استفاده از چوب ترموود در اتاقک سونا

چوب ترموود نوعی چوب فراوری شده است که به دلیل شرایط پرفشاری که در حین فراوری می‌گذراند مقاومت و استحکام بالایی از خود نشان می‌دهد. این چوب در پروژه‌های متنوعی قابل‌استفاده است. نمای ساختمان، کف‌پوش، آلاچیق، روف‌گاردن و حتی مبلمان باغی تنها گوشه‌ای از کاربردهای این محصول بی‌نظیر هستند. به دلیل مقاومت و استحکام این چوب در برابر حرارت و فشار، طراحی سونا با چوب ترموود گزینه‌ای با ماندگاری و استحکام بالا است.

چه انواعی از چوب ترموود تولید می‌شوند؟

چوب ترموود با قرارگرفتن در حرارت بسیار بالا فراوری می‌شود. این حرارت آنقدر به مولکول‌های چوب فشار می‌آورد که باعث تغییر ساختار آنها می‌شود و نتیجه این تغییر افزایش مقاومت و استحکام چوب در برابر شرایط جوی، رطوبت، حشرات، میکروارگانیسم‌های چوب دوست، فشار خارجی و همین‌طور اشعه فرابنفش خورشید می‌شود.

چوب ترموود از هر نوع چوبی قابل‌تهیه است، اما اغلب از درختان راش، زبان‌گنجشک و کاج تهیه می‌شود. این چوب‌ها باید در دمایی بین ۱۸۵ تا ۲۱۲ درجه سانتی‌گراد پخته شوند تا خواص ترموود را کسب کنند. دمای پخت چوب بستگی دارد به نرم بودن یا سخت بودن و همچنین کلاس ترموودی که قصد تهیه آن را داریم. ترموود در دو کلاس S و D تهیه می‌شود.

ویژگی‌های این کلاس‌ها عبارت‌اند از:

  • کلاس S: چوب‌های نرم این کلاس در دمای ۱۸۵ درجه سانتی‌گراد و چوب‌های سخت آن در دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بینند
  • کلاس D: چوب‌های نرم این کلاس در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد و چوب‌های سخت آن در دمای ۲۱۲ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بینند

مزایای طراحی سونا با چوب ترموود

فشاری که در فرایند فرآوری ترموود به آن وارد می‌شود ساختار شیمیایی چوب را تغییر می‌دهد و آن را در برابر رطوبت، حرارت، حشرات و میکروارگانیسم‌های چوب دوست مقاوم می‌کند. این مقاومت چوب ترموود آن را به گزینه‌ای مناسب و ماندگار برای طراحی و ساخت سونا تبدیل می‌کند.

طراحی سونا با چوب ترموود علاوه بر مقاومت و ایمنی، ظاهر زیبا و شیکی به اتاق سونا می‌دهد. استفاده از ترموود در سونا یک انتخاب بسیار بادوام، پایدار و سبک‌وزن است و ماندگاری بالای آن این محصول را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سونا و دکینگ استخر تبدیل کرده است.

شش اصل مهم در انتخاب چوب مناسب برای ساخت سونا وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. مقاومت در برابر رطوبت: سونای خشک می‌تواند تا ۳۵ درصد رطوبت داشته باشد و مهم است از چوبی استفاده شود که در برابر کپک و سایر مشکلات مربوط به نفوذ رطوبت مقاوم باشد
  2. مقاومت در برابر دمای بالا: دمای سونای خشک می‌تواند تا ۹۵ درجه سانتی‌گراد برسد، پس ضروری است که چوب مقاومت دمایی بالا داشته باشد تا تغییر رنگ ندهد و تخریب نشود
  3. مقاومت در برابر انبساط و تاب خوردگی: چوب سونا در معرض تغییرات دمایی و رطوبتی مداوم است؛ زیرا که سونا همیشه در حال کار نیست پس به طور مداوم داغ و دوباره سرد می‌شود؛ بنابراین مهم است که چوب سونا به‌راحتی تاب نخورد و منبسط و منقبض نشود
  4. مقاومت در برابر قارچ‌ها و میکروارگانیسم‌ها: رطوبت محیط و گرما بستری مناسب برای رشد قارچ‌ها و میکروب‌ها در چوب فراهم می‌کنند؛ پس بهتر است چوب انتخابی در برابر این موارد ایمن باشد
  5. عایق گرما: برای حفظ گرما در داخل اتاق سونا لازم است تا دمای اتاق سونا به‌اندازه مناسب برسد
  6. جذب حرارت پایین: چوب مورداستفاده در سونا نباید گرمای زیادی به خود جذب کند. در صورت جذب گرمای زیاد افراد برای نشستن و تکیه‌دادن در اتاق به مشکل می‌خورند

این شش اصل باید در انتخاب چوب مناسب برای ساخت سونا رعایت شوند که به‌اتفاق از ویژگی‌های چوب ترموود نیز هستند. وجود این مقاومت‌ها به‌صورت ذاتی در چوب ترموود آن را به گزینه مناسب برای طراحی و ساخت سونا تبدیل کرده است.

طراحی سونا با چوب ترموود مناسب

چوبی که برای ساخت سونا استفاده می‌شود باید مقاومت بالایی در برابر رطوبت و گرما داشته باشد. هرچند که همه انواع ترموود مقاومت بالایی در برابر این عوامل دارند؛ اما بهتر است برای سونا از ترموود تولید شده از درختان سوزنی‌برگ استفاده شود.

چوب درختان سوزنی‌برگ مانند سرو و کاج و حتی سکویا در مقایسه با چوب درختان پهن‌برگ مقاومت بیشتری در مقابل رطوبت و گرما از خود نشان می‌دهند، همین‌طور چوب این درختان بوی دلپذیری در مواجهه با گرما از خود آزاد می‌کنند. به همین دلیل است که استفاده از چوب‌های سخت ترموود در سونا گزینه مناسب‌تری است.

چوب‌های سخت جدا از مقاومت بیشتر در برابر رطوبت و گرما، گره‌های کمتری دارند. گره چوب این قابلیت را دارد که گرمای زیادی را به خود جذب کند و استفاده از چوب پر گره در سونا می‌تواند باعث سوختگی پوست افرادی شود که بر روی آن می‌نشینند یا تکیه می‌دهند. توصیه می‌شود برای استفاده کمتر از میخ و پرچ حتماً از انواع شیاردار و زبانه‌دار ترموود استفاده کنید.

طراحی ماندگارتر سونا با چوب ترموود رنگ‌شده

هر نوع ترموود بهتر است برای ماندگاری بیشتر با لاک و روغن محافظ و یا رنگ پوشانده شود. چوب مورداستفاده در سونا نیز از این قاعده جدا نیست. با پوشاندن سطح چوب سونا هزینه‌های نگهداری آن را در آینده کاهش‌یافته و عمر آن افزایش پیدا می‌کند.

از گزینه‌های مناسبی که پارس آرای کوهستان برای پوشش ترموود در سونا پیشنهاد می‌دهد رنگ دیوترول محصول فرانسه و رنگ بورما واکس از ایتالیا است. این رنگ‌ها از مواد گیاهی ساخته می‌شوند و برای پوشش سطح چوب مورداستفاده در سونا مناسب هستند.

طراحی سونا با چوب ترموود؛ مقاوم در برابر گرما و رطوبت

چوب ترموود، باتوجه‌به مقاومت بالا در برابر عوامل مختلف، عایق بودن و رسانایی گرمای پایین به‌عنوان بهترین گزینه برای طراحی سونا شناخته می‌شود. مجموعه پارس آرای کوهستان واردکننده باکیفیت‌ترین انواع ترموود است و شما می‌تواند صفر تا صد تأمین چوب و طراحی و اجرای سونا را به کارشناسان ما در این مجموعه بسپرید.

سؤالات متداول

ترموود چگونه تولید می‌شود؟

ترموود با قراردادن چوب تحت‌فشار و حرارت بالا و تغییر ساختار شیمیایی و مولکول‌های آن تولید و فراوری می‌شود.

ترموود در چه دمایی پخته می‌شود؟

ترموود کلاس S در دو دمای ۱۸۵ و ۱۹۰ سانتی‌گراد به ترتیب برای دو نوع چوب نرم و سخت پخته می‌شود. ترموود کلاس D با چوب نرم نیز در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد و با چوب سخت در دمای ۲۱۲ درجه سانتی‌گراد پخت می‌شود.

طراحی سونا با ترموود چه مزایایی دارد؟

چوب ترموود در برابر رطوبت، گرما، آفات (حشرات و میکروارگانیسم‌های چوب دوست) و انبساط و تاب‌ آوردگی مقاوم است. همین‌طور عایق گرما است و رسانایی پایینی در مقابل آن دارد.

چه نوع چوب ترموود برای طراحی سونا مناسب است؟

چوب‌های ترموود سخت‌سری S به‌مراتب به نسبت انواع دیگر برای طراحی سونا مناسب‌تر هستند. چوب‌های سخت مقاومت بیشتری در برابر رطوبت سونا دارند، همین‌طور گره‌های کمتر آنها باعث می‌شود گرما را بیشتر دفع کنند و زیاد داغ نشوند که افراد بتوانند روی آنها بنشینند و تکیه دهند.

برچسب ها: