نکات مهم در ترتیب پارکت چوبی در فضاهای وسیع

الگو و ترتیب پارکت چوبی یکی از اولین موارد جلب توجه کننده با ورود به هر فضایی است. علاوه بر چیدمان پارکت چوبی باید ترتیب تمام عناصر موجود در فضا و تناسب آن را با پارکت موردتوجه قرار دهید. نحوه چیدمان عناصر موجود در فضا از جمله مبلمان، میز و… بر ظاهر اتاق تأثیر می‌گذارند. همچنین، ترتیب کف‌پوش چوبی نیز بی‌تأثیر نخواهد بود.

هر چیدمانی انرژی و تأثیر خاص خود را دارد. بنابراین باید عناصر به‌درستی انتخاب شوند. با این کار در کنار یکدیگر جلوه نهایی مناسبی خواهند داشت. در این مقاله قصد داریم نکات مهم در ترتیب پارکت چوبی در فضاهای وسیع را مورد بررسی قرار دهیم، در ادامه با ما همراه باشید.

نکات مهم در ترتیب پارکت چوبی در فضاهای وسیع

انتخاب نوع چیدمان و طرح در نصب پارکت در فضاهای وسیع اهمیت زیادی دارد. در ادامه به تعدادی از انواع چیدمان پارکت از جنس چوب و تأثیر هر یک اشاره می‌کنیم. این موارد شامل:

  • چیدمان مستقیم پارکت چوبی

این ترتیب چیدمان از رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین روش‌ها برای نصب پارکت‌های چوبی می‌باشد. تخته‌ها در این روش به شکل دیواربه‌دیوار کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. برای نشان دادن بزرگتر بودن فضای موردنظرتان، کافیست تایل‌ها را به‌موازات طولانی‌ترین دیوار اتاق قرار دهید. با این کار فضای بزرگ‌تری خواهید داشت. این چیدمان به دلیل سادگی و کارایی محبوبیت زیادی دارد. در نهایت سادگی، از شلوغی و به‌هم‌ریختگی اتاق جلوگیری می‌کند.

چیدمان مستقیم پارکت چوبی

  • ترتیب پارکت‌های چوبی مورب

در این روش، تایل‌ها به‌جای دیواربه‌دیوار، از گوشه به گوشه چیده و نصب می‌شوند. برای نصب این چیدمان باید نصاب از تجربه و تخصص بالایی در اجرا برخوردار باشد. بنابراین، برای این که از چیدمان مورب شکل خود لذت ببرید، از یک نصاب ماهر کمک بگیرید. استفاده از ترتیب مورب باعث می‌شود اتاق و فضای شما پهن‌تر و کشیده‌تر نشان داده شود.

  • چیدمان تصادفی نصب پارکت

بلوک‌ها در این نوع چیدمان در هر ردیف دارای عرض متفاوتی هستند. عرض هر یک از آن‌ها می‌تواند 10، 12 و یا 17 سانتی‌متر باشد. اما از الگوی ثابتی در این چیدمان بهره گرفته می‌شود. فقط اندازه تخته‌ها متغیر است. ترتیب تصادفی باعث بزرگتر نشادن دادن فضای وسیع شمامی‌شود.

  • ترتیب جناغی در نصب پارک چوبی

مسلماً ترتیب پارکت چوبی در فضاهای وسیع با طرح جناغی یکی از محبوب‌ترین‌هاست. این مدل نصب برای فضاهای کوچک گزینه مناسبی نیست. الگوی جناغی باعث می‌شود فضای وسیع شما دلبازتر و بزرگ‌تر نشان داده شود. همچنین، این سبک باعث ایجاد ثبات در ابعاد می‌شود. طرح جناغی را می‌توان به شکل موازی و یا مورب هم نصب کرد. این طرح توسط رومیان باستان برای ساخت جاده‌های معروفشان مورداستفاده قرار می‌گرفته. همین مسئله نشان‌دهنده محبوبیت این طرح است.

ترتیب جناغی در نصب پارک چوبی

  • الگوی شورون برای نصب در فضای بزرگ و وسیع

شورون شباهت زیادی به الگوی جناغی دارد. البته تفاوت‌هایی هم بین آن‌ها وجود دارد. در هر دو الگو، از تایل‌های چوبی یک اندازه استفاده می‌شود. به شکل زیگزاگ در کنار هم قرار می‌گیرند. در طرح جناغی قطعات به شکل مستطیلی بریده شده و به حالتی مرتب قرار می‌گیرند. در الگوی شورون بلوک پارکت چوبی در یک زاویه بریده و در یک خط راست و مستقیم و در جایی که هر قطعه با پایان قطعه دیگر روبه‌رو می‌شود، قرار می‌گیرد. شورون نیز مانند جناغی یک طرح کلاسیک است. مخصوص فضاهای وسیع است و محیط داخلی را رسمی‌تر نمایش می‌دهد.

  • طرح شطرنجی یا آجری

این طرح همانند آجرکاری سنتی است. درکنار ساده بودن، می‌توان در کل طبقه و یا قسمتی از فضا پیاده‌سازی شود. طرح شطرنجی هنگامی که با دیگر الگوها ترکیب شود، فضایی پیچیده و منحصربه‌فرد همانند یک قطعه هنری ایجاد خواهد کرد. ترکیب الگوها با یکدیگر باعث داشتن فضای داخلی به سبک مدرن یا مینیمالیستی می‌شود.

  • طرح بافت سبدی برای نصب پارکت

بافت سبدی برای هر فضایی چه بزرگ و چه کوچک مناسب است. البته به‌کارگیری این طرح در فضاهای بزرگ‌تر باعث می‌شود، محیط خود را بهتر نشان داده و سبکی برجسته و ویژه داشته باشید.

طرح بافت سبدی برای نصب پارکت

۳ اصل مهم خرید پارکت چوبی برای فضاهای وسیع

چند اصل مهم برای خرید پارکت‌های چوبی در فضاهای بزرگ و وسیع شامل موارد زیر است:

1. متراژ فضای نصب پارکت را در نظر بگیرید

اندازه سالن تأثیر زیادی بر نصب و ترتیب پارکت چوبی در فضاهای وسیع خواهد داشت. با انتخاب رنگ‌های روشن می‌توانید به ابعاد فضای موردنظر از نظر بصری بیفزایید. رنگ‌های روشن باعث بزرگ‌تر به‌نظررسیدن فضایتان خواهد شد. در رابطه با رنگ‌های گرم و تیره باعث می‌شود فضای شما دنج‌تر به نظر برسد. رنگ‌های قهوه‌ای سوخته و مشکی هم باعث می‌شوند که حس گرم و صمیمانه بودن در فضایتان جاری شود.

2. نورگیر بودن فضای نصب پارکت

برای فضاهای وسیع که از نورگیری خوبی نیز برخوردارند، انتخاب رنگ‌های گرم و تیره گزینه بسیار مناسبی است. زیرا باعث می‌شوند که محیط شما گرم‌تر و همچنین صمیمی‌تر نشان داده شوند.

3. رنگ دیوارهای فضا برای نصب پارکت

در فضاهای وسیعی که برای پوشاندن دیوار از کاغذ دیواری‌های طرح‌دار استفاده شده، بهتر است از پارکت‌ چوبی بدون طرح استفاده کنید. اما اگر دیوار‌ها روشن است، می‌توانید از رنگ‌های تیره استفاده کنید. با این کار، علاوه بر ایجاد یک هارمونی زیبا محیط شما نیز به فضایی شاد و بانشاط تبدیل خواهد شد.

رنگ دیوارهای فضا برای نصب پارکت

خرید پارکت‌های باکیفیت برای فضاهای وسیع از پارس آرای کوهستان

شاید با خود فکر کنید که برای نصب به ترتیب پارکت چوبی در فضاهای وسیع و بزرگ دیگر هیچ نگرانی بابت انتخاب وجود ندارد و می‌توان از هر نوع و رنگی از پارکت خریداری و استفاده کرد. اما باید بدانید که برای خرید پارکت چوبی و نصب آن‌ها در فضاهای وسیع هم باید نکاتی موردتوجه قرار گیرد. زیرا ممکن است یک انتخاب نادرست، محیط خانه و یا محیط کار شما را به فضایی کسل‌کننده تبدیل کند و از نتیجه کار رضایت کافی را نداشته باشید.

در مجموعه پارس آرای کوهستان پارکت‌های چوبی در انواع مدل و طرح و رنگ‌های مختلف موجود است و بنا به سلیقه خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب و نصب کنید. بهتر است قبل از خرید با کارشناسان و مشاوران باتجربه این مجموعه در این زمینه مشورت کنید و با در اختیار قراردادن مواردی همچون متراژ فضا، میزان نورگیری و دیگر پارامترها به کارشناسان، بهترین پارکت را انتخاب کنید.

 

برچسب ها: