طراحی روف گاردن با چوب ترموود

در طی سال‌های اخیر ملک و زمین هرروزه ارزشمندتر می‌شود و جمعیت افزایش می‌یابد. به همین دلیل بیشتر افراد دیگر به ساخت ویلا و باغ فکر نمی‌کنند و اکثر ساخت‌وسازها جهت ساخت آپارتمان و برج انجام می‌شوند. برای جبران خلأ فضای سبز و طبیعت در فضای شهری، احداث روف‌گاردن یا باغچه روی پشت‌بام با متریال‌های چوبی در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است. در این مقاله به چگونگی طراحی چوب ترموود در روف‌گاردن می‌‌پردازیم.

روف‌گاردن چیست؟

روف‌گاردن مظهری از معماری مدرن است که برای جبران خلأ فضای سبز در فضای شهری امروز اجرا می‌شود. عدم ارتباط با فضای سبز و باغ و جنگل امروزه از معضلات زندگی شهری است. روف‌گاردن در واقع یک فضای سبز یا باغچه برروی پشت‌بام شما است که معمولاً دارای امکانات رفاهی مانند آلاچیق، میز و صندلی و یا حتی استخر نیز هست. ازآنجا که روف‌گاردن‌ها روی سقف ساختمان‌ها هستند. وجود آن‌ها می‌تواند گرمای شهری و مصرف انرژی را کاهش دهد و ساختمان‌ها را خنک‌تر کند.

برای ساخت روف‌گاردن بعداز اجرای اقدامات لازم برای ایزولاسیون و زیرسازی مناسب پشت‌بام و همین‌طور تعبیه آبراه برای خروج آب، باتوجه‌به عمق خاک خود می‌توانید چمن، بوته و یا درخت بکارید. برای احداث چنین ساختاری باید از ساختارهایی استفاده شود که توانایی تحمل وزن خاک و گیاهان را داشته باشد. همچنین برای ساخت روف‌گاردن باید سیستمی برای آبیاری و دفع و تهویه آب در نظر داشته باشیم.

مزایای طراحی چوب ترموود در روف‌گاردن

ترموود نوعی چوب اصلاح‌شده توسط حرارت بالا است که نقاط ضعف چوب طبیعی را ندارد و مزایای بسیاری دارد. این نوع از فرایند اصلاح چوب باعث خشک‌شدن رطوبت و صمغ چوب می‌شود و موجب مقاوم شدن آن در برابر رطوبت، فشار و ضربه می‌شود. همچنین مشکلاتی مانند تاب برداشتن و موریانه افتادن در چوب را از بین می‌برد.

مزایای طراحی چوب ترموود در روف‌گاردن عبارت‌اند از:

  • چوب ترموود در برابر شرایط جوی و تابش مستقیم نور آفتاب بسیار مقاوم و بادوام عمل می‌کند و این عوامل باعث تغییر رنگ یا تغییر ابعاد آن نمی‌شوند
  • به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی در فرایند تولید ترموود، استفاده از این چوب باعث ایجاد هیچ‌گونه حساسیت و آلرژی نمی‌شود و می‌توان با خیال راحت از آن لذت برد
  • سبکی وزن چوب ترموود از مهم‌ترین مزایای استفاده از این متریال است. امروزه استفاده از مصالحی که وزن پایین و کارایی بالا دارند بسیار مهم است. روف‌گاردن به این دلیل که روی سقف ساختمان اجرا می‌شود، می‌تواند تأثیر به سزایی در وزن سازه داشته باشد. به همین دلیل مهم است از متریال سبک و پرکاربردی مانند ترموود در آن استفاده کنیم تا وزن ساختمان افزایش زیادی نداشته باشد روی ستون‌ها و پی ساختمان فشار نیاید
  • از اصلی‌ترین مشکلات در طراحی روف‌گاردن با چوب طبیعی هجوم موریانه‌ها به آن است. چوب ترموود به دلیل ازبین‌رفتن صمغ و رطوبت در آن نسبت به حشرات و موریانه‌ها مقاوم است و این موجودات موذی را به خود جذب نمی‌‌کند
  • فضای سبزی که روی پشت بام احداث می‌کنید برای حفظ شادابی و رشد گیاهان نیاز به آبیاری خواهد داشت، به همین دلیل استفاده از متریالی که در برابر رطوبت مقاوم باشد بسیار مهم است. چوب ترموود مقاومت بیشتری در برابر آب و رطوبت دارد و به همین دلیل بسیار برای روف‌گاردن مناسب است

مراحل طراحی و ساخت روف‌گاردن با چوب ترموود

استفاده از ترموود در احداث روف‌گاردن بسیار مفید است و به افزایش طول عمر و ماندگاری ساختار روف‌گاردن کمک بسیاری می‌کند. انجام مراحل ساخت روف‌گاردن با زیرسازی شروع می‌شود، بعد از جاگذاری تأسیسات موردنیاز و ساخت فلاورباکس با استفاده از آهن و قوطی، با استفاده از چوب ترموود برای ساخت مواردی مانند دکینگ، دکور، آلاچیق، نیمکت و صندلی و دیگر موارد مشابه  اقدام می‌کنیم. در ادامه با مراحل ساخت روف گاردن و استفاده از چوب ترموود در آن آشنا می‌شویم.

ایجاد زیرساخت

یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت روف گاردن زیرسازی مناسب برای اجرای آن است. اجرای روف گاردن باید روی تعداد زیادی از لایه‌ها صورت بگیرد و موانع زیادی بر سر راه آب قرار بگیرد و آن را به سمت آبراه خروجی هدایت کند. ابتدا باید وزن پایه و فونداسیون را آنالیز کرده و بر طبق آن وزن مجاز برای اجرای روف گاردن را پیدا کنید. پس از محاسبه دقیق کارهای عایق‌کاری، شیب‌بندی و فیلترگذاری انجام می‌شود.

اجرای تاسیسات

بعداز ایجاد ارتفاع ایده‌آل و شیب‌بندی مناسب، لوله‌کشی‌ها را انجام می‌دهیم و برق و گاز را رد می‌کنیم تا بتوانیم امکانات مناسبی روی روف گاردن داشته باشیم. این تأسیسات برای روشنایی فضا، آبیاری گیاهان و روشن‌کردن تجهیزات تأمین گرما استفاده می‌شوند.

اجرای زیرساخت برای ترموود

در قدم بعدی باید با استفاده از آهن و قوطی ساخت جعبه‌های گل‌وگیاه را انجام دهید. این فلاورباکس‌ها با صفحات ضدزنگ پوشیده می‌شود. همچنین باید سوراخ‌هایی در این جعبه ایجاد کنید تا آبی که برای آبیاری گیاهان استفاده شده خارج شود. سپس از صفحات عایق‌مانند و پارچه‌های نفوذناپذیری که توانایی جداسازی، فیلتر، تقویت، محافظت و یا تخلیه آب را دارند در این جعبه‌ها قرار می‌دهیم. بعد از آن خاک ریخته و گیاه موردنظر خود را می‌کاریم.

اجرای ترموود در روف‌گاردن

در آخرین مرحله از ترموود که متریالی مقاوم در برابر شرایط جوی، دما و رطوبت است برای ساخت دکینگ، روکش فلاورباکس‌ها، ساخت آلاچیق و یا پرگولا، ساخت نیمکت و دیگر امکانات رفاهی استفاده می‌کنیم. استفاده از ترموود می‌تواند عمر ساختار روف‌گاردن را بالا ببرد و به ماندگاری اجزای آن کمک کند.

اجرای پروژه‌های ترموودی توسط پارس آرای کوهستان

ترموود یکی از بهترین متریال‌ها برای استفاده در روف‌گاردن است. خصلت مقاوم این متریال در برابر رطوبت، شرایط جوی، فشار و ضربه باعث می‌شود بتوانید بدون نگرانی از این متریال در روف‌گاردن استفاده کنید. درصورتی‌که می‌خواهید روی سقف روف‌گاردن اجرا کنید و از ترموود در آن استفاده کنید با کارشناسان پارس آرای کوهستان تماس بگیرید. ما همواره آماده خدمت‌رسانی به مشتریان در زمینه تهیه و اجرای پروژه‌های ترموودی هستیم.

سؤالات متداول

روف‌گاردن چیست؟

به فضای سبزی که روی پشت‌بام ساختمان اجرا شود روف‌گاردن می‌گویند.

آیا استفاده از ترموود در روف‌گاردن انتخابی مناسب است؟

استفاده از چوب ترموود در روف‌گاردن مزایای بسیاری دارد. ترموود به دلیل گذشتن از فرایند اصلاح حرارتی دربرابر نور آفتاب مقاوم است و دچار تغییر رنگ و ابعاد نمی‌شود، همچنین مقاومت در برابر رطوبت از آن در برابر شرایط جوی مانند باران و برف و همین‌طور رطوبت ناشی از آبیاری گیاهان محافظت می‌کند.

ساخت روف‌گاردن با استفاده از ترموود چه مراحلی دارد؟

ابتدا بایر زیرسازی انجام شود و تأسیسات جای‌گذاری شود. سپس فلاورباکس‌ها ساخته شده و ترموود کار می‌شود.

برچسب ها: