردن مورد نظر خود باید نگاه خود را به سمت ویژگی مقاومتی گیاهان مناسب برای روف گاردن معطوف کنید.

یکی از مهم‌ترین دلایل توصیه به انجام چنین کاری این است که با تغییر فصول سال آب و هوای روف گاردن شما سرد یا گرم می‌شود. از دیگر نکات حائز اهمیت در بحث انتخاب گیاهان مناسب برای روف گاردن، توجه به منطقه جغرافیایی و عمق سطح موجود در روف گاردن منزل شما است.

روف گاردن
معرفی مهم‌ترین نکات در کاشت گیاهان مناسب برای روف گاردن

اصلی‌ترین فاکتورها برای خرید گیاهان بام سبز

برای تهیه گیاهان مناسب برای روف گاردن باید از تجربه کافی در نگهداری از این گونه گیاهان برخوردار باشید. در ادامه این قسمت نکات بسیار مهمی برای خریداری گیاهان مناسب برای پشت بام را برای شما عزیزان به طور کامل شرح داده‌ایم:

  • توجه به ریشه‌دوانی گیاه مورد نظر برای روف گاردن
  • میزان حساسیت گیاه به باد، هوای گرم و یا سرد
  • بررسی دقیق عمق خاک مورد نیاز برای کاشت گیاه آپارتمانی
  • توجه به طیف رنگ برگ‌های دلخواه برای جنبه زیبایی روف گاردن
  • میزان آب مورد نیاز گیاهان مناسب برای روف گاردن
  • نور مورد نیاز گیاهانی که قصد کاشت آن‌ها را در روف گاردن دارید
گیاهان بام سبز
اصلی‌ترین فاکتورها برای خرید گیاهان بام سبز

گیاهان روف گاردن به چه نوع خاکی نیاز دارند

یکی دیگر از نکاتی که باید در هنگام خرید گیاهان مناسب برای روف گاردن به آن توجه کنید، انتخاب خاک مناسب برای این گیاهان است. شما می‌توانید با استفاده از خاک مناسب، به راحتی مواد مغذی این گیاهان را از طریق خاک تامین کنید.

خاکی که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم حاوی 30 درصد از خاک کشاورزی، 30 درصد ماسه، 30 درصد خاک برگ و همچنین 10 درصد کمپوست و یا کود حیوانی می‌باشد. ترکیب سبوب و یا خاک چای نیز می‌تواند در رشد گیاهان روف گاردن تاثیر فراوانی بگذارد. در هنگام ترکیب موارد گفته شده می‌توانید از قارچ‌کش‌ها نیز استفاده کنید.

گیاهان روف گاردن
گیاهان روف گاردن به چه نوع خاکی نیاز دارند

نحوه آبیاری گیاهان روف گاردن

بهترین روش برای آبیاری گیاهان روف گاردن، استفاده از آبیاری به روش قطره‌ای است. یکی از دلایل استفاده از این روش این است که گیاهان به طور معمول در ابعاد گسترده‌ای در روف گاردن کاشته می‌شوند. همین علت می‌تواند شما را با مشکلات زیادی مواجه کند. برای همین به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از قطره چکان‌های 2 الی 4 لیتری استفاده کنید. این قطره چکان‌ها می‌توانند آب مورد نیاز گیاهان روف گاردن را به بهترین شکل ممکن تامین نمایند.

نحوه آبیاری گیاهان روف گاردن
نحوه آبیاری گیاهان روف گاردن

انتخاب گیاهان در طراحی روف گاردن

به طور کلی انتخاب گیاهانی به منظور طراحی روف گاردن، نیاز به دانش، تجربه و تخصص بالایی در این زمینه دارد. در ابتدا باید نور محیط کشت گیاهان روف گاردن را بررسی کنید. آن دسته از گیاهانی که در محیط‌های کم نور رشد می‌کنند در مقایسه با گیاهانی که در محیط‌های پرنور رشد می‌کنند، تفاوت زیادی دارند. توجه به نیازهای آبی هر کدام از گیاهان و داشتن یک برنامه منظم برای تامین آب مورد نیاز آن‌ها نیز یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب گیاهان به منظور طراحی روف گاردن می‌باشد.

انتخاب گیاهان در طراحی روف گاردن
انتخاب گیاهان در طراحی روف گاردن

با گیاهان مناسب برای روف گاردن، بامی سبز و زیبا بسازید

امروزه با پیدایش زندگی شهرنشینی ارتفاع خانه‌ها و آپارتمان‌ها بلند و بلندتر شدند. از طرفی فضای کوچکی که برای ساخت خانه و کاشت گیاهان باقی‌مانده است، باعث شده تا علاقه‌مندان به فضای سبز تمایل زیادی به داشتن روف گاردن در منازل خود پیدا کنند. از سویی دیگر، نمی‌توانیم ارتباط خود با طبیعت را به صورت کامل قطع کنیم. به همین دلیل نیاز داریم تا ساعاتی از روز را به تماشای گل‌ها و گیاهان شگفت‌انگیز اختصاص بدهیم و روف گاردن این امکان را برای ما فراهم می‌کند.

به طور کلی استفاده از انواع گیاهان سبز در روف گاردن امکان‌پذیر است. اما در این رابطه بهتر است از گیاهانی استفاده کنید که نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی نداشته باشند. با انجام این کار می‌توانید علاوه بر کاهش هزینه‌های اضافی، در مدت زمان بسیار کوتاهی بامی سرسبز و زیبا داشته باشید.

برچسب ها: